Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:33

Shadow0 schreef:
Volgens mij mag en kan het niet, maar in tegenstelling tot veel anderen vind ik het wel een goed idee. Het klinkt zo onaardig dat we het logisch vinden dat mensen die de pech hebben ziek te zijn steeds maar extra betalen. (Hoe durf je het om ziek te worden!)

En ik zie de praktische problemen in de uitvoering best wel, omdat ik denk dat men zal proberen er veel mee te rommelen, maar we zouden toch best een beetje meer meelevend kunnen zijn naar mensen die pijn hebben enzo, ipv vol overtuiging zeggen dat het natuurlijk hun eigen probleem is en geheel hun eigen probleem en dat ze echt natuurlijk niet kunnen verwachten dat we daar wat prettiger mee omgaan.

Het gaat niet zozeer om niet gunnen, maar het probleem bij de juiste instelling neerleggen.
Als je moet reizen voor je school of werk moeten die zorgen dat je dat pijnloos kunt.

Particulieren hebben keuze om buiten drukke tijden te reizen en al naar gelang van je handicap hebben die sowieso wel regelingen en tegemoedkomingen.

Verder ben je gewoon afhankelijk van normale omgangsvormen. In een beetje normale samenleving vindt niemand het erg om een plek af te staan aan iemand die er minder aan toe is.
Dit heeft ook niks met de NS te maken of regels, maar gewoon met fatsoen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:40

Sonja schreef:
TS, is er niet een soort koffertje te vinden waar je ook op kunt zitten?

Hier dacht ik ook aan. Een beetje stevige trolley met de juiste vorm, die je op de rem kan zetten/ander foefje kan prima als krukje fungeren.

Maar met googlen doemen dan vooral dit soort dingen op
Afbeelding :+

Zoe_97

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:41

Je kan ook zo'n simpel decathlon klapstoeltje meenemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:42

Of een zitstok.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:56

Ik ben idd aan het kijken voor een zitstok, wat makkelijker meenemen.

Reuma of hypermobiel, het maakt niet uit. Mensen blijven zitten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:57

als het echt heel druk is en de hele trein zit vol dan ga ik gewoon in de 1e klas zitten. Als het druk wordt en mensen hebben wel voor een 1e klas ticket betaald sta ik uiteraard gewoon op.

Ik betaal toch ook gewoon voor een zitplaats in de 2e klas. Als die er niet is jammer dan, dan zitik wel 1e klas.
Soms zijn de treinen zo druk dat naar de wc gaan zelfs geen optie meer is...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:59

kim345 schreef:
als het echt heel druk is en de hele trein zit vol dan ga ik gewoon in de 1e klas zitten. Als het druk wordt en mensen hebben wel voor een 1e klas ticket betaald sta ik uiteraard gewoon op.

Ik betaal toch ook gewoon voor een zitplaats in de 2e klas. Als die er niet is jammer dan, dan zitik wel 1e klas.

even correctie, je betaald niet voor een zitplaats, maar voor vervoer van punt A naar B. Dat ze zitplaatsen maken is extra service ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:00

Lusitana: er zijn een aantal problemen:

1. de NS schiet gewoon tekort in het materieel.

2. de NS heeft ook niet echt heel veel aandacht voor mensen met beperkingen. De aanpassingen zijn meestal vrij minimaal, en achteraf toegevoegd in plaats van centraal gesteld in het geheel. Op papier lijkt het dan allemaal wel in orde te zijn, maar veel mensen merken dat het in de praktijk helemaal niet zo goed geregeld is. (Roltrappen die kapot zijn, liften die vervolgens een heel eind uit de route zitten, het aanvragen van hulp dat ver van te voren moet en op lang niet alle stations mogelijk is, maar ook, op bv een ander vlak, het up to date houden van de geleidestroken. Ze zijn hier de stationshal aan het verbouwen, en dat gaat best goed, maar iemand die op die stroken zou vertrouwen is in de tussentijd wel meerdere keren verdwaald, tegen muren opgelopen, in onduidelijk niemandsland beland, in gaten gevallen, gevloerd door venijnig uitstekende obstakels, etc.)

3. de hele maatschappij ziet ziekte/beperking steeds meer als iets dat alleen de zieke is aan te rekenen en waar we gezonde mensen niet teveel mee lastig mogen vallen. En het idee dat iemand met een ziekte of beperking eens een voordeeltje zou krijgen lijken veel mensen onverdraaglijk te vinden. Dat maakt ook dat er geen draagvlak ontstaat voor oplossingen die soms al vrij simpel al een positief effect hebben, zoals iets meer stoeltjes en bankjes her en der, of de mogelijkheid om inderdaad in de eerste klas plaats te nemen als daar goede redenen voor zijn

4. dat fatsoen, ja, dat vinden we als maatschappij dus best wel moeilijk.

5. er is eigenlijk niemand echt verantwoordelijk voor het vervoer naar school, zeker niet vanaf het MBO. Je komt dan in een oerwoud van regels en subsidies en aanvragen (en afwijzingen) omdat de nadruk dan komt te liggen op het geld ipv op oplossingen.

Heel jammer allemaal. En natuurlijk kan de TS dat niet allemaal oplossen en wij ook niet. Maar in de tussentijd kunnen we wel alvast beginnen met wat fatsoen en begrip en ook met de realisatie dat er tussen het idee dat het allemaal wel geregeld is en de praktijk nog best een kloof loopt. En dat het zeker niet zo simpel is als op een heldere plek aankloppen en dat het dan geregeld wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:05

Ik ging ook niet voor je op staan TS. Sorry. :) Ik ben zelf hypermobiel en ik word intens misselijk. :P

Ik zou een krukje meenemen. :j

Enne, op kamers is heel leuk!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:13

Kijk Marlinde, dat snap ik dan ook. Maar van jou zou ik het ook niet verwachten!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:13

Vervelend, TS. Ik begrijp je ergernis wel hoor. NS staat bij mij ook niet hoog aangeschreven. Officieel mag je pas in de eerste klas zitten als het gigantisch druk is en de conducteur dit omroept. Heb ik in al die tijd maar één keer meegemaakt.

Als ik jou was, zou ik tegen de regels in gewoon eerste klas gaan zitten als het spits is en je niet kan zitten. Meestal controleren de conducteurs niet eens; veel te druk. Stel ze zouden controleren, kan je altijd nog aangeven dat het gigantisch druk is en dat je hypermobiel bent. Dat zullen ze je echt niet kwalijk nemen. Conducteurs zijn niet altijd even vriendelijk, maar ze zien echt wel aan iemand of diegene eerlijk is of niet. ;-)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:14

Zoe_97 schreef:
even correctie, je betaald niet voor een zitplaats, maar voor vervoer van punt A naar B. Dat ze zitplaatsen maken is extra service ;)

Nouja als de plaats er is maak ik er gewoon gebruik van.
Als iemand mij zou vragen op te staan doe ik dat uiteraard. Ik bied in de bus ook regelmatig mijn plaats aan aan ouderen of mensen die slechter te been zijn.

Ik zou het gewoon zo doen als yunaa aangeeft!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:18

vuurneon schreef:
Denk als al de mensen met een beperking eerste klas gaan reizen gratis, is het exclusiviteit van de eerste klas ook weg. Dan komt wel een kwart van Nederland in aanmerking lijkt mij := al die jeugd van vroeger, zwangeren, mensen met slijtage aan de knieen, gebroken been, krukken, rollators, rolstoelen, noem maar op. 4 tot 7 procent van de bevolking is hypermobiel dus telt ook lekker aan :P

Ik als toen hoogzwangere hypermobiele vrouw mét bekkeninstabiliteit erbij had gewoon in een gouden klasse mogen rijden dan :') :P

Nee ze blijven dan bezig, dan wordt reizen voor iedereen weer duurder :)

Ohh dus ik mag goud reizen hihi
Pff ken het probleem zelf ook hms, 31 weken zwanger en een beginnende bekken instabiliteit.

Niet fijn maar sommige mensen zijn zo aso ik vraag het niet eens meer of ik mag zitten ik blijf wel staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:30

Lusitana schreef:
Je moet niet bij de NS aankloppen, maar bij je school, om te vragen of je vergoeding kunt krijgen voor het verschil tussen eerste en tweede klasse.
Kan dat niet dan kun je vragen of je rooster op zo´n wijze kan aangepast dat je buiten de spits kunt reizen of dat je bepaalde uren bv in kunt halen om buiten de spits te blijven.

Verder helpt een glimlach en vriendelijke uitleg in veel situaties. Ik vraag ook gewoon aan een puber of ik alsjeblieft een stukje op zijn plek mag zitten en dat hij of zij maar aan moet geven wanneer hij of zij de plek terug wil (nooit opnieuw opgeeist).

Tassen mogen sowieso niet op banken en ook niet in de weg staan, dus als je na vragen geen resultaat hebt, gewoon oppakken en in het rek doen of onder de bank schuiven.

Ik reis regelmatig met mijn trolley naar schiphol. Dat ding kan je niet eens fatsoenlijk kwijt in de trein en al helemaal als je beneden zit. Dan heb ik ook nog een rugzak mee. Ik blokkeer regelmatig een stoel. En nee ik krijg mijn 15kg trolley niet in het bagage vak...past ook niet eens. En dan heb ik het nog niet eens over die achterlijke klapdeuren waar je dan amper door heen past.
Enja ..ik wil ook graag zitten. ...iets met de rug .

Reizen met de trein is vaak een ergenis.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:32

ik reis ook met een grote trolly en in 99% van de treinen kun je die gewoon tussen 2 zetens of onder een zetel schuiven hoor

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:38

Cowgirl schreef:
Ik blokkeer regelmatig een stoel.

Als het rustig is en er ruimte voor is: a la.

Maar betaal je als het druk is dan ook een extra kaartje voor jouw bagage? :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:11

Het was niet mijn bedoeling om een hele discussie te starten :=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:17

Winged schreef:
Cowgirl schreef:
Ik blokkeer regelmatig een stoel.

Als het rustig is en er ruimte voor is: a la.

Maar betaal je als het druk is dan ook een extra kaartje voor jouw bagage? :')

Nee dan zit/sta ik meestal op de gang opgepropt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:23

Ik ga misschien heel veel mensen voor de schenen schoppen maar ik sta alleen op voor mensen die al iets meer op leeftijd zijn, zwanger zijn of met krukken lopen..

Als ik 3 uur moet staan krijg ik ook last van lichamelijke klachten hoor. Maar niemand die voor mij opstaat :n Iedereen baalt dat de treinen vol zitten, maar koop gewoon een 1e klas en loop niet te zeuren.

Mensen die stoelen blokkeren zijn gewoon ronduit asociaal...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:31

Zeuren? Sorry, maar ik heb het na 5 minuten al en daarbij, ik moet alles zelf betalen, ik ben 17 en zit op het mbo ipv. hbo. Dan is die eerste klas opeens een stuk duurder.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:34

Ik vind dat echt niet netjes...

Ik ben 19, gezond en kan prima staan. Ja soms houdt dat in dat ik 3 uur sta nou en.
Als iemand het mij vraagt sta ik op. Dan schaam ik Me al eigenlijk dat ze het hebben moeten vragen aan me...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:37

Dat lijkt mij wat overdreven... Je kan niet aan iedereen zien dat ze iets mankeren (zoals een ts bijv.), dus als ze het niet vragen kun je het niet eens weten... En met even vragen hoeft niks mis te zijn.. Antwoord kan echter wel gewoon nee zijn.

Overigens sta ik ook niet op voor een ander. Ben -net als ts - blij dat ik kan zitten. Ben trouwens ook niet het type om om zitplek te gaan vragen, dan bijt ik wel even door. Maar prettig voel ik mij zeker niet. Overigens wil beetje heen en weer lopen bij mij wel eens helpen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:41

Zoe_97 schreef:
ik reis ook met een grote trolly en in 99% van de treinen kun je die gewoon tussen 2 zetens of onder een zetel schuiven hoor

Geen 99% hoor. Reis regelmatig met een bepaald type dubbeldekker. Daar heb je geen bagagerek (of alleen zo klein dat een grote tas er iig niet in past). En de stoelen hebben ze ook nog eens zo neer gezet dat je grote bagage er niet onder/tussen krijgt. :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:10

bagage rek past idd niet, maar meestal wel onder de stoelen hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:25

Zoe_97 schreef:
kim345 schreef:

Nou stoelen er maar uit dan.