Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:01

Ik ga er vanuit dat TS gewoon haar AM rijbewijs heeft als ze op een scooter rijdt :=

Heb je de gegevens van zijn verzekering?
Want wat hierboven ook al is gezegd: als het jouw schuld niet is en je hebt geen rechtsbijstandverzekering, doet jouw verzekering niets.
Wij kregen ook te horen: bel maar naar de tegenpartij zijn verzekering en daar moet je wezen. (tegenpartij was toen wel eerlijk in haar schuld opeisen, kon ook niet anders gezien onze situatie)

Tegenpartij reed achteruit dus het is eigenlijk zo klaar als een klontje dat hij fout was. Of je er nou dicht op zat of niet, dat heeft er niets mee te maken.

Ik hoop dat je zijn gegevens ook hebt, en even met hun contact opnemen, aangezien zij het ook uit moeten gaan keren, niet jouw verzekering.
Tenzij je rechtsbijstand verzekering hebt natuurlijk.

Edit: Ik zou wel gewoon jouw verzekering gaan bellen voor de zekerheid, maar durf erop te gokken dat je dit antwoord krijgt. (zo meewerkend zijn ze vaak niet :') verschrikkelijke bureaucraten)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:31

Dionnetjuuh schreef:
bridgetF schreef:
TS moet er alleen niet naar toe met het schadeformulier, en zeggen dat ze wel weet dat het een bijzondere verrichting is en daardoor tegenpartij fout is. TS heeft geen rijbewijs (neem ik aan), dus is haar dat niet officieel geleerd. TS kan zich daar beter even daar over stil houden. Als de tegenpartij echt de regels niet weet en klakkeloos op haar verklaring zet dat ze achteruit reed, dan zit TS goed. Dat scheelt een hoop getrouw trek en gedoe.

Waarom ga je er vanuit dat TS geen rijbewijs heeft? Dan heeft de verzekering inschakelen sowieso geen zin, want zonder rijbewijs zit je hoe dan ook fout. Ik denk dat TS (en de meeste mensen hier) verstandig genoeg zijn om niet zonder rijbewijs te rijden.

Ik bedoel een auto rijbewijs :)
Uiteraard neem ik aan dat ze een brommer rijbewijs (certificaat) zal hebben :P

Dionnetjuuh

Re: Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:49

Haha, ik vond het al een vreemde aanname :+
Al denk ik wel dat iemand die voor een scooter zijn/haar rijbewijs haalt ook wel weet van bijzondere verrichtingen. Geen idee of dit klopt maar als zwakkere weggebruiker moet je wel weten waar je rekening mee moet houden, toch?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:46

Ze moeten tegenwoordig gewoon een theorie en praktijkexamen afleggen, dus ga er maar wel vanuit!
En je kan er nog voor zakken ook ;)

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:53

Ja precies, zo dacht ik ook!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:10

vorig jaar heeft mijn ex-vriend een ongeluk gehad waarbij iemand ook aan het gapen was en midden op de weg zijn auto ineens in zijn achteruit zette, de beste man die dit dee had schuld.

ongeveer vergelijkbaar lijkt het zo.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:59

Hoe is het nu eigenlijk afgelopen?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 15:02

Nou nog niet. Scooter staat nog steeds bij de maker en er nog niks over gehoord van de kosten enzo. De meneer wilt de kosten namelijk zelf betalen waarschijnlijk en niet via de verzekering.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:05

dat is niet zo erg....maar dan moet het wel zo snel mogelijk financieel afgehandeld worden. Gewoon even druk er achter zetten bij de brommer maker.
We hebben ook ooit eens een gevalletje schade gehad, waarbij het voor ons voordelig was het zelf te betalen dan de no claim kwijt te zijn.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:37

Amira_ schreef:
Nou nog niet. Scooter staat nog steeds bij de maker en er nog niks over gehoord van de kosten enzo. De meneer wilt de kosten namelijk zelf betalen waarschijnlijk en niet via de verzekering.

Omdat hij anders zijn no-claim korting kwijt raakt ja! Als hij het "zwart" aan jou betaald raakt hij zijn schadevrije jaren niet kwijt. Gewoon via je verzekering spelen hoor! Eigen schuld dikke bult....

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:08

Dan weet meneer dus ook dat hij wel degelijk fout zat en niet jij, ik zou het ook gewoon via de verzekering spelen, daar zijn ze immers voor.

Leuk om te doen bij kleine schade aan bijv. verlichting.

Vraag is of hij ook echt geld geeft, straks kan je fluiten naar je centen en keert de verzekering alsnog niet uit,
zit jij met de kosten voor de schade van een anders fout. Je weet maar nooit.
Ik zou er niet happig op zijn om het op deze manier te regelen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:21

@iirrssjjee klopt !! Plus wie zegt dat hij dan alles wel betaald ? Wie weet betaald hij vrolijk erna niet, en kan jij fluiten. Maar je moet ondertussen wel schade rapport betalen etc !

Nee gewoon via verzekering doen hoor ! Dan had hij maar beter op moeten letten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:48

Kan die man niet zelf kiezen of hij zijn verzekering uit laat keren of dat hij zelf uit keert? Het is vrij normaal om bij relatief kleine schades zelf te betalen. Hebben wij ook gedaan toen ik door slipte met trailer op glad wegdek omdat iemand stopte bij Rotonde terwijl ik dacht dat hij door zou rijden omdat hij er nog makkelijk voor langs kon.

We hebben wel 2 jaar geleden en keer geweigerd toen een ouder echtpaar bij uitrit van parkeergarage hun auto zo achteruit terug lieten rollen tegen onze bumper aan en vervolgen doodleuk wegreden met onze kentekenplaat achter hun trekhaak en echt niet van plan waren te stoppen ondanks toeteren en seinen, waarna mijn man ze bij de stoplichten blokkeerde door de auto er schuin voor te zetten en behoorlijk boos de auto uit stapte en hun deur open trok O:) Enorm grote mond omdat mijn man zo pissig was en absoluut niet inzien dat ze fout waren door zo door te rijden na aanrijding. Daar hebben we toen wel de politie voor gebeld en er kwam toen een motoragent helpen invullen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 01:26

Ik denk dat je een goede kans hebt om dit te winnen. Hij rijd je eerst bijna onderuit bij een bijzondere manoevre en daarna gaat hij zonder rede weer achteruit weer een bijzondere manoevre. daarbij rijd hij gewoon door en ziet hij je niet????? erg bizar. Hij stopt pas als iemand het zegt. Heel raar dit maar gelukkig heb je niks.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 01:47

Als die man de te repareren kosten zelf wilt betaleb is dat toch prima?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 01:52

tja ligt eraan natuurlijk wat de schade precies is. TS zat vast met de scooter dus wie weet al een nieuwe voorvork? Die zijn vrij prijzig. Voorste kap zal waarschijnlijk ook beschadigd zijn; ook niet goedkoop, want is de grootste kap die erop zit en die krengen zijn heeeeeeel duur.
Zijn dat de 2 dingen die vervangen moeten worden; via verzekering doen hoor; het schadebedrag is dan zo hoog dat ik het er niet meer op ging gokken dat die man dat in 1 keer kan betalen.
Je zit met een scooter zo maar op een flink bedrag; die kappen kunnen niks hebben en zijn peperduur.

voorspatbord is ook naar zn grootje natuurlijk; alleen al dat kleine rotkapje is nieuw al ruim 100 euro...tenminste; wil je een mooi spatbord hebben dan wel, maar dan nog begint dat al bij 70 a 80 euro.

weet er alles van; op soortgelijke manier een ongeluk gehad op de scooter; had gelijk rond de 700 euro schade....en ik reed stapvoets, kun je nagaan. Auto reed ook niet hard; misschien 10 km per uur. Had de verzekeraar van de automobilist nog mazzel; mn voorvork had het overleefd, anders was het ruim 1000 euro schade geweest.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 02:11

gewoon de rekening opvragen als hij gemaakt is en bij die man afleveren met hetverhaal van de getuigen kan je dreigen als hij niet betaald en alsnog naar de verzekering gaan

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 04:04

De tegenpartij is niet zwart bezig als hij het zelf betaald ipv via de verzekering, dit is niet verboden.
Als hij het zo wil betalen is dat geen probleem, het enige dat TS er voor moet zorgen dat het wel spoedig gebeurd. Dus geen termijnen en geen maanden lang wachten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 05:56

Amira_ schreef:

Dan vraag je een offerte in de winkel en verzoek je hem het over te maken. Zet er dan wel een tijd bij, bijvoorbeeld een week, anders gaat het allemaal te lang duren. Eerst betalen en dan repareren. En anders stuur je het alsnog op naar de verzekering.
Je kunt het bij je verzekering melden met de mededeling dat jullie eerst willen kijken of je er onderling uitkomt.
Verder is het ook nog een optie dat de meneer het zelf aan zijn verzekering betaald. Dan lossen ze het voor jou op zodat je er geen extra gezeur mee hebt en geven ze hem de kans om het te betalen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:37

Het hele verhaal dat hij achteruit de oprit afreed en jou niet zag, staat hier imo los van. Jij misschien daardoor boos en daarna plakken, hij misschien daardoor weer boos en remmen en achteruit?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:41

simpel hij is fout. Hij reed achteruit . Hoe Dicht je er ook op zat.

maar laat de verzekering het uitzoeken dan win je toch wel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:48

Je kunt het altijd via zijn verzekering regelen en hem de schade achteraf aan zijn verzekering terug laten betalen.

Als je het dadelijk alsnog via zijn verzekering wil doen kun je problemen krijgen omdat er geen schade expert ingeschakeld is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:56

Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt. Ook ik stond iets dicterbij omdat we voor rood stoplicht stonden. De chauffeur voor me besloot achteruit te rijden om van rijbaan te wisselen en zag mij daarbij over het hoofd.

Ik ben in het gelijk gesteld, hij had indd niet achteruit mogen rijden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:37

Iris82 schreef:
Je kunt het altijd via zijn verzekering regelen en hem de schade achteraf aan zijn verzekering terug laten betalen.

Precies dit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:09

Dat is speciaal zo geregeld ter bescherming van jou als benadeelde. Dus ik zou niet schromen om dat als drukmiddel te gebruiken indien hij niet over de brug komt.