Hoogbegaafd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Re: Hoogbegaafd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:08

Ik ben ook moe, kan maybe invloed hebben?
Maar, bedankt in ieder geval! :)
Is zo'n test bepalend? Want ik deed hem, en zag zelf alleen maar het 'logisch denken' en heel misschien een ander punt terug komen, lang niet alles.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:13

Als je het leuk vindt om IQ te testen zou ik voor willen stellen om gewoon mee te doen met de IQ test die elk jaar op tv wordt gehouden. Nu weet ik alleen even niet of die in het voorjaar of in het najaar op tv is :D die is gratis, zit een tijdsdruk achter maar is wel altijd leuk om te doen. Ik denk alleen wel dat ie gericht is op volwassenen, maar afijn je kan allicht een keer mee doen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:14

Sammie schreef:
Als je het leuk vindt om IQ te testen zou ik voor willen stellen om gewoon mee te doen met de IQ test die elk jaar op tv wordt gehouden. Nu weet ik alleen even niet of die in het voorjaar of in het najaar op tv is :D die is gratis, zit een tijdsdruk achter maar is wel altijd leuk om te doen. Ik denk alleen wel dat ie gericht is op volwassenen, maar afijn je kan allicht een keer mee doen.

Oh op tv daar sta ik dan daar kan ik niet tegen :') ik kan er al niet tegen als de leraar zegt dat de laatste 5 minuten van een toets in gaan :') :(
Maar, is wel een leuke suggestie, zeker bedankt!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:15

Maar daar hoef jij niet voor op tv hoor..
Je kunt gewoon vanaf de bank meedoen ;)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:15

Sammie schreef:
Als je hoogbegaafd ben heb je een hoge intelligentie.

Ik quote jou nu even voor het gemak, maar je bent lang de enige niet die deze fout maakt. Hoge intelligentie is niet meer dan hoogintelligent, hoogbegaafd gaat ook over karaktereigenschappen. Mensa gaat bijvoorbeeld puur op IQ, en richt zich daarbij op hoogintelligente mensen. Je hoeft niet hoogbegaafd te zijn om daar bij te kunnen.

Hoogbegaafd is niet alleen maar heel slim, er zit meer bij. Heel slim betekent niet gelijk hoogbegaafd. Een hengst is een paard, maar niet alle paarden zijn dan ook gelijk een hengst toch? Zo werkt dit ook.

Btw, die IQ test op tv slaat nergens op. 5 vragen over veel dingen beantwoorden zegt niets over je intelligentie, zeker niet op dat niveau. Een echte IQ test die daadwerkelijk wat over je intelligentie kan zeggen is vele malen uitgebreider en gaat veel dieper en moeilijker in op de verschillende aspecten.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:16

Overtrokken lijkt mij niet het juiste woord. Ik probeer de andere kant te belichten, iets dat in dergelijke topics nog wel eens ontbreekt. Ik heb het overigens niet alleen over jouw reactie, ik lees bij meerdere bokkers (soms terechte) kritiek op intelligentieonderzoeken en scholen. Vraagtekens zetten is goed, moet je ook vooral blijven doen, daar kunnen verbeteringen worden geboren.

Zeker niet alle ontwikkelingen zijn positief, maar stilstand is achteruitgang. Je zult zo nu en dan iets moeten proberen wat misschien niet het gewenste effect heeft. Of veel kinderen sociaal-emotioneel niet sterk zijn onderlegd weet ik niet, daar heb ik geen gedegen onderzoek over gelezen. Als eventuele oorzaak het kleuteronderwijs aanwijzen vind ik te makkelijk. Voor een kind op school komt gebeurt er al een hoop en ouders dienen ook hun verantwoordelijkheid hierin te nemen. Opvoeden is samenwerken, door met een vingertje naar school of naar ouders te wijzen geven we natuurlijk niet echt het goede voorbeeld... Ik denk dat er bij alle partijen nog voldoende winst te behalen is :)

NIO is ook niet zaligmakend hoor... Testsituatie is klassikaal waardoor er erg veel informatie gemist wordt. Hoe iemand een test maakt zegt soms meer dan de uitslag van de test. Daarnaast is het een schriftelijke test waardoor taalzwakke leerlingen vaak slechter scoren. WISC-III als middel in een volledig psychodiagnostisch onderzoek is naar mijn weten de beste optie.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:18

Fem schreef:
Maar daar hoef jij niet voor op tv hoor..
Je kunt gewoon vanaf de bank meedoen ;)

_/-\o_ dat is leuk! Ik ga wat opzoeken haha.
Sorry voor de achterlijke reactie, ik dacht van 'op tv nein', maar op de bank meedoen is een slim idee, samen met mijn geliefde fleece-dekentje! *\o/*

Merileth bedankt voor je antwoord! :o
shirleyp net zo, weer iets geleerd!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:21

shirleyp schreef:
De WISC-III is een betrouwbaar onderzoeksmiddel. Echter is een goed onderzoek alleen compleet met een volledig psychodiagnostisch onderzoek, waarbij veel breder wordt gekeken. Natuurlijk hangt dit ook weer af van degene die de test afneemt, maar om 'IQ-testen' zomaar af te schrijven gaat mij te kort door de bocht.

Natuurlijk is dat kort door de bocht, maar de menselijke factor die duidelijk meespeelt (en met name voor sociaal gevoelige kinderen veel verschil kan maken) mag mi best nog eens nader worden onderzocht. Wat mij betreft komt er een automatische versie van de IQ tests met een observator die ook uitleg moet geven. Een diagnosticus kan heus ook wel videobeelden onderzoeken. Dan zijn een teveel aan dialoog en non verbale communicatie in elk geval uitgesloten. Want dat sociale aspect is toch niet waar het bij de test om draait. Dat zou de resultaten zuiverder houden en de validiteit vergroten.

Citaat:
Dat tevens het concept 'school' gegeneraliseerd wordt en wordt afgevallen vind ik ook erg vervelend. Natuurlijk gaat er nog voldoende mis, maar er is zeker een ontwikkeling gaande op dit gebied en ik weet zeker dat vrijwel iedere leerkracht ook voor deze doelgroep het beste wil.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook beroerde leerkrachten en zelfs scholen zijn. heeft iemand de pech dat zijn/haar kind toevallig op een school terecht komt waar het geen passend onderwijs krijgt kan dat langdurige gevolgen hebben. Geen wonder dat die mensen dan afknappen op 'het systeem'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:23

Merileth schreef:
Sammie schreef:
Als je hoogbegaafd ben heb je een hoge intelligentie.
Ik quote jou nu even voor het gemak, maar je bent lang de enige niet die deze fout maakt.

Prima dat je mij quote, maar quote dan alles en trek niet een zin uit z'n verband om vervolgens te zeggen dat ik een fout maak.. Die reactie (in z'n geheel) was op de hoogbegaafdheidstest met punten die opgesomd werden. Bovenaan 'je hebt een hoge intelligentie'. :Y) wat een verrassing!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:28

Sammie dat is wel waar, maar stel je hebt alle andere punten wel en deze iets minder, betekent echt niet dat je niet hoogbegaafd bent, denk ik :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:28

xniieeenke schreef:
Ik ben ook moe, kan maybe invloed hebben?
Maar, bedankt in ieder geval! :)
Is zo'n test bepalend? Want ik deed hem, en zag zelf alleen maar het 'logisch denken' en heel misschien een ander punt terug komen, lang niet alles.

Klopt, logisch denken en IQ correleren heel sterk, vandaar. Moe zijn kan zeker een invloed hebben, dat is het mooie aan een internettest; die kun je doen wanneer je op je best bent. Maar er is wel rekening gehouden met omstandigheden. De kans dat je met een thuistest 'niet' scoort en later toch HB test is klein.

De meeste mensen die de officiële Mensa IQ test gaan doen hadden een 'waarschijnlijk' op de uitslag, en van die mensen scoort dan weer ongeveer 1/3e boven het 98e percentiel in de test.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:30

sallandval bedankt! :D je hebt nuttige antwoorden

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:34

sallandval schreef:
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook beroerde leerkrachten en zelfs scholen zijn. heeft iemand de pech dat zijn/haar kind toevallig op een school terecht komt waar het geen passend onderwijs krijgt kan dat langdurige gevolgen hebben. Geen wonder dat die mensen dan afknappen op 'het systeem'.

Je hebt helaas gelijk. Het is echt te betreuren dat het voorkomt... Toch blijven dit uitzonderingen en gaan mensen nog wel eens aan de haal met een persoonlijk verhaal van een ander, althans, daar wordt dan een mening op gebaseerd. Menselijk misschien, maar wel jammer. Daarnaast denk ik ook dat er met een goede wederzijdse communicatie een hoop leed bespaard kan worden.

Als ik overigens volgens bovenstaande logica zou redeneren zou ik inmiddels flink afgeknapt zijn op het concept 'ouders' en 'kinderen' :') :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:57

Testen zeggen niet alles,je kunt hoogbegaafd zijn maar door de problemen hiervan juist niet uit de verf komen... Het is ook niet altijd iets om blij mee te zijn. Momenteel zitten wij in deze 'gang' omdat mijn zoontje van 4 hier problemen door ondervind... ik schat de test die hij bij wijze van NU zou moeten doen niet goed in.. simpelweg omdat er teveel complexe dingen spelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:10

xniieeenke schreef:
Heb hem gedaan, en het was heel veel over logische volgordes.
Nu komt er dit:
Beste kandidaat,
Op basis van de antwoorden die je hebt ingevuld, menen wij dat je -mocht je de Mensa-eindtest maken- niet zult voldoen aan de eisen om lid te mogen worden van Vereniging Mensa Nederland.
De onlinetest is echter geen officiële, geijkte test en is daarom slechts indicatief voor het succes van de Mensa-eindtest.
Over de gemaakte onlinetest geven wij verder geen informatie (zoals over de juiste antwoorden of het aantal fouten).
Wil je meer weten over de Mensa-eindtest, kijk dan hier.
Wil je ondanks onze inschatting toch de test afleggen, klik dan op de knop hieronder om je aan te melden voor de eindtest. Deelname aan de eindtest kost €54,-. De betaling dien je via iDEAL te voldoen.
Met vriendelijke groet,
Selectiegemachtigde Vereniging Mensa Nederland,
Drs. Martijn Y. de Deugd.

-

Kan iemand helpen? Ga niks betalen, helaas :P

lol, dat is best knap gedaan hoor :D
want een tijdje terug kwam eruit dat 78% van de mensen het bericht kregen dat ze mogelijk wel aan de eisen zouden voldoen (wat werkelijk natuurlijk nonsens is).

Dit bericht houdt in dat je volgens de uitkomst van de test niet in de buurt zit van de toelatingseisen van Mensa 98e percentiel. Daarboven zitten nog twee andere opties als ik mij goed heug.. mogelijk wel, en waarschijnlijk wel.

Waar zoek je dan hulp bij? want ik zou persoonlijk geen geld uitgeven als het aannemelijk is dat je de toelatingseis niet zult halen.. boven de 95e percentiel (dan ben je begaafd, mogelijk hoogbegaafd) krijg je een ander bericht. Dus te gaan testen als ze zelf eigenlijk al ontmoedigen, dat zou gewoon zonde zijn toch?

De thuistest kan wel beinvloed worden overigens door afleiding en dergelijken..
als je denkt dat je ten onrechte een verkeerde uitslag hebt gekregen, dan kun je betalen aan de mensa..

of bij de huisarts informeren of je getest kunt worden.. Maar ook hij zal vragen waarom je dat dan precies wilt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:06

Ik ben het er zeker mee eens , dat ouders ook een grote rol spelen in de opvoeding.
Ik ben dan ook zeker niet zo'n ouder, die alleen maar naar de school wijst.
Aan de andere kant, ervaar ik wel dat de groepen te groot zijn en het daardoor voor een leerkracht praktisch onmogelijk is, om ieder kind de individuele aandacht te geven, die ze soms nodig hebben.
Verder heb ik persoonlijk meegemaakt, dat eenzelfde kind bij de ene leerkracht onhandelbaar kan zijn, en bij de andere leerkracht een voorbeeld leerling met prachtige resultaten.
Hierbij is de rol van de ouders niet veranderd.
Helaas ben ik ook gezegend met een paar kinderen, die er het nut niet van inzien om iets tot in den treuren te oefenen, wat ze allang weten.
De eerste lerares vond het niet nodig om nieuwe stof aan te bieden, want ze moesten eerst laten zien dat ze de basis beheersten, iets wat op zich begrijpelijk is.
De tweede leerkracht bood uitdaging, waardoor de verveling wegging en er ineens weer interesse was voor de lesstof.
Mi is daar nog wel wat winst te behalen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 01:01

Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben...ik herken mij wel in bijna alle dingen die op die site staan over hoogsensitief zijn en hoogbewust zijn. Vooral het niet begrepen worden door anderen herken ik erg, vaak irritaties thuis, mijn moeder denkt dat ze altijd gelijk heeft :P Toen ik nog op de middelbare school zat haalde ik bijna alleen maar cijfers rond de 9 zonder er veel voor te hoeven doen. Maar mijn ouders hebben niet eens een diploma (alleen lagere school) en er is een test gedaan bij mijn moeder dat ze juist zwakbegaafd zou zijn. Terwijl ik altijd dacht dat intelligentie erfelijk is...

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 06:01

Toch maar even reageren. Er wordt een hoop geschreven hier. Het gaat volgens mij om een wezenlijk anders tegen de wereld aan kijken. Autonoom, kritisch zelfstandig, creatief, scheppend, vernieuwend. Andere manier van denken en leren. Sneller leren en links leggen. Overal verbanden zien. Graag wetenschap bezigen. En als ik hier dan lees over kinderen die een volwassene zijn in kinderverpakking???? waar haal je die onzin vandaan? Het zijn gewoon kinderen. En heel hoogbegaafde kids hebben met iq test ook geen probleem, is ook een koekie. Mijn zoon presteerde op school niet geweldig, maar uit zijn hele zijn en denken wist je al dat hij zeer slim en anders is. Las met 3 jaar dikke boeken, snapte ook wat hij las. Was bezig met wetenschap en wilde toen al niets liever dan studeren. Schaakte en deed zeer lastige puzzels. Tijdsbesefs had hij heel snel door. Heeft amper oefening nodig en kan door naar het volgende. Is zeer geboeid door politiek en geschiedenis.Kan zeer goed redeneren, en presenteren. Is nu 7 en is de basisschool al bijna door. Hij zit constant in de sneltrein. Tegenhouden lukt niet dat maakt hem diep depressief. En nee het is geen volwassene, of sociaal onvaardig. Hij speelt ook heerlijk met andere kinderen. Lekker buiten fietsen, verstoppertje enz... Maar gaat niet met ze in discussie want hij weet dat kinderen hem dan niet volgen. Maar doet wat zij wel snappen. (ook soc zeer intelligent) En ja hij kwam extreem hoog uit de testen. Op alle gebied. Niet te meten IQ met Nederlandse testen. Gaat zijn eigen onderwijspad en geniet van de kinderen om hem heen. En s avonds ligt hij lekker bij zijn knuffels in bed want hij is 7. Maar wel filosoferend over de wereldvrede of over literaire werken van grote nederlandse schrijvers.....dat wel.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:11

elenaMM77 schreef:
Maar ook hij zal vragen waarom je dat dan precies wilt.

Precies dat is ook mijn vraag. Waarom zou je dat inderdaad graag willen weten? Heb die test net voor de gein gedaan, daar zeggen ze dat ik in de hoogste 5% van de bevolking val en de test 'mogelijk' haal. Mja. Okee. Leuk. En weer door met m'n avond. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:19

Ts, als je gezellig meedoet met de iq test op tv, bedenk dan wel dat het puur entertainment is en de uitslag net zo betrouwbaar is als een willekeurige internet test 'ben ik het alwetende vliegende spaghettimonster?'.

Ga dan niet balen van of paraderen met de score dan :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:25

woppeke schreef:
Toch maar even reageren. Er wordt een hoop geschreven hier. Het gaat volgens mij om een wezenlijk anders tegen de wereld aan kijken. Autonoom, kritisch zelfstandig, creatief, scheppend, vernieuwend. Andere manier van denken en leren. Sneller leren en links leggen. Overal verbanden zien. Graag wetenschap bezigen. En als ik hier dan lees over kinderen die een volwassene zijn in kinderverpakking???? waar haal je die onzin vandaan? Het zijn gewoon kinderen. En heel hoogbegaafde kids hebben met iq test ook geen probleem, is ook een koekie. Mijn zoon presteerde op school niet geweldig, maar uit zijn hele zijn en denken wist je al dat hij zeer slim en anders is. Las met 3 jaar dikke boeken, snapte ook wat hij las. Was bezig met wetenschap en wilde toen al niets liever dan studeren. Schaakte en deed zeer lastige puzzels. Tijdsbesefs had hij heel snel door. Heeft amper oefening nodig en kan door naar het volgende. Is zeer geboeid door politiek en geschiedenis.Kan zeer goed redeneren, en presenteren. Is nu 7 en is de basisschool al bijna door. Hij zit constant in de sneltrein. Tegenhouden lukt niet dat maakt hem diep depressief. En nee het is geen volwassene, of sociaal onvaardig. Hij speelt ook heerlijk met andere kinderen. Lekker buiten fietsen, verstoppertje enz... Maar gaat niet met ze in discussie want hij weet dat kinderen hem dan niet volgen. Maar doet wat zij wel snappen. (ook soc zeer intelligent) En ja hij kwam extreem hoog uit de testen. Op alle gebied. Niet te meten IQ met Nederlandse testen. Gaat zijn eigen onderwijspad en geniet van de kinderen om hem heen. En s avonds ligt hij lekker bij zijn knuffels in bed want hij is 7. Maar wel filosoferend over de wereldvrede of over literaire werken van grote nederlandse schrijvers.....dat wel.

HBers zijn net mensen ;) , allemaal verschillend. Vaak is vroeg zijn met alles juist niet typisch HB (als er al zoiets bestaat), de meesten zijn juist laat met veel dingen. Einstein ging pas voor het eerst spreken op zijn 7e. En de echte uitdaging komt in de pubertijd; dan moet de wil tot leren en spelen het namelijk 'winnen' van de wil tot hormonen najagen.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:18

Citaat:

HaHa wat een antwoord! En waar haal je de wijsheid vandaan dat Einstein laat was? dat was hij juist helemaal niet! hoogstens wat autistiform haha! Als je niks van een onderwerp weet kun je beter niet reageren

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:28

Dit krijg je trouwens als je de mensa test wel goed maakt.

Beste kandidaat,
Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest waren erg goed. Het blijkt dat jouw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt, hetgeen betekent dat je bij de bovenste twee procent van de bevolking zou behoren.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:35

woppeke schreef:
Citaat:

HaHa wat een antwoord! En waar haal je de wijsheid vandaan dat Einstein laat was? dat was hij juist helemaal niet! hoogstens wat autistiform haha! Als je niks van een onderwerp weet kun je beter niet reageren

Wat een vriendelijke reactie ook weer :j

Ik vind dat Sallandval wel een punt heeft. De ene HB'er is de andere niet. Je kan ze niet zomaar in een plaatje stoppen.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:38

klopt maar in aanleg zit het er in en is dat echt wel snel te merken en te zien. Maar hoeveel kans zo n kind krijgt om zich te ontplooien is een ander verhaal.