Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
magda_90 schreef:Dat is bij wet niet verboden hoor? Hoe denk je anders een humaan of experimenteel eindpunt te kunnen bereiken? Zolang het maar een goedgekeurde DEC is.
magda_90 schreef:Dat is bij wet niet verboden hoor? Hoe denk je anders een humaan of experimenteel eindpunt te kunnen bereiken? Zolang het maar een goedgekeurde DEC is.
magda_90 schreef:Edit, nieuwe reactie boven mij.
Jij reageerde met de zin dat je in Nederland geen gewervelde dieren mag offeren. Maar hoe zie jij een humaan of experimenteel eindpunt dan voor je? Even los van deze middelbare schoolkwestie
(Nou ja een paar sprinkhanen en een mossel maar geen gewervelde dieren dus)
) excuses. Ik ga nu eerst maar verder opruimen en dan alles opnieuw lezen.
was voor mij doorslaggevend om juist geen medische kant op te gaan haha. Al kregen wij slachtafval. Onwijs leerzaam om longen te zien werken (docent sloot er een luchtpomp op aan) en ook te gaan ontleden van de organen.vuurneon schreef:Ik vond het juist hartstikke boeiendwas voor mij doorslaggevend om juist geen medische kant op te gaan haha. Al kregen wij slachtafval. Onwijs leerzaam om longen te zien werken (docent sloot er een luchtpomp op aan) en ook te gaan ontleden van de organen.
Mag je ook geen dieren meenemen die gedood zijn vanwege een plaag (ik dood de ratten ook bij de stal)? Dus niet vanwege doel ontleden maar dat ze hene gegaan zijn vanwege een andere reden? Of de diepvries ratten die je anders voor de slang koopt?
xxVon schreef:Ik weet bijna 100% zeker dat dit het is. Ja je moet goede redenen hebben voor het gebruik van proefdieren, maar vooral met genetisch onderzoek wordt er heel veel 'rest' gefokt, omdat (bv) maar 25% van alle pups de juiste mutatie hebben. De overige 75% zijn dan niet geschikt voor onderzoek maar worden of gelijk vernietigd of gaan naar leerdoelen zoals ontleedlessen.
Sizzle was me net voor
Sjolvir schreef:De realiteit is echter dat proefdieren dood of levend doorgaans (er zijn dus uitzonderingen) echt niet naar een middelbare school gaan, in de wet moeten die voor destructie gaan als ze dood zijn.l
Tyrcanol schreef:Sjolvir schreef:De realiteit is echter dat proefdieren dood of levend doorgaans (er zijn dus uitzonderingen) echt niet naar een middelbare school gaan, in de wet moeten die voor destructie gaan als ze dood zijn.l
Jawel hoor. Afhankelijk van het soort proef en of er überhaupt een proef mee gedaan is. Worden ze gewoon verkocht als voer oid.
Al is daarvoor, in overleg met het NVWA, geen DEC-goedkeuring voor nodig geweest, aangezien we geen invasieve dingen met ze doen (voedingsonderzoek). Een deel moet wel de destructie in, die hebben iets gekregen waardoor ze ongeschikt zijn voor consumptie. Kesje"[quote="Sjolvir schreef:De realiteit is echter dat proefdieren dood of levend doorgaans (er zijn dus uitzonderingen) echt niet naar een middelbare school gaan, in de wet moeten die voor destructie gaan als ze dood zijn.l
Al is daarvoor, in overleg met het NVWA, geen DEC-goedkeuring voor nodig geweest, aangezien we geen invasieve dingen met ze doen (voedingsonderzoek). Een deel moet wel de destructie in, die hebben iets gekregen waardoor ze ongeschikt zijn voor consumptie.[/quote]