Samenwonen in 2016, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Samenwonen in 2016, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:51

In het vorige topic (2014/2015) ook al gereageerd, inmiddels wonen we nog niet samen. Hebben het er al wel ruim 2 jaar over om samen te gaan wonen en wat we willen (kopen als het even kant). Zins vorig jaar november zijn we echt serieus aan het kijken op de huizenmarkt en inmiddels zijn we zover dat we echt serieuze interesse hebben voor een woning, gaan er nog een keer kijken en dan goed alles afwegen en dan kan het onderhandelen en het regelen van een hypotheek ook beginnen. We gaan in 2015 samenwonen dus niet meer redden maar 2016 zeker wel verwacht ik. :j

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:10

xSiep schreef:
Nagini schreef:
Oooh ik meld me ook!

Ik ga in April 2016 samenwonen met m'n vriend na 2 jaar een lange afstands relatie (Australië).
Ik verhuis dan naar Australië.

Hij heeft vast werk en ik ga dan op zoek naar werk.
Hij is 30 en ik 24.

Kan niet wachten. Eindelijk klaar met telefoon/skype en maanden wachten om elkaar te zien.

*edit: Oh xSiep! Zelfde soort situatie. Leuk! :D Jij al iets eerder dan ik. Gaaf hoor!

Wat leuk! En ook zelfde leeftijden haha. Hoevaak zien jullie elkaar nu? Naar australie zijn de vliegtickets wat duurder helaas..

De eerste was heel lang.. 15 maanden. Toen een maand en zagen we elkaar 1.5 week. Toen 3 weken wachten voor een paar dagen.. Toen weer 2 weken wachten voor 2 weken elkaar zien. Dit was allemaal in Europa all over the place. En nu 3 maanden voor 2,5 week in Nieuw Zeeland. Dan weer 3 maanden voor een week NL en dan vliegen we samen naar Australië.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:16

xSiep schreef:
Leuk! waarom kun je nog niet vanaf januari samenwonen dan?

Hij zit nu doordeweeks intern op de academie, in het weekend heeft hij een huis dat hij deelt met 4 jongens. Zelfs al zou ik dat huis betrekken zou het niet voelen als samenwonen, en ik zou me denk ik bezwaard voelen om doordeweeks in hun huis te wonen. In het stadje waar de academie staat is voor mij ook niets te doen behalve olijven plukken :') .

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:56

Nagini schreef:
xSiep schreef:

Wat leuk! En ook zelfde leeftijden haha. Hoevaak zien jullie elkaar nu? Naar australie zijn de vliegtickets wat duurder helaas..

De eerste was heel lang.. 15 maanden. Toen een maand en zagen we elkaar 1.5 week. Toen 3 weken wachten voor een paar dagen.. Toen weer 2 weken wachten voor 2 weken elkaar zien. Dit was allemaal in Europa all over the place. En nu 3 maanden voor 2,5 week in Nieuw Zeeland. Dan weer 3 maanden voor een week NL en dan vliegen we samen naar Australië.

aah ja nu herinner ik me je topic! leuk dat je nu de grote stap gaat wagen!

@nissima: ah ja begrijpelijk, wat ga je daar de eerste maanden dan doen?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:03

Mijn vriendin en ik willen ook graag gaan samenwonen! We zijn bezig met spullen voor de uitzet bij elkaar te sparen, maar verder hebben we nog geen concrete plannen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:43

Ik vroeg me af hoe jullie de financien gaan regelen bij het samenwonen? Nu gaan mijn vriend en ik heel toevallig precies hetzelfde verdienen, dus is het voor ons makkelijk om 50/50 te betalen. Als ik minder zou verdienen zouden we het naar draagkracht verdelen, dus als mijn vriend bijv 70% van ons gezamelijk inkomen verdiend, zou hij ook 70% van de lasten betalen. Dus het is bij ons duidelijk hoeveel ieder betaald. Maar hoe passen jullie dat in in de praktijk? De een doet natuurlijk meer boodschappen of tankt vaker de auto vol. Ons idee is nu om een gezamenlijke rekening te nemen en daar ieder een gedeelte van het salaris op te storten elke maand en daar dan allebei een pasje van hebben. Maar we willen ook een gezamenlijke spaarrekening, dus dan worden het wel heel veel rekeningen.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:47

xSiep schreef:
Ik vroeg me af hoe jullie de financien gaan regelen bij het samenwonen? Nu gaan mijn vriend en ik heel toevallig precies hetzelfde verdienen, dus is het voor ons makkelijk om 50/50 te betalen. Als ik minder zou verdienen zouden we het naar draagkracht verdelen, dus als mijn vriend bijv 70% van ons gezamelijk inkomen verdiend, zou hij ook 70% van de lasten betalen. Dus het is bij ons duidelijk hoeveel ieder betaald. Maar hoe passen jullie dat in in de praktijk? De een doet natuurlijk meer boodschappen of tankt vaker de auto vol. Ons idee is nu om een gezamenlijke rekening te nemen en daar ieder een gedeelte van het salaris op te storten elke maand en daar dan allebei een pasje van hebben. Maar we willen ook een gezamenlijke spaarrekening, dus dan worden het wel heel veel rekeningen.

Mijm vriend verdient meer dus die zal ook meer betalen, waarschijnlijk betaalt hij het huis en ik de auto en boodschappen en een deel van gas/elektra/tv/internet. Maar ik heb wel bijna alles aan uitzet gekocht/gespaart tot nu toe (serviesset, kookpannenset, besteksst etc.)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:07

Ik heb het eerder in dit topic al eens verteld, dus doe alleen een korte toevoeging:

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar we 1,1% rente op krijgen (bij SNS). Da's meer dan op de gemiddelde spaarrekening, dus voorlopig vinden we een gezamenlijke spaarrekening niet nodig.

Edit, zo dus:

Tink89 schreef:
Wij doen het anders:

Ik heb een huis gekocht, in m'n eentje. Vriendlief deelt voorlopig (hij verdient een bak minder dan ik) alleen in de kosten die groter worden doordat we met z'n tweeën zijn, zoals G/W/L en de boodschappen. Dingen die hetzelfde blijven, betaal ik, zoals internetverbinding en opstalverzekering. De hypotheek was sowieso al mijn feestje. Het geld dat ooit uit de verkoop van het huis komt, is dan ook van mij.

Ik heb er wel echt zin in! Samen klussen en dan niet meer elke zondagavond afscheid nemen.

Overigens zijn we bijna een jaar bij elkaar nu en ik ben 26 en hij 34. Hij woont tijdelijk bij z'n ouders, ik ben ruim 8 jaar geleden op kamers gaan wonen en ruim 5 jaar geleden samen gaan wonen met mijn ex. Met hem heb ik in mei 2013 een huis gekocht, waar ik eind 2014 ben weggegaan. In mei van dit jaar m'n eigen huis gekocht, waar ik over twee weken de sleutel van krijg. Heb tussendoor dus een jaartje gehuurd.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:54

xSiep schreef:
@nissima: ah ja begrijpelijk, wat ga je daar de eerste maanden dan doen?

Het plan is nu dat ik vanaf januari 3 maanden vrijwilligerswerk ga doen, tegen kost en inwoning. Om alvast te wennen aan het land, de cultuur, en om alles wat ik tijdens mijn taalcursussen heb geleerd in de praktijk uit te gaan voeren. Daarna is het het idee dat ik 2 maanden terug kom om mijn spullen te pakken, zaken te regelen, NK carrousel te rijden, en nog even mijn vrienden gedag zeg. En dan per juni dus officieel emigreer. :j

Hoe vaak zien jullie elkaar nu, xSiep?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:16

Ook weer alles bijgelezen. :)

Over de financiën, gewoon alles goed op een rijtje zetten wat de vaste en variabele kosten gaan zijn (nibud is daar een handige voor!) en dan kijken wat ieders verdiend en dan de boel gaan verdelen. ;)

En gaan jullie ook voor een samenlevingscontract of houden jullie gewoon goed bij wie wat inlegt? En wie wat koopt? Om bij een evt. breuk (niet te hopen natuurlijk) geen gedonder te krijgen is het wel goed om er ook even over te hebben hoe jullie dat gaan regelen. Geloof me, in het begin is dat het minst leuke onderwerp om over te hebben en zeker in het begin denk je ook; "ach dat komt nog wel, voorlopig zit alles nog goed en gaan we niet uit elkaar", maar het kan snel en onverwachts gaan (persoonlijke ervaring). Het is in elk geval wel een echte aanrader om dat in te dekken en denk juist in het prille begin van samenwonen nog wel 1 van de belangrijkste dingen om geregeld te hebben! :j

------------------------------------------

Mijn vriend is overigens 25 maar word al snel 26 en ik ben 24. Zelf heb ik op mijn 19e al een jaar samen gewoond met mijn ex waardoor ik weet wat ik zo'n beetje kan verwachten. Zoals ik al zei mijn vriend en ik zijn al 2 jaar aan het rondkijken en het onderwerp 'samenwonen' is dan ook al langer een onderwerp tijdens onze gesprekken, we weten wat we wel en niet willen. Kans is groot dat het voor ons straks wel behoorlijk snel kan gaan, hoewel, voor we echt samen wonen duurt het nog wel wat langer denk ik want zoals het er nu naar uit ziet moet er nog flink geklust gaan worden.

Ook heb ik al een aantal kleine dingetjes (vooral keuken en schoonmaak spullen) nog van de vorige relatie en het samen wonen, hoewel mijn ouders inmiddels ook een paar van die dingen in gebruik hebben genomen. :+ Qua meubels e.d. moeten we nog erg veel nieuw gaan kopen (/ in elkaar klussen). Bed hebben we in principe wel, eenvoudig Ikea bed die nog niet zo oud is, hebben er alleen wel 2 andere matrassen (betere) in liggen en zullen de eerste tijd waarschijnlijk ook gewoon op dat bed nog slapen en dan t.z.t. dat bed vervangen voor iets nieuws zo gauw alles op de rit is en er weer wat gespaard is dan gaat dat bed naar de logeerkamer. :)

De rest van de meubels wil ik absoluut geen Ikea, niet zo zeer vanwege de kwaliteit (de prijs - kwaliteit verhouding is prima), maar omdat 'iedereen' eigenlijk wel Ikea in huis heeft. _O- Ik wil altijd graag iets anders / aparts hebben vind het ook erg leuk om zelf dingen te ontwerpen en wil dan ook een aantal meubels zelf uit gaan tekenen die mijn vriend vervolgens gaat maken. Meubels als banken en stoelen (gestoffeerde) meubels moeten we wel gaan kopen maar dat gaat ook een flinke zoektocht worden denk ik, zoals ik al zei wil geen standaard wat "iedereen" heeft. := De keuken zou ik het liefst ook zelf willen ontwerpen maar vriendlief wil die gewoon van de keukenboer halen, wel zelf monteren overigens. Maar goed dat zijn ook echt rot kastjes en onderdelen om die allemaal afzonderlijk zelf te maken met de hand (tijdrovend ook vooral). :Y)

Daarnaast willen wij gaan voor een kluswoning of eentje die al gestript is. Wij willen dus echt zelf alles opbouwen van de woning alleen zelf bouwen gaat ons nog net iets te ver, dit omdat we dan zeker weten dat het ook echt GOED gebeurd en we de vrije hand hebben in hoe we dingen willen indelen enzo. Ik ben zelf altijd erg ontwerpend bezig en mijn vriend is super handig, daarnaast kennen we elkaar van de bouwkunde opleiding en volg ik nu een opleiding tot interieuradviseur. Een huis van 0 opbouwen tot het complete inrichten past dan ook volledig in ons straatje. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:19

Wij "verdienen" om en nabij hetzelfde ik ga qua huur veel minder betalen dan ik nu betaal. Dus wij gaan gewoon ieder de helft betalen. Willen ook een gezamelijke rekening openen. Gezamelijke spaarrekening nog niet.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:46

Hallo!
Wij willen begin 2016 in Duitsland een huis/appartement gaan huren en dan echt ons eigen plekje hebben! Ik hoop dat het allemaal een beetje makkelijk gaat lopen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:57

Wij willen een gezamenlijke rekening waar we onze inkomsten laten storten en dan ieder een pasje. Aangezien hij 4x zoveel verdient betaalt hij meer maar we doen dan niet echt meer aan eigen geld. Wat van hem is is van mij en andersom.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:05

Biebz, fijn dat zoveel mensen kunnen helpen. Mooie verdeling in kosten hebben jullie dan toch.. Als jij meer gaat verdienen komt dat vanzelf ook wel weer goed.

Wieldop, goeie tip! Die ga ik eens even opzoeken.

Nagini, wat gaaf, ook al zo’n grote stap! Mijn zusje heeft een Tunesische vriend, ik verwacht dat het niet al te lang meer duurt voor zij ook vertrekt..

Aranka, slim dat je al zo vroeg bent begonnen met spullen sparen. Een goed bed is idd belangrijk..

Yvank, particulier huren is ook geen ramp, daar krijg je gewoon subsidie voor. Ik weet alleen niet hoe het zit als er dan iets gerepareerd moet worden aan het huis, zou je dat dan zelf moeten doen?

EjuniorJoost, een tijdelijk vast contract bestaat niet :P Hij heeft dan dus nog geen vast contract. Ik hoop dat het kan worden verlengd!

Tink, mijn vriend heeft die behoefte inderdaad ook een tijdje gehad maar nu niet meer. Ik heb dat zelf veel minder, ik ben er gewoon klaar voor om meteen met mijn vriend te wonen en hij wil dat nu ook met mij. Ik heb hem wel altijd de vrijheid gegeven om eerst op zichzelf te gaan maar hij heeft ervoor gekozen om dat niet te doen. Nu ga ik waarschijnlijk overbruggen in het huis van mijn vader en mijn vriend wil daar niet in, dus zal ik dan ook een tijdje alleen wonen. :)

Hoi Dyanne! Leuk he al die dingetjes zoeken :D Wij zijn al druk aan het pinteresten, hebben een gezamenlijk bord gemaakt waar we dingen die we leuk vinden qua interieur pinnen. Echt leuk die voorpret!

Maartje, dat is al snel, gaaf!

MadelonSunny, Marinke, Isabel, Monami & Janna welkom!

Nissima ook al naar een ander land! Gaaf hoor! Wel jammer dat je niet gelijk kunt samenwonen, maar klinkt alsof je goed in je hoofd hebt hoe je het gaat doen.

Siep, ik verdien meer dus ik zal ook meer betalen. Hoe we het precies gaan verdelen weet ik nog niet, ligt eraan wat de vaste lasten worden..

Marinke een samenlevingscontract hebben wij eigk nog niet eens over nagedacht.. Is wel een goeie misschien. Mijn vriend heeft echt precies dezelfde gedachten als jij over het inrichten :’)

Zo volgens mij ben ik aardig bijgelezen :')

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:11

Wij willen een gezamenlijke betaalrekening openen en dan daarop het geld storten voor de vaste lasten en boodschappen. We verdelen het naar inkomen. Is even afwachten hoeveel we het eerste half jaar verdienen. We hebben dan iig allebei nog uitwonende stufi. 2e half jaar gaat vriendlief hopelijk fulltime werken. Dan zal hij meer betalen. Mijn vriend moet sowieso gaan lenen bij DUO voor zijn vervolgstudie. Hij gaat 1e half jaar soort overbruggingsjaar doen, half jaar werken en dan 2 jaar master.
Het zal 1,5 jaar krap worden tot ik ben afgestuurd maar we komen er wel :)
Vanmiddag te horen gekregen dat ik aangenomen ben voor een stage van februari t/m juni. Verdien € 500 per maand dus kan lekker sparen :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:52

Nagini schreef:
Oooh ik meld me ook!

Ik ga in April 2016 samenwonen met m'n vriend na 2 jaar een lange afstands relatie (Australië).

Hij is 30 en ik 24.

Kan niet wachten. Eindelijk klaar met telefoon/skype en maanden wachten om elkaar te zien.

*edit: Oh xSiep! Zelfde soort situatie. Leuk! :D Jij al iets eerder dan ik. Gaaf hoor!

Jaa ik was nog op zoek naar jouw topic hoe het verder was gegaan :o, wa gaaf joh!!

Hier helaas al een probleempje qua huren. We moeten onder de 400 euro per maand aan huur zitten willen we iets van huurtoeslag krijgen. Helaas gaat dit 'm niet worden gezien de woningen waar we naar kijken.. Bummer..

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:05

Nagini schreef:
Oooh ik meld me ook!

Hij is 30 en ik 24.

Australië <3 lijkt mij ook zo gaaf, hebben mijn vriend en ik het ook wel over gehad om ooit in Amerika of Australië te gaan wonen..

Maar eerst maar in het vertrouwde friesland :))

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:16

Wat gaaf dat je naar Australië gaat! :))
Ik ben er nog nooit geweest maar het is echt mijn grootste droom om er naartoe te gaan. Emigreren zou ik ook niet zo erg vinden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:40

Gaaf!

Wij willen wel dingen vastleggen , geen samenlevingscontract want dat steltjurdisch 0,0 voor weet ik uit mijn studie :') . Willen dan eerder wat zaken bij notaris vastleggen en op den duur gewoon geregistreerd partnerschap.

Bij particulier huren krijg je alleen subsidie als je onder een bepaalde grens zit dus dat geldt voor ons niet helaas hahah :=

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:43

Yvank_ schreef:
Gaaf!

Wij willen wel dingen vastleggen , geen samenlevingscontract want dat steltjurdisch 0,0 voor weet ik uit mijn studie :') . Willen dan eerder wat zaken bij notaris vastleggen en op den duur gewoon geregistreerd partnerschap.

Bij particulier huren krijg je alleen subsidie als je onder een bepaalde grens zit dus dat geldt voor ons niet helaas hahah :=

Een samenlevingscontract leg je bij de notaris vast. Dus ik snap niet zo goed waarom het niks zou voorstellen?

Ik leg verder niks vast, simpelweg omdat het huis van mij is en van mij blijft. En verder hebben we amper gezamenlijke spullen, omdat we samen al meer dan een complete inboedel hebben. Vind het nu dus nog niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:47

Omdat het wettelijk gezien niet erkend wordt dus in vervelende situaties waarin een rechter een uitspraak moet doen geldt gewoon de wet en daar komt die niet in voor :) . Je hoopt dat dat nooit gebeurd maar aan de hand daarvan heeft klasgenoot ook direct haar samenlevingscontract om laten zetten naar geregistreerd partnerschap want dat wordt net als het huwelijk wel wettelijk erkent en is dus ook van belang bij zaken als een nalatenschap.

Samenlevingscontract puur voor jezelf geen probleem, maar je hebt er geen wettelijke aanspraken mee. Dus dan kan je net zo goed zelf wat dingen vastleggen dat is een stuk goedkoper, of gaan voor een geregistreerd partnerschap.

Dus stel je partner overlijdt jullie hebben samen een huis op beide namen en je hebt géén testament alleen samenlevingscontract dan gaat de helft van het huis naar de ouders van je partner als die nog leven en anders naar broers/zussen.

Bij ger. partnerschap of huwelijk gaat die helft dan naar jouw omdat je er wettelijk gezien recht op hebt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:53

Yvank_ schreef:
Omdat het wettelijk gezien niet erkend wordt dus in vervelende situaties waarin een rechter een uitspraak moet doen geldt gewoon de wet en daar komt die niet in voor :) . Je hoopt dat dat nooit gebeurd maar aan de hand daarvan heeft klasgenoot ook direct haar samenlevingscontract om laten zetten naar geregistreerd partnerschap want dat wordt net als het huwelijk wel wettelijk erkent en is dus ook van belang bij zaken als een nalatenschap.

Samenlevingscontract puur voor jezelf geen probleem, maar je hebt er geen wettelijke aanspraken mee. Dus dan kan je net zo goed zelf wat dingen vastleggen dat is een stuk goedkoper, of gaan voor een geregistreerd partnerschap.

Dus stel je partner overlijdt jullie hebben samen een huis op beide namen en je hebt géén testament alleen samenlevingscontract dan gaat de helft van het huis naar de ouders van je partner als die nog leven en anders naar broers/zussen.

Bij ger. partnerschap of huwelijk gaat die helft dan naar jouw omdat je er wettelijk gezien recht op hebt.

Snap ik, maar ik ging er dan ook vanuit dat je een samenlevingscontract sowieso zou aanvullen met testamenten. Dat heb ik bij mijn vorige relatie in ieder geval wel gedaan. Dan heb je het toch aardig dichtgetimmerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:55

Je wil niet weten hoeveel mensen dat níet doen :=

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:19

Citaat:
EjuniorJoost, een tijdelijk vast contract bestaat niet :P Hij heeft dan dus nog geen vast contract. Ik hoop dat het kan worden verlengt

Mijn vriend is militair. Als je begint aan een opleiding bij defensie moet je verplicht een bepaald aantal jaar in dienst blijven. Daarna krijg je een ander contract. Dat gene wat hij doet hoeven wij ons absoluut geen zorgen te maken. (mag op sociaal media niet teveel in details treden) het is meer dat je dan uit defensie mag zonder een hoge boete te betalen. Als hun jou eerder ontslaan moeten ze je uitkopen, maar dit is bij mijn vriend niet van toepassing. het is dus heel anders dan een burger contract/werkplek. Eigenlijk is defensie een prima plek om te werken als je bij de juiste afdeling zit.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:25

EJuniorJoost schreef:
Citaat:
EjuniorJoost, een tijdelijk vast contract bestaat niet :P Hij heeft dan dus nog geen vast contract. Ik hoop dat het kan worden verlengt

Mijn vriend is militair. Als je begint aan een opleiding bij defensie moet je verplicht een bepaald aantal jaar in dienst blijven. Daarna krijg je een ander contract. Dat gene wat hij doet hoeven wij ons absoluut geen zorgen te maken. (mag op sociaal media niet teveel in details treden) het is meer dat je dan uit defensie mag zonder een hoge boete te betalen. Als hun jou eerder ontslaan moeten ze je uitkopen, maar dit is bij mijn vriend niet van toepassing. het is dus heel anders dan een burger contract/werkplek. Eigenlijk is defensie een prima plek om te werken als je bij de juiste afdeling zit.

Beetje offtopic, maar qua arbeidsvoorwaarden weliswaar prima, maar dan moet je je ook nog kunnen vinden in wat defensie doet. En de afgelopen jaren is er toch ook flink hervormd en gereorganiseerd bij defensie. Zekerheid heb je nergens.

Nog twee weken tot we de sleutel krijgen. De tijd kruipt aan de ene kant en gaat hard aan de andere kant. Zo vreemd!