Problemen huisbaas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:12

Madison schreef:
LindyH schreef:
Normaal gebruik zou geen schade moeten geven.

Sinds wanneer is het 'normaal gebruik' als je natte handdoeken op de grond laat liggen? Ik vind dat namelijk niet normaal, zeker niet in een huurhuis.

TS: wat voor de 1 een klein probleempje is, is voor de ander een groot probleem. Ik vind het daarom echt niet correct dat je er - mijns inziens - zo luchtig mee om gaat. Het zijn wel de spullen van een ander en natuurlijk moet je in het huis ook leven, maar als er dan schade ontstaat, dan moet je dat z.s.m. herstellen en er niet over zeuren. Maar dat is mijn visie, juridisch zal het anders liggen. Dan mijn vraag: hoe weet je dat de ondervloer droog is? De loodgieter? Ik hoop maar dat hij gelijk heeft.

Parketvloeren beschadigen inderdaad snel wanneer het gaat om vocht, zelfs als de vloer wel een goede behandeling heeft gekregen, maar zo'n zwarte plek komt niet van 'centrifuge droge handdoeken'. Ja, of ze moeten er dagen gelegen hebben....

Dat de huisbaas zo vaak langskomt is natuurlijk een heel ander probleem, wat hier buiten valt. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is.

Nee hoor, als de toplaag slecht is, dan heb je zo een zwarte vlek zitten.

TS:
http://verfblogger.nl/vlekken-verwijder ... ingswater/

BigOne

Re: Problemen huisbaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:39

Ts, stop met in de verdediging schieten. Je geeft ook wel de indruk van jammer dan, kan gebeuren. Goede instelling om je niet overal druk om te maken maar het is wel zo dat reparatie van 60 vierkante meter echt parket minimaal 25 euro dus 1500 euro kost. Schuren en lakken. Daarom , bekijk die vloer, maak foto's en zeg tegen de huurbaas dat het gerepareerd gaat worden maar wanneer jullie dat doen is jullie pakkie aan. Vertel hem dat je het huis over vijf jaar precies zo achter zal laten als het was. En nog een tip, je woont er nog niet lang foto's maken van alles wat los en vast zit, dan kun je over vijf jaar bewijzen dat jullie iets niet verkloot hebben. De huurbaas heeft in deze niets te eisen wat betreft vloer, als hij jullie er uit wil schoppen trekt hij zeker weten aan het kortste eind dus maak je niet zo druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:49

Jullie vallen me alleen maar aan op uitzonderingen na, zou is in mijn schoenen gaan staan :)

Mijn vraag is echter nog steeds niet beantwoord en ik ontstip het topic wel. Fijne avond allemaal, bedankt voor de input.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:53

Ik vind dat toch zo verrekt belachelijk. Je opent een topic om advies en dan, omdat het advies je niet zint, ontstip je je eigen topic. Kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:58

Ik zou gewoon even je huisbaas bellen en vragen of hij het ook goed vindt om een andere termijn af te spreken. Vooral omdat twee weken echt niet redelijk is, wat nou als er geen enkel bedrijf tijd heeft/materialen niet op voorraad/jullie even geen financiële mogelijkheden en ga zo maar door.

Overigens hebben mijn ouders een parket vloer die er al 25 jaar in ligt. Enige wat daar echt vlekken op veroorzaakt is kots van de katten. En dan ligt dat een nacht en wordt het direct opgeruimd. Maar dan als nog geen zwarte vlek. Het slaat hier dan wittig uit.

Mijn vader zegt dat het kan zijn dat de laklaag slecht is. Dan kan er zeg maar wel vocht doorheen en onder komen, maar weer heel moeilijk weg.

Weet je ook of het een gelakte vloer is of dat deze in de olie gezet is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:01

Beloven schreef:
Jullie vallen me alleen maar aan op uitzonderingen na, zou is in mijn schoenen gaan staan :)

Mijn vraag is echter nog steeds niet beantwoord en ik ontstip het topic wel. Fijne avond allemaal, bedankt voor de input.

Je voelt je blijkbaar niet alleen steeds aangevallen, je leest ook zeer selectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:03

Je hebt toch echt schade toegebracht aan de eigendom van een ander hoor. En een vochtprobleem op een houten vloer is geen lachertje. Ik bedoel, ik zou er lang niet zo relax mee omgaan dat ik door "een ongelukje" even €1500 minimaal mag aftikken. Je kan heus wel roepen dat de vloer droog is etc, maar zonder advies van een expert zou ik daar niet zomaar van uitgaan. Die klusjesman is dat niet. Hij kan nu best rondbazuinen dat de boel droog is en iedereen daar van gaan overtuigen. Tot je over X tijd plots nog problemen krijgt, en dan komt naar voor dat de boel NIET droog was en verder is gaan aantasten.

Wie weet woon jij daar dan niet meer, maar dan zit de huisbaas door "jouw ongelukje" wel met torenhoge kosten. En anders wordt het lekker getouwtrek wie nou de veroorzaker is. Dus ofwel los je het op zoals de huisbaas het wil en zo snel mogelijk, ofwel kan je voorstellen dat je op papier zet, met foto's, dat jullie voor deze schade verantwoordelijk zijn en dat jullie de vloer uitdrukkelijk tegen de dag van beëindigen van de overeenkomst volledig op eigen kosten zullen herstellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:18

ik moet zeggen dat ik ook echt wel verbaasd ben over de reacties van "ja maar je laat toch geen handdoek op de grond van je huurhuis liggen etc ...
wat een idioterie, dus zodra je een huis huurt moet je eigenlijk de hele dag op kousevoetjes en fluwelen handschoenen achter ieder vuiltje aanrennen??

ja het is balen dat geeft ts zelf ook toe, maar het is van de zotte dat de huisbaas eist dat het in 2 weken gerepareert is,
en het is ook van de zotte dat hij zomaar binnen komt walsen alsof hij er zelf woont en denkt inspraak te hebben op hoe ts en partner hun leven leiden, welke deur wanneer dicht moet en ga zo maar door.,
die huisbaas zou aan mij een hele slechte hebben...
binnenkomen? prima, maar daar word ruim van te voren een afspraak voor gemaakt en anders niet, ik hoef echt niet te pas en te onpas mijn huisbaas in huis... sterker nog, wettelijk!! mag hij niet eens zomaar binnen komen baggeren, is gewoon huisvredebreuk,

soms gaat er nu eenmaal wat stuk in huis, of er raakt eens wat beschadigt, dat is balen, of het nu huur of koop is, maar de huisbaas kan eigenlijk pas wat eisen op het moment dat ts en partner stoppen met huren, dan moet de woning weer netjes achtergelaten worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:20

Sonja_vR schreef:
ik moet zeggen dat ik ook echt wel verbaasd ben over de reacties van "ja maar je laat toch geen handdoek op de grond van je huurhuis liggen etc ...
wat een idioterie, dus zodra je een huis huurt moet je eigenlijk de hele dag op kousevoetjes en fluwelen handschoenen achter ieder vuiltje aanrennen??

ja het is balen dat geeft ts zelf ook toe, maar het is van de zotte dat de huisbaas eist dat het in 2 weken gerepareert is,
en het is ook van de zotte dat hij zomaar binnen komt walsen alsof hij er zelf woont en denkt inspraak te hebben op hoe ts en partner hun leven leiden, welke deur wanneer dicht moet en ga zo maar door.,
die huisbaas zou aan mij een hele slechte hebben...
binnenkomen? prima, maar daar word ruim van te voren een afspraak voor gemaakt en anders niet, ik hoef echt niet te pas en te onpas mijn huisbaas in huis... sterker nog, wettelijk!! mag hij niet eens zomaar binnen komen baggeren, is gewoon huisvredebreuk,

soms gaat er nu eenmaal wat stuk in huis, of er raakt eens wat beschadigt, dat is balen, of het nu huur of koop is, maar de huisbaas kan eigenlijk pas wat eisen op het moment dat ts en partner stoppen met huren, dan moet de woning weer netjes achtergelaten worden

Dat is dus wat een aantal van ons zeggen maar helaas kan ts niet lezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:26

Ts, waarom zeg je niet gewoon tegen je huisbaas dat jullie het nu bij de verzekering hebben liggen? Geef je iig aan dat je het serieus neemt en er wat mee doet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:33

huren algemeen : https://www.jurofoon.nl/huren/

betreden van het gehuurde door huisbaas https://www.jurofoon.nl/nieuws/3886-ver ... r-betreden

rechten en plichten https://www.jurofoon.nl/huren/de-rechte ... uurder.asp

die vloer zou dus bij opleveren woning weer in nette staat moeten worden gebracht, maar volgens mij mag hij niet eisen dat je het binnen een x tijd hebt geregeld.

en ook ik denk nog steeds dat de vloer idd wat achterloopt in onderhoud, een goed afgewerkte parkertvloer kan namelijk echt wel iets hebben en gaat niet zwart uitslaan van een vochtige handdoek.
ja parketvloeren zijn gevoelig, maar dta ligt ook aan de afwerklaag (nee dat hoeft niet persé boenwas te zijn zoals ik elders in het topic las, kan ook met andere materialen worden afgewerkt (bij mijn ouders zit ie in de lak )

even andere gedachte.,..aansprakelijkheidsverzekering zal miss niet meewerken, maar valt dit niet gewoon onder de inboedelverzekering?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:34

En ts, leer ook 'nee' te zeggen. Het mag dan een dominante man zijn, maar als jij hem niet binnen wilt hebben moet je gewoon 'nee" zeggen want jij staat in je recht :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:01

Gezien de leeftijd van het parket (25+ jaar), is die inmiddels wel (grotendeels) afgeschreven. Als de huisbaas deze vloer gerepareerd wenst te hebben, waarmee de vloer een volledige opknapbeurt krijgt en er beter uit gaat komen dan hij nu is, lijkt het mij niet meer dan logisch dat de huisbaas daar aan meebetaald.

Alternatief is dat de vloer er helemaal uit gaat en dat de huisbaas dan ofwel een nieuwe vloer bekostigd en deze middels afschrijvingstermijn doorbelast aan huurder via de servicekosten. Of dat jullie als huurders een nieuwe vloer erin leggen en dit geheel betalen. In veel huurhuizen wordt ook ""vloerloos"" gehuurd.

Ik zou eens wat info inwinnen met name vanwege de afschrijvingstermijn op de vloer bij een huurcommissie of rechtswinkel o.i.d. Succes!

Hier nog een linkje naar afschrijvingstermijnen van allerlei zaken: http://www.svcnet.nl/handboek2/TL_Tools ... ntages.htm

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:34

Na een paar posts met 'je maakt toch echt schade aan een eigendom van iemand anders' heeft TS echt wel door dat dat het geval is. Dit had TS heel waarschijnlijk ook al bedacht. Sh*t happens. Nu moet bedacht worden hoe verder. Er is echt geen behoefte aan het inwrijven van het feit dat een eigendom van iemand anders is beschadigd.

Tips e.d. zijn vast en zeker welkom, dat is ook vast wat TS graag ziet. Ik snap dat het eigen topic is ontstipt, want echt, iets inwrijven is echt wat men maar al te graag doet hier.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:44

Beloven schreef:
Sorry hoor maar lezen jullie wel?

Een ongelukje kan gebeuren, een fout ook. Het is net alsof ik de enigste hier ben die (domme) fouten maakt, ga me niet wijs maken dat jullie nooit fouten maken of ed.

We willen het zsm herstellen maar mijn vraag is nog steeds, mag hij eisen dat dit binnen 2 weken kan, hoewel de verzekering er zo 2 maanden overheen kan laten gaan tot het goedgekeurd wordt.

We gaan zeker nog even in gesprek, maar ik vroeg me af wat de mogelijkheden waren.

Het is nou eenmaal gebeurd en ik maak me niet zozeer druk om de vlek maar om de acties die ondernomen worden. Zeur ik erover? Nee.

Huisbaas geloofde de loodgiet/klusjesman, dus zodoende dat ik dit ook geloof.

Ze hebben er echt geen dagen gelegen.

Ik val je niet aan, niemand valt je aan. Het is slechts een mening. Excuses als je het gevoel hebt dat je aangevallen wordt, dat is niet de bedoeling.

En als antwoord op je vraag: nee, dit mag hij niet binnen twee weken eisen, zeker niet als er geen gevaar bestaat voor gevolgschade.

En ja, ik maak ook wel eens een fout. Ik ben superlomp en laat altijd van alles vallen :D

Edit: typefout

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:17

Sonja, dat was dus ook mijn eerste idee. Dit kun ke toch gewoon verhalen op de inboedelverzekering?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:48

Shiloh, lijkt mij idd een logische gedachte... hoewel het natuurlijk wel een vloer van de verhuurder is.. dat maakt het misschien wat minder recht toe, recht aan...

Maar dan nog heeft de verhuurder vrij weinig te eisen wat betreft "nu! Repareren"
Ik vermoed dat het gewoon hoog tijd is voor een flinke onderhoudsbeurt van de vloer

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:05

De verzekering weet dat toch helemaal niet dat de vloer van de huisbaas is. In de meeste gevallen zorg je als huurder zelf voor een vloer.

Wat betreft de huisbaas heb je helemaal gelijk hoor. Die heeft daar helemaal niks te zoeken. Alleen op verzoek huurders ivm dingen die kapot zijn en met gegronde reden ivm periodiek onderhoud. En volgens mij moet zoiets minimaal een dag van tevoren aangekondigd worden. Dus "even binnen komen kijken" is totaal geen reden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:14

Zoals ik het lees TS hecht jij minder waarde aan spullen dan waarschijnlijk je huisbaas.
Kan je niet gewoon met hem gaan praten dat je het via de verzekering gerepareerd probeert te krijgen maar dat dit niet gaat lukken in de gestelde termijn van 14 dagen?
Mijn ervaring is dat als je eerst gewoon probeert te praten je vaak verder komt.

Ik zou het niet prettig vinden als ik mijn huis zou verhuren aan iemand die zegt ja maar ik huur het voor 5 jaar, als ik er dan uit ga is het toch ook prima als deze schade dan wordt gerepareerd, je hebt als huurbaas tenslotte de borg. Wellicht denkt je huurbaas wel van als dit nu al schade geeft wat is het totaalplaatje in 5 jaar?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:36

TS hecht helemaal niet minder waarde aan de spullen van de huisbaas, in een huis moet wel geleefd kunnen worden, het is geen museum!
Ze zegt heel duidelijk dat ze de schade wil laten repareren, maar daar nu op dit moment geen geld voor heeft. Moet ze zich soms in de schulden steken om iets te maken wat over een half jaar ook kan?

Als het huis na de huurperiode opgeleverd wordt moet de vloer gerepareerd worden, wanneer je dat repareerd is het probleem van de huurder, niet verhuurder.

Als huurder zou ik overigens pas na een paar jaar de vloer repareren, stel je voor dat er nog een ongelukje gebeurd, dan moet je die vloer twee maal repareren. Nu doe je het redelijk aan het eind en in een keer goed. Dan is de vloer in optimale conditie als de verhuurder zijn huis weer terugkrijgt. Beter dan dat de vloer nu opnieuw gelakt en geschuurd wordt.

Verder zoek contact met een juridisch loket en laat hun dit uitzoeken en laat je huurbaas duidelijk weten dat hij geen toegang tot de woning heeft.

Ik vind het jammer dat veel mensen TS aanvallen terwijl de verhuurder onredelijke eisen stelt en haar vraag daar over gaat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:41

Nou dat vind ik ook.

Ik zou ook niet verwachten dat een stel centrifuge droge handdoeken in zo'n korte tijd, zulke vlekken maken. Ik zou daar niet eens bij mij nadenken. Een beetje vloer moet daar toch tegen kunnen, of ben ik nou gek?

Ik vraag me ook ernstig af wat de staat van het parket is en of die wel zo goed in de was/lak is gezet. Een houten tafel die goed in de lak/was staat geeft toch ook niet gelijk van zulke plekken.

Gewoon even contact opnemen met de inboedelverzekering, de huisbaas duidelijk maken dat je het gaat repareren, maar dat dit tijd kost. En duidelijk maken dat hij niet zomaar de woning mag betreden of zo vaak om kul redenen langs hoeft te komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:43

ingvdh schreef:
TS hecht helemaal niet minder waarde aan de spullen van de huisbaas, in een huis moet wel geleefd kunnen worden, het is geen museum!

Ik zeg alleen dat het zo lijkt, in een huis moet je wel kunnen leven maar je weet ook dat het van een ander is en als deze het graag gerepareerd wil hebben mag deze dat ook aangeven lijkt mij.
Wie zegt dat TS er ook daadwerkelijk 5 jaar blijft wonen als er nu al binnen zo'n korte tijd ergernissen zijn?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:15

Als ik het begrijp heb je een verzekering die alleen je eigen spullen dekt en niet de spullen van het huurhuis ? Daar had je moeten aan denken bij het afsluiten van het verzekeringscontract.
Waar ligt de parketvloer ? In de badkamer ? Ook niet erg slim van de huisbaas.
Is het echte parket (eik-beuk)? Gaat het om een grenen vloer of gewoon laminaat. Ik heb de indruk dat je het zelf niet weet.
Een parket vloer van 25 jaar is nog niet versleten tenminste als het goede parket is.
Maar zwarte vlekken komen volgens mij niet van water, tenzij je de handdoeken lang heb laten liggen.
Hoe groot is de oppervlakte van de ruimte ? Als het een grote oppervlakte is kom je waarschijnlijk niet toe met 2 maanden huurwaarborg. Ik begrijp de huisbaas wel een beetje. Stel dat er nog andere gebreken zijn bij het einde van de huur....

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:33

Ik ben geen huurder, ook nooit geweest maar ik dacht altijd dat als je het huis verlaat deze weer in moest leveren in de oude staat. Dat betekent in mijn ogen dat al wil ik de vloer pimpelpaars met een goud randje dan moet ik dat helemaal zelf weten maar als ik de sleutel inlever moet die weer blank zijn.
Dat TS dus nu niet wil vervangen vindt ik niet meer dan normaal, zij ergeren zich er niet aan dus waarom dan vervangen.

De klusjesman annex vriendje van de huisbaas heeft gezegd dat de vloer goed droog is. Hij snijdt zichzelf in de vingers als hij liegt.

Tegen de huisbaas zou ik zeggen als ik je nodig heb dan roep ik je wel.
BBBrrrrr ik hou niet van mensen die zomaar binnen komen vallen om te controleren, is toch geen leven dan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:42

Een houten vloer heeft onderhoud nodig. Hier ligt op de gehele benedenverdieping hout. Slecht onderhouden hout geeft vreselijke vlekken.

Hier ligt sinds kort een nieuwe vloer in de keuken en ik mors echt behoorlijk bij de gootsteen maar daar is niets aan de hand. Komt er ergens anders waar er maar één keer olie op is gegaan iets terecht heb ik meteen een vlek.

Heeft die huisbaas na het huis al die jaren verhuurd te hebben de vloer wel behandeld nadat de vorige er uit gegaan is? Weet je of de vloer onderhouden is geweest. Een vloer van 25 jaar die niet in orde is gemaakt voor jullie er in trokken verandert wel wat aan de zaak.

Als je even een natte handdoek daar op legt zou er niets aan de hand moeten zijn.

Je moet een huis als een goede huisvader onderhouden maar een huisbaas heeft ook de verplichting om er voor te zorgen dat alles in orde is als er nieuwe huurders intrekken.

Denk dat een rechter jullie nooit de volledige herstellingskosten zou laten betalen omdat die vloer nu eenmaal (gedeeltelijk) afgeschreven is.

Zou toch eens informeren bij een juridisch loket als je in Nederland woont. Hoop dat je het ontstippen niet te letterlijk hebt genomen en dit nog leest.