Collega/vriend depressief, ik maak me zorgen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:59

TS, ik vind je een topper! Vind het ronduit belachelijk om te zeggen dat omdat 'ie volwassen is het hem zelf maar uit te laten zoeken, die mensen hebben zelf zeker ook nooit hulp nodig, en ondertussen zit iedereen maar te zeuren dat niemand nog wat voor de medemens doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:01

Seventeen schreef:
TS, ik vind je een topper! Vind het ronduit belachelijk om te zeggen dat omdat 'ie volwassen is het hem zelf maar uit te laten zoeken, die mensen hebben zelf zeker ook nooit hulp nodig, en ondertussen zit iedereen maar te zeuren dat niemand nog wat voor de medemens doet.

Hallo zeg, heb je ook gelezen hoe deze meneer zich kan gedragen?? Ik vind het een piepert , depri of niet en het staat ts inderdaad te prijzen dat ze zoveel moeite doet maar ze lijkt z'n moeder/verzorgster/verpleegster wel terwijl het haar meerdere op het werk is en meneer zit ook nog in de proeftijd.

Sofy

Re: Collega/vriend depressief, ik maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:14

Ongeacht hoe oud iemand is, en of hij een baas is of niet, het is ook een vriend van ts en als het daar niet goed mee gaat laat ik die iig niet zo maar stikken. Ook als dat betekent dat ik even de moeder moet spelen. Wat is daar mis mee? Als we jonger zijn, zijn we blij als mam ons helpt, waarom zou je dat soort (onvoorwaardelijke) steun later in het leven niet nodig meer hebben?
De meeste mensen krijgen die steun dan van een partner, maar als die er niet is, wat is er dan mis met de hulp van goede vrienden?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:34

TS, volgens mij weet je heel goed waar je mee bezig bent. Je bent begaan met deze man en het is aan jou om te bepalen hoe je hiermee omgaat. Ik ben blij dat je iets voor hem kunt betekenen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:40

Dankjewel voor deze laatste paar reacties (en de andere ontzettend lieve en steunende reacties in het topic!) :) Dat doet me echt goed. Ik heb geen idee waar ik mee bezig ben, behalve dat ik mezelf probeer te zijn en daarmee mijn medemens probeer te helpen. Meer kan ik niet. We hebben vanavond veel gepraat. Hij heeft ook aangegeven dat ik ontzettend koud over kan komen. Dat ik geen emoties toon. Maar ik heb ze echt zeer zeker wel. Ik ben hard, maar heb begrip voor iedere situatie. Hij gaf vanavond wel een paar opmerkingen die bij mij in het verkeerde keelgat schoten. (ala. dat hij het slechter heeft dan ik, terwijl hij weet over mijn verleden. Ieder verleden is anders, je kunt niet zeggen dat je het slechter hebt dan een ander naar mijn mening) Maar voor nu laat ik het maar gewoon gaan. Wanneer hij zich weer opgepept heeft zullen we het er nog wel eens over hebben. Eerst hem op de rit krijgen. Meer kritiek dan dat hij op dit moment van mij krijgt is denk ik nu niet handig.

En nu wachten op pizza. HONGER! Koken is helaas niet meer gelukt. Maar het gaat duidelijk beter met hem :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:56

Bijzonder dat iedereen hier zegt dat een depressie niet van het ene op het andere moment kan komen terwijl het wel degelijk getriggert kan worden. Daarvoor moet wel al een tijdje wat aan de hand zijn hoor, maar dat kan je heel goed lang verstoppen tot dat je uiteindelijk aan jezelf onderdoor gaat.

Probeer inderdaad te praten TS, dwang etc gaat je waarschijnlijk echt niet helpen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:10

Ik denk dat een bezoekje aan een huisarts niet verkeerd zal zijn in deze situatie

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:11

Azmay schreef:
Bijzonder dat iedereen hier zegt dat een depressie niet van het ene op het andere moment kan komen terwijl het wel degelijk getriggert kan worden. Daarvoor moet wel al een tijdje wat aan de hand zijn hoor, maar dat kan je heel goed lang verstoppen tot dat je uiteindelijk aan jezelf onderdoor gaat.

Probeer inderdaad te praten TS, dwang etc gaat je waarschijnlijk echt niet helpen.

Dat was ook wat ik bedoelde met de rest van de ijsberg die onder water zit.
Vaak, zodra de depressie eenmaal is "geland", is het alleen het topje van de ijsberg dat je ziet, maar er is dan al zoveel (vaak ongemerkt) aan vooraf gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:15

TS, is het daar uberhaupt aan de orde om naar een huisarts te stappen?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:18

Joolien schreef:

De meeste artsen spreken geen Engels. We hebben wel een bedrijfspsycholoog. Ik denk dat het verstandig is voor hem daarmee te gaan praten, maar dat wil hij niet gezien het via het werk is en hij bang is dat het zal worden doorgespeeld.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:25

Cubone schreef:
Joolien schreef:

De meeste artsen spreken geen Engels. We hebben wel een bedrijfspsycholoog. Ik denk dat het verstandig is voor hem daarmee te gaan praten, maar dat wil hij niet gezien het via het werk is en hij bang is dat het zal worden doorgespeeld.

Of het word doorgespeeld of hij raakt zijn baan kwijt omdat hij niet op komt dagen, lijkt me beter om voor zijn gezondheid te kiezen eigenlijk.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:31

Daar heb je helemaal gelijk in Azmay :j Maar het is wel zijn leven, niet het mijne. Hij heeft net nogmaals bevestigd dat we morgen samen naar kantoor gaan :)

Wat er verder gaat gebeuren, daar heb ik geen invloed op. Ze zullen hem morgen niet ontslaan, dat geloof ik niet. Maar hij zal wel zijn laatste kans krijgen. En gedurende de rest van zijn proefperiode zal hij meer dan zijn best moeten doen om te zorgen dat hij mag blijven. Ik gun het hem van harte :) Hopelijk gaat het allemaal lukken morgen!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:42

Cubone schreef:
Joolien schreef:

Die heeft gewoon beroepsgeheim, dus van doorspelen zou er geen sprake mogen zijn. En anders moet er echt wel een psycholoog te vinden zijn die Engels spreekt, ze hebben tenslotte hun studie in het Engels moeten doen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 08:18

oliebol! De ambulance komt zo, hij heeft blijkbaar de hele nacht bloed staan spugen maar durfde me niet wakker te maken -:(- Nu wachten tot ze komen en dan ga ik zo mee.

Ik begin me nu wel echt heel erg zorgen te maken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:23

Hoe dan ook, en wat er ook gebeurt, vergeet niet dat jij je uiterste best hebt gedaan om hem te helpen!

het lijkt toch of er meer met hem aan de hand is als dat hij vertelt/dat hij zelf weet. heel veel succes/sterkte zo en hopelijk knap hij snel weer op :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:02

Cubone schreef:
oliebol! De ambulance komt zo, hij heeft blijkbaar de hele nacht bloed staan spugen maar durfde me niet wakker te maken -:(- Nu wachten tot ze komen en dan ga ik zo mee.

Ik begin me nu wel echt heel erg zorgen te maken.

Oei, dat klinkt niet best. Succes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:20

Die arme man heeft zich zo druk gemaakt dat hij er fysiek ziek van is geworden met een beetje pech. Maar inderdaad, je doet wat je kan en moet jezelf vooral niets aanrekenen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:23

Beterschap met je collega. Misschien heeft hij een maagzweer van alle stress incl alcohol. Hoop dat het meevalt. :(:)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:56

Pfff, sterkte!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:06

Hoop voor je dat het niks ernstigs is.. ik zei al eerder hersens zijn kwetsbare organen, maar dat zijn wel meer organen natuurlijk..

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 12:30

Pff. Ik ben nu net thuis. Ik heb hem nu net overgedragen aan een collega om een ziekteverzuim te halen. Ik voel me even op. Met hem valt alles gelukkig reuze mee. Ze konden niks ernstinstigs vinden, dus hij mocht direct weer weg na de onderzoeken.

Ik zal straks even uitgebreid verslag doen, want het was wel een beleving! Nu eerst maar even weer rustig worden na alle drama van de afgelopen dagen :) Eventjes een half uurtje voor mezelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:33

Nounou zeg, dat was vast even schrikken!

Je leest dat en dan denk je joh die mankeert iets serieus en daarom is die zo down geweest de afgelopen dagen.... maar je kan toch niet niks vinden als je de hele nacht bloed spuugt :?

Gelukkig natuurlijk dat het mee viel!

Hoe is het nu met hem zelf tussen de oortjes ook?
Misschien wel voordelig voor hoe de collega's naar hem kijken als hij nu in het ZH is geweest, dan geeft dat toch de indruk dat er idd. iets lichamelijk mis was en daar hebben mensen toch sneller begrip voor....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:11

Jeetje, wat een vervelende wending!

In Nederland is best heel veel geregeld en mogelijk, ondanks alle bezuinigingen zijn er aardig wat vangnetten. In sommige samenlevingen en culturen zijn die er echter niet. Is er geen ruimte voor psychisch disfunctioneren. Laatst was daar ook een documentaire over met Sunny Bergman. Waar zij was, was niet eens een woord voor depressie.

Kortom, er kan wel worden gezegd laat die man, maar de angst van de to welke gevolgen het heeft voor zijn inkomen kunnen zomaar heel terecht zijn. Zit je dan met je depressie in de goot, zonder huis, eten of drinken...

To, ik hoorde je eerder zeggen dat hij daarvoor regelmatig aan de boemel was in de kroeg; hoe is zijn alcohol gebruik over het algemeen? En komt hij wel uit het land zelf?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:55

Fijn dat het meeviel, TS.
Heb je hem trouwens zelf ook bloed zien spugen? Of heeft niemand dat verder gezien? :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-12-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:59

Jeetje wat een verhaal.
Maar als hij hele nacht heeft bloed gespuugd dan lijkt het me vreemd dat hij nu al weer naar huis mag.
Dat lijkt me namelijk behoorlijk ernstig.