Ir111 schreef:Ik ben nu dus ruim een jaar geleden gestopt. Als mensen mij vragen over hoe ik het gedaan heb zeg ik altijd, 'je moet er niet over praten maar je moet het gewoon doen'.
Zo heb ik het ook gedaan
Niemand iets gezegd, niet over geleuterd gewoon van de ene dag op de andere cold turkey gestopt. Niks afbouwen, niks plannen maken om 'morgen' te stoppen, gewoon nu onmiddellijk direct.
Ik had gemerkt dat ik door al dat praten en plannen mezelf gewoon de hele tijd voorloog. En dan gingen mensen natuurlijk vragen stellen, zeggen dat het me toch niet ging lukken. Dus als ze vroegen of ik mee ging roken zei ik gewoon steeds 'nu even niet' Toen ik na een maand aankondigde dat ik ging stoppen en ze weer vroegen of dat wel ging lukken, kon ik antwoorden 'Waarom niet, ik heb al een maand niet meer gerookt'
Inmiddels ben ik al weer ruim 5 jaar rookvrij, en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om terug te beginnen 
PureSG, daarom heb ik er net niemand over verteld. Ik was ook altijd bang voor de reacties van anderen als het niet zou lukken, dus ik heb het pas verteld nadat het al gelukt was
Dat kan niet altijd natuurlijk, maar voor mij hielp het wel. Gewoon even op de tanden bijten en lekker stoppen zou ik zeggen!