Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:54

Brainless schreef:
Drunksheep schreef:
Voor mij is het juist onlogisch dat een mens en dier als verschillend worden aangezien. Voor mij zijn ze namelijk gelijk, al hebben dieren natuurlijk onder andere een andere manier van communiceren etc.

Als dieren en mensen gelijk zijn, waarom is het dan niet zielig dat een vos een konijn eet en het wel zielig is als een mens dat doet?

Omdat dit op een compleet andere manier gaat dan hoe wij vlees consumeren. Ik ben zelf niet tegen het eten van vlees, maar de manier waarop. Ten eerste over-consumeren wij, we eten en verwerken veel meer vlees dan we nodig hebben. Daarbij beschadigen we er andere soorten en milieu er ernstig mee (overbevissing, belachelijk ranzige uitstoot, grondstof vernieling, dampende gifmeren, miljoenen liters verspild water). Wilde dieren houden ze niet in hokjes, die krijgen zelfs een kans om te vluchten. Daarbij heeft een mens veel meer keuzes om gezond te blijven op andere manieren (vlees is namelijk ook helemaal niet zo gezond, al helemaal niet als je het dagelijks eet), wat een wild dier niet heeft (karnivoor). Wat een wild dier zelfs steeds minder heeft, door ons toedoen.

Daarin vind ik zelfs biologisch vlees eigenlijk nog cru, daarom eet ik dit eigenlijk ook niet meer echt. Wat wij bijvoorbeeld wel eten zijn wildvleespaketten van koeien die op een zo natuurlijk wilde mogelijke manier gehouden worden in Nederland (echt grote wilde dieren is in dit kikkerlandje namelijk erg lastig) waarvan sommige afgeschoten moeten worden vanwege wonden of de natuurlijke orde in stand te houden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:12

Molfre schreef:
Jeetje wat een reacties!

Het zal voor de kleintjes ook echt wel voldoende zijn als ik zeg dat ik het niet lekker vind, maar er zit ook een heel intelligent jongetje van 10 tussen en die zou zo'n antwoord dus niet accepteren, kleine wijsneus is het :+

Als je het heel simpel afbreekt tot ik wil geen dieren eten is het inderdaad heel logisch en dan hoop ik dat dit kind dat ook accepteert als antwoord, ik zal het er zeker met zijn moeder eens over hebben.

Het valt mij inderdaad op dat volwassenen er moeilijker over doen en soms ook heel kinderachtig kunnen zijn (maar eten is toch alleen lekker als er flink pijn voor is geleden?) dan denk ik ook >;)

Ik weet nog dat ik in groep twee zat en de juf uitlegde dat ze vegetarisch was en ook waarom, met dode dieren enzo. Maar omdat ik altijd zo'n dierengek ben geweest heeft mij dit toen heel verdrietig gemaakt en stond ik erop ook vegetarisch te zijn, ik wist wel dat vlees van de koe kwam, maar dat het dier daarvoor dood moest was nog niet doorgedrongen :+

Dat bedoel ik dus met evangeliseren.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:34

Brainless schreef:
Drunksheep schreef:
Voor mij is het juist onlogisch dat een mens en dier als verschillend worden aangezien. Voor mij zijn ze namelijk gelijk, al hebben dieren natuurlijk onder andere een andere manier van communiceren etc.

Als dieren en mensen gelijk zijn, waarom is het dan niet zielig dat een vos een konijn eet en het wel zielig is als een mens dat doet?

Omdat mensen helemaal geen vlees nodig hebben om te overleven en een vos wel misschien!? Jouw vergelijking gaat totaal niet op. Vossen zijn vleeseters en doen dit om te overleven. Wij mensen eten dagelijks vlees, omdat we het lekker vinden en niet anders gewend zijn. Helaas denkt er niemand na over de grote gevolgen van de vlees- en visindustrie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:38

Ook ik ben docent. Maar wat ik vooral geleerd heb is dat e in de huiige maatschappij eigenlijk niet meer als ouder kan bepakn wanneer kinderen dingen te weten komen. Ze horen van alles van vriendjes, internet etc etc. Het beste wat je als ouder kan doen is er dan gewoon over praten. Dat jongetje weet vast allang dingen over vleesconsumpte etc.
Maar vraag het gewoon even aan de ouders als je ermee zit.

Anoniem

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:43

Waar ik me aan erger, is dat de meeste vegetariërs hun mening echt op dringen. Oh, jij eet vlees, heb jij geen hart dan? En dan ook over dierenleed. Gewoon geloven wat wakker dier laat zien; een partij die alleen de meest slechte beelden laat zien.

Ik zou gewoon zeggen dat je vlees niet lekker vind. Zou het als ouder niet op prijs stellen als mijn (jonge) kinderen geen vlees meer willen eten door verhalen van de oppas.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:47

Ik ben zelf sinds mijn tiende bewust vegetarier uit een gezin waarin gewoon vlees werd gegeten. Mijn oudste dochter van vier vertel ik gewoon dat ik geen vlees en vis wil eten en dat is voor haar nu voldoende. Als ze meer vragen gaat stellen kan ik gewoon op haar niveau antwoorden geven.
Het is aan de kinderen zelf om hier later een bewuste keuze in te maken.
Kinderen bepalen over het algemeen zelf wanneer ze wel of niet meer informatie willen hebben. Dat verschilt ook een beetje van kind tot kind.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:50

amoj schreef:
Waar ik me aan erger, is dat de meeste vegetariërs hun mening echt op dringen. Oh, jij eet vlees, heb jij geen hart dan? En dan ook over dierenleed. Gewoon geloven wat wakker dier laat zien; een partij die alleen de meest slechte beelden laat zien.

Ik zou gewoon zeggen dat je vlees niet lekker vind. Zou het als ouder niet op prijs stellen als mijn (jonge) kinderen geen vlees meer willen eten door verhalen van de oppas.

Slechtste beelden? Onzin. Dat heet research doen. Daarbij heb ik mijn principes nog nooit op een politieke partij gebaseerd. :')
Ja, natuurlijk, er zijn in alle groepen bepaalde mensen die alles klakkeloos aannemen en dit vervolgens gaan opdringen. Daar erger ik mij ook rot aan, omdat een groep dan direct een slecht beeld krijgt.

Vind het nog altijd ieder zijn eigen keus wat hij of zij eet, wanneer iemand om informatie vraagt geef ik die graag. Maar ontkennen dat onze vlees industrie slecht is voor alles wat leeft (inclusief onszelf) en de hele aarde, dan ben je in mijn ogen gewoon blind. Prima als je daarmee kan leven, maar ga het niet als de waarheid zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:54

Suliko schreef:
amoj schreef:

Slechtste beelden? Onzin. Dat heet research doen. Daarbij heb ik mijn principes nog nooit op een politieke partij gebaseerd. :')
Ja, natuurlijk, er zijn in alle groepen bepaalde mensen die alles klakkeloos aannemen en dit vervolgens gaan opdringen. Daar erger ik mij ook rot aan, omdat een groep dan direct een slecht beeld krijgt.

Vind het nog altijd ieder zijn eigen keus wat hij of zij eet, wanneer iemand om informatie vraagt geef ik die graag. Maar ontkennen dat onze vlees industrie slecht is voor alles wat leeft (inclusief onszelf) en de hele aarde, dan ben je in mijn ogen gewoon blind. Prima als je daarmee kan leven, maar ga het niet als de waarheid zien.

Ja, inderdaad, ieder zijn of haar keus. Ik ben zelf veehouder en de meeste beelden die men laat zien komen uit de minder diervriendelijke landen, zoals het oostblok.
Vleesindustrie is niet goed, maar alles op aarde is dan niet goed. Je verspreid zelf ook gassen die niet goed zijn.

Nogmaals, iedereen moet het zelf weten, maar er is hier een bepaalde groep die hun mening gewoon opdringt. Dat vind ik irritant. En dan bedoel ik ook in het dagelijks leven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:56

Wakker dier is geen politieke partij goddank.

Maar buiten dat... Het is niet aan buitenstaanders om kinderen hun visie op te dringen door gebruik te maken van beladen termen. Als ik een jong kind wat vertel over de oorlog omdat er vragen over zijn, ga je ook niet in op details van onthoofdingen. Kinderen moeten nog wel kunnen slapen := Heeft ook niets met dom houden te maken, maar puur met rekening houden met hun ontwikkelingsfase.
Prima dat je zegt dat je geen vlees eet en dat is voor een 4 jarige écht meer dan genoeg.

Kind van 10 kun je meer vertellen over je beweegredenen of door tegenvragen te stellen 'waarom denk je dat ik geen vlees eet?' Of heel simpel: wat wil je er precies over weten?

Als het heel lastig is, kun je altijd de ouders vragen of zij het willen uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:00

Precies wat vuurneon zegt. Ik wil later als ik kinderen heb zelf kunnen kiezen op welk moment ze kunnen nadenken of ze vegetariër of niet willen zijn.
Niet omdat de oppas of juf met een verhaal komt.
Ze moeten zelf kunnen nadenken en beslissen, niet omdat iemand anders een misschien onwaar verhaal ophangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:01

Je hebt wel wat teweeg gebracht met je toch vrij onschuldige vraag TS

_O-

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:03

amoj schreef:
Suliko schreef:

Ja, inderdaad, ieder zijn of haar keus. Ik ben zelf veehouder en de meeste beelden die men laat zien komen uit de minder diervriendelijke landen, zoals het oostblok.
Vleesindustrie is niet goed, maar alles op aarde is dan niet goed. Je verspreid zelf ook gassen die niet goed zijn.

Nogmaals, iedereen moet het zelf weten, maar er is hier een bepaalde groep die hun mening gewoon opdringt. Dat vind ik irritant. En dan bedoel ik ook in het dagelijks leven.

Helaas is het wel zo dat het vlees wat in Nederland het meest over de toonbank gaat, afkomstig is uit het buitenland. De Nederlandse veehouders vallen ook absoluut heel erg mee, dat weet ik heus wel. Dat haalt nog steeds niet weg hoeveel miljoenen liters wij verspillen met het slachten van een dier. En dat alles op aarde niet goed is, is voor mij geen reden om hier dan maar vol in mee te gaan. Daar en tegen let ik op vrijwel álles wat ik doe zodat ik mijn eigen schuld in ieder geval kan inperken. Verandering begint bij jezelf. Want alles wat op aarde slecht is, is dankzij de mens. Dat is mijn overtuiging.

En wat dat betreft snap ik je irritatie heel goed. Opdringerige mensen zou ik sowieso niet serieus nemen, dus ik snap ook nooit zo goed wat ze nou eigenlijk proberen te bereiken. :') Maar helaas vind ik die opdringerige mensen overal, maakt niet uit over wat voor een principe het gaat.

@vuurneon, woeps, haalde het eventjes door de war met partij voor de dieren :+ (En dat moet dit jaar gaan stemmen, help :Y) )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:05

amoj schreef:
Precies wat vuurneon zegt. Ik wil later als ik kinderen heb zelf kunnen kiezen op welk moment ze kunnen nadenken of ze vegetariër of niet willen zijn.
Ze moeten zelf kunnen nadenken en beslissen, niet omdat iemand anders een misschien onwaar verhaal ophangt.

Maar zoals ik al schreef, dit heb je niet echt in de hand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:10

Sheran schreef:
amoj schreef:

Maar zoals ik al schreef, dit heb je niet echt in de hand.

Dat is logisch dat je geen controle hebt over anderen. Enige dat ik hoop is dat die ander zo verstandig is om er wel tactisch mee om te gaan.

Overigens vind ik het anders als kinderen na eigen onderzoek vragen hebben of adv vriendjes; kinderen van dezelfde leeftijd zitten aardig in dezelfde ontwikkelingsfase en kan een andere 4 jarige moeilijk kwalijk nemen dat hij/zij niet tactisch is haha
Maar als volwassene mag ik hopen dat je die hersencellen ook in actie zet en nadenkt wat je tegen een kind van een ander zegt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:15

Lijkt me heel simpel; je legt het niet uit. Mogen de ouders lekker doen, hoef jij je niet in bochten te wringen om te bedenken wat je wel of niet kunt zeggen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 17:20

Sonja schreef:

_O-

Ik zie het :+

Ik weet dat het een vreselijk gevoelig onderwerp is voor alle partijen en hun verschillende kijk op dit onderwerp. Je kan het eigenlijk niet noemen zonder dat een een verhitte discussie om ontstaat en dat is ook precies de reden dat ik ik hier om advies vraag.

Gelukkig zijn de moeders er vrij open-minded over, maar wanneer het op kinderen aankomt ligt het toch vaak iets gevoeliger.

@San87, en wat als dit tijdens het eten naar boven komt bijvoorbeeld? Voor de ouders daar de kans voor hebben gehad? Moet ik dan zeggen 'vraag maar aan mama', dat lijkt me toch ook weer zo wat...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:21

Molfre schreef:
Sonja schreef:

_O-

Ik zie het :+

Ik weet dat het een vreselijk gevoelig onderwerp is voor alle partijen en hun verschillende kijk op dit onderwerp. Je kan het eigenlijk niet noemen zonder dat een een verhitte discussie om ontstaat en dat is ook precies de reden dat ik ik hier om advies vraag.

Gelukkig zijn de moeders er vrij open-minded over, maar wanneer het op kinderen aankomt ligt het toch vaak iets gevoeliger.

@San87, en wat als dit tijdens het eten naar boven komt bijvoorbeeld? Voor de ouders daar de kans voor hebben gehad? Moet ik dan zeggen 'vraag maar aan mama', dat lijkt me toch ook weer zo wat...

Waarom niet? Als jij zegt 'ik eet geen vlees' en het kind neemt daar geen genoegen mee, kun je prima doorverwijzen, vind ik.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:35

Ja, gewoon iets van: "Misschien kan je moeder je dat een keer vertellen."

Dan laat je het ook nog aan de moeder over of ze dat nu direct doet of dat ze het op de lange termijn schuift.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:40

LindyH schreef:
Ja, gewoon iets van: "Misschien kan je moeder je dat een keer vertellen."

Dan laat je het ook nog aan de moeder over of ze dat nu direct doet of dat ze het op de lange termijn schuift.

Maar het lijkt me dat als een kind zoiets hoort: "Misschien kan je moeder je dat een keer vertellen", het direct uitgaat van iets zwaars wat juist de alarmbellen bij een kind doet rinkelen. Vast niet bij allemaal, maar ik zou dit wel een logische reactie vinden omdat je ouders meestal degene zijn die je de meeste uitleg over bepaalde, zwaardere onderwerpen geeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:51

Molfre, je kan je vriendinnen toch inlichten als jij er moeite mee hebt die vraag te beantwoorden? Moet je wel doen voor het diner uiteraard haha. Kan je vriendin antwoord geven immers als haar kind het aan je vraagt :)!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:08

Prima om het de moeder uit te laten leggen, maar dan moet die moeder wel een beetje openminded zijn vind ik. Als zo'n moeder gaat vertellen dat je een geitenwollen-sokken-mens bent die geen realistische kijk heeft op het leven en steeds maar je mening opdringt, en dat kind vooral niet naar je moet luisteren, dan denk ik fiets it en geef ik met liefde eerlijke antwoorden op dat kind zijn vraag.

Nu ken ik in mijn omgeving eigenlijk alleen maar mensen die heel positief staan tegenover het vegetariër zijn of zelf ook vegetariër of flexitariër zijn, dus ik ben het probleem nooit tegengekomen :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:15

Ik zeg gewoon heel simpel dat ik geen dieren eet behalve die van onszelf. Bij 'waarom dan' zeg ik dat ik het zielig vind.

Een kind moet je naar mijn idee niet 'beschermen' tegen de grote boze wereld door te liegen. Nee, je hoeft niet meteen filmpjes uit de bioindustrie laten zien, maar zeggen dat de dieren die je eet geen fijn leven hebben gehad moet volgens mij wel kunnen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:05

Gewoon eerlijk zeggen. Ze komen er toch ooit wel achter en het lijkt me ook goed om al zo jong mogelijk te leren hoe de wereld nou echt in elkaar zit. Sommige kinderen weten niet eens wat vlees is (ze weten niet dat het een dood dier is). Dat is natuurlijk ook belachelijk.
Hoe eerder ze weten hoe het zit, hoe beter. Dan kunnen ze ook hun eigen keuzes gaan maken op het gebied van vlees eten en dierenwelzijn etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:36

8nnemiek schreef:
Prima om het de moeder uit te laten leggen, maar dan moet die moeder wel een beetje openminded zijn vind ik. Als zo'n moeder gaat vertellen dat je een geitenwollen-sokken-mens bent die geen realistische kijk heeft op het leven en steeds maar je mening opdringt, en dat kind vooral niet naar je moet luisteren, dan denk ik fiets it en geef ik met liefde eerlijke antwoorden op dat kind zijn vraag.

Nâh, zou iemand dat echt doen? Zo 'raar' is het verschijnsel vegetarisch toch ook bepaald niet meer, en het zijn ook nog eens vriendinnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:39

Deoiridh schreef:
Gewoon eerlijk zeggen. Ze komen er toch ooit wel achter en het lijkt me ook goed om al zo jong mogelijk te leren hoe de wereld nou echt in elkaar zit. Sommige kinderen weten niet eens wat vlees is (ze weten niet dat het een dood dier is). Dat is natuurlijk ook belachelijk.
Hoe eerder ze weten hoe het zit, hoe beter. Dan kunnen ze ook hun eigen keuzes gaan maken op het gebied van vlees eten en dierenwelzijn etc.

Dat is de taak van de ouders, niet van een gast, vriendin of niet.