Ratten ontleden biologie, mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:53

Heb op de uni ooit een proefdierrat mee mogen nemen, mocht iedereen bij dat betreffende practicum.
De meeste ratten zijn daar dan ook na het practicum huisdier geworden, we kregen per 2 studenten 1 rat voor dit practicum.
Echter dit was ook specifiek vermeld in het protocol dat daarvoor was ingediend en daar was ook toestemming voor. Kortom dit was wettelijk allemaal keurig geregeld.
Ik had al 2 ratten dus nummer 3 was meer dan welkom.
Kreeg de naam Freebee, omdat hij een gratis hebbedingetje was.
Een vriendin van mij heeft nog jaren een ex proef dier beagle gehad, die ze ook al uitliet toen ze studeerde.
De realiteit is echter dat proefdieren dood of levend doorgaans (er zijn dus uitzonderingen) echt niet naar een middelbare school gaan, in de wet moeten die voor destructie gaan als ze dood zijn.

Het is in NL verboden om gewervelde dieren te doden voor dierproeven of onderwijs (is ook een dierproef). (ook een kikker is gewerveld)
Dus als deze ratten voor jullie school worden gedood voor jullie ontledings practicum overtreden ze de wet als ze daar geen protocol en toestemming voor hebben.
Neem aan dat zeker de Uni's en hogescholen hiervan op de hoogte zijn, echter middelbare scholen en de gemiddelde biologie leraar, geen idee, kan me maar zo voorstellen van niet.

Koeien ogen van het slachthuis, biggetjes van het slachthuis etc. vallen buiten dit soort regelingen, die zijn gewoon te koop en wat er dan mee gedaan wordt is aan de gebruiker.
Gelukkig op de middelbare school bij ons dus een keer een koeienoog langs zien komen er verder niets.
Vind het op een middelbare school ook voor de meeste leerlingen geen meerwaarde hebben, zullen maar weinig echt geïnteresseerden zijn die later iets gaan doen waarbij dit echt meerwaarde heeft boven een goede demonstratie video of ander alternatief.

Kortom ga eens op school navragen hoe het nou precies zit!
Vind het top dat je hier zo serieus over nadenkt en niet zomaar aan het practicum deelneemt.

Vlekkerig grijs klinkt als soort husky rat, die worden nogal eens als huisdier gefokt (of voederrat).
School mag dus ook niet bij leverancier aangeven ik wil 20 voederratten die jullie voor ons doodmaken op ie en die dag, want dan hebben we een practicum, dat is al verboden.

Desiree

Re: Ratten ontleden biologie, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:54

Dat is dan duidelijk!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:49

Dat is bij wet niet verboden hoor? Hoe denk je anders een humaan of experimenteel eindpunt te kunnen bereiken? Zolang het maar een goedgekeurde DEC is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:54

magda_90 schreef:
Dat is bij wet niet verboden hoor? Hoe denk je anders een humaan of experimenteel eindpunt te kunnen bereiken? Zolang het maar een goedgekeurde DEC is.

Gebruik van proefdieren is in principe verboden tenzij je een belangrijk onderzoek doet waarvoor geen alternatieve onderzoeksmethode mogelijk is. Voor het ontleden van een rat op een middelbare school zijn natuurlijk voldoende alternatieven en het is ook niet zo belangrijk, het is dus nooit nodig om daar speciaal daarvoor ratten voor te doden, dus je kan makkelijk stellen dat dat gewoon verboden is.
Ik denk dat dieren doden voor dissectie als onderwijs in principe maar heel af en toe voor bijv diergeneeskunde gebeurt en zelfs daar dringen ze dat zoveel mogelijk terug door mensen bijv te vragen hun overleden huisdier te doneren voor de wetenschap ed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:59

magda_90 schreef:

Het is verboden tenzij..
En lijkt me niet dat deze middelbare school een DEC adviesje in zijn bureau la heeft liggen.
Kan me niet voorstellen hoe je een voorstel goedgekeurd gaat krijgen op een middelbare school voor dit type onderwijs, wat makkelijk door alternatieve te vervangen is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:02

Ik denk dat je de Wod in de praktijk nog even goed moet bekijken want wat je zegt klopt niet geheel. Stel dat de middelbare school alle bevoegdheden heeft, zal de DEC mét goede argumenten nog best goedgekeurd kunnen worden. In de praktijk zijn htk-ratten alleen makkelijker en goedkoper.

Edit, nieuwe reactie boven mij.
Jij reageerde met de zin dat je in Nederland geen gewervelde dieren mag offeren. Maar hoe zie jij een humaan of experimenteel eindpunt dan voor je? Even los van deze middelbare schoolkwestie

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:07

HTK ratten mogen ook best op een DEC, mij rat was ook een HTK rat, deden ze bewust omdat de studenten dat leuker vonden als huisdier dan standaard witte ratten. (kwamen bij fokker vandaan die fokte voor slangenvoer, was ons bekend).

Maar een goed argument voor ratten opofferen voor een middelbare school practicum? Ik kan het niet verzinnen.

Blijft veboden proefdieren te gebruiken tenzij je een goedgekeurde DEC hebt, oke... CCD vergunning hebt als je DEC binnenkort is afgelopen of dit jaar afgelopen was.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:15

Ik bedoel met htk de diepvries varianten (plaag, voer etc), excuses voor de verwarring.

Mocht je echt geïnteresseerd zijn, via Google kun je vergunninghoudende onderwijsinstellingen vinden, bijvoorbeeld PTC+. Neem maar eens contact op hierover.

Laatste is gewoonweg een feit. Echter eindigen de meeste DECs met een experimenteel eindpunt waarin een gewerveld dier dus geofferd wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:19

magda_90 schreef:
Edit, nieuwe reactie boven mij.
Jij reageerde met de zin dat je in Nederland geen gewervelde dieren mag offeren. Maar hoe zie jij een humaan of experimenteel eindpunt dan voor je? Even los van deze middelbare schoolkwestie

Ik heb gezegd dat er geen gewervelde dieren gedood worden enkel voor onderwijs, nu is dat misschien iets te generaliserend maar het is wel degelijk zo dat dat echt een uitzondering is wanneer dat wel gebeurt. Er zijn zoveel afval dieren dat het haast niet nodig is om daar ook nog dieren voor te doden. Voor onderzoek is natuurlijk een heel ander verhaal lijkt me logisch dat je dan zo af en toe dieren af maakt en ontleed om bepaalde informatie te verkrijgen of dat je aan het eind van bepaalde onderzoeken met "nutteloze" dieren zit die worden afgemaakt. Maar voor simpele anatomie lessen lijkt het me over het algemeen erg lastig te beargumenteren waarom je daar perce apart dieren voor moet doden, ik heb tijdens mijn opleiding moeten ontleden tot ik er naar van werd, en niets is speciaal daarvoor gedood B-) (Nou ja een paar sprinkhanen en een mossel maar geen gewervelde dieren dus)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:28

Toch verkeerd gelezen (opruimen en Bokken is geen goede combinatie :') ) excuses. Ik ga nu eerst maar verder opruimen en dan alles opnieuw lezen. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:18

Maar is het voor onderwijs echt zo zinloos?
Als je bezig bent met het ontleden zie je dus wat voor dier het is en kijk je er misschien anders naar. (Vooral voor leerlingen die panisch zijn voor ratten en ze vies en eng vinden)
Wat betreft het vlees eten, ook die dieren gaan dood voor jou eten en mensen weten vaak niet wat ze eten, ik zie dan liever dat een dier gebruikt wordt voor educatieve doeleinden dan dat er elke avond zonder er bij na te denken een stukje vlees naar binnen gewerkt word.
Misschien ben ik bevooroordeeld want ik vind het juist wel interessant, ik zal nooit een dier doden om het goed te kunnen bekijken maar als ze al dood zijn en je normaal niet de kans krijgt om een dier goed te bekijken vind ik het wel leuk om te kijken hoe zo'n dier nou in elkaar zit, vooral qua bouw, de poten en de tanden bijvoorbeeld maar ik voer vers en haal orgaan bij het slachthuis, ook dat is best interessant om te bekijken. Je kan er best wel wat van leren als je er voor open staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:23

Ik vond het juist hartstikke boeiend :j was voor mij doorslaggevend om juist geen medische kant op te gaan haha. Al kregen wij slachtafval. Onwijs leerzaam om longen te zien werken (docent sloot er een luchtpomp op aan) en ook te gaan ontleden van de organen.

Mag je ook geen dieren meenemen die gedood zijn vanwege een plaag (ik dood de ratten ook bij de stal)? Dus niet vanwege doel ontleden maar dat ze hene gegaan zijn vanwege een andere reden? Of de diepvries ratten die je anders voor de slang koopt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:39

vuurneon schreef:
Mag je ook geen dieren meenemen die gedood zijn vanwege een plaag (ik dood de ratten ook bij de stal)?

Daar moet je gewoon van af blijven. Daar kun je ziektes van krijgen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:45

Bij ons hadden ze nog wel eens jonge dieren die van de schoolboerderij kwamen. Die waren dood geboren of al snel overleden na de geboorte. Zijn nooit aangegeven als 'geboren' en bestonden dus eigenlijk niet. Daar mochten wij dus in gaan snijden. Leuk is anders, wel interessant.

Ik heb momenteel les over proefdieren, reken maar dat je niet zomaar even 30 ratten mee krijgt om te doden. Zoals ik al las in dit topic, moet je daar nog behoorlijk vergunningen etc voor hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:01

vuurneon schreef:
Ik vond het juist hartstikke boeiend :j was voor mij doorslaggevend om juist geen medische kant op te gaan haha. Al kregen wij slachtafval. Onwijs leerzaam om longen te zien werken (docent sloot er een luchtpomp op aan) en ook te gaan ontleden van de organen.

Mag je ook geen dieren meenemen die gedood zijn vanwege een plaag (ik dood de ratten ook bij de stal)? Dus niet vanwege doel ontleden maar dat ze hene gegaan zijn vanwege een andere reden? Of de diepvries ratten die je anders voor de slang koopt?

Ik weet dat ze bij ons op de uni voor sommige practica inderdaad plaagdieren gebruikten. Basispracticum vogelanatomie is onder meer om ethische redenen overgestapt van speciaal voor het practicum gedode kippen op 'Schipholganzen' (ganzen die vanwege overlastbestrijding toch al vergast worden). Bijkomend voordeel van die laatste is trouwens ook dat ze geschikt zijn voor consumptie.

Bij het biggenpracticum vond ik het trouwens een hele geruststelling dat je zelf kon controleren of het officiële verhaal, namelijk dat de biggetjes doodgeboren zouden zijn, klopte. Bij het openen van de borstholte kon je inderdaad goed zien dat de longetjes nog nooit gevuld waren geweest met lucht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:21

Desiree schreef:
vuurneon schreef:
Mag je ook geen dieren meenemen die gedood zijn vanwege een plaag (ik dood de ratten ook bij de stal)?

Daar moet je gewoon van af blijven. Daar kun je ziektes van krijgen.

Ja dat snap ik wel, maar gaat even om het voorbeeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:19

Tijdens mijn schooltijd [gymnasium a] nooit dieren hoeven te ontleden, en dat zou ik ook beslist geweigerd hebben. Op mijn eindexamen haalde ik een 8 voor biologie met een opstel over wat je zelf kunt doen om de natuur te beschermen. En ja, ik ben 100% vegetarier!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:28

Ik weet niet of het mag, maar ik heb een inktvis moeten ontleden en een hart. De inktvis was ik echt boos over, maar het hart was slachtafval.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:51

Zolang je geen DEC-aanvraag hebt gedaan, mag je geen dierproef uitvoeren.

Is de rat echter 'afval' en bijvoorbeeld deel van een fokoverschot, valt dit min of meer buiten de dierproef en is er geen DEC-aanvraag nodig.

De ratten zijn dus zeker weten niet speciaal voor jouw les gedood. Dit zou voor alle gewervelden zo zijn.

Correct me if I'm wrong, maar dit is wat er bij mij op school ingrhamerd word.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:23

xxVon schreef:
Ik weet bijna 100% zeker dat dit het is. Ja je moet goede redenen hebben voor het gebruik van proefdieren, maar vooral met genetisch onderzoek wordt er heel veel 'rest' gefokt, omdat (bv) maar 25% van alle pups de juiste mutatie hebben. De overige 75% zijn dan niet geschikt voor onderzoek maar worden of gelijk vernietigd of gaan naar leerdoelen zoals ontleedlessen.

Sizzle was me net voor ;)

Deze getallen kloppen niet. Het is eerder andersom. Ten eerste zou het ontzettend veel verlies op leveren voor het desbetreffende bedrijf en ten tweede zijn de regels daar te streng voor.

Voor proefdieren gelden vele strengere regels dan voor bijvoorbeeld vlees of melk koeien.

Sjolvir schreef:
De realiteit is echter dat proefdieren dood of levend doorgaans (er zijn dus uitzonderingen) echt niet naar een middelbare school gaan, in de wet moeten die voor destructie gaan als ze dood zijn.l

Jawel hoor. Afhankelijk van het soort proef en of er überhaupt een proef mee gedaan is. Worden ze gewoon verkocht als voer oid.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:43

Dat is als het goed is vastgelegd in de DEC en verschilt per proef.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:16

Tyrcanol schreef:
Sjolvir schreef:
De realiteit is echter dat proefdieren dood of levend doorgaans (er zijn dus uitzonderingen) echt niet naar een middelbare school gaan, in de wet moeten die voor destructie gaan als ze dood zijn.l

Jawel hoor. Afhankelijk van het soort proef en of er überhaupt een proef mee gedaan is. Worden ze gewoon verkocht als voer oid.

De vleeskuikens van mijn proef liggen volgende week gewoon in de supermarkt :j Al is daarvoor, in overleg met het NVWA, geen DEC-goedkeuring voor nodig geweest, aangezien we geen invasieve dingen met ze doen (voedingsonderzoek). Een deel moet wel de destructie in, die hebben iets gekregen waardoor ze ongeschikt zijn voor consumptie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:57

Kesje"[quote="Sjolvir schreef:

Jawel hoor. Afhankelijk van het soort proef en of er überhaupt een proef mee gedaan is. Worden ze gewoon verkocht als voer oid.[/quote]

De vleeskuikens van mijn proef liggen volgende week gewoon in de supermarkt :j Al is daarvoor, in overleg met het NVWA, geen DEC-goedkeuring voor nodig geweest, aangezien we geen invasieve dingen met ze doen (voedingsonderzoek). Een deel moet wel de destructie in, die hebben iets gekregen waardoor ze ongeschikt zijn voor consumptie.[/quote]

Sorry quote gesloopt.

Dat mag ook maar niet zomaar, aangezien er dan allerhande vreemde zaken in onze voedselketen zouden terecht komen die er niet in horen. Zal dus altijd nagevraagd moeten worden en in de pluimvee sector sterven ze overigens sowieso al van de regels van wat allemaal wel niet NIET mag! (vooral niet geloof ik tegenwoordig).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:06

Het is moord.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:13

@ anjali, dit voegt niet echt wat toe aan de discussie. Een inhoudelijke reactie zou fijn zijn.