Leven op je telefoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:01

Karin schreef:
Yunaa schreef:
Afgelopen dinsdag zat ik voor school in de trein naar huis, werkelijk heel de trein zat met een gebogen nek te kijken naar... Juist, hun telefoontje :7 Ik keek eens rond en vond het echt raar. Niemand praat meer met elkaar. Iedereen lijkt op dat moment geheel contactgestoord. Dat kan de toekomst toch niet worden?!

Vroeger was idd alles beter. :j

[ Afbeelding ]

'Vroeger' (oh god, oma vertelt) zat je met je krantje of je boek in de trein. Ik iig wel, en nog steeds. Altijd een boek bij me in de trein, ook handig als je eens ergens wat langer moet wachten (ik verveel me nooit bij vertraging of een gemiste aansluiting).

Ik heb niet zo'n behoefte om met vreemden in gesprek te gaan in een trein, en al helemaal niet vroeg in de ochtend op weg naar mijn werk. Kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt. Laat ons lekker met dat krantje, dat boek... of die smartphone.

Met vreemde zie ik het probleem ook niet.
Inderdaad of je nu een boek, krant of telefoon hebt.

Maar ik zie het ook vaak bij mensen die bij elkaar in geschelschap zijn. Dus bijvoorbeeld met uit eten en dan zit een hele familie/ vrienden groep te appen en zeggen niks tegen elkaar.
Dat blijf ik toch een raar fenomeen vinden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:02

xRivaldo schreef:
Hoe zit het met jullie wat betreft het gebruik van je mobieltje op het paard? :)

Ik heb hem altijd bij, maar zit er nooit mee te rommelen.

Ik vind het zelfs raar staan.
Maar dat vind ik ook met de mensen met een peuk op het paard.
Geen gezicht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:03

In gezelschap vind ik het een ander verhaal. Hoewel ik na werktijd ook niet altijd behoefte heb in gesprekken met collega's met wie ik al een hele dag in één ruimte heb gezeten, mocht ik toevallig met ze in de trein richting huis belanden. Zeker na een drukke dag met veel prikkels. Wij vragen elkaar dan altijd 'vind je het goed als ik mijn boek pak?'. Nooit een probleem.

In een 'sociale' situatie - café, restaurant, verjaardagsfeestje - ligt dat uiteraard anders. Maar ik heb het hier specifiek over de trein, omdat die situatie werd beschreven.

bruintje123

Re: Leven op je telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:05

In de OP was het meer algemeen, toch? :)

nee trein, wachtkamer HA, lekker boek of telefoon pakken.

Maar ik verbaas me echt over de sociale situaties, dat ik denk, gezellig :D :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:08

Niet alleen de jeugd hoor, mijn moeder zit ook weleens te whatsappen en dan krijg ik geen gehoor van dr als ik tegen haar praat. :+
Ach, ik stoorde me er eerst ook aan maarja, het is inderdaad erg makkelijk dat whatsapp en ik ben er ook schuldig aan.

Ik zou graag vroeger leven zonder dat iedereen op zijn smartphone zit, maargoed, so be it. Het heeft ook zeker zijn voordelen :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:43

bruintje123 schreef:
In de OP was het meer algemeen, toch? :)

In de reactie die ik aanhaalde (van Yunaa) ging het specifiek over de trein. Yunaa verbaast zich erover dat in de trein niemand meer met elkaar praat, ik geef aan dat er wat mij betreft geen verschil is met 'vroeger' of met het boek of de krant.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:50

Nee in de trein vind ik het ook niet vreemd.
Wat moet je daar met vreemde gaan zitten kletsen.
Laat me maar lekker rustig mijn ding doen zonder een ander lastig te vallen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:53

En die mensen die mensen in de trein contactgestoord vinden als ze hun telefoon hebben: Vind je dat dan ook van mensen met een boek? Want ik lees de hele treinreis digitaal serieuze boeken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:59

Contactgestoord ben je in de ogen van een ander al snel als je met een digitaal apparaat in je handen zit - of loopt. :D

Hoe vaak ik al niet iets naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen als ik in een vreemde stad loop en de route naar mijn bestemming volg via Google Maps, of aan het geocachen ben via een app, of het ding gewoon in mijn handen heb om foto's te kunnen maken. In de ogen van een ander ben je al snel een verslaafde die nog geen minuut zonder dat ding kan. Dat je een smartphone ook functioneel kunt gebruiken gaat er bij veel mensen gewoon niet in. ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:02

Het enige moment waar ik me op dit moment aan irriteer mbt mobieltjes is als mijn collega iets vraagt, ik een hele theoretische uitleg geef ben zodat hij de achterliggende gedachte ergens achter weet en ondertussen zijn telefoon pakt en gaat zitten appen met vrienden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:09

Neverland schreef:
xniieeenke schreef:
Het word op de jeugd gegooid inderdaad maar als je ziet hoe veel jonge mensen niet zo addict zijn dat ze er steeds op zitten en als je ziet hoe veel volwassenen geen seconde zonder kunnen, please :oo

Blijkbaar ervaart TS dat heel anders en dat kan. Ik merk het ook veel meer bij de jeugd dan bij de ouderen. Veel ouderen hier hebben niet eens een telefoon.

Maar door wie komt het dan? Want de schuld wordt grotendeels wel richting de jongeren geschoven. Die zijn er niet mee komen aanlopen hoor.
Over het algemeen heb ik hem in mijn broekzak, Bok ook grotendeels op laptop dus daar gebruik ik hem ook weinig voor. Alleen whatsapp, spotify, YouTube en Facebook gebeurd over de telefoon. Lees ook mijn boeken op mijn telefoon.

@Karin, daar ben ik het helemaal mee eens.

Vaak word ik ook onsociaal genoemd als ik app met mijn vrienden, terwijl ik veel lange afstanden tussen mijn vriendschappen heb zitten en dus enorm veel met die mensen app of Snap. So be it, ik kan er niks aan doen dat ze aan de andere kant van Nederland wonen en ik nog geen gratis OV heb, of rijbewijs. :')

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:11

Maar tijdens uitleg op de telefoon is gewoon echt heel onbeleefd :=

Telefoon op paard of in sociale situaties vind ik ook echt not done :n Ik loop wel door de stad met telefoon, Pokemon Go spelen :+ of inderdaad navigeren ofzo, maar ik let altijd goed op de omgeving. Ik vind het zo irritant als mensen gewoon vol tegen je aan lopen omdat ze alleen maar op hun telefoon kijken.

Hier op de universiteit laatst, wij hadden de presentaties van onze masteronderzoeken.. ik snap dat professoren die de hele dag moeten luisteren het een beetje zat zijn aan het einde van de dag, maar 1 v/d profs zat tijdens de laatste presentatie gewoon continue op zijn telefoon := dat kan ook echt niet vind ik. Lijkt me al niet fijn als studenten dat doen in college, maar andersom, als je naar een student luistert die je daarna een beoordeling gaat geven :oo

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:13

Mijn moeder is zo'n verslaafde, ik kan me daar echt heel erg aan ergeren. Als wij uit eten zijn dan zit ik te bidden dat er geen wifi is, want dat is het eerste waar ze naar zoekt en dan ben je d'r rustig een half uur kwijt. "Was u al klaar om te bestellen?" moeders heeft amper een blik op de menukaart geworpen. "Oh maar jij bent al bijna klaar met eten." Ja, omdat ik m'n eten aan het opeten ben in stilte terwijl jij met je telefoon zit te kloten. En als je er dan wat van zegt dan krijg je een snauw :+.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:18

Wat mensen doen met hun telefoon als ze een film kijken of in de trein zitten moeten ze zelf weten. Maar als je een gesprek voert -maakt niet uit waarover- waarbij de ander dient te luisteren (of nouja, dat is wel gewenst en respectvol natuurlijk), vind ik dat je de telefoon op moet bergen :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:33

Hier heb ik hem alleen op de WiFi thuis staan dus krijg ook alleen thuis meldingen.

Een paar jaar geleden in Nederland had ik nog onbeperkt mobiel internet en bleef dat idd gewoon aan staan en kreeg ik de hele dag meldingen. Niet dat ik meteen altijd keek, maar het piept toch.
Nu zonder mobiel internet dat de hele dag doorgaat, of als ik hem wel aan zet is het nog maar de vraag of ik überhaupt ontvangst heb, is het een stuk rustiger en kan je dus ook makkelijk zonder de nieuwste smartphone (al begint die 4s wel af te takelen) met super snel internet.

Telefoon te paard vind ik een beetje dubbel. Het is natuurlijk wel handig om mee te nemen voor als er wat gebeurt, of ik zet de gps tracker aan om de rit een beetje bij te houden. Maar als ik de buren hier langs zie komen, die zitten 9van de 10 keer naar beneden te kijken naar hun telefoon. Ik zeg altijd maar voor de grap (hier thuis dan) dat ze onderweg nog even snel onze WiFi mee pikken :+

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:43

Ik doe ook veel met mijn telefoon maar stop hem net zo goed weg als dat moet.
Viel mij laatst ook op op een verjaardag dat het vooral de volwassenen waren en niet de jongeren die op hun telefoon zaten. Op een gegeven moment was ik de enige (!) Die NIET met de telefoon bezig was :/

Die regel had ik hier ook met vriendinnen toen we gingen eten maar die trekken zich er niks van aan. "Ja maar ik moet even dit regelen" krijg je dan 100x te horen.. bah bah..

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:50

Oh ja, de telefoon, af en toe zo vreselijk. Waar ik het vooral bizar vind is in bv kinderspeeltuinen. Ouders die aan een tafeltje zonder onderbreking op hun telefoon zitten terwijl hun kinderen stront vervelend zijn. Dat daar zelfs oplaad kastjes voor die dingen hangen vind ik helemaal bizar.. ik heb al een aantal x andere kinderen terecht kunnen stellen omdat hun ouders nergens te bekennen waren...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:51

saffire schreef:
40+ers is mij niet zo opgevallen eigenlijk,misschien ligt dat aan mijn omgeving,maar leeftijd is niet zo boeiend.
Vind het zwaar irritant ,vooral als je op een verjaardag zit constant die telefoon in iemands hand

Beter opletten, ik zie 40+ die erger zijn dan de jeugd. Voorbeeld: mn ouders. Soms schaam ik me gewoon voor ze dat ze dat ding niet ff weg kunnen leggen..

Bij mij ligt het er erg aan. Ik zit er Opzich erg veel op en app bijvoorbeeld ook standaard wanneer ik fiets. Maar als ik met iemand anders ben, kan ik er zo een dag niet op kijken.
Ook wanneer ik op een paard zit trouwens. Wanneer ik relaxed buitenrij maar ook wanneer ik train en ik laat Mn paard ff een paar minuutjes rusten om na te denken etc, dan stuur ik gerust ff een berichtje.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:38

Ik neem mijn telefoon inderdaad wel altijd mee naar de paarden, tenzij ik op les ben, want dan heeft mijn instructrice een telefoon, maar ALTIJD op stil en NOOIT in handen tijdens het rijden. Ik heb het letterlijk zien gebeuren. Ruiter denkt oh ff snel berichtje terwijl ik op mijn paard zit, ondertussen komt er buiten iets voorbij wapperen, plastic ofzo, maar omdat ruiter met telefoon bezig is heeft ze dit niet door. Paard schrikt, ruiter reageert te laat en heeft bovendien maar 1 hand vrij en ze valt er af en breekt een arm en schouder uit de kom. Lelijke val was het.

In de trein inderdaad, ben er wel eens op aangesproken door een vreemde in de trein. Dat vond ik echt onnodig, die persoon was een boek aan het lezen, maar omdat ik nooit met de trein reis had ik daar niet aan gedacht, dus in plaats van ongezellig uit het raam staren ging ik met een vriendin appen. Gaat mevrouw zeggen dat ik asociaal ben, nou sorry hoor, maar appen is haast nog socialer dan een boek lezen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:13

Ligt er aan of je je geluid aan had staan.
Want de hele tijd dat gepiep zou ik ook irritant vinden als ik lekker een boekje aan het lezen ben. ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:19

Ik heb dat nog nooit meegemaakt in de trein en reis er nu vier jaar mee. :')
Ik zou er ook niks van aan trekken. :o

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:52

ik vind het vervelend worden, en zeg er dan ook wat van als het gaat om bezoek aan huis , tijdens eten of koffie tijd , collega's, in gezelschappen etc.
In wachtkamers, winkels,treinen kan het me niets bommen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:13

Telefoon staat altijd op stil. Heb alleen 'echt nodig' apps, Facebook, Whatsapp en koeien app.

Ik zit er niet vaak op. Als ik eens moet wachten tijdens het werk. Sochtends vroeg check ik m. Maar zou best zonder kunnen.

Zit meestal wel 3x per dag tegenover iemand met eten, die standaard dat ding in de handen heeft. En als het de telefoon niet is, dan gaat de laptop wel open.
Dat is echt niet leuk! Normaal gesprek voeren kan al niet meer. Heb ik m'n best gedaan om eten te maken maar mij even aankijken of tegen praten is al te veel gevraagd. En als ik dan één keer heel even m'n telefoon check moet ik meteen luisteren anders wordt meneer boos. Heeeeel irritant.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:48

Ik stoor me nog niet eens zo zeer aan dat mensen in de trein b.v altijd de telefoon in handen hebben. Ik stoor me meer aan mijn eigen gebruik. Het altijd de neiging hebben fb of whatsapp te checken. Nog even het nieuws lezen. En je bent zo weer een half uur verder. Je hebt soms zelf niet door hoeveel je hem gebruikt:p Ik zit er soms echt aan te denken weer een basic toestel zonder apps te kopen. Lekker rustig en altijd batterij. Maarja maps is ook wel handig :p en soms is het toch wel leuk tijdverdrijf

Leuk filmpje over mobieltjes in 1999

https://youtu.be/TNwhIHqM60g

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:57

Ik heb sinds een jaar oid pas een mobiel, al tijden 2 euro btg en 500 mb internet... Heb er echt een hekel aan als mensen de hele tijd met dat ding lopen te kloten.

Vooral in de bios erger ik me daar heel erg aan. Hele zaal donker, maar op sommige plekken een lichte plek door een mobiel. En ik heb er eens op gelet en 9 van de 10 keer is diegene dan bezig met... Whatsapp. SERIEUS? |o

Heb dan de neiging om een skittle te gooien... Zou ik nooit doen, maar ik zou het zo graag doen :')