jonge kinderen met een mobiel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen mobiel?

Ja.
97 (34%)
Nee.
188 (65%)

Totaal aantal stemmen: 285

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:52

Ik vind veel reacties hier een beetje ouderwets :o .. Ik lees veel over waarneer jullie het vroeger kregen en dit zelf ook zouden aanhouden.
Ik denk dat de tijden nogal veranderd zijn en kinderen er met beleid en begeleiding ook op jongere leeftijd veel aan kunnen hebben. Wel met internet anders lopen ze veel leuke een leerzame apps mis
.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:58

Tja, ik had het er ook wel eens over met mijn man toen de oudste net geboren was. 'Ze krijgt pas een mobieltje als ze naar de middelbare school gaat'. Maar de tijden veranderen gewoon echt en daar groei je in mee. Dat moet ook wel. Je wil ook gewoon niet dat de hele klas een mobiel heeft en jouw kind buiten de boot valt. Uiteraard hoef je je kind niet alles te geven wat het wil en moet je vasthouden aan je eigen principes daarin maar met dit soort dingen is flexibiliteit ook belangrijk. Een aantal kinderen in de klas heeft nu al een mobiel maar ik vind het nu nog niet nodig en dat zijn ook echt de kinderen die nooit iets geweigerd wordt door de ouders (krijgen bijv snoep mee naar school, zitten elk weekend in ballorig, hebben altijd de duurste spullen etc). Doen we niet aan mee.
Ik vind het ook best lastig. Ook met de de rest, ipad etc. Hebben we nu regels mee gemaakt. Elke dag een half uur op 'iets' naar keuze (tv, ipad, wii, pc) en in het weekend langer. Werkt prima, ze spelen nog graag buiten en geen gezeur.
Mijn dochter van bijna 8 zeurt al meer dan een jaar om een mobieltje. Maar haar ook uitgelegd dat ze die pas krijgt als ze oud genoeg is om zelf naar school en vriendinnetjes te fietsen. Snapt ze prima. Extra stimulans ook want ze wil veel oefenen met fietsen :D

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:00

Mijn dochter was 10 toen ze een oude van mij kreeg. Mijn zoon was 11.
Mijn zoon gebruikt hem voornamelijk voor spelletjes in de taxi naar school (hij heeft geen internet )
En mijn dochter heeft een nieuwe gekregen dit jaar. Ze is naar de brugklas gegaan dus WhatsApp groep voor school,magister etc. Ook alleen een bel abonnement voor 6 euro. Internet doet ze via de wifi

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:05

dat kan thuis ook gedaan worden femmy91

ja dan ben ik ouderwets,
maar als er op een stal wat aan de hand is, zoals ik ergens las..
dan kunnen ze het beste direct een volwassene erbij halen..
zo weet een volwassene gelijk wat er aan de hand is, en de ouders weten dat er gehandeld is/wordt door een volwassene.

hoe vaak zie je hier geen rare topics over, ik sta bij mijn verzorgpony en dit en dit is er aan de hand, met foto.. wat kan het zijn, weet iemand het..

en op de vraag waar een volwassene is, of dat de eigenaar het al weet, wordt dan heengedraaid, of gewoon nog niet gedaan.

Wij renden dan direct naar de eerste de beste telefoon om onze ouders te bellen, of een eigenaar.. en degene bij wie je belde kon gelijk meelopen of je opvangen..

sociaal aspect bijbrengen, dat kan een telefoon niet dat doe je door te doen en te ondervinden. Ik merk nu al heel vaak om mij heen en online wat het effect is, van internet en mobieltjes op jonge leeftijd.. het sociale aspect van samenzijn en praten vervaagd, want er is toch zoiets als internet..

ja dan heb ik liever dat een kind dat eerst leert en goed leert en pas in de pubertijd zich bezig gaat houden met de online wereld.

zoals ik aangaf.. Een telefoontje om contact op te nemen met ouders, vind ik geen enkel probleem..
maar een telefoon met internet, zodat een kind zich kan verstoppen op facebook en het gewone leven links kan laten liggen omdat alles online leuke spelletjes en apps zijn.. dat vind ik gewoon niet goed..

Om even 'ouderwets' te zijn.. Wij zaten in onze jeugd niet met onze neus in 'leerzame' dingen als we ergens moesten wachten, of onderweg waren. Ik geloof zeer zeker ook niet dat de jeugd van nu zijn mobieltje gebruikt voor 'leerzame' dingen op en onderweg.

of je moet mij kunnen verlichten.. Noem eens een leuke en leerzame app, waarbij het noodzakelijk is om het mobiel te gebruiken (dus wat je niet thuis online, op school online, of ergens anders online) kunt bekijken, of gewoon van het leven kunt leren? Lol en kom niet aan met: stel je komt een engelsman tegen, dan moet je een woordenboek op zak hebben. want je leert het nog het snelst zonder woordenboek, als je een woord uit je geheugen moet graven of met handen en voeten in het engels wat moet uitleggen/omschrijven/uitbeelden.

----------

misschien omdat ik ook opgegroeid ben met 'niet met mode meegaan'.
Mijn ouders waren niet vermogend.. Dus ik liep ook echt niet met nikes omdat de rest met nikes liep..

driekwart had wel een computerspelletje, ik niet..
iedereen had op een gegeven moment wel een gameboy,
ik niet.

mijn ouders waren daar ook duidelijk in.. die dingen waren te duur of niet nodig.. als ik dat wilde kon ik er zelf voor gaan werken en sparen.. dat soort luxe kreeg ik niet.

Dus ik ben niet iemand die voor groepsdruk 'omdat iedereen het heeft' gevoelig.
was ook de enige die een werkstuk in mijn eindexamenjaar heeft moeten inleveren gemaakt op een typmachine. Computer was iets dat we ons niet konden veroorloven.. Dat was het enige dat ik ooit erg gevonden heb.. Niet dat we geen pc hadden, maar dat mijn werk er daardoor een stuk minder gelikt uitzag dan dat van mijn klasgenoten (ook al was mijn cijfer een van de hoogste).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-11-15 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:07

Inderdaad is dat argument van "leerzame" dingen doen via smartphone dikke onzin. :') Kinderen doen dat niet.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:10

De oudste is 11 en heeft een smartphone, net als de rest van de klas trouwens, sinds z'n tiende, groep 6. Ze hebben een groepsapp van de klas, voetbal en van paardrijden, reuze handig. Telefoon gaat niet mee naar school en ligt in het zicht en er zijn hele duidelijke afspraken over. Dochter word bijna 9 en krijgt er dan ook eentje.

Het is denk ik ook afhankelijk van waar je woont en de sociale bezigheden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:11

Een gewone simpele mobiel voor noodgevallen ja, een iPhone 6 nee... Ik ken mensen die hun kind van een jaar al een iPad gegeven hebben. Ik had flippo's en knikkers toen ik 5 was ofzo...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:11

Zeepsop schreef:
Inderdaad is dat argument van "leerzame" dingen doen via smartphone dikke onzin. :') Kinderen doen dat niet.

lol, zelfs ik doe dat niet :')

spelletje, whatsup..
endomundo puur voor de stats (maar ook die wil ik voor de fun weten), want echt wat doen met de uitslagen of er een training op aanpassen doe ik niet.. richting vind ik op gevoel, dus daarvoor kan ik het ook niet verantwoorden..

heb dat ding puur, zodat ik niet hoef aan te bellen ergens of ik een telefoontje mag plegen..
bereikbaar als het iets belangrijks is..
en verder puur voor fun :')

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:14

Mijn neefje wordt 11 maar heeft nog geen mobiel.
Ik kreeg em pas om me 13e ofzo

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:16

Denk niet dat dat goed is voor jonge mensen. Je kunt eraan verslaafd raken, leidt af van huiswerk. Tenminste dat had ik altijd, ik kreeg mijn eerste mobiel toen ik 12 was. Ging altijd foto's maken of muziek luisteren.
Ik had ook ergens een documentaire gezien dat het heel slecht is, de straling van mobiele telefoons, vooral voor kinderen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:25

femmy91 schreef:
Ik vind veel reacties hier een beetje ouderwets :o .. Ik lees veel over waarneer jullie het vroeger kregen en dit zelf ook zouden aanhouden.
Ik denk dat de tijden nogal veranderd zijn en kinderen er met beleid en begeleiding ook op jongere leeftijd veel aan kunnen hebben. Wel met internet anders lopen ze veel leuke een leerzame apps mis
.

Waarom moet iedereen met de tijd meegaan? Mijn oppaskinderen hebben geen mobiel, geen computer en pas sinds de communie van de oudste een Wii, waar ze een uurtje per dag mee mogen spelen tenzij het echt bagger weer is.

Deze kinderen gaan dus uit zichzelf buiten spelen, gebruiken hun fantasie en worden oprecht blij van spelen in modder, sneeuw of in de speeltuin. Aan kinderen die zo jong de beschikking hebben over een telefoon merk je toch vaak dat ze daar geen zin in hebben en liever achter de computer hangen.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:28

Toen ik 7 was kreeg ik mijn eerste mobieltje MAAR! dat was alleen als we gingen buitenspelen omdat er een kinderlokker rond liep. Heb 4 jaar gedaan met 10 euro beltegoed. Maar mocht em ook niet mee naar school nemen ofso..

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:31

Mijn dochter mocht hem mee in groep 8.
Mijn zoon interesseert het niet zoveel. Voor in de taxi vind hij het fijn. Zit hij een half uur in. Dus dan een spelletje doen. Dan gaat de tijd wat sneller.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:36

Ik zal een jaar of 10 zijn geweest toen ik mijn eerste nokia kreeg (klap ding), heb tot mijn 13e met simpele nokia's gedaan. Had op het laatst wel een Ipod Touch. Ik was 14 of 15 toen ik mijn eerste smartphone kreeg, ondertussen ben ik 18. Had er eerder ook niet veel behoefte aan, maar wat een geweldige dingen zijn het toch!
Jaar of 12 lijkt me een mooie leeftijd om te beginnen met smartphones, onder toezicht.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:43

Hangt eraf waarvoor...

In mijn tijd (ow god.. ik voel me nu zo'n bejaarde) waren mobieltjes ergens halverwege de middelbare school pas in.. en soms was het best handig.. als je onderweg een lekke band had en even wat kon laten weten ipv een uur later thuis komen etc. Ook vind ik het met sommige hobby's wel fijn. Op stallen gestaan waar ik vaak alleen was, dan wisten ze wel dat ik er was, en kwam er altijd wel iemand een keer kijken.. maar toch ;)

Ik merk nu ook, dat als ik hem een keer vergeet, ik soms echt dingen tegen kom dat ik denk "had ik maar..." (als je een paaltje staat vast te houden omdat een paard er tegen aan gerold is en de draad ligt op de grond... Wat nog leuker is.. nat paaltje, stroomdraad niet in oogjes maar gewoon met een haakje in een paaltje gemaakt.. heerlijk in de regen.. geleid kei lekker :') toen baalde ik ervan dat ik mijn telefoon langs mijn bed had liggen :')) Maar heb je het echt op de basisschool al nodig? Dan ga je vaak nog niet alleen naar dingen toe etc. Dus ook een beetje afhankelijk van de hobby's.. Gaan ze in het bos paardrijden zonder begeleiding (wat ik ook niet zou kunnen waarderen maar ok ;)), ander verhaal dan wanneer ze om de hoek op zangles zitten bij wijze van ;)

Het kan echt ontzettend handig zijn... Maar je hebt toch ook die telefoons waar je 3 nummers ofzo in kunnen zetten waarin ze in geval van nood mee kunnen bellen... voor de spelletjes gewoon een gameboy (bestaan die nog :')) ofzo? Speelt ook een stuk fijner...

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 03:11

'Tegenwoordig' (ik mag dit eigenlijk niet zeggen met mijn leeftijd :') ) heeft ieder kind een mobiele telefoon. Vaak hebben ze een wat oudere smartphone zonder data, maar wel overal wifi.
Ik zelf heb mijn eerste telefoon gekregen toen ik in groep 6 zat, maar dat was een simpel modelletje en ik heb die alleen maar gekregen omdat ik een keer gruwelijk verdwaald was en pas rond 9 uur thuis kwam.

Ik vind het niks, al die jonge kinderen met een smartphone. Ik hoor vaak over whatsapp ruzies die ontzettend ver kunnen gaan. Ook gaat een smartphone vaak in combinatie met allerlei apps tot social media. Kinderen hebben niet altijd in de gaten dat alles zat ze op het internet zetten blijvend is.

Dus nee, ik ben niet zo'n fan van jonge kinderen met een smartphone.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 08:08

Als ik de reacties zo lees begin ik een ouwe l*l te worden,,,,maar zijn de mensen van mijn leeftijd het wel met me eens

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:29

papagroom schreef:
Als ik de reacties zo lees begin ik een ouwe l*l te worden,,,,maar zijn de mensen van mijn leeftijd het wel met me eens

Wat is jouw leeftijd... :D
Mijn kinderen (nu 12,14,16) hebben alle 3 een Iphone 4s.

Hun eerste mobiel kregen ze toen we 5 jaar terug hier (Friesland) gingen wonen omdat ze verderweg gingen spelen en hele stukken moesten fietsen zonder huizen.
Die telefoon had in eerste instantie geen internet (was toen niet echt standaard op een telefoon en ook veel duurder) en het was een prepaid. De telefoon groeide wel met de tijd mee.
Ze kregen een abonnement als ze naar het voortgezet gingen.

Merkte alwel dat er (ook al op de lagere school) veel dingen in de klassengroepsapp werd besproken.
In die app zat dan ook de juf/meester van hun.
Ook als ze bv samen wilde gaan zwemmen werd even in de app gevraagd wie er zin had om mee te gaan.

Nu ze op het voortgezet zitten gaat eigenlijk alle schooldingen via de app (waar ook de mentor in zit).

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 08:41

Ik ben zeven jaar ouder als jou Brainless....

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:42

Tijden veranderen... al zeg ik niet dat dit altijd een goede zaak is.

Mijn dochter van 9 heeft een oude mobiel van ons zonder internet (alleen met wifi).
Reuze handig voor de ouders was de hoofdreden.
En natuurlijk is zij er ook erg blij mee.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:51

Ik ben totaal niet tegen de veranderingen van deze tijd en ik merk ook al een generatie kloof tussen mij en mijn ouders. Zo gaat mijn mobiel overal mee naar toe en als het kan mijn laptop ook. Voornamelijk mijn moeder ergert zich er heel erg aan dat ik zo veel achter mijn laptop zit en mijn mobiel volgens haar aan mij vast gegroeid is. Komt ze ook met argumenten over vroeger. Tja als je eens goed om je heen kijkt is alles veranderd en lopen mensen al starend naar hun mobieltjes over straat.

Wat betreft kinderen vind ik dat die wel een mogelijkheid moeten hebben om zich op deze manier te kunnen ontwikkelen want dit is wel een toekomst. Maar dat hoeven ze van mij niet op 9 jarige leeftijd met een dure smartphone rond te lopen, Mobieltje oké. En anders leg je thuis maar een gezamenlijke iPad neer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:58

Ik vind het ook redelijk om een mobieltje te geven als het kind naar de middelbare school gaat :j Toch handig.. Kreeg er zelf toen ook 1 (nouja ik mocht er zelf 1 kopen).

Uiteraard wel zonder internet/abbo en al die onzin. Dat vind ik echt zonde geld voor die leeftijd. Internetten kunnen ze thuis ook. En tegenwoordig heb je overal WIFI.

Ik mocht zelf een abonnement met internet (nouja dat bestond toen nog niet eens :') ) toen ik 18 was.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:21

Tja ik vond/vind het zelf ook dikke onzin.
Halverwege in groep 8 kocht mr zelf een mobiel van zijn eigen centjes. Weliswaar een simpele, maar goed.
Een paar maanden later kregen wij een nieuwe mobiel (smartfoon). Na een week zei mijn man tegen hem, ruilen? Jij de smartfoon ik jouw simpele. Manlief kon niet aan dat ding wennen haha.
Dus ja hij blij met zijn smartfoon. Mede doordat hij ondertussen op de middelbare school zat.
Veel dingen voor school moet allemaal via het internet, neem alleen al het sterk wisselende rooster.

Helaas voor hem was die na een paar maanden stuk, liet hem met vissen vallen en was nat.
Dus weer terug naar een simpelere mobiel. Met zijn verjaardagcentjes zelf een nieuwe gekocht.
Omdat hier een simkaart bijzat zijn oude aan zijn zusje van toen 9 geven. Maar ook dat was een simpele zonder wa etc.
Nu bijna 15 (eind van de maand) en 11 en beide een smartfoon. Beide de Samsung Galaxy X Cover 2, onze oude telefoons.
Jongste doet er bar weinig mee, hooguit wat foto's maken hihi

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:31

papagroom schreef:

Ik vind dat best een valkuil..
Natuurlijk niet domweg meelopen met de rest. Er altijd goed over nadenken.. Maar ook wel zorgen dat je kind niet onnodige beperkingen mee krijgen vergeleken de andere kinderen.
Erbij horen is nu eenmaal erg belangrijk voor kinderen die nog volop aan het ontwikkelen zijn.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:40

Ik kreeg mijn eerste mobiel in groep 8, mijn broertje en zusje zijn 2,5 jaar jonger dan mij, kregen m al in groep 7 echter was dit wel een oude van mij en van mijn moeder.
Mijn moeder was hier ook niet zo heel fan van maar zegt ook achja de tijd verandert.