Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:07

franka75 schreef:
Tja ik ben nu 39 en ik word tante dus als ik het zou willen zou dat wel heel spoedig moeten zijn. Maar ik heb adhd ik zou de verantwoordelijkheid niet aankunnen zeggen meerdere mensen, al denk ik dat dat wel meevalt, kom op zeg ik bedoel als ik er aan begin doe ik het goed, of zo goed mogelijk. Mijn broer is zwaargehandicapt maar ook daardoor denk ik niet dat ik ze daarom niet heb. Al heb ik het wel gezien hoe het ook kan en wat daar komt kijken. Maar bij mij is die knop nog niet om. Denk ik.

Nouja zeg, het zou je maar gezegd worden. :(:)
Onzin ook, adhd doet niets met je verantwoordelijkheidsgevoel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:11

friesam schreef:
Simone0308 schreef:
Gelukkig dat ik niet de enige ben! Had ook niet anders verwacht trouwens :D

@friesam: Dat is pittig, hartpatiënt en kanker gehad! Jij hebt dus ook heel goed de risico's afgewogen zo te horen. Had je een grote kinderwens?

Nee heb altijd gezegd als het niet op de natuurlijke weg lukt dan wil mijn lichaam niet. Ik heb niks tegen kinderen maar ben ook niet zo'n moeder moeder over andermans kinderen.

Nu de kleine er is zou ik hem voor geen houd meer willen missen.

Mijn partner wilde wel al 10 jaar kinderen maar daarvoor moet je met z'n 2en zijn. Als ik ze niet zou willen had hij daar wel vrede mee gehad.

Maar mijn idee was ik stop met de pil en we zien wel... :o

Kon dat ook gewoon dan?
Mijn schoonzus is ook hartpatient en die is er nu ook mee 'bezig' maar die mag echt niet cold turkey stoppen, ze moet eerst testen testen testen en medicijnen afbouwen en pas dan mag ze 't proberen, maar dan wel met zo'n apparaat erbij wat je vruchtbare momenten meet en ze moet continu testen, zodra ze zwanger is wordt ze opgenomen voor 4 weken ofzo.
Het weerhoud haar er iig niet van.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:22

Sammie schreef:
Maar wilde je op dat moment zelf ook nog steeds geen kinderen dan? Of opeens wel?

Voor mij bedoelt, nee ik wilde echt geen kinderen.
Toen ik 3 maanden samen was met mijn partner vertelde hij dat ie graag kinderen wilde, ik vond deze jongen zo leuk dat ik hem de opdracht gaf .... Dat ie moest nadenken of hij een leven zonder kinderen zag zitten. Ik wilde ze niet.

We zouden het er niet meer over hebben.
Opeens was ik zwanger door de rubber heen......tja en toen stond mijn wereld op zijn kop.
Ik die al afspraak plande voor een behandeling en hij die zo verdrietig was dat ik dit moest mee maken.
Ik was ook aan het revalideren van mislukte operatie, kat week ervoor laten inslapen, zieke pony.
Wat ik ook koos...... Hij stond achter me en zouden proberen samen verder te gaan.

Maar abortus is wel heftig ivm leeftijd partner met kinderwens.....
Abortus was geen optie....... Kindje krijgen ook niet :+
Met als gevolg dat ze nu al lekker 32 weekjes veilig in mijn buikje zit.

Inmiddels heb ik er vrede mee, maar bang ben ik nog wel

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:26

anneliesdj schreef:
friesam schreef:

Nee heb altijd gezegd als het niet op de natuurlijke weg lukt dan wil mijn lichaam niet. Ik heb niks tegen kinderen maar ben ook niet zo'n moeder moeder over andermans kinderen.

Nu de kleine er is zou ik hem voor geen houd meer willen missen.

Mijn partner wilde wel al 10 jaar kinderen maar daarvoor moet je met z'n 2en zijn. Als ik ze niet zou willen had hij daar wel vrede mee gehad.

Maar mijn idee was ik stop met de pil en we zien wel... :o

Kon dat ook gewoon dan?
Mijn schoonzus is ook hartpatient en die is er nu ook mee 'bezig' maar die mag echt niet cold turkey stoppen, ze moet eerst testen testen testen en medicijnen afbouwen en pas dan mag ze 't proberen, maar dan wel met zo'n apparaat erbij wat je vruchtbare momenten meet en ze moet continu testen, zodra ze zwanger is wordt ze opgenomen voor 4 weken ofzo.
Het weerhoud haar er iig niet van.

Dat zal aan het soort hartafwijking liggen, ik ben natuurlijk niet zonder overleg met gynaecoloog en cardioloog gestopt.
Ik gebruik geen medicijnen er zijn simpelweg geen medicijnen voor.
Mijn bevalling was wel in het ziekenhuis aan de hartbewaking met dienst doende cardioloog standby.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:26

Ik heb altijd geroepen dat ik geen kinderen wlde.
En roep dat nogsteeds maar soms met twijfel.
Gelukkig ben ik pas 21 en hoef ik er nog niet over na te denken.

Maar ergens Is er ook twijfel.
Ik heb zelf zware psychische klachten mijn moeder ook.
Mijn moeder dan door haar verleden.
En bij mij lijkt het aangeboren.
Maar nu op latere leeftijd Is eruit gekomen dat ik mcdd heb eneen depressie.
En nu denk ik, zou ik het doorgeven? Wat als mijn kind ook niet gelukkig word?
Wat als mijn kind ook een afwijking krijgt? Kan ik daar wel mee omgaan?

En daarom heb ik besloten voor mezelf dat ik geen kinderen wil.
Ik wil een kind niet opzadelen met deze ballast.
Doordat mijn moeder depressief Was toen ze mij kreeg. En ik heb het "geërfd".
Daardoor ben ik vatbaarder voor depressies, maar ook voor stoornissen. En ik wil dat niet doorgegeven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:04

Bloodymary schreef:
Lusitana schreef:
Dat heeft egocentrisch Bonna. Maar inderdaad niks mis mee.

Ik ben 54, geen kinderen, geen spijt. De toekomst deugt niet, punt. Ik ben heel blij dat ik geen kinderen heb die moeten dealen met de onomkeerbare ellende die is veroorzaakt.

Echt complete onzin. Juist omdat ik geen kinderen heb, heb ik veel meer tijd om wat voor anderen te doen en niet alleen voor mijn kinderen en dan 's avonds doodmoe op de bank te ploffen. Dat is helemaal niet egocentrisch. En de toekomst en de wereld is prachtig! Wat een doemdenkerij zeg.

Eigenlijk zijn kinderen niet eens zo erg... maar de moeders van tegenwoordig met hun rare gedachten.

Hoe je je tijd invult zonder kinderen is verder persoonlijk. Hangt erg van je karakter en omstandigheden af.
Net zoals of je een "goede moeder" bent of niet.
Ik vind het sterk als je van te voren kunt bepalen dat het niet voor jou is en de druk zou er gewoon niet zo moeten zijn.

Er is natuurlijk ook druk wegens economisch voordeel, maar nu er zijn ook zat mensen met grote gezinnen, met name gelovigen, dus dat trekt het wel weer een beetje recht.

De toekomst van de wereld is prachtig? Ga je eens verdiepen in milieu vervuiling, Monsanto,kernrampen en droogte. bv. Hoelang denk je dat er drinkwater is? Ik kijk wel even een paar generaties verder en niet alleen naar de kinderen die nu opgroeien (en al met de erfenis van roofbouw zitten).
Alle rotzooi die de lucht is ingeblazen en de kernafval die in de oceaan ligt begraven of er gewoon inlekt, blijft allemaal op aarde en binnen de dampkring. Daar komen we nooit meer vanaf. alles wat er op groeit en leeft krijgt het binnen, en maar kijken of we niet naar een volgende planeet kunnen om te misbruiken. en daarmee de ruimte ook nog eens vervuilen. weet je wat dar allemaal voor rotzooi ronddraait?

De toekomst is alleen prachtig als je je ogen sluit voor dingen en je je eigen doelen bereikt of daar aan werkt. Als je je eigen kringetje hebt en je niet druk maakt om gruwelijkheden.
Daar is ook niks mis mee, gewoon een keuze, waar je ook nog gelukkiger door bent, maar het is niet zo dat de wereld op zich nou zo´n mooie toekomst gegemoed gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:06

Bloodymary schreef:
Lusitana schreef:
Dat heeft egocentrisch Bonna. Maar inderdaad niks mis mee.

Ik ben 54, geen kinderen, geen spijt. De toekomst deugt niet, punt. Ik ben heel blij dat ik geen kinderen heb die moeten dealen met de onomkeerbare ellende die is veroorzaakt.

Echt complete onzin. Juist omdat ik geen kinderen heb, heb ik veel meer tijd om wat voor anderen te doen en niet alleen voor mijn kinderen en dan 's avonds doodmoe op de bank te ploffen. Dat is helemaal niet egocentrisch. En de toekomst en de wereld is prachtig! Wat een doemdenkerij zeg.

Eigenlijk zijn kinderen niet eens zo erg... maar de moeders van tegenwoordig met hun rare gedachten.

Hoe je je tijd invult zonder kinderen is verder persoonlijk. Hangt erg van je karakter en omstandigheden af.
Net zoals of je een "goede moeder" bent of niet.
Ik vind het sterk als je van te voren kunt bepalen dat het niet voor jou is en de druk zou er gewoon niet zo moeten zijn.

Er is natuurlijk ook druk wegens economisch voordeel, maar nu er zijn ook zat mensen met grote gezinnen, met name gelovigen, dus dat trekt het wel weer een beetje recht.

De toekomst van de wereld is prachtig? Ga je eens verdiepen in milieu vervuiling, Monsanto,kernrampen en droogte. bv. Hoelang denk je dat er drinkwater is? Ik kijk wel even een paar generaties verder en niet alleen naar de kinderen die nu opgroeien (en al met de erfenis van roofbouw zitten).
Alle rotzooi die de lucht is ingeblazen en de kernafval die in de oceaan ligt begraven of er gewoon inlekt, blijft allemaal op aarde en binnen de dampkring. Daar komen we nooit meer vanaf. alles wat er op groeit en leeft krijgt het binnen, en maar kijken of we niet naar een volgende planeet kunnen om te misbruiken. en daarmee de ruimte ook nog eens vervuilen. weet je wat dar allemaal voor rotzooi ronddraait?

De toekomst is alleen prachtig als je je ogen sluit voor dingen en je je eigen doelen bereikt of daar aan werkt. Als je je eigen kringetje hebt en je niet druk maakt om gruwelijkheden.
Daar is ook niks mis mee, gewoon een keuze, waar je ook nog gelukkiger door bent, maar het is niet zo dat de wereld op zich nou zo´n mooie toekomst gegemoed gaat.

tita

Re: Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:07

Topic rukt uit verband zeg

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:11

Lusitana, ook al dichterbij, in ons dagelijks bestaan. Wat krijgen we allemaal binnen via onze voeding?

Tita, ik vind van niet eigenlijk. Dit onderwerp is ook relevant bij de twijfel of aversie een ouderschap aan te gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:15

Nou niet echt hoor.

Als iemand een kinderwens heeft gaat ie niet nadenken over de werelddiplomatiek.
Zorg eerst dat je eigen leven op orde is en dat je kind kan bieden wat nodig heeft.

Wat er in de zee ligt is niet mijn probleem..... En als de wereld vergaat dan maar snel.
Ik vind niet erg dat ik mag genieten van de aarde

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:20

tita schreef:
Topic rukt uit verband zeg

Komt omdat het een onderwerp is dat iedereen aangaat en waar iedereen wel mee te maken krijgt. En waar iedereen zijn eigen stellige mening over heeft. Wel leuk toch zo'n discussie?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:23

tita schreef:
Nou niet echt hoor.

Als iemand een kinderwens heeft gaat ie niet nadenken over de werelddiplomatiek.
Zorg eerst dat je eigen leven op orde is en dat je kind kan bieden wat nodig heeft.

Wat er in de zee ligt is niet mijn probleem..... En als de wereld vergaat dan maar snel.

Agree to disagree.
Smaken verschillen dan gewoon. Ik vind dat wel heel belangrijk én relevant.
Hoe meer mensen we maken, hoe meer we vervuilen, en hoe zwaarder dat voor de planeet is. Het kindje dat we maken zorgt voor nog een generatie en nóg een en nóg een.
Kijk alleen eens naar luiers op het milieu.

En indd mensen met kinderwens zullen milieu aspecten sneller naast zich leggen en misschien op andere manieren een bijdrage doen.

En het milieu is wél jouw probleem, of zou het moeten zijn.
Overigens denk ik dat de wereld heel traag en rampzalig ten einde komt.

nontieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:32

Interessant topic. Ook het topic wat genoemd is: Op latere leeftijd zwanger worden; de risico's
Helemaal doorgelezen.

Ik ben 21, had vroeger totaal geen kinderwens. Ik zei altijd: Ik doe het de wereld niet aan om me voort te planten. Ik vond baby's maar jankbakken en moeders die er niks aan deden verweet ik alles (in mijn hoofd dan, ik hield me altijd netjes stil en glimlachte gewoon _O- )

Nu zo'n anderhalf jaar een hele serieuze relatie, wonen samen, schoonzus kreeg vorig jaar baby, buurvrouw bevallen, wat vrienden in omgeving met kleintjes, klasgenootjes met kleintjes/zwanger. Die grote blauwe ogen van die kleintjes, ik ben gesmolten. Als ik een baby zie gaan mijn eierstokken al weer aan de rammel, verschrikkelijk :')
Mijn vriend heeft altijd gezegd voor zijn 30e wil hij papa worden. Hij is nu 25 dus ik heb nog 4 jaar _O-
Nee even zonder grap, ik denk dat je er klaar voor moet zijn. Ik ben er al wel klaar voor, maar financieel is het nu niet haalbaar. Zijn plannen om te verhuizen (naar nieuwbouw dus moet eerst nog gebouwd worden). Ik ben net klaar met school en aan het werk, mijn vriend net een zakelijke auto gekocht, 'gelukkig' is mijn spiraaltje nog een jaar 'houdbaar'.
Dus wij bekijken het volgend jaar december weer hoe we er dan in staan.
Toch enigszins nog wel twijfels, meer door de kinderen van de buren, wat een stel onopgevoede etters zijn dat zeg.. (Lees: schreeuwen om half 7 's ochtends in een gehorig huis.) Mede de reden dat we willen verhuizen, maar wouden hier sowieso niet altijd blijven. Geen fijne buurt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:41

Ik doe mijn best om "goed" voor aarde te zijn.
Maar na mijn visite in India, China, Bangledesh en zal ik maar niet hebben over Afrika ..... Heb ik alles laten varen.

Als ik het kindje weg had laten halen was dat niet om de reden moeder aarde.
en als de reden serieus is geen kind ivm problemen in toekomst op de aarde dan hoef je nooit meer ergens over na te denken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:45

tita schreef:
Nou niet echt hoor.

Na jou de zondvloed. Prima, heb ik helemaal geen problemen mee, maar er zijn mensen die er wel problemen mee hebben dat hun kinderen gif binnen gaan krijgen of mismaakt op de wereld komen door vervuiling en dat dan dus wél mee laten tellen in hun keuze of ze ouders worden.

En je hebt het nu over iemand met kinderwens, die doet alles om die te vervullen, maar het topic gaat over twijfelaars. En dat zijn juist de mensen die niet zo´n enorme kinderwens hebben en meer nadenken over de toekomst met of zonder kinderen. Daarom is het in DIT topic juist wél relevant, snap je?

Daarbij hoeft het helemaal niet te gaan over de wereldtoekomst op zich, maar gewoon over het feit dat het wel mee kan spelen in je keuze om geen kinderen te nemen....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:50

Lusitana als je mijn posten had gelezen, dan kon je uit opmaken dat ik geen kinderen wilde.
Overigens wil ik nog niet....ik krijg een kindje blijft bij een.

Maar dat ik nooit kinderen wilde had niks met de wereld te maken.
Vroeger was ik fanatiek met scheiden van afval, groen eten, lid van diverse clubs.

Ik ben nog steeds beetje gek, maar na mijn bezoek aan werelds smerigste landen besef je ineens...... Je kunt bijdragen maar niet redden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:54

Het gaat toch niet over jou persoonlijk? Het gaat over twijfelen en sommigen laten het wél meetellen en en ik begrijp dat.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 10:54

Ik ga vanmiddag even wat uitgebreider reageren, ben nu aan het werk, maar de discussie die nu is ontstaan vind ik echt wel interessant, mede door de reden die Lusitana noemt. Om eerlijk te zijn vind ik de wereld op dit moment ook zo mooi en dat weegt zeker wel mee in mijn besluit om wel of niet aan kinderen te beginnen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:57

Ik heb altijd gezegd dat ik ze niet wilde en nu ik 33 ben twijfel ik wel eens :+ En ik weet niet zo goed of dat nou de twijfel is omdat ik het ergens toch wel wil of bang ben dat ik nooit heb gewild en dat het straks niet meer kan, ofzo :+

Ik besef ook wel dat als ik wel toch wil dat ik niet nog 5 jaar moet wachten

Laat ik het zo zeggen, als ik zeker wist dat ik nog 10 jaar had dan zou ik het denk ik wel willen, maar ik wil nog zoveel, teveel, ben veel te bang dat m'n leven straks te beperkt gaat worden en of dat nou uiteindelijk een situatie gaat geven waar ik me goed bij ga voelen.

Eigenlijk twijfel ik over alles en dat maakt me best onrustig :+

Al weet ik ook zeker dat ik zonde prima gelukkig zou zijn, tis dus geen must. Ik zie het allemaal wel

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:01

Nou zo diep had ik niet eens nagedacht... De wereld, ik dacht meer aan mijn eigen wereld.

Ik vind dat een kul-argument. Zat redenen om een kind niet te willen maar wereld-problemen......zee bommen.... Vind ik ver gezocht

Maar kan alleen die mensen ken ik dan weer niet :)
Stel dat je ze wel wil....maar niet doet vanwege bovenstaande argumenten, wat bereik je er echt mee?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:08

tita, ik denk dat je maar gewoon moet aannemen dat niet iedereen in elkaar zit zoals jij en dat er mensen zijn die zich wel tegen laten houden erdoor.
Wat zij er dan mee bereiken is dat ze voor zichzelf in elk geval de gemoedsrust hebben dat ze niet iemand op de wereld hebben gezet die te maken krijgt met de gevolgen van de vervuiling.
Dus zelfs als het wezenlijk niks zou veranderen aan een en ander in het grote plaatje, zorgt het in elk geval wel voor een schoon geweten....
De twijfelaar kan dus zo eigen geluk beïnvloeden.
Dat eigen geluk ligt anders bij mensen die graag kinderen willen en die beïnvloeden dat dus door juist wel kinderen te nemen.
Beide keuzes zijn even egocentrisch. Om dat er maar weer eens bij te halen.

Er zijn voor beide (wel of geen kinderen) voor- en nadelen voor de maatschappij dus daar hoef je niet op te oordelen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:13

En dan is er ook nog een andere kant....

Dan denk je op latere leeftijd: ik zou toch zo graag een kindje krijgen

En dan blijkt opeens de natuur de lachende derde en lukt dat om welke medische reden dan ook niet

Zelf heb ik een knappe dochter van zes jaar, een regelrecht wonder.

Daarna medische molen ingeweest en onze tweede dochter is met 22 weken zwangerschap overleden en de jaren daarna drie miskramen gehad

Ik ben nu overigens 35 jaar.

En ik kan zeggen: onze dochter is ons zo ontzettend dierbaar

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:17

Ik denk ook wel eens aan dat argument over de aarde. Maar dan denk ik: dan krijgen dus alle bewuste mensen geen kinderen meer, alle onbewuste wel en gaat de wereld nog harder naar de klote. Beter neem je dan wel kinderen, voed je ze veganistisch op en stimuleer je ze om als volwassenen actief mee te werken aan een betere, gezondere Aarde :)

Niet dat ik dit argument onzinnig vind, helemaal niet zelfs, maar geen kinderen meer krijgen is ook geen oplossing :o

Lusitana: helemaal mee eens :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:19

Lusitana ik snap het wel en begrijp je ook maar ........ Zou apart vinden als mensen in onze maatschappij dat gebruiken om geen kind (eren) te willen.
Ik heb daar zelf nooit bij stil gestaan.

Wel dat er een zooitje van wordt gemaakt. Ik draag bij aan schoner, beter milieu maar besef ook dat dat beetje van mij en de buren geen ene moer helpt bij de rest.
Dat de aarde al behoorlijk verpest is door diverse omstandigheden die we niet kunnen stoppen.
Maar leven is ook mooi

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:39

Ik zou zo graag willen dat mensen wat bewuster aan kinderen zouden beginnen. Ik denk dat er dan véél minder kinderen geboren zouden worden. Het werd eerder in dit topic al eens gezegd: bij twijfel, niet doen! En dat geldt naar mijn mening ook, en misschien wel juist bij het vraagstuk kinderen of niet. Naar mijn idee begin je pas aan kinderen als je er van overtuigd bent dat dat absoluut iets is waar je gelukkiger van wordt. Niet omdat je de 'ideale' leeftijd en situatie hebt, niet omdat er anders niemand is op je oude dag, niet omdat al je vrienden er inmiddels aan zijn begonnen en al helemaal niet omdat het de algemene maatschappelijke verwachting is...

Het krijgen van een kind is iets wat volledige inzet vereist, de rest van je leven. Als er ook maar enige twijfel is of je dat op kunt en wíl brengen, doe het dan alstublieft niet! Je kunt van tevoren maar moeilijk inschatten wát de impact zal zijn, en als je dan niet volledig achter je keuze hebt gestaan, dan kan het je nog wel eens heel zwaar vallen. Met alle gevolgen van dien, want hoeveel ouders lopen er wel niet rond die het zwaarder vinden dan verwacht, of die vinden dat ze zo beperkt zijn in hun doen en laten? Of, laten we wel wezen, die gewoon geen goede ouders zijn? Soms kom je ouders tegen die er voor uit komen dat als ze het over mochten doen, er geen kinderen waren gekomen. En dan vraag ik me af hoe goed zij waren ingelicht over en voorbereid op de komst van een kind?

Ik kan er eerlijk waar met mijn hoofd niet bij, dat je voor kinderen kiest als je daar niet voor de volle 100% achter staat. En ik heb zulke mensen ook in mijn omgeving en het zijn fantastische ouders, maar ze hadden er net zo goed aan onderdoor kunnen gaan. En dat vind ik een groot risico, voor de ouders zelf, maar uiteraard ook voor het kind. Het is geen pakje boter wat je koopt.

TS, ik ben ervan overtuigd dat zolang je twijfelt, je er niet aan moet beginnen. Je kunt het niet terugdraaien als het niet bevalt. En als je nu een prima leven hebt en gelukkig bent, dan hoef je dat toch niet te veranderen? En mocht je meer neigen richting wél kinderen, lees je dan goed in. Niet alleen de rooskleurige verhalen, maar juist de negatieve kanten.