Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LoveBodin schreef:Mag ik dan vragen wat iedereen hier zou doen in volgende situatie: in 't donker, alleen (als vrouw dus). Staat op een afgelegen weg een auto langs de weg. Wel met knipperlichten, maar niet direct als noodsituatie. Stoppen jullie dan ook?
Moeder doet niks! Dus ik raap dat meisje op, die roept meteen met een schrikgezichtje 'mamma niks aan de hand hoor!'. Ik alle fietsbelstukjes bij elkaar gezocht en in haar roze fietsmandje gedaan en teruggestuurd naar mama. Die nog steeds stond te kleppen!LoveBodin schreef:Wel erg sneu als mensen niet helpen.
Maar is idd het bijstander effect... Hoe meer mensen er zijn, hoe minder hulp er geboden wordt. Iedereen denkt: een ander doet 't wel.
Is niet perse van deze maatschappij geloof ik hoor.
Mag ik dan vragen wat iedereen hier zou doen in volgende situatie: in 't donker, alleen (als vrouw dus). Staat op een afgelegen weg een auto langs de weg. Wel met knipperlichten, maar niet direct als noodsituatie. Stoppen jullie dan ook?
Selina schreef:Suliko schreef:Dat mensen soms bang zijn is ook absoluut waar, de muziekleraar van mijn broer fietste een keer een grote brug over in de avond/nacht en werd door een groep jongeren op scooters van achteren vol in zijn rug geslagen, waarna de groep omkeerde en hem compleet in elkaar trapte. Iedereen fietste en liep door (ondanks dat hij echt om hulp riep), waarschijnlijk bang dat hij dronken was of dat het een val was. Ondertussen lag hij daar met een gescheurde milt, gebroken ribben en nog wel meer. Uiteindelijk, de volgende ochtend pas, toen hij bijna onderkoeld was geraakt. Herkende een van zijn leerlingen hem...
Ik had hier ook niet durven helpen maar had wel als ik uit zicht was 112 gebeld zodat de politie en ambulance ernaartoe konden. Je wilt niet zelf ook slachtoffer worden.
. Gelukkig is het goed afgelopen!
. Ik ben gestopt en heb haar fiets van haar afgehaald en recht gezet. Heb haar een zakdoekje gegeven zodat ze haar schaafwonden een beetje schoon kon vegen en toen ze een beetje op adem was gevraagd of ik iemand kon bellen. Dat moest niet, ze was bijna thuis en het laatste stukje lopen ging wel. Ze heeft me wel 10 keer bedankt.pinto_1 schreef:lor1_1984 schreef:1x gehad dat er iemand al behoorlijk ongecoördineerd aan kwam fietsen, op 5m van me onderuit kletterde maar dat m'n Rottweiler compleet door het lint ging.
Die ga ik dan ook niet helpen want dan had 'ie gaatjes gehad.
Meneer werd nog pissig ook en probeerde me te dwingen ondanks dat ik aangaf met een agressieve hond te lopen, maar toen ik de lijn heel rustig iets (lees: paar cm, dus nog lang niet in de buurt van die man) liet vieren en de hond weer flipte bond 'ie ook gelijk in.![]()
Overigens deed die hond normaal niet zo, waardoor ik ook gelijk alert werd bij die man want als die hond zo flipte was er wat aan de hand.![]()
Normaal als ik iemand zou zien vallen ofzo dan help ik wel of blijf iig even in de gaten houden of het wel goed gaat.
Normaal zou je helpen, maar nu is het heel terecht dat je niet helpt?![]()
Voor hetzelfde geld had meneer suikerziekte, vandaar zijn ongecoördineerde manier van fietsen en het vallen. Vind dat je wel heel makkelijk concludeert dat het een louche type was. Ook niet echt aardig van je om dan ook nog de hondenlijn te laten vieren waardoor je hond weer agressief wordt.
Denk dat dit ook een beetje het probleem is van omstanders die niets doen, het maken van aannames. Is het wel veilig, is het niet zijn eigen schuld, misschien is ie wel dronken, etc.
Vond het filmpje wel een eyeopener. Ik ga ervan uit dat ik wel zou helpen, maar ik denk dat al die omstanders van het filmpje dat ook vooraf gezegd zouden hebben.
Blue_moon schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik het heel moeilijk vind om iemand te helpen. Het komt door angst. Angst voor het contact en angst dat ik vervolgens de pineut ben.
Het hoeft dus lang niet altijd zo te zijn dat mensen asociaal zijn of denken dat een ander wel helpt. Het kan ook gewoon komen omdat ze bang zijn om te helpen.
Als ik zo eens kijk naar hoe de mensen tegenwoordig met elkaar omgaan verbaast mij dat echt niet.
Blue_moon schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik het heel moeilijk vind om iemand te helpen. Het komt door angst. Angst voor het contact en angst dat ik vervolgens de pineut ben.
Het hoeft dus lang niet altijd zo te zijn dat mensen asociaal zijn of denken dat een ander wel helpt. Het kan ook gewoon komen omdat ze bang zijn om te helpen.
Als ik zo eens kijk naar hoe de mensen tegenwoordig met elkaar omgaan verbaast mij dat echt niet.
, ik kijk ook op youtube vaak van die sociale experimenten. Ik weet van mezelf dat ik in bepaalde situaties heel graag wil helpen, maar in andere situaties misschien niet zo goed zou durven.. 

Mloei schreef:Mijn vriendin is flauwgevallen in een bushokje langs een hele drukke weg (waar ontzettend veel fietsers, auto's etc. langskomen) en ze werd niet geholpen. Ze had een flinke jaap in haar hoofd. Ze is uiteindelijk zelf bijgekomen. Maar dat vond ik toch ook wel zo erg!

. Echt wel het hart op de goede plek en hij geniet van zijn werk.
. Maar op dat moment komt dat gewoon niet in hem op. Pelryo schreef:Laatst in de bus toen er een noodstop gemaakt werd vloog er een vrouw onderuit. met zn vieren die vrouw opgeraapt. Was fijn dat iedereen in actie schoot.
Al had ik laatst dat ik hamsters had gevonden. Deze waren gedumpt. Ik was te voet en de kooien te groot. Was op weg naar mn school en al mn klasgenoten reden mij voorbij, behalve 1. Frapant is dat het een opleiding met dierenrichting is.
Wat heb je uiteindelijk met de hamsters gedaan?

"en wijzen en weer doorliepen. En dat waren dan volwassen mensen...