Mijn gedrag op bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:29

Juist wanneer je probeert te bevestigen dat je 'anders' bent, gaan mensen ook echt zo tegen je op kijken, alsof je werkelijk anders bent. :j

Zoals de rest zegt krijg ook ik het idee dat je in werkelijkheid ontzettend onzeker bent, maar het niet toe wilt geven aan jezelf. Op alles krijgen mensen hier een weerwoord van maar ik haal vrijwel altijd tienen, ondanks dit en dat, kan prima mezelf zijn... Maar ben je wel jezelf als je jezelf continu probeert te bewijzen naar anderen terwijl dat absoluut niet nodig is?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:33

MarlindeRooz schreef:
Lijder? :=

Sorry TS maar volgens mij ben jij echt niet hoogbegaafd en praat jij jezelf dat vooral aan. Ik zou zeggen ga boeken lezen en dingen leren ipv op bokt zitten.

Alsof het zo afschuwelijk is om een keer een foutje te maken, i.p.v mensen op fouten te corrigeren kun je ook met respect reageren en het niet zo hard brengen...Daar is het het topic niet voor.

Kruipt weer onder haar steen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:35

drawerlover schreef:
bigone schreef:
Ts, als je nu dik onder je niveau zit maak er dan op school eens een sport van om zo hoog mogelijke cijfers te halen en straks stapje voor stapje door te stromen, dan kom je op een gegeven ogenblik mensen tegen die wel snappen wat een cumulus is. Je hebt blijkbaar de nieuwsgierigheid om een vwo dame te zijn. Probeer daar te komen en dan kun je alsnog besluiten om da assistente te worden.
Als ik lees hoe je schrijft en wat je leuk vind dan is het eeuwig zonde dat je je tijd op het vmbo verdoet en misschien hele leuke kansen in de toekomst laat liggen.

Dat ik hier zit heeft wel een rede. Ik kan de druk niet aan. Ik moet te veel huiswerk maken bijvoorbeeld. daarbij is het leren geen probleem. Maar omdat ik vaak hele avonden aan mijn huiswerk zit en bijna geen vrije tijd heb raak ik best snel gestrest. Nou dan heb ik toch liever dit niveau. Ik pas het zelf wel aan door mezelf dingetjes te leren. Dan kan ik het aanpassen hoe ik het zelf wil :j

Precies het antwoord wat je van een dwarse en zichzelf goed bezig zijnde puber kunt verwachten. Hoezo te veel huiswerk, je leert toch gemakkelijk?? Dan zit je dus niet onder je niveau maar precies daar waar je moet zijn. Huiswerk is een kwestie van plannen en kun je dat niet dan vraag je er even hulp bij maar ik krijg zo een gevoel dat je dingen die je niet kunt ver van je bed houd. Dat zie je waarschijnlijk als falen en mensen die in aanleg onzeker zijn willen liever uitmuntende resultaten laten zien want dan kunnen ze beter voor de dag komen. Als je mijn dochter was had ik je wat meer begeleid en gezorgd dat je de Havo wel onder de knie had gekregen, zonde.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:46

Ik heb eigenlijk enkel de eerste pagina gelezen en meid, ik ben meer dan 10j ouder dan jij en ik voel me nu soms zelfs nog zo! Altijd alles beter willen weten, de drang om mezelf te bewijzen.
Ik dacht dat het wel beter zou worden met ouder worden, maar als ik mezelf zo zie denk ik soms 'hmm een trap onder je hol zou je niet misstaan!' hehe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:35

Ik ken je niet van andere topics, maar ik denk dat de manier waarop je hier post wel eens vergelijkbaar zou kunnen zijn. Aan de ene kant kom je heel volwassen over omdat je je fouten toegeeft (mooie eigenschap! :) ) maar tegelijkertijd lees je in alles wat je schrijf dat je nog jong bent en in de puberleeftijd zit.

Pubers zitten nog helemaal vast in het 'ik ben anders dan alle anderen'. Als je volwassen bent, kun je je eigen ikje wat relativeren en verandert dat in het besef: 'iedereen is anders dan alle anderen, en daarin zijn we allemaal gelijk'.
Dat zorgt ervoor dat voor de meeste volwassenen het IQ van de ander ze echt totaal niet boeit; ze zijn gewoon benieuwd naar hoe die ander tegen het leven aankijkt aangezien elke ervaring een verrijking is voor iemand die echt open staat voor andere mensen en het leven zelf.

Ik heb zelf een intelligentietest moeten doen en daar kwam uit dat ik ook in de hoogbegaafdenhoek zat, maar ik heb werkelijknog nooit in mijn leven 'last' gehad van dat anderen dommer zouden zijn dan ik. Natuurlijk zijn ze anders, maar dat is iedereen. Als een vuilnisman mij uitlegt hoe de motor van een vuilniswagen werkt, dan gaat mij dat echt boven mijn pet; ik mis alle referentiekaders dus geen idee waar hij het over heeft!
Het is erg leuk om te lezen dat jij je zo kunt storten op jouw hobby's, maar het feit dat jij voor die hobby's hebt gekozen maakt ze nog niet intelligenter of 'beter' dan de hobby's van anderen. Jij lijkt het heel intelligent te vinden dat je weer wat een Cumulus is, maar heb je wel eens stilgestaan hoe ontzettend veel sociale en ruimtelijke intelligentie er nodig is voor een groepssport als 'dom' voetballen?
Veel weten is leuk, maar ware intelligentie zit hem vooral in kunnen relativeren van jouw eigen belangrijkheid. Anders leer je wel steeds nieuwe feitjes bij, maar leer je niets van waarde - en dat kunnen heel goed dingen zijn die de in jouw ogen 'dommere' klasgenootjes al lang geleerd hebben.

Even een vraagje ter relativering: jij hebt meer levenservaring en intelligentie dan je klasgenoten, jij hebt een moeilijke jeugd gehad waardoor jij er nu alleen maar je tijd uitzit terwijl je eigenlijk veel meer in je mars hebt.
Is het ooit bij je opgekomen dat diezelfde dingen ook van toepassing kunnen zijn bij jouw klasgenoten? En dat de problemen bij hen misschien niet al over zijn, maar dat zij elke dag nog geconfronteerd worden met problemen thuis? Problemen die zo zwaar en moeilijk zijn dat ze al blij zijn als ze zich op school even als 'normaal' voor kunnen doen en dat domme zesje halen?
Dat jij een verhaal hebt, betekent niet dat andere niet net zo goed weten hoe het voelt om een probleem te hebben.
Mijn tip: kijk eens een seizoen van KRO's Over de streep, en kijk eens of je je klasgenoten en omgeving daarna nog steeds zo makkelijk anderen afschrijft als dom, simpel of zonder levenservaring. Kennisintelligentie is leuk, maar sociale intelligentie zorgt ervoor dat je die kennis op een goede manier in kunt zetten.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:49

drawerlover schreef:
@Sokje_6 O sorry jou reactie kwam wat hard op me af. Mijn excuses :')
Leuke naam trouwens :')

Ik had eerlijk gezegd niet het idee dat het anders tot je doordrong. En nu eigenlijk weer niet. En dat sluit eigenlijk aan bij wat mensen boven me zeggen. Vermijd je wat je niet kunt, of vind je het juist een,leuke uitdaging?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:03

drawerlover schreef:
Zwerte Ik krijg zo'n indruk van hun en verder niets hoor. Ik heb mijn vriendin net onderweg naar huis gevraagd of ik slimmer overkwam dan de rest. Ze zei meteen ja. Ik hoor stiekem ook op vwo te zitten maar dan is de druk te hoog (geloof je me niet, dan kan ik je al mijn cijfers wel laten zien hoor)
Dus nu heb ik het heel makkelijk.

Verder vind ik het echt gewoon superleuk om dingetjes te leren en voornamelijk over de natuur. Voor biologie haal ik ook torenhoge punten :')
Een 8 komt al zelden voor.
Dus je mag mijn pb box best volgooien over dieren gedrag hoor. Als ik dierenarts assistente wil worden moet ik dat toch weten denk ik :')
Verder ben ik er gewoon dol op om mezelf dingetjes te leren. Het is niet meteen een hobby van me maar ik vermaak mezelf ermee. Het gaat ook lekker op mijn eigen tempo dus ik kan alles zo snel of zo rustig doen als ik zelf wil. Dat vind ik ook wel weer fijn.

Meid, je kent jezelf zo goed en bent zo goed in zelfreflectie, kun je dan hier ook even kritisch naar kijken? Zowel ik als de meeste anderen hier, zijn erg netjes naar je, begripvol en geven zeer vriendelijk tips en kritiek. Toch schiet je steeds verder in de verdediging. Erg opvallend en een heel belangrijk leerpunt voor je.
Deze reactie op mijn bericht verbaasde me namelijk erg. Ik wijs je op het continu vergelijken en wat doe je direct? Juist, vergelijken om jezelf beter te voelen... Ik heb zoveel getypt, en dit is waar je op reageert??? Je reageert echt vreselijk selectief. Alles wat ik zeg over hoogbegaafdheid zeg ik juist omdat ik denk dat er een mogelijkheid is dat het bij jou speelt. Ik zeg zelfs letterlijk dat je slim bent. Dus WAAROM ga je juist tegen mij verkondigen dat je heus wel hoger niveau kan en het ook kan bewijzen als ik het niet geloof??? Dat je zo'n reactie geeft op iemand die je dom noemt oid is te begrijpen. Maar juist tegen iemand die het met je eens is dat je slim bent?? Vind je dat zelf nou niet opvallend?

Als da assistente hoef je niks te weten over dierengedrag. Sommigen doen er een cursus naast om wat te kunnen in de praktijk, maar thats it. En niks persoonlijks, maar ik voel behoefte het te delen met mensen die er al meer van weten, en op zn minst basis leerprincipes begrijpen. Sparren met gedragswetenschappers bijvoorbeeld. Leken informeren doe ik al genoeg (wat btw juist een heerlijke uitdaging is, zorgen dat mn uitleg altijd is toegespitst op de persoon die ik voor me heb!).
Dit is een mooi voorbeeld van jezelf overschatten. Ik gaf het dierengedrag als voorbeeld dat ik het wel ken, veel willen delen. En dat ik dus ook heb moeten leren om dit te beheersen en niet iedereen mee lastig te vallen. Wat is je reactie? Dat ik jou daar wel voor mag gebruiken....sorry meid, maar ik ben het dubbele van jouw leeftijd en in dit geval weet ik wel zeker dat jij echt niks voor mij kan betekenen. Mijn niveau op dit gebied red je gewoon niet, is ook onmogelijk op jouw leeftijd. Leergierig zijn is niet genoeg om op niveau mee te kunnen praten.

Schoolniveau en kunnen leren zeggen verdomde weinig over intelligentie of hoogbegaafdheid. Sterker nog, een groot deel van de hoogbegaafden maakt nooit een opleiding af... Presteren grotendeels onder hun niveau. Zijn echt niet de best functionerende mensen van de maatschappij.... Mn vriend is afwijkend op de mensaweekenden waar hij heen gaat, want hij werkt en functioneert goed in de maatschappij. Het is niet alleen maar leuk en goed om echt hoogbegaafd te zijn, zet dat aub uit je hoofd. Zolang je functioneert, lekker laten liggen en niet mee bezig zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:05

Je gebruikt de :') ook een beetje verkeerd. Dat is wat sarcastisch dan.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:07

Had het niet beter kunnen verwoorden dan Zwerte. :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:07

Geryon schreef:

Nou.... Ik kan me herinneren dat er vaker dan eens topics zijn geopend over die smiley. De interpretatie ervan blijkt ernstig te verschillen tussen gebruikers....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:12

Zwerte schreef:
Geryon schreef:

Nou.... Ik kan me herinneren dat er vaker dan eens topics zijn geopend over die smiley. De interpretatie ervan blijkt ernstig te verschillen tussen gebruikers....

Ja dat is zeker waar.

Alleen bijvoorbeeld 'sorry :') ' ziet volgens mij iedereen als een niet zo goed bedoelde sorry in deze context.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:39

Argai schreef:
Ik zou ook nog eens met je ouders praten met een psycholoog. Vindt het een beetje vreemd dat ze nee hebben gezegd. Als ouder wil je je kind toch helpen?

Dat hoeft niet vreemd te zijn.
Ouders hebben ook een verleden en een ref.kader.... Ook kan het zijn dat zij de ts beter kennen en ze het zien als een puberreactie....

We lezen nu slechts 1 kant van het verhaal.
En ik vind het een typisch verhaal van een 14 jarige. Een puber die zichzelf centraal zet.
Eenmaal ouder, zijn de hersenen meer ontwikkelt en zie Je dezelfde dingen toch heel anders.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:40

xyzutu2 schreef:
Ik ken je niet van andere topics, maar ik denk dat de manier waarop je hier post wel eens vergelijkbaar zou kunnen zijn. Aan de ene kant kom je heel volwassen over omdat je je fouten toegeeft (mooie eigenschap! :) ) maar tegelijkertijd lees je in alles wat je schrijf dat je nog jong bent en in de puberleeftijd zit.

Pubers zitten nog helemaal vast in het 'ik ben anders dan alle anderen'. Als je volwassen bent, kun je je eigen ikje wat relativeren en verandert dat in het besef: 'iedereen is anders dan alle anderen, en daarin zijn we allemaal gelijk'.
Dat zorgt ervoor dat voor de meeste volwassenen het IQ van de ander ze echt totaal niet boeit; ze zijn gewoon benieuwd naar hoe die ander tegen het leven aankijkt aangezien elke ervaring een verrijking is voor iemand die echt open staat voor andere mensen en het leven zelf.

Ik heb zelf een intelligentietest moeten doen en daar kwam uit dat ik ook in de hoogbegaafdenhoek zat, maar ik heb werkelijknog nooit in mijn leven 'last' gehad van dat anderen dommer zouden zijn dan ik. Natuurlijk zijn ze anders, maar dat is iedereen. Als een vuilnisman mij uitlegt hoe de motor van een vuilniswagen werkt, dan gaat mij dat echt boven mijn pet; ik mis alle referentiekaders dus geen idee waar hij het over heeft!
Het is erg leuk om te lezen dat jij je zo kunt storten op jouw hobby's, maar het feit dat jij voor die hobby's hebt gekozen maakt ze nog niet intelligenter of 'beter' dan de hobby's van anderen. Jij lijkt het heel intelligent te vinden dat je weer wat een Cumulus is, maar heb je wel eens stilgestaan hoe ontzettend veel sociale en ruimtelijke intelligentie er nodig is voor een groepssport als 'dom' voetballen?
Veel weten is leuk, maar ware intelligentie zit hem vooral in kunnen relativeren van jouw eigen belangrijkheid. Anders leer je wel steeds nieuwe feitjes bij, maar leer je niets van waarde - en dat kunnen heel goed dingen zijn die de in jouw ogen 'dommere' klasgenootjes al lang geleerd hebben.

Even een vraagje ter relativering: jij hebt meer levenservaring en intelligentie dan je klasgenoten, jij hebt een moeilijke jeugd gehad waardoor jij er nu alleen maar je tijd uitzit terwijl je eigenlijk veel meer in je mars hebt.
Is het ooit bij je opgekomen dat diezelfde dingen ook van toepassing kunnen zijn bij jouw klasgenoten? En dat de problemen bij hen misschien niet al over zijn, maar dat zij elke dag nog geconfronteerd worden met problemen thuis? Problemen die zo zwaar en moeilijk zijn dat ze al blij zijn als ze zich op school even als 'normaal' voor kunnen doen en dat domme zesje halen?
Dat jij een verhaal hebt, betekent niet dat andere niet net zo goed weten hoe het voelt om een probleem te hebben.
Mijn tip: kijk eens een seizoen van KRO's Over de streep, en kijk eens of je je klasgenoten en omgeving daarna nog steeds zo makkelijk anderen afschrijft als dom, simpel of zonder levenservaring. Kennisintelligentie is leuk, maar sociale intelligentie zorgt ervoor dat je die kennis op een goede manier in kunt zetten.

Interessant stukje, en dat stukje wat Zwerte schreef ook overigens. Misschien offtopic, maar hier kunnen anderen ook weer van leren als ze dit lezen, ik in iedergeval wel en het heeft mij aan het denken gezet. Dankjewel :o

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:53

sneeuwpop schreef:
Argai schreef:
Ik zou ook nog eens met je ouders praten met een psycholoog. Vindt het een beetje vreemd dat ze nee hebben gezegd. Als ouder wil je je kind toch helpen?

Dat hoeft niet vreemd te zijn.
Ouders hebben ook een verleden en een ref.kader.... Ook kan het zijn dat zij de ts beter kennen en ze het zien als een puberreactie....

We lezen nu slechts 1 kant van het verhaal.
En ik vind het een typisch verhaal van een 14 jarige. Een puber die zichzelf centraal zet.
Eenmaal ouder, zijn de hersenen meer ontwikkelt en zie Je dezelfde dingen toch heel anders.

Als ik een kind had en die zou vragen voor een psycholoog dan zou bij mij een belletje gaan rinkelen. Lijkt mij niet dat ze dat vragen als ze één keer een slechte bui hebben. Daarbij heeft TS ook niet bepaald een top jeugd gehad. Dat draagt allemaal mee. Een psycholoog is niet negatief, ze kan er alleen maar op vooruit gaan. Maar misschien is dit een beetje off topic

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:29

TS...ik 'ken' je niet van topics,ik vind dat je vreselijk met jezelf bezig bent en veel teveel nadenkt.
Hoogbegaafd geloof ik niet in.De een is goed in dit en de ander in dat....
Dat je onzeker bent komt niet zo op mij over.Maar ik heb meer verstand van honden en paarden dan van mensen :+

Chiave

Re: Mijn gedrag op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:36

Weet je, TS... Ik ken je deels van andere topics. En eerlijk? Zodra ik zie dat je de auteur bent, denk ik al: daar gaan we weer.
Ik denk dat je vaker schreeuwt om aandacht. Dat geeft niet en dat is een periode. Graag aandacht willen, soms positief, maar soms komt dat ook negatief op je af. Geeft niks, maar probeer je koest te houden, is mijn advies.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:39

Wow ik krijg tranen in mijn ogen. Ik wist niet dat jullie die reacties zo negatief zouden oppakken. Sorry daarvoor ;(
Ik bedank jullie alsnog dat jullie me helpen echt waar :j
Maar sorry dat jullie die reacties krijgen. Ik denk dat dát het is wat dus ook fout gaat tussen mijn ouders. Ik zeg dingen vaak heel anders dan dat ik ze bedoel. Weer wat geleerd van mezelf :)

En verder zag ik dat iemand vroeg of het ooit rustig is in mijn hoofd. Helaas niet. Ik krijg mijn hoofd niet stil. Hij bonkt dag en nacht op en neer. Tja wat moet ik daar aan doen??

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:42

Als je hoofd maar door blijft malen zou ik meer neigen naar ADHD. Ben je al eens getest? Je 'enthousiasme' en de aanhoudende drukte in je hoofd kan daar best wat mee te maken hebben.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:43

Mindfullness. Bodyscans. Mediteren (met muziek evt.). Talloze mogelijkheden, dr meteen staan op YT duidelijk uitgelegd. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:46

kleuren...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:51

TS, het is niet erg. Afgezien van je bijzondere start in het leven, klink je als een normale, gezonde, wat drukke puber. Je neemt jezelf en het leven serieus, maar vindt het ook reuze spannend. "Goh, ik krijg een mening over de wereld, maar anderen ook over mij." Vinden anderen mij wel aardig genoeg als ik onzeker wordt?
Wees maar blij met je nuchtere, betrouwbare pleegouders. Ik denk dat je daar mee gebaat bent.

Ps een bindingstrauma in je vroege jeugd kan goed aanleiding zijn voor een grote behoefte aan bevestiging.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:57

Chiave schreef:
Als je hoofd maar door blijft malen zou ik meer neigen naar ADHD. Ben je al eens getest? Je 'enthousiasme' en de aanhoudende drukte in je hoofd kan daar best wat mee te maken hebben.

:oo

Ik zei al dat ik het niet vreemd zou vinden. Al mijn broers en zussen hebben wat uit mijn echte gezin. Dus kan ik er nog wel bij :=
Nee geintje ik hoop zelf niet dat ik ADHD heb. Ik zou het best erg vinden.

Verder heb ik even goed nagedacht en er is er één ding wat me heel rustig en ontspannen maakt, tekenen. Als ik gestrest ben en ik heb er de tijd voor zie je me gegarandeerd heel veel tekenen. Dan kan ik alles rustig op een rijtje zetten en even de tijd voor mezelf nemen. Daarom doe ik het misschien ook onder de les. En als ik het niet doe ga ik toch alles in de gaten krijgen. Ik zal dan heel snel opmerken dat je bijvoorbeeld met je pen zit te klikken. Dan irriteer ik me er echt dood aan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:02

Je bent gewoon een normale, onzekere puber die zichzelf overschat. Net als de meeste van jouw leeftijd. 13/14/15 is ook echt geen fijne leeftijd qua puberteit. Op zoek naar jezelf, los willen komen van de verzorgers, maar ondertussen nog harstikke afhankelijk ervan zijn. Je verleden moeten meenemen in het heden en het heden te moeten dealen met je verleden.

T is niet makkelijk :n

Je mag ook zelf naar de huisarts gaan om je probleem voor te leggen :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 23:04

vuurneon schreef:
Je bent gewoon een normale, onzekere puber die zichzelf overschat. Net als de meeste van jouw leeftijd. 13/14/15 is ook echt geen fijne leeftijd qua puberteit. Op zoek naar jezelf, los willen komen van de verzorgers, maar ondertussen nog harstikke afhankelijk ervan zijn. Je verleden moeten meenemen in het heden en het heden te moeten dealen met je verleden.

T is niet makkelijk :n

Je mag ook zelf naar de huisarts gaan om je probleem voor te leggen :)

Zouden er hier ook psychologen op bokt zitten?? (Ja)
En zo ja zouden die dan via bokt al meer kunnen helpen dan jullie?? Want zo ja dan doe ik dat. Dan heb ik het toch een soort van gedaan zonder dat mijn ouders het hoeven te weten.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:06

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt