Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xSiep schreef:Nagini schreef:Oooh ik meld me ook!
Ik ga in April 2016 samenwonen met m'n vriend na 2 jaar een lange afstands relatie (Australië).
Ik verhuis dan naar Australië.
Hij heeft vast werk en ik ga dan op zoek naar werk.
Hij is 30 en ik 24.
Kan niet wachten. Eindelijk klaar met telefoon/skype en maanden wachten om elkaar te zien.
*edit: Oh xSiep! Zelfde soort situatie. Leuk!Jij al iets eerder dan ik. Gaaf hoor!
Wat leuk! En ook zelfde leeftijden haha. Hoevaak zien jullie elkaar nu? Naar australie zijn de vliegtickets wat duurder helaas..
xSiep schreef:Leuk! waarom kun je nog niet vanaf januari samenwonen dan?
. Nagini schreef:xSiep schreef:
Wat leuk! En ook zelfde leeftijden haha. Hoevaak zien jullie elkaar nu? Naar australie zijn de vliegtickets wat duurder helaas..
De eerste was heel lang.. 15 maanden. Toen een maand en zagen we elkaar 1.5 week. Toen 3 weken wachten voor een paar dagen.. Toen weer 2 weken wachten voor 2 weken elkaar zien. Dit was allemaal in Europa all over the place. En nu 3 maanden voor 2,5 week in Nieuw Zeeland. Dan weer 3 maanden voor een week NL en dan vliegen we samen naar Australië.
xSiep schreef:Ik vroeg me af hoe jullie de financien gaan regelen bij het samenwonen? Nu gaan mijn vriend en ik heel toevallig precies hetzelfde verdienen, dus is het voor ons makkelijk om 50/50 te betalen. Als ik minder zou verdienen zouden we het naar draagkracht verdelen, dus als mijn vriend bijv 70% van ons gezamelijk inkomen verdiend, zou hij ook 70% van de lasten betalen. Dus het is bij ons duidelijk hoeveel ieder betaald. Maar hoe passen jullie dat in in de praktijk? De een doet natuurlijk meer boodschappen of tankt vaker de auto vol. Ons idee is nu om een gezamenlijke rekening te nemen en daar ieder een gedeelte van het salaris op te storten elke maand en daar dan allebei een pasje van hebben. Maar we willen ook een gezamenlijke spaarrekening, dus dan worden het wel heel veel rekeningen.
Tink89 schreef:Wij doen het anders:
Ik heb een huis gekocht, in m'n eentje. Vriendlief deelt voorlopig (hij verdient een bak minder dan ik) alleen in de kosten die groter worden doordat we met z'n tweeën zijn, zoals G/W/L en de boodschappen. Dingen die hetzelfde blijven, betaal ik, zoals internetverbinding en opstalverzekering. De hypotheek was sowieso al mijn feestje. Het geld dat ooit uit de verkoop van het huis komt, is dan ook van mij.
Ik heb er wel echt zin in! Samen klussen en dan niet meer elke zondagavond afscheid nemen.
Overigens zijn we bijna een jaar bij elkaar nu en ik ben 26 en hij 34. Hij woont tijdelijk bij z'n ouders, ik ben ruim 8 jaar geleden op kamers gaan wonen en ruim 5 jaar geleden samen gaan wonen met mijn ex. Met hem heb ik in mei 2013 een huis gekocht, waar ik eind 2014 ben weggegaan. In mei van dit jaar m'n eigen huis gekocht, waar ik over twee weken de sleutel van krijg. Heb tussendoor dus een jaartje gehuurd.
xSiep schreef:@nissima: ah ja begrijpelijk, wat ga je daar de eerste maanden dan doen?

Qua meubels e.d. moeten we nog erg veel nieuw gaan kopen (/ in elkaar klussen). Bed hebben we in principe wel, eenvoudig Ikea bed die nog niet zo oud is, hebben er alleen wel 2 andere matrassen (betere) in liggen en zullen de eerste tijd waarschijnlijk ook gewoon op dat bed nog slapen en dan t.z.t. dat bed vervangen voor iets nieuws zo gauw alles op de rit is en er weer wat gespaard is dan gaat dat bed naar de logeerkamer. 
Ik wil altijd graag iets anders / aparts hebben vind het ook erg leuk om zelf dingen te ontwerpen en wil dan ook een aantal meubels zelf uit gaan tekenen die mijn vriend vervolgens gaat maken. Meubels als banken en stoelen (gestoffeerde) meubels moeten we wel gaan kopen maar dat gaat ook een flinke zoektocht worden denk ik, zoals ik al zei wil geen standaard wat "iedereen" heeft.
De keuken zou ik het liefst ook zelf willen ontwerpen maar vriendlief wil die gewoon van de keukenboer halen, wel zelf monteren overigens. Maar goed dat zijn ook echt rot kastjes en onderdelen om die allemaal afzonderlijk zelf te maken met de hand (tijdrovend ook vooral). 
Hij heeft dan dus nog geen vast contract. Ik hoop dat het kan worden verlengd!
Wij zijn al druk aan het pinteresten, hebben een gezamenlijk bord gemaakt waar we dingen die we leuk vinden qua interieur pinnen. Echt leuk die voorpret!

Nagini schreef:Oooh ik meld me ook!
Ik ga in April 2016 samenwonen met m'n vriend na 2 jaar een lange afstands relatie (Australië).
Hij is 30 en ik 24.
Kan niet wachten. Eindelijk klaar met telefoon/skype en maanden wachten om elkaar te zien.
*edit: Oh xSiep! Zelfde soort situatie. Leuk!Jij al iets eerder dan ik. Gaaf hoor!
, wa gaaf joh!!Nagini schreef:Oooh ik meld me ook!
Hij is 30 en ik 24.
lijkt mij ook zo gaaf, hebben mijn vriend en ik het ook wel over gehad om ooit in Amerika of Australië te gaan wonen..

. Willen dan eerder wat zaken bij notaris vastleggen en op den duur gewoon geregistreerd partnerschap.
Yvank_ schreef:Gaaf!
Wij willen wel dingen vastleggen , geen samenlevingscontract want dat steltjurdisch 0,0 voor weet ik uit mijn studie. Willen dan eerder wat zaken bij notaris vastleggen en op den duur gewoon geregistreerd partnerschap.
Bij particulier huren krijg je alleen subsidie als je onder een bepaalde grens zit dus dat geldt voor ons niet helaas hahah
. Je hoopt dat dat nooit gebeurd maar aan de hand daarvan heeft klasgenoot ook direct haar samenlevingscontract om laten zetten naar geregistreerd partnerschap want dat wordt net als het huwelijk wel wettelijk erkent en is dus ook van belang bij zaken als een nalatenschap.Yvank_ schreef:Omdat het wettelijk gezien niet erkend wordt dus in vervelende situaties waarin een rechter een uitspraak moet doen geldt gewoon de wet en daar komt die niet in voor. Je hoopt dat dat nooit gebeurd maar aan de hand daarvan heeft klasgenoot ook direct haar samenlevingscontract om laten zetten naar geregistreerd partnerschap want dat wordt net als het huwelijk wel wettelijk erkent en is dus ook van belang bij zaken als een nalatenschap.
Samenlevingscontract puur voor jezelf geen probleem, maar je hebt er geen wettelijke aanspraken mee. Dus dan kan je net zo goed zelf wat dingen vastleggen dat is een stuk goedkoper, of gaan voor een geregistreerd partnerschap.
Dus stel je partner overlijdt jullie hebben samen een huis op beide namen en je hebt géén testament alleen samenlevingscontract dan gaat de helft van het huis naar de ouders van je partner als die nog leven en anders naar broers/zussen.
Bij ger. partnerschap of huwelijk gaat die helft dan naar jouw omdat je er wettelijk gezien recht op hebt.
Citaat:EjuniorJoost, een tijdelijk vast contract bestaat nietHij heeft dan dus nog geen vast contract. Ik hoop dat het kan worden verlengt
EJuniorJoost schreef:Citaat:EjuniorJoost, een tijdelijk vast contract bestaat nietHij heeft dan dus nog geen vast contract. Ik hoop dat het kan worden verlengt
Mijn vriend is militair. Als je begint aan een opleiding bij defensie moet je verplicht een bepaald aantal jaar in dienst blijven. Daarna krijg je een ander contract. Dat gene wat hij doet hoeven wij ons absoluut geen zorgen te maken. (mag op sociaal media niet teveel in details treden) het is meer dat je dan uit defensie mag zonder een hoge boete te betalen. Als hun jou eerder ontslaan moeten ze je uitkopen, maar dit is bij mijn vriend niet van toepassing. het is dus heel anders dan een burger contract/werkplek. Eigenlijk is defensie een prima plek om te werken als je bij de juiste afdeling zit.