beste dood voor kleine huisdieren?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beste dood voor een klein dier?

Poll eindigt op

spuitje
80 (82%)
tegen muur slaan of op tafel slaan, of harde klop geven
8 (8%)
verdrinken
Geen stemmen
vergiftigen
1 (1%)
anders
8 (8%)

Totaal aantal stemmen: 97

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 04:29

Wij brengen ze altijd naar de dierenarts. Ik heb eigenlijk nog nooit echt een ziek dier gehad, ja een ratje met een snelgroeiende tumor, echt heek groot ineens binnen 2 dagen een grote bal, die hebben we bij de dierenarts laten inslapen. Een eend van die dierenweide heb ik een keer met een vriendin van mij op de fiets naar de vogelkliniek gebracht hij had een soort vogelziekte (?) opgelopen waardoor hij niet meer kon lopen. Daarna direct de eigenaar opgespoord en gezegd en hij heeft het diertje laten behandelen OK dan! Was zo'n lief dier (een soort ganseend) en kwam bij iedereen altijd in de tuin.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 07:44

Mn eigen beestjes gaan gewoon naar de DA om ze in te laten slapen, maar misschien is dat meer voor mn eigen gemoedsrust dan voor het diertje, het brengt misschien toch wel wat stress teweeg, vervoeren en prikje. Het is ook wel eens misgegaan met een spuitje en dat is zeker geen euk gezicht!
Als je niet weet wat je doet moet je mijns inziens met je handen van zo'n beestje afblijven. Gooien en slaan is niet okee tenzij je het doet zoals Margreet beschreef (kan ook met een pen of potlood in de nek en dan trekken). Uit onderzoek is gebleken dat dat een hele goeie methode is. Verdrinken/vergiftigen zeker niet, en gas alleen als je de juiste apparatuur hebt, je kunt namelijk niet zomaar CO2 toedienen (je moet t eerst mengen met zuurstof, bevochtigen etc). Proefdieren worden ook nogal eens "onthoofd" met een speciaal (! ) apparaat en dat gaat ook prima, weinig stress.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:12

Billy"]
[quote="Spetterlover schreef:
Ik hoop maar dat jij het weet, maar dieren kunnen zich soms sterk houden en hebben een hoge pijngrens..

wat wil je nou met dit soort uitspraken bereiken?
[/quote]

Ik wil zeggen, dat een DA er voor dat soort dingen is, die zijn er niet voor de lol hoor.
Maar laten we er geen ruzie over maken.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:14

Margreet schreef:
Bij proefdieren in laboratoria is veel onderzoek gedaan naar wat nou de meest stressvrije methode is voor het doden van bijvoorbeeld muizen. Daar zijn echt hele strenge regels voor, voor proefdieren is het wat dat betreft een stuk beter geregeld dan voor huisdieren!

Hoe het exact gaat weet ik niet meer, maar het komt er ongeveer op neer dat je zo'n beestje pakt, op de tafel legt, hand er plat bovenop, zijkant van je hand precies achter de kop, beetje duwen achter de kop en dan een goede ruk aan de staart geven. Nek gebroken (kop en romp inwendig gescheiden), beest dood voordat 'ie het in de gaten heeft. Bij een beetje groots opgezette proef is dat echt lopende band werk, in een paar seconden gedaan. Je moet het maar kunnen...
Ik vind er wel wat voor te zeggen om het zo te doen, dat gesleep met een beest dat zich niet lekker voelt is ook niks.

Nou dat is voor proefdieren misschien nog wel het beste in hun hele leven!
Want een leuk leven hebben die beesten dus ook echt niet..
En tja, ik denk dat het hierbij gewoon gaat om geld en niet om de diervriendelijkheid, maar dat blijft mijn mening...

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:58

Heb niet het hele topic doorgelezen (veel te veel pagina’s Tong uitsteken ). Daarom maar gewoon een antwoord op het eerste bericht Lachen

De beste manier is toch echt een spuitje geven IMO. Het is misschien wel een klein diertje, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze meteen goed raakt. Daarmee vergroot je de kans dat je het diertje meer pijn bezorgd dan noodzakelijk. Ik ben van mening dat je echt heel goed moet weten wat je moet doen voordat je zelf een dier afmaakt. Als je bijvoorbeeld weet hoe je de nek van een kip of andere vogelsoorten moet breken dan zie ik er geen probleem in. Dan is dat een stuk diervriendelijker, maar weet je dat niet begin er dan ook niet aan.

Pfff… ik stelde me net voor hoe het in z’n werk zou gaan als je je hamster een mep op dat kleine koppie moet geven Scheve mond klinkt luguber, maar komt ie: rechterhand houdt de hamster vast, linkerhand heeft een hamer. *mep* koppie tot moes of je slaat mis en raakt de voorkant van z’n koppie… Scheve mond Neuh… doe dan maar gewoon een spuitje direct in het hart.

Een verdrinkingsdood lijkt me helemaal erg. Houd zelf maar eens 3 minuten je adem in… kijk dan nog eens hoe je je voelt en bedenk je dan wat zo’n dier moet voelen Knipoog

Ok… ik geef eerlijk toe dat ik ook wel een keer een dier z’n hersens in heb geslagen omdat ik dat op dat moment het beste vond en het meest eerlijke tegenover het dier. Een aantal jaren geleden liep er bij ons in de wei een wild konijn met myxomatose in een ver gevorderd stadium. Dat beest was totaal in paniek en rende de sloot in. Ik ging even kijken hoe het beest eraan toe was. Erg… heel erg. Ik twijfelde geen moment en nam een dikke tak en sloeg dat beest dood. Ik weet het… klinkt heel erg luguber, maar laten we eerlijk zijn… voor dat beest was het het beste. Stel je nu voor dat ik dat beestje in een kooi had gestopt, mee had genomen in de auto naar de DA waar hij vervolgens in fel licht op de behandel-tafel terrecht was gekomen? Dat had ik dat beestje nog meer stress bezorgd… Ik ben er niet trots op ofzo, maar vond het wel diervriendelijk…

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:43

Spetterlover, ik denk dat je maar beter geen uitspraken kunt doen over dingen waar je duidelijk geen verstand van en wel vooroordelen over hebt.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:21

ik heb voor een spuitje gekozen.
omdat ik het A. niet over mijn hart kan krijgen dat van dat doodslaan.
B. ik vind het wagelijk zulke gedachten.
en C. je houd toch van zon diertje jij heb er voor gekozen om hem te nemen en elke dier gaat een keer dood
of word heel ziek nou dan is het ook jou verantwoordelijkheid
om het op een nette manier te eindigen.
en een nette manier vind ik dus een spuitje.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:27

ik heb achterin mijn stal een zadelkamer met kasten. in ene stonk het er heel erg en zat er tussen de bodemplaten van mijn kast een hele dikke laag poep en andere zooi dus ik dacht nestje van muis/rat. kasten slopen ze zitten er niet meer in. dus ik trok de 2 e kast weg en hoorde gepiep zat er n nestje muisjes onder. moeder was al vertrokken en baby;s voor de helft verplettert. sommige met pootjes eraf en onder het bloed. het was al avond en in n emmer gedaan. het dierenasiel was al dicht dus toen moesten we zelf wel ingrijpen. dus toen heeft mn vriend ze verdronken in de sloot. hij kwam pas na een uur terug en ik moets janken echt erg vond ik t die lieve roze wurmpjes...

mijn hammies krijgen ook gewoon een spuitje hoor als het nodig is. heb ook n hamster gehad met longontsteking en rekeningen dat wil je niet weten. behandel mn hamsters, konijnen en paard gewoon gelijk. koste wat kost het beste. maar ja wat voor mij het beste is is voor andere weer niet

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:33

Ik ben ook van mening dat gewoon in de slaap dood gaan de zachtste manier is.. Vroeger heb ik alle soorten knaagdieren gehad en gelukkig is het bij bijna allemaal op deze manier gegaan.
Ik heb ook wel meegemaakt dat ik er een aantal in heb laten slapen.
Zodra een van onze beessies dood waren, zijn er een aantal naar de dierenarts gebracht, en heb er ook een paar in de tuin begraven.
Ojaaaj en iets heel zieligs, me vader nam ze dan mee in een doosje en zei dan tegen ons dat hij ze naar de dierenbegraafplaats ging brengen. Maar sinds dat ik wat ouder ben, ben ik er achter dat hij ze gewoon op de AVR in de brandstort gooide Verdrietig

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:41

Hoihoi,

ik heb al een aantal jaren tamme ratten en heb ook een aantal nestjes gefokt met ze. Dieren die ongeneeslijk ziek zijn, of bijvoorbeeld door ouderdom geen dierwaardig bestaan meer hebben, slaap ik zelf in met een overdosis ether.
Vroeger ging ik met de dieren naar de dierenarts voor een spuitje. Zo'n spuit(je) is erg pijnlijk voor zulke kleine dieren en het bezoek aan de kliniek geeft erg veel onnodige stress. Mijn dierenarts raadde mij om de ratjes thuis met ether in te slapen (letterlijk: ze gaan onder narcose en zakken dan steeds verder weg).
Mijn grotere huisdieren (honden, katten) zal ik tzt. met een spuitje in laten slapen (uiteraard heb ik liever dat ze zelf, zonder pijn of strijd, in hun slaap overlijden)...

Groetjes!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:14

dutske schreef:
(...)
maar een muis je neemt hem en slaat in 1 klop tegen de muur 9op10 dat hij dood is,

Dat vind ik dan 1 op 10 te weinig en daarom geen humane methode.

Ik heb een (in mijn ogen kundige) vriend met veel hart voor dieren
een doodzieke cavia heel rustig in een emmer (lichaams)warm water
zien laten verdrinken.
Zag er goed en waardig uit.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:45

Botervlieg"]
[quote="dutske schreef:
(...)
maar een muis je neemt hem en slaat in 1 klop tegen de muur 9op10 dat hij dood is,

Dat vind ik dan 1 op 10 te weinig en daarom geen humane methode.

Ik heb een (in mijn ogen kundige) vriend met veel hart voor dieren
een doodzieke cavia heel rustig in een emmer (lichaams)warm water
zien laten verdrinken.
Zag er goed en waardig uit.
[/quote]

Met je 1e opmerking ben ik het eens.

Dat 2e over die vriend .. belachelijk dat mensen zo iets doen.
Als je een dier verdrinkt in een sloot ( hond bijv. ) en het laat liggen is het meteen ontzettende dierenmishandeling ( EN TERECHT ) maar als je thuis of waar dan ook je cavia verzuipt is het opeens wel goed en waardig ?
Nou echt niet , verdrinken is niet leuk .. denk er maar eens aan, wat doe jij als je geen lucht meer krijgt ?
JUIST, je raakt in paniek en wil wel lucht krijgen en daar ga je zoveel mogelijk aan doen.. beetje oneerlijk om zo te denken en het goed te praten

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:46

Oke, allereerst even mijn mening.
AL mijn dieren gaan naar de DA als ze ziek zijn, van paard tot muisje bij wijze van spreken. Een dier heeft gevoel, en zal het niet snel laten merken als hij pijn heeft.

En verder even ter reactie op het laatste antwoord van Margreet, blijkbaar weet JIJ niet waar ze over praat, aangezien spetterlover dondersgoed weet waar ze het over heeft.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:48

Margreet schreef:
Spetterlover, ik denk dat je maar beter geen uitspraken kunt doen over dingen waar je duidelijk geen verstand van en wel vooroordelen over hebt.

en ik denk dat jij je niet met mij moet bemoeien, het is een forum en daar kan je tegenreacties verwachten.
En leg je mening ( of vooroordeel ? ) eens even uit, waarover heb ik vooroordelen en geen verstand ?

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:25

dutske schreef:
zoals ik al eerder zei, cavias zijn groter, en al moeilijker te "vermoorden"

en net geboren Cavia is net zo groot als een Syrische Hamster, dus waarom zou je de Syrische Hamster wel dood tegen de muur gooien en een pas geboren cavia niet?

Citaat:
Wat dierenwinkels betreft .. die geven de dieren idd geen spuitje, maar het is verder ook verschrikkelijk hoe die aan hun dieren komen, hoe ze die behandelen en om te zien hoe ze die op te jonge leeftijd al verkopen.
Dus dierenwinkels zijn helemaal fout over het algemeen en je bent ook niet slim als je daar een dier vandaan haalt, dan werk je er namelijk aan mee dat er een nieuw diertje moet lijden om in die winkel terecht te komen.

Hier ben ik het ook niet mee eens.
Ik heb 9 weken stage gelopen in een dierenspeciaalzaak, en daar komen de dieren niet eerder dan dat ze 6/7 weken oud zijn.
Ze worden prima verzorgt en als ze ziek zijn worden ze behandeld en appart gehouden.
Ze worden niet gelijk dood gesmeten of wat dan ook.
De bazin van de zaak waar ik gelopen heb maakt zowiezo al geen dieren dood tegen de muur, omdat ze dat niet kan. ze worden net zolang behandeld en verzorgt tot dat ze zelf inslapen zonder te hoeven lijden.
Zelf heb ik daar een konijn gekocht, echt een schat van een beest dus waarom zou je geen dier in een dierenwinkel mogen kopen?
Niet alle dierenwinkels zijn dus hetzelfde, dus die kun je niet over 1 kam scheren.

Al mijn hamsters die ik heb gehad zijn bijna allemaal in hun slaap gestorven, sommige niet en die hebben een spuitje gekregen. ik sla geen dieren dood tegen de muur of met een schop een klap in de nek geven, omdat ze niet meer te redden zijn. trouwens een spuitje is helemaal niet zo duur voor een klein beestje en voor een dier moet je wat voor over hebben anders kan je er beter niet aan beginnen.

Denniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:31

Spuitje of de nek omdraaien, de laatste is denk ik het minst pijnlijk voor het diertje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 17:05

mijn hamster is een paar jaar geleden ook ingeslapen met een spuit
maar dan hebben we er wel 30 euro mogen voor betalen, en hij had een grote tumor,(een paar maanden later is zijn broertje hem achterna gegaan),en dat is veel geld voor een dier dat niet meer gered kan worden
plus alle stress voor bij de DA enzo

paardan, honden katten enzo zijn anders, voor dedie betaal je doorgaans (veel) meer bij de aanschaf, en heb je een grotere band mee dan met een muis,(vind ik zelf) en dan ga je eerder meer geld uitgeven om hem te rededen (bv bij paard) omdat je weet, als ik later in geldnood zit bv, dan kan ik hem voor mer geld verkopen, maar een hamster kun je niet voor 25 euro verkopen, terwijl je bij paarden e.d dat geld kunt terugwinnen. als mijbn konijn ziek is gaat hij ook naar de veearts, en als het zover is krijgt hij ook een spuitje
en als ik ooit niog hamsters ofzo hou, ga ik er ook mee naar de dierenarts, maar als hij zegt ze kunnen niet meer gered worden, dan neem ik hem liever mee naar huis, leg hem og een uurtje in zen kooi dat hij kan relaxen, neem hem voorzichtig op, ga ermee naar buiten, en geef hem een klop, zo gepasseerd, zonder al te veel stress

van die net geboren cavia, als ik 100 procent zeker weet dat ze niet gered kunnen worden, klopje tegen de mur, waarom ze laten doodhongeren als het zo kan?

chubby: met de ether, hoe doe je dat dan? soort van vergassen ook? of een doek voor de neus? of anders?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:21

dutske schreef:
en dan ga je eerder meer geld uitgeven om hem te rededen (bv bij paard) omdat je weet, als ik later in geldnood zit bv, dan kan ik hem voor mer geld verkopen, maar een hamster kun je niet voor 25 euro verkopen, terwijl je bij paarden e.d dat geld kunt terugwinnen.

Dus je koopt een paard met het idee van "als het wat krap wordt qua geld verkoop ik hem gewoon" ?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:24

Je gaat steeds vreemdere dingen zeggen Dutske

Overigens zou mijn keuze een spuitje zijn. Die mensen hebben er voor gestudeerd. Als het werkelijk een vriendelijke manier was, kon je bij de d.a voor de optie; 'tegen de muur doodslaan" wel kiezen wanneer je wilt euthanaseren.

edit; typfout
Laatst bijgewerkt door lies op 09-01-04 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 17:24

nee, maar een paard heeft meer waarde, zowel geldwaarde als emotionele waarde
een muis sterft, de dag erna heb je een andere, maar bij een aard moet je zorgen dat je genoeg geld hebt, stal, zijn grootteras, enzovoort
dat maakt het al wat moeilijker

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:27

dutske schreef:
nee, maar een paard heeft meer waarde, zowel geldwaarde als emotionele waarde
een muis sterft, de dag erna heb je een andere, maar bij een aard moet je zorgen dat je genoeg geld hebt, stal, zijn grootteras, enzovoort
dat maakt het al wat moeilijker

Als je dat niet bedoelde, waarom zeg je het dan wel en krabbel je nu terug ? Een muis (of natuurlijk een ander klein knaagdier) is dan wel kleiner als een paard, maar dat betekend niet dat het minder pijn heeft of iets dergelijks !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 17:31

een dierenarts zou moeten dom zijn dat ze dat zouden voorstellen:
oh ja, je muis is ongeneeslijk ziek, je kunt kiezen, of een spuitje van 30 euro
of je slaat hem voor niets tegen de muur dood
doodslaan is vrendelijker
het is om failliet te gaan voor die mensen!!!

maar men conclusie is:
het grootste deel kiest voor een spuitje
op de 2de plaats komt anders: (meestal vergassen)
3de plaats is doodslaan

dus het grootste deel van bokt vind me een grote dierenbeul, ben nu denk ik niet meer zo populair Haha!

nogmaals mensen: het is niet waarom ik kies voor doodslaan dat ik dat ook hele dagen doe, of dat ik men dieren martel, of gelijk wa,
jullie kennen me niet, dus weet je niet hoe ik ben
en wat heeft men onderschrift te maken met hoe ik ben?
nou ja doet er niet toe

oh, yellowfish: ik krabbel niet terug integendeel (weet zelfs niet waarom je dat denkt Verward ) maar ik wil gewoon zeggen dat er tussen een muis en een paard een verschil zit
een paard sla je ook zo gauw de kop niet in

maar hierbij rond ik de discussie af, als er nog mensen un mening willen geven, jullie zijn natuurlijk vrij om te doen,

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:35

sorry hoor maar.....
jeetje ik heb echt geen woorden voor jou (dutske)
een muis/hamster/rat behandel je toh op dezelfd manier als een paard ??
ik iniedergavel wel ik ben even verdrietig als mijn hamster dood gaat als dat en paard word ingeslapen.
en als mijn hamster dood gaat heb ik de dag erna geen nieuwe hoor.....
sorry ik snap jou echt niet kan aan mij liggen hoor

Nadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:35

Ik heb voor een spuitje gekozen, maar ik vind zelfs dat een moeilijke beslissing die jij moet nemen.

Mn kat is drie weken geleden ingeslapen op 8-jarige leeftijd. Ze was heel erg ziek en had het zwaar aan der hartje. Daardoor vielen der achterpootjes weleens uit en dan had ze ook benauwd. Het was gewoon zielig. De dierenarts had vorig jaar al gezegd dat ie een ruisje hoorde, maar ja mn kat was een enorme stresskip, dus we waren het eens dat het daardoor kwam. Een maand voordat we de beslissing hebben genomen ging het heel slecht met der. Ze viel af en der vachtje was niet mooi meer enzo.

Wij naar de da en die verwees ons zodra ze wat beter was door naar een andere kliniek waar ze echo's konden maken. Die arts zei na de echo dat het heel erg was. Donja(mn kat) der hartwaardes lagen 3 punten hoger als het max. In die maand daarna is ze heel erg acheruit gegaan.

Op de dag dat het zou gebeuren ging het ontiegelijk goed met ze knorde en at lekker en ging zelfs een beetje stoeien met mn andere kat. Bij de da ging ze ook knorren en zelfs kopjes geven.... Daarom vind ik het heel moeilijk om zulke beslissing te nemen. Heb het liefst dat dieren gewoon inslapen en niet meer wakker worden.

Sorry voor het lange verhaal maar wilde het even vertellen!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:39

dutske schreef:

oh, yellowfish: ik krabbel niet terug integendeel (weet zelfs niet waarom je dat denkt Verward ) maar ik wil gewoon zeggen dat er tussen een muis en een paard een verschil zit
een paard sla je ook zo gauw de kop niet in

Waarom in hemelsnaam een muis wel en een paard niet ? oke, een paard smijt je niet tegen de muur, maar ook een paard kun je zelf euthaniseren.