Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:13

Thesserd schreef:
anneliesdj schreef:
Het ligt maar net aan hoe je het bekijkt of iets mooi is of niet.
Dus dat heeft met eerlijkheid niet zoveel te maken.

Dus jij zegt tegen je nichtje, dochter of kleindochter gewoon dat je haar tekening lelijk vindt? :')

Wat een vreemde conclusie.
Ik geef aan dat het afhankelijk is van wat je mooi vind. Iets mooi vinden, esthetiek, is voor ieder mens een persoonlijke mening, dus je kunt ook niet simpelweg zeggen 'het is lelijk', dat zou moeten zijn 'ik vind het lelijk'. De een houd van abstract, de ander van stillevens. Je kunt de tekening van het kind zien en denken 'hij gaat buiten de lijntjes' je kunt ook denken 'wat mooi dat er zoveel kleuren zijn gebruikt'. Of 'mensen hebben geen 6 vingers en armen tot aan de grond' maar ook 'wat heeft hij op een creatieve manier mensen getekend'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:14

Ofwel, eigenlijk bestaat er geen echte definitie van eerlijk.
Wat de een eerlijk vind, vind de ander waarheid omzijlen en weer een ander vind iets bot.

Ik zou nooit bewust liegen, maar ik zal in sommige situaties wel de waarheid verzwijgen.

Bovendien is maar net de vraag of elke kleine onwaarheid schadelijk is.
Als mijn kindje savonds onrustig is in bed dan zeg ik: het is al heel laat, de konijntjes slapen, de paardjes slapen, papa en mama gaan slapen en jij gaat ook lekker slapen.
Dat werkt als een tierelier.
Ben ik dan een slecht mens? Want natuurlijk ik het onzin dat de konijntjes en paardjes slapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:20

Iris82 schreef:
Of een tekening mooi is of niet is subjectief en irrelevant. Een kind krijgt een veel beter zelfgevoel als je het proces stimuleert in plaats van het resultaat.

Dus: Wow, jij hebt echt hard je best gedaan op die tekening! Je bent een kunstenaar!

Dat dus ook :j

Maar ik heb er ook geen goed gevoel bij om tegen een kind dat een vel papier pakt en er even met wat kleurtjes overheen harkt zonder er een beetje voor te gaan zitten, te zeggen: wauw dat is een mooie tekening!! Dan zit je ook een potje te liegen als je eigenlijk denkt: nou jij hebt maar wat stom heen en weer zitten krassen -O-

Gelukkig kan je dan altijd nog zeggen: Dat zijn mooie kleurtjes! Ofzo :P

Anders maakt het ook geen zak uit of ze hun best doen of niet....als je toch altijd jubelend reageert :=
Ik zou dat *voor mezelf!* een stukje gebrek aan respect (of hoe leg ik dat nou eens goed uit :o ) voor mijn kind vinden, door maar te doen alsof het dom is ofzo en het af te wimpelen met altijd hetzelfde enthousiasme.... dat stimuleert toch ook niet?

Heb liever dat hij weet dat als ik ècht enthousiast ben over iets waarop hij heel goed zijn best heeft gedaan, ik het ook ècht meen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:22

Ik ben te eerlijk. Maar dat is vooral mijn eigen probleem: ik neem vaak alles wat mensen zeggen voor waar omdat ik zelf zo ben. Ik begrijp niet dat mensen zich anders voor doen, hun gras groener doen lijken dan het is. Of liegen over dingen, ik denk dat mensen zichzelf gewoon graag beschermen door zich vooral niet kwetsbaar op te stellen.

Iets wat ik nooit opzettelijk zal doen is mensen kwetsen: ongevraagd een ongezouten mening geven heeft niets met eerlijkheid te maken.

Wat de kinderdiscussie betreft, fantasie hoort nu eenmaal bij een bepaalde leedtijdscategorie en gaat vanzelf over. Het is voor een kind alleen maar leuk om die fantasie te prikkelen, ik durf zelfs zeggen dat het goed is voor de ontwikkeling!

Geryon

Re: Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:26

Ik heb mijn vriend juist zo gemaakt als de jouwe. :+ vreselijk die leugentjes om mijn 'bestwil'.

Tegenover anderen is er wel zoiets als te eerlijk vind ik. Het heeft niet zoveel zin, je kwetst er alleen maar mee.

In een hechte vriendschap/relatie bestaat te eerlijk zijn niet vind ik. Het is juist mijn eis om eerlijk te zijn tot in de kleinste details.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:36

Pmarena, dat is natuurlijk ook iets wat je in een compliment meeneemt toch?

Als een kind enkel een sticker geplakt heeft en dat komt laten zien dan ga je natuurlijk niet zeggen: goh jij hebt dat mooi gedaan?
Dan is de reactie natuurlijk anders dan bij een volledige tekening.
Dat lijkt me logisch.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:37

pmarena schreef:
Anders maakt het ook geen zak uit of ze hun best doen of niet....als je toch altijd jubelend reageert :=
Ik zou dat *voor mezelf!* een stukje gebrek aan respect (of hoe leg ik dat nou eens goed uit :o ) voor mijn kind vinden, door maar te doen alsof het dom is ofzo en het af te wimpelen met altijd hetzelfde enthousiasme.... dat stimuleert toch ook niet?

Heb liever dat hij weet dat als ik ècht enthousiast ben over iets waarop hij heel goed zijn best heeft gedaan, ik het ook ècht meen :j

Snap ik. Maar als ouder heb je ook de taak om je kind een mens met zelfvertrouwen te maken. En dat doe je juist door op de juiste moment juist te reageren. En dat is soms best een zoektocht. :D

Je hoeft niet bij iedere scheet enorm enthousiast 'goed zo' te zeggen. Sterker nog: daar creëer je JUIST onzekere kinderen mee! Je moet ze niet voor ieder klein dingetje de hemel in prijzen. :n Ze hebben rap genoeg door dat je iets niet meent en dat maakt ze net zo goed onzeker.

Mijn zoontje komt regelmatig terug van de gastouder met een tekening. Maar die laat ie echt niet iedere keer zien vol trots. Als ik m tegenkom in zn tas maak ik wel een opmerking van: 'Zo, weer getekend bij *naam gastouder*?' En dan merk je vanzelf in hoeverre hij de behoefte heeft om daar iets over te vertellen of niet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:40

Leuk al die verschillende reacties!

Sabinee__ schreef:
Een tekortkoming benoemen van iemand waar diegene niks aan kan doen of niks mee kan vind ik wel gemeen.
Ik kan niks veranderen aan de stand van mn knieën dus 100x zeggen dat ik x-benen heb is niet meer eerlijk zeg maar :+

Hier kun je inderdaad niets aan doen, maar stel nu (dit is tevens totaal niet van toepassing bij mij) je partner heeft wat overgewicht. En in jouw ogen is een wat meer afgetraind lichaam wat aantrekkelijker, 'mag' je dit dan niet uitspreken, en hou je daar je mond over wanneer zoiets ter spraken komt? Of zeg je dat wel? (Natuurlijk zeg je dit wel met respect en zeg je niet, ik vind dat je moet afvallen/trainen)

Omtrent kinderen, nee ik heb inderdaad nog geen kinderen.
Sinterklaas weet ik überhaupt niet of dat ooit gevierd zal worden aangezien mijn vriend niet Nederlands is en het maar de vraag is in welk land we zullen wonen. Echter vind ik ook niet perse dat er verteld hoeft te worden dat sinterklaas (of eenhoorns of elfjes) bestaat. Mijn ouders hebben me nooit verteld dat sinterklaas daadwerkelijk bestaat en toen ik vroeg of hij wel echt bestond hebben ze mij ook eerlijk verteld dat dat niet zo is, ik vond dit altijd heel prettig.
Ik vind het persoonlijk ook niet nodig om te doen alsof elfjes etc bestaan, wat ze natuurlijk niet minder leuk maakt :D
Nu weet ik verder niet hoe ik zou reageren op een tekening maar de visie van Iris82 spreekt mij hierin een stuk meer aan dan op alles zeggen dat het mooi is.

Ik denk dat er ook wel een verschil is tussen mensen die eigenlijk wat verder van je af staan en tussen een relatie/een hele goede vriendin. Ik waardeer het veel meer dat mijn beste vriendin het eerlijk zegt als ik een stomme actie bega en dan misschien even gekwetst ben omdat het niet is wat ik wilde horen. In plaats van dat ze maar de reactie geeft die ik graag wil horen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:41

Sizzle: Volgens mij zijn er zat die dan toch hun standaard jubel geven hoor, voor elke scheet dat kind de hemel in prijzen :P

Zal best lief bedoeld zijn overigens. Maar ik vind het zo ongeïnteresseerd (ofzo, kan het niet goed uitleggen := ) over komen... dat "sow, mooi hoor!!"....zo afwimpelend alsof kind niet beter kan, je verwacht dat 'ie er met de pet naar gooit en zijn best niet doet en je daar al blij mee bent :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:45

Iris82 schreef:
pmarena schreef:

Snap ik. Maar als ouder heb je ook de taak om je kind een mens met zelfvertrouwen te maken. En dat doe je juist door op de juiste moment juist te reageren. En dat is soms best een zoektocht. :D

Je hoeft niet bij iedere scheet enorm enthousiast 'goed zo' te zeggen. Sterker nog: daar creëer je JUIST onzekere kinderen mee! Je moet ze niet voor ieder klein dingetje de hemel in prijzen. :n Ze hebben rap genoeg door dat je iets niet meent en dat maakt ze net zo goed onzeker.

Mijn zoontje komt regelmatig terug van de gastouder met een tekening. Maar die laat ie echt niet iedere keer zien vol trots. Als ik m tegenkom in zn tas maak ik wel een opmerking van: 'Zo, weer getekend bij *naam gastouder*?' En dan merk je vanzelf in hoeverre hij de behoefte heeft om daar iets over te vertellen of niet.

Dat vind ik ook een veel fijnere insteek, kind zelf laten praten / vertellen en gewoon kijken in hoeverre je hem daarbij een dienst bewijst door er in mee te gaan of iets een beetje anders te belichten :j

Altijd alleen maar "mooi hoor!" en weer verder gaan met je eigen ding is ook zo wat...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:48

Pmarena, dat ongemeende compliment valt dan weer onder oneerlijk denk ik dan.

Daarom zeg ik: de grens is niet zo scherp.

Als een beginnende ruiter voor het eerst ronde volte weet te rijden dan zeg je immers ook: dat ziet er al beter uit, terwijl als een ervaren ruiter op de zelfde manier een volte zou rijden zou je denken: wat een asbak volte.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:50

_Micha_ schreef:
Leuk al die verschillende reacties!

Hier kun je inderdaad niets aan doen, maar stel nu (dit is tevens totaal niet van toepassing bij mij) je partner heeft wat overgewicht. En in jouw ogen is een wat meer afgetraind lichaam wat aantrekkelijker, 'mag' je dit dan niet uitspreken, en hou je daar je mond over wanneer zoiets ter spraken komt? Of zeg je dat wel? (Natuurlijk zeg je dit wel met respect en zeg je niet, ik vind dat je moet afvallen/trainen)

Ja hoor. Ik weet dit andersom ook van mijn partner. Hoewel het bij ons sowieso niet zo zwart/wit is wat we aan elkaar aantrekkelijk vinden. Verslonzen is eigenlijk vooral de afknapper als het op aantrekkelijkheid aankomt. Dit kan bij hygiëne, kleding en gezondheid het geval zijn. Maar aankomen doordat je je eetpatroon onbewust niet hebt aangepast op een periode met minder beweging niet per se.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:51

Sizzle: Daarom wat mij betreft ook gewoon eerlijk blijven op een opbouwende manier, je kan altijd wel iets vinden om mee te complimenteren :j

Bij die onervaren ruiter kan je idd. zeggen: ja goed zo, nu gaat het ergens op lijken, goed gedaan!
Zonder meteen te zeggen dat het een hele mooie volte was :P

En bij die ervaren ruiter, als je weet dat die positieve feedback nodig heeft om beter te gaan presteren, is er vast nog wel wat anders goed waardoor je bvb. kan zeggen dat het tempo goed gedragen was ofzo, en nu alleen nog de volte mooi rond maken, doe dat maar bij de volgende B, je kan het!! :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:53

klassieke sandwich verhaal:

dit was goed, daar kun je verbeteren, samengevat vind ik

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:55

pmarena schreef:
Sizzle: Daarom wat mij betreft ook gewoon eerlijk blijven op een opbouwende manier, je kan altijd wel iets vinden om mee te complimenteren :j

Bij die onervaren ruiter kan je idd. zeggen: ja goed zo, nu gaat het ergens op lijken, goed gedaan!
Zonder meteen te zeggen dat het een hele mooie volte was :P

En bij die ervaren ruiter, als je weet dat die positieve feedback nodig heeft om beter te gaan presteren, is er vast nog wel wat anders goed waardoor je bvb. kan zeggen dat het tempo goed gedragen was ofzo, en nu alleen nog de volte mooi rond maken, doe dat maar bij de volgende B, je kan het!! :P

Ik denk dat wij het gewoon eens zijn :)

Overigens kan dat sandwichen nog verrekte lastig zijn hoor.
Waar de een meteen de hint snapt denkt de ander, oh ik ben gewoon goed dus om vervolgens te stoppen met verbeteren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:57

:D

dan wat meer nadruk leggen op het tweede deel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:00

Weet nog zo'n mooi voorbeeld van iemand die zijn stage in Engeland had gelopen.
Had de scriptie laten lezen en de begeleider (Engels) had gezegd: Het ziet er redelijk uit, maar ik zou het anders gedaan hebben, wat zoveel betekende als: wat een bagger zeg, ga daar nog maar wat aan doen.
De stagair dacht: Och, ja smaken verschillen en leverde de boel in......

typisch geval van oeps }:0

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:02

Bij zo'n opmerking is het ook vooral de intonatie die het hem doet hoe je het opvat, denk ik :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:04

maar idd is niet iedereen daar gevoelig voor. En Britten zijn sowieso sterk in understatements.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:05

pmarena schreef:
Bij zo'n opmerking is het ook vooral de intonatie die het hem doet hoe je het opvat, denk ik :=

En nationaliteit, opleidingsniveau, geslacht etc.

Is allemaal zo eenvoudig nog niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:07

_Micha_ schreef:
Ja dat is dus de vraag die een tijdje in mijn hoofd speelt. Mede door mijn vriend :+
Hij heeft op een bepaald punt in zijn leven er voor gekozen om nooit maar dan dus ook nooit meer te liegen. Ook geen leugentjes om bestwil, totaal niet. Wat er soms voor zorgt dat hij best pijnlijke dingen kan zeggen die je liever niet wilt weten. En ook niet zo tactvol zijn.

Ik heb liever iemand tegen over me die eerlijk is en dingen zegt die ze menen.
Alleen kun je ook dan in mijn ogen tactvol zijn. Jouw vriend weet toch wel waar hij je soms mee kan kwetsen en door het net op een andere manier te zeggen kan dat voorkomen worden.
Ik ken mijn man door en door en weet precies wat ik kan zeggen en hoe ik het moet zeggen om te voorkomen dat hij zich gekwetst voelt. Dat is net het verschil terwijl je dan toch eerlijk kunt blijven.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:57

bridgetF schreef:
Of naar je baas die zit te zeuren, zeg je toch ook niet, wat ben je een vreselijke kloo... #**&%$& piep. Dan ga je dat ook uit de weg ter wille ter behoud van je baan of draai je er ook om heen om het subtiel te brengen. Maar kun je dat? Tegen je baas eerlijk zeggen dat het een ongelooflijke zeikerd eerste klas is voor dit ongelooflijk onderbetaalde K#t baantje. Het niet zeggen .. is dan toch ook niet eerlijk? Want je draait er dan om heen ipv te zeggen waar het om staat. Er om heen draaien is ook niet eerlijk.

Ik begrijp dat ongevraagd je mening geven wat anders in dan open en eerlijk zijn, maar wat als die zelfde baas je vraagt tijdens een functioneringsgesprek van of je het hier wel naar je zin hebt?

Wat zeg je dan? Eerlijk dat je het een stomme k#t baan vind? Baantjes liggen niet voor het oprapen, zou je dat risico nemen door eerlijk te zeggen dat je het een K#t baan vind.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:03

je kunt toch ook vragen of er mogelijkheid voor wat meer uitdaging?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:06

Je kunt het natuurlijk ook wat tactischer brengen hé.
En zeggen dat je 't leuk vind terwijl dat niet zo is heeft helemaal geen zin, je baas ziet je dagelijks die prikt daar heus wel doorheen. En dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat hij het vraagt. En je baas kan je natuurlijk ook meer uitdaging geven of in een ander team zetten of weet ik wat.
Maar je kunt natuurlijk liegen en daarmee je eigen glazen ingooien :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:09

Al vind je het een vervelende küt-baan, je kan altijd zeggen "ik had het me wel wat anders voorgesteld / andere verwachtingen / gehoopt....vul in" en dan lieg je ook niet :)