verootjoo schreef:Zonnetje81 schreef:Het is een verplichting als men beledigd is (of vinden het niet normaal) als je niet komt. Mijn ouders zouden mij als 'raar' betitelen en dat is zacht uitgedrukt. Dan heb ik het niet over grote familie uitjes maar alleen met het gezin van 4.
Oh op die manier. Daar zou ik dan toch een soort van schijt aan hebben. Maar mijn ouders denken precies hetzelfde als ik. Bovendien eten wij al best vaak met de familie samen dus hoeft dat niet perse op kerst ook nog. Als ik zeg dat ik met kerst iets anders ga doen kijkt hier niemand raar op![]()
Maar anders kun je altijd nog met vakantie gaanof wordt dat ook raar gevonden?
Dan heb je een zeer relaxte familie.
Ik werd nooit gedwongen, althans niet letterlijk, wel via emotionele chantage. Vooral mn moeder is daar kampioen in. Als ik niet zou gaan (wat ik dit jaar dus overweeg, bereid me nu al voor...) moet je eerst 20x uitleggen waarom, blijft ze doorklagen over dat het toch zo gezellig is en zonder mij is het geen echt kerst en blablabla. Hier blijft ze eigenlijk elk gesprek mee doorgaan totdat je toegeeft. "Kom je echt niet? Weet je het zeker? Ook niet een uurtje?". Elk argument wat je gebruikt probeert ze onderuit te halen... Blijf dan dus maar eens elke keer nee zeggen, dat is zo makkelijk niet. Niet gaan betekent voor haar dat haar bloedeigen dochter haar iets aandoet, ojee wat heeft ze toch fout gedaan dat ik zo gemeen doe.
Dat soort dwang bestaat dus ook nog, en ik gok dat dit voor best wel wat mensen herkenbaar is (wellicht minder extreem maar het principe wel).
De wereld zou een stuk gezellig zijn als alle ouders hun kinderen konden accepteren zoals ze zijn en hun eigen leven lieten leiden zonder oordeel....de realiteit is jammergenoeg vaak anders.
of wordt dat ook raar gevonden?
)
dit doen we nu al meer dan 10 jaar en ik hoop dat deze traditie nog heel lang in de huidige (ongedwongen!) vorm kan voortbestaan.
en voor de gezelligheid hoef ik het ook niet doen, hun zijn heel burgerlijk en nou uhm ik ben totaal het tegenovergestelde
. Verder zijn het aardige mensen hoor!