Het leed, wat moeder heet ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Re: Het leed, wat moeder heet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:16

ik heb alles even gelezen, maar wat een drama schoonmoeders hebben jullie zeg :O
Pff gelukkig heeft mijn schoonmoeders er 'nog' geen last van.

( en anders kan ik het hier niet zeggen want ze zit ook op bokt hahahahhaa )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:22

Ik ga gelukkig geen last hebben van schoonmoeder, want zij is al overleden.
En mn moeder zie ik er niet zo voor aan.
Maar mn oma van mn moeders kant eigenlijk wel, van mn vaders kant denk ik niet.
Maar dat duurt nog even, nu nog geen kinderen op de planning :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:28

ashley1 schreef:
Ik vind, ik vind... "Wat je vind mag je houden", zei ik laatst tegen m'n schoonmoeder die ook altijd nogal veel vind van de manier waarop ik met m'n dochter omga.

Hahahaha wat je vind mag je houden... briljant! Die ga ik onthouden, heel hard!

En schoonloeders.. praat me er niet van... mijn ex schoonmoeder is top, zie haar nog steeds af en toe. Ze maakt wel eens grapjes als 'dat heeft ze van jou' als de dochter weer eens iets dramatisch erg vindt maar daar kan ik dan weer om lachen. Zij bedoelt het daadwerkelijk niet vervelend maar echt als grapje. De ex-stief-schoonloeder daarentegen... oh mijn hemel.
Nee daar was ik al direct klaar mee en liet ik haar ook direct duidelijk weten. Dat hielp wel. :+

Met de nieuwe vriend heb ik (nog) geen kids. Komt waarschijnlijk ook niet. Dus dat is wel makkelijk. Die schoonmoeder bemoeit zich ook niet met mijn kind/opvoeding

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:59

meggiemeg schreef:
ashley1 schreef:
Ik vind, ik vind... "Wat je vind mag je houden", zei ik laatst tegen m'n schoonmoeder die ook altijd nogal veel vind van de manier waarop ik met m'n dochter omga.

En wat was haar reactie hier op?

Die voelde zich blijkbaar nogal beledigd. Jammer joh.
Dat voel ik me ook als ik op alles wat ik doe kritiek krijg.
Mijn schoonmoeder flikte me namelijk geintjes als kritiek geven op dat ik tijdens mijn zwangerschap het beddengoed voor het ledikantje alleen had gewassen en niet had gestreken.
"Heb je het beddengoed niet gestreken?"
Nee, dat vind ik niet nodig. Je weet dat ik geen strijkijzer en strijkplank heb, want ik doe niet aan strijken. Ik heb het gewassen en op de drooglijn gehangen en strak opgevouwen, meer is niet nodig. (Dan ga ik dus míjn keuzes over míjn huishouden en míjn kind dus al ongewild zitten verdedigen)
"O ja maar dat is toch niet mooi straks, voor de mensen, als het niet gestreken is?"
Dat kan me eigenlijk niet schelen, en trouwens, als dat kleintje daar straks in bed ligt hebben mensen daar toch niks te zoeken want als ze daar ligt te slapen moet ze met rust gelaten worden. En ik begin er gewoon niet aan, zo'n baby haal je tig keer per dag uit bed, nou na de eerste keer die dekens verleggen zie je echt niet dat ze niet gestreken zijn. Ik vind het onzin en ga er niet aan beginnen (weeeeeer toch tegen mijn zin in mezelf moeten verdedigen)
"Ja maar het moet er toch straks allemaal mooi uit zien, voor als de mensen komen?"

*Schoonmoeder pakt het beddengoed van tafel af* en zegt doodleuk: "nou dan neem ik het wel mee naar mij want ik vind dat het gestreken moet worden"

Zo, toen werd ik even flink giftig.

Een van de vele voorbeelden die ik kan geven over hoe bezitterig en betweterig kan zijn.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 24-11-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:04

Wou net zeggen. Na de 100e keer kritiek en steken onder water te hebben gekregen, maakt t mij ook niet meer uit hoe die persoon zich voelt bij mijn opmerking.... Voel dan zelf ook maar even, zegmaar..

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:22

Majabeestje schreef:
Ik was trouwens 25 toen ik de oudste kreeg en zag er nogal jong uit, denk dat mensen dachten dat ze deze 'tienermoeder' moesten helpen ;)

Is niks met tienermoeders die staan vaak gewoon op eigen benen ik in ieder geval wel !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:29

Ook grappig toen ik weer mocht paardrijden na de ks.
Zegt de eigenaresse van de stal doodleuk: ik weet niet of ik dat wel een goed idee vind, je bent nu immers wel moeder :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:33

bonnie1998 schreef:
Majabeestje schreef:
Ik was trouwens 25 toen ik de oudste kreeg en zag er nogal jong uit, denk dat mensen dachten dat ze deze 'tienermoeder' moesten helpen ;)

Is niks met tienermoeders die staan vaak gewoon op eigen benen ik in ieder geval wel !

Hihi hierbij moest ik aan teen mom denken :p
Niet om jou hoor!
Maar puur 'tienermoeders' die zeker in zo'n programma nogal slecht voor de dag komen, en zo word er een beeld gecreëerd dat nogal slecht is.
Dus veel mensen denken inderdaad dat ze die tienermoeders moeten helpen, want ze hebben al zo vaak op tv gezien dat het daar allemaal in de soep loopt

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:38

Inderdaad precies dat. Ikvwas 16 en kreeg me dochter, haar vader is nog gewoon mijn vriend ik maak me school af en heb alles op de rit (en natuurlijk een super lief kind ) maar weer even ontopic ik heb hier ook heel erg last van dan gaan mensen tegen mijn moeder praten wat ik moet doen hallo ik ben hier hoor.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:56

bonnie1998 schreef:
Inderdaad precies dat. Ikvwas 16 en kreeg me dochter, haar vader is nog gewoon mijn vriend ik maak me school af en heb alles op de rit (en natuurlijk een super lief kind ) maar weer even ontopic ik heb hier ook heel erg last van dan gaan mensen tegen mijn moeder praten wat ik moet doen hallo ik ben hier hoor.

Mijn kind, mijn school*.

Inderdaad vervelend dat je dan word overkeken terwijl je er gewoon naast staat en JIJ de moeder bent. Maar kan me voorstellen dat ook veel mensen niet zo goed weten hoe te handelen bij een tienermoeder.

Ik ben zelf geen moeder maar toen ik 21 was pastte ik op 2 kinderen van 4 en 6. Ze hadden bruin haar en ik had toevallig dezelfde haarkleur geverfd. Ik nam op dinsdag ook altijd de bus met ze naar ballet. Zowel in de bus als op ballet veel aanspraak gekregen. Over dat ik dan jong moeder moest zijn geweest. Knap hoor. Of de opmerking ow, zo jong al kinderen gekregen!? Met een vleugje afkeuring naast de verbazing. Nu al twee kinderen op die leeftijd? Etc. Sta je daar als oppas haha.

Op ballet dachten veel mensen ook dat ik mams was. Constant moeten zeggen dat ik de oppas was. Maar jeetje, ik verbaasde me erover hoe vaak je erop werd aangesproken door vreemden.

Ook wel heel veel leuke reacties gekregen. Wat een mooie of lieve kindjes. Of jullie hebben een mooie mama :D.

Maar ik voelde me altijd heel opgelaten als ze dachten dat ik de moeder was. En vaak ook was de interactie zo kort dat ik het soms maar liet om te zeggen dat ik oppas was. En de kindjes speelden weleens mee door me expres mama te noemen als ik met had gezegd dat ik de oppas was bij een bemoeizuchtige vrouw. "Nee, nee, ik ben de oppas."
"Mama, mag ik fristi?". Dan keken ze me met een scheef oog aan die vrouwen, die nu dachten dat ik loog omdat ze me over mijn leeftijd hadden aangesproken :').

Maar oef die schoonmoeders allemaal. Ik snap dat je de lieve vrede in het gezin wil bewaren maar je laat je toch niet disrespectvol behandelen door zo'n loeder. Ik had ze meteen de door uit gezet bij zo'n opmerking. Meteen je grens aangeven dat dit niet de bedoeling is, want als alles goed gaat met je relatie moet je nog jaren met zo'n mens. Meteen territorium afbakenen, anders gaan zij dat doen en ze gaan verder jouw territorium in dan je wilt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:09

RoosTinker schreef:
Onze oudste zoon heeft een beperking.
Hoe Vaak M'n trouw-ma wel niet zegt: ja dat had je kunnen voorkomen of ja het is net zn vader met dat gedrag -:(-

Gatver, wat een nare opmerkingen! Ik haat dat soort karakters...

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:13

Ik snap zelf ook wel dat het lastig is met een tienermoeder omgaan, maar aan de andere kant van geest ben ik volwassen en ik zorg precies hetzelfde voor der als een oudere moeder zou doen. Nouja bijnq hetzelfde dan iedereen zijn eigen manier. En inderdaad hoe vaak je door vreemden aangesproken is haast niet normaal. De eerste keer dat ik naar de winkel ging met haar ze was drie weken oud ofzo. Owh uhmm hoi is de bevalling wel goed gegaan want je bent natuurlijk nog niet uitgegroeid, nou eigenlijk wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:52

Heel herkenbaar dit topic!

Bij mij is het zowel mn schoonfam. als mn eigen moeder waar ik me gruwelijk aan kan ergeren.
Inderdaad het beter weten, niks van onze regeltjes aantrekken (kind bijvoorbeeld toch troosten als ze huilt omdat ze dr zin niet krijgt en wij nadrukkelijk zeggen NIET troosten want ze is niet zielig maar gewoon verwent). Of dat claimende gedrag, overal bij willen zijn.. Nou sorry maar het is mijn kind en ik vind niet dat ze overal bij hoeven te zijn.
In tegendeel, het liefste geniet ik gewoon prive van de bijzondere momenten. Zo ben ik bij voorkeur bijvoorbeeld met oud&nieuw gewoon thuis met mn eigen gezinnetje! Helaas zijn we vorig jaar bij de schoonfamilie geweest, en dit jaar gaan we daar (zonder mijn goedkeuring, vriendlief had in een opwelling toegezegd waardoor ik mij voor het blok gezet voelde) helaas weer naartoe met oud&nieuw, waardoor ik me haast een soort van verplicht voel om mijn ouders ook een keer een oud&nieuw met mn dochtertje te gunnen.. Ik voel me gewoon schuldig dat schoonfamilie haar nu op 3 en 4 jarige leeftijd hebben meegemaakt/ gaan meemaken en dat mijn ouders de eerste 5 jaar dus volledig gaan missen..
Maar ik heb al wel ZEER duidelijk gemaakt aan mn vriend dat volgend jaar ik en dochterlief gewoon thuis blijven. Wat hij gaat doen moet hij zelf weten, maar ik en kindjelief blijven thuis. Ik was en ben echt zoooo not amused dat we dit jaar weer naar de schoonfamilie gaan.. We (kindjelief en ik) zijn gewoon weer geclaimd..
Overigens is het niet allemaal negatief en dramatisch hoor. Ik ga er ook vaak zat met plezier naar toe, maar dan zijn het geen bijzondere dingen haha! En ik krijg ook van zowel mijn moeder als schoonmoeder vaak complimentjes over hoe we dingen aanpakken met kindjelief. Toch wel fijn om te horen dat we het ook gewoon goed doen! :D

Ik ben overigens ook jong moeder geworden (was 20 bij de bevalling) maar ik heb er nooit opmerkingen over gehad. Ik heb juist best wel veel gehad aan programma's als teenmom. Dan zie je toch ook wat de valkuilen zijn, hoe anderen daarop reageren, wat doen ze met vervelende/ stoute kinderen e.d.. Al kon ik me ook in heel veel dingen (feesten/ drugsgebruik/ opvoeding van het kind bij je ouders neerleggen) niet vinden, maar dat weet ik aan het feit dat ik toch een stukje ouder/ volwassener was/ ben ;)
En ja, ook als moederzijnde ben ik wel eens uit geweest, en ga ik nog steeds wel eens uit. En ja, dan is dochterlief inderdaad uit logeren bij opa & oma. Maar eigenlijk is dat zo dat ze sowieso uit logeren zou gaan en dat wij dan zelf van de gelegenheid gebruik maken om er een avondje uit van te maken!
(Ik vind het eigenlijk wel een voordeel dat ik zo jong moeder ben geworden, ik kan nog makkelijk met dochterlief van de glijbaan af, of in het klimrek klimmen, of samen op de wip/ schommel zonder dat ik om mn oude lijf moet denken hahaha! :D)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:28

Heb er nog een van gisteren.

Wij vertelde gisteren aan mn trouw-ma dat we in de toekomst willen emigreren (naar Amerika. Mijn biologische ouders wonen daar).
Werd mn trouw-ma een partij kwaad want dan zou ze de kinderen niet meer zien...
Toen ik haar vroeg hoe vaak ze de afgelopen 4 jaar geweest was wist ze het niet en is ze boos weg gegaan.

Helaas weten wij het wel en dat komt niet boven de 10 keer uit, terwijl ze wekelijks op 5 minuten afstand zit bij haar andere kleinkinderen.
En als wij bij haar langs willen kan het nooit.
Mijn oudste weet niet eens wie ze is.. Ja het persoon die altijd met cadeaus komt...

(Ook ik ben een tienermoeder :) Was 17 met mn zwangerschap en 18 toen ik beviel :) )

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:38

Oh bah RT... Dat je oudste eigenlijk niet eens weet wie ze is, zegt eigenlijk al genoeg..

Hier had ik gister opeens de neef van mijn vader aan de telefoon. Out of nowhere, we (de hele familie zo'n beetje) hebben hem minimaal 2 jaar niet gesproken. Hij appt mijn vader af en toe gore filmpjes en die liet weten daar niet van gediend te zijn.
Dus ik was nogal verrast dat hij mijn nummer belde, zo out of the blue.
Hij vroeg hoe t ging enz.. dus ik antwoordde een beetje flabbergasted allemaal.
Ik zei dat ik nog ongeveer een maandje moet voor ik moet bevallen, hij wist blijkbaar ook niet dat ik zwanger ben.
'Oh... wat leuk voor je. Persoonlijk vind ik het wel heel erg vroeg'.
'Vroeg? Als in..? Ik ben 23... dus dat valt wel mee toch?'
'Nou ik vind dat je eerst carrière had moeten maken, en moet genieten van het leven'
'Ik geniet op en top hoor, ik heb jaren geleden al besloten geen carrière te willen maken'
'En toch vind ik het heel erg vroeg. Maar spannend, joh'.

Oke luister, dat je zelf nooit kinderen hebt gehad en kunnen krijgen, vind ik heel rot voor je. Maar ik kan er niets aan doen dat je vrouw geen kinderen kan krijgen. Je hoeft mij niet te vertellen wat ik had moeten doen en zeker niet dat ik had moeten genieten ipv een kind krijgen, want je leven is echt niet voorbij als je een kind krijgt.

Eigenlijk had ik zo op moeten hangen. Zo'n 2 jaar lang laat je niets van je horen, en vervolgens kom je mij vertellen wat ik moet doen?
Sodemieter op zeg....

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:42

Jetje Flomax...
Wat een figuur zeg..

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:31

Ja als ik eraan terugdenk raak ik zo weer zwaar geïrriteerd :=

Wat heb je toch vreemd volk op de wereld lopen. Vooral die bemoeizuchtige mensen..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:30

Maar waarom belde hij dan? Hij wist niet dat je zwanger bent toch?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:55

Ja om te vragen hoe het ging met de familie :?

Ik vond het heel raar. Was ook behoorlijk ongemakkelijk. Ik dacht dat hij belde om te vragen hoe het ging met de zwangerschap, maar daar wist hij dus niks van.

Er waren ook van die ongemakkelijke stiltes. En toen hij zei 'Ja we horen niets meer van jullie' toen zei ik wel 'Nou wij anders ook niet van jullie'..
Ik bedoel... je bent de neef van mijn vader.. als je wil weten hoe het gaat, waarom bel je hem dan niet, of mijn oom ofzo.. En dan ook nog 'commentaar' hebben op mijn zwangerschap en hoe ik het had moeten doen...

Heel raar iig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:39

Bizar... nou dan had ik denk ik heel snel die 'wat je vind mag je houden' opmerking eruit gefloept. Wat een pannenkoek zeg.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:31

Hij staat nu in mijn telefoon als 'niet opnemen' :j

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:38

FloMax schreef:

Haha dat zou ik ook doen als ik jou was

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:27

FloMax schreef:

_/-\o_

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:34

Ik heb echt ruzie met schoonzus omdat zij vind dat ze zich met onze opvoeding moet bemoeien.Ze heeft al kids en weet tenslotte alles beter.

Het is zo uit de hand gelopen dat ik haar al een paar maanden niet gezien heb.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:23

Ik word er wel eens moe van als mijn zoon non stop met (vervelende) neefjes of nichtjes wordt vergeleken. Ik kan niets vertellen zonder te horen: oh, dat had Pietje ook. Hallo, het is een eigen persoontje en geen gedeeld stuk DNA!