Meer Bokkers die kerst 'overslaan'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:25

verootjoo schreef:
Zonnetje81 schreef:
Het is een verplichting als men beledigd is (of vinden het niet normaal) als je niet komt. Mijn ouders zouden mij als 'raar' betitelen en dat is zacht uitgedrukt. Dan heb ik het niet over grote familie uitjes maar alleen met het gezin van 4.

Oh op die manier. Daar zou ik dan toch een soort van schijt aan hebben. Maar mijn ouders denken precies hetzelfde als ik. Bovendien eten wij al best vaak met de familie samen dus hoeft dat niet perse op kerst ook nog. Als ik zeg dat ik met kerst iets anders ga doen kijkt hier niemand raar op :)

Maar anders kun je altijd nog met vakantie gaan :)* of wordt dat ook raar gevonden?

Dan heb je een zeer relaxte familie.
Ik werd nooit gedwongen, althans niet letterlijk, wel via emotionele chantage. Vooral mn moeder is daar kampioen in. Als ik niet zou gaan (wat ik dit jaar dus overweeg, bereid me nu al voor...) moet je eerst 20x uitleggen waarom, blijft ze doorklagen over dat het toch zo gezellig is en zonder mij is het geen echt kerst en blablabla. Hier blijft ze eigenlijk elk gesprek mee doorgaan totdat je toegeeft. "Kom je echt niet? Weet je het zeker? Ook niet een uurtje?". Elk argument wat je gebruikt probeert ze onderuit te halen... Blijf dan dus maar eens elke keer nee zeggen, dat is zo makkelijk niet. Niet gaan betekent voor haar dat haar bloedeigen dochter haar iets aandoet, ojee wat heeft ze toch fout gedaan dat ik zo gemeen doe.
Dat soort dwang bestaat dus ook nog, en ik gok dat dit voor best wel wat mensen herkenbaar is (wellicht minder extreem maar het principe wel).
De wereld zou een stuk gezellig zijn als alle ouders hun kinderen konden accepteren zoals ze zijn en hun eigen leven lieten leiden zonder oordeel....de realiteit is jammergenoeg vaak anders.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:28

ook ik doe er niet aan.
Al wordt ik wel door jan en alleman uitgenodigd, ik zeg gewoon nee.
Ik wil gewoon een dagje of relaxen of werken ( :$ )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:33

Moest ik de paarden niet in eigen beheer hebben, zou ik ook vluchten naar het buitenland. Ik ben al jaren aan het afbouwen om naar familie te gaan. Ik zit verplicht een week tot 10 dagen thuis omdat het bedrijf gesloten is wat dus vakantie is die ik kwijt ben. Dan wil ik ook van die vakantie genieten en niet 7 dagen van de 10 op allerlei feestjes moeten komen opdraven want ook hier beide gescheiden ouders met nieuwe partners..

M_i_R

Re: Meer Bokkers die kerst 'overslaan'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:38

Jammer om te lezen dat zoveel mensen met gescheiden ouders met de gebakken peren zitten van overal heen moeten en geen moment meer voor jezelf hebben. Gelukkig zelf geen last van maar in de familie zie ik wel wat voor effect dit heeft. Familie die zich twee keer op een dag geacht wordt vol te eten zonder dat ze kunnen zeggen dat ze al gebrunched hebben omdat vaders niet mag weten dat ze 's ochtends al bij moeders geweest zijn en andersom. Kan me goed voorstellen dat de lol er dan wel af gaat.

Bij mij heeft dit topic tot gevolg gehad dat ik vast aan het kijken ben wat ik ga koken dit jaar. Traditioneel koken mijn man en ik een vijf gangen diner voor de familie :)) dit doen we nu al meer dan 10 jaar en ik hoop dat deze traditie nog heel lang in de huidige (ongedwongen!) vorm kan voortbestaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:44

Hier komt de aversie tegen verplicht 'opzitten en pootje geven' voort uit de tijd dat het gezin 1 groot drama was.
De laatste jaren gaat het heel goed, zijn we zelfs erg close geworden maar ik heb er dus voor gekozen mijn leven (en ook de feestdagen etc) in te vullen hoe ik het wil. :)
Werd eerst niet begrepen maar nadat ik uitlegde wat mijn beweegredenen zijn is er veel meer begrip en komen ze gewoon hier een middagje en dan niet met kerst maar bijv tussen kerst en de jaarwisseling.
Tussen half januari en half november reis ik zo nodig naar de andere kant van de wereld voor ze, maar vanaf half november blijf ik liever in en om huis.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:01

Hier ook een schoonmoeder die het absoluut niet normaal vind dat haar enige eigen zoon niet op de kerst komt... trouwens de laatste keer dat ik bij m'n schoonouders gegeten heb is 2 jaar geleden en dat is met een reden het mens kan echt niet koken maar dan ook echt niet :n en voor de gezelligheid hoef ik het ook niet doen, hun zijn heel burgerlijk en nou uhm ik ben totaal het tegenovergestelde :j _O- . Verder zijn het aardige mensen hoor!
Daarnaast kom ik uit een pleeg gezin dus kerst heeft voor mij een dubbele lading...ik heb die gelukzalige gezellige kerstdagen nooit gekend maar ik mis het verder ook niet...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:11

het liefst zou ik de hele maand december skippen: sinterklaas, kerst en oud&nieuw, ik doe er al jaren niets meer aan.Mijn moeder is de dag na kerst jarig, dus dan ging ik er altijd heen. Nu zit ze in een bejaardentehuis, dus zal er wel van me verwacht worden dat ik er alle dagen ben.

Oud&nieuw zit ik bij mijn paarden, die ik in eigen beheer heb, in m'n dooie uppie in the middle of nowhere met aan 4 kanten vuurwerk om ons heen. Afschuwelijk vind ik het allemaal.....

Afbeelding

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:16

Toevallig heb ik van de week ook een topic geopend voor ideeën voor een paar dagen weg tijdens kerst. Juist om de familiare verplichtingen te ontlopen. Vorig jaar voor het eerst gedaan en dat beviel ons prima!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:22

Kerst kun je die invullen, zoals jij het wil. Dat doe ik ook al jaren. Wij eten gewoon, andijvie, of lof en halen niet speciaal voor de kerst eten in huis. Als er eters komen, zijn die het hele jaar welkom, ze hoeven niet te wachten tot het 25 december wordt. 2 x ben ik in december verhuisd en dan is het niet zo handig als je een kerstboom in huis haalt. Dit jaar doe ik het wel, omdat ik daar nu voor in de stemming ben. De kerstboom staat er met KERST. Dat betekent dat ik hem de 27e of als dat niet uit komt, de 28e weer aftuig. Tegen mijn (stief) zoon heb ik jaren geleden gezegd dat we totaal geen waarde hechten aan kerst, omdat ik merkte, dat hij zijn best moest doen teveel ouderparen te plezieren en daardoor het meer als verplichting zag, dan als feest. Er zijn ook jaren geweest dat ik kennissen vertelde dat we niets aan kerst deden. Het kan mij niets schelen hoe een ander daar over denkt. In de loop der jaren krijg je een familie en kennissenkring om je heen die bij je past. Deze mensen begrijpen je, of leven vrijwel hetzelfde. Triest vind ik het als mensen niet durven te zeggen dat ze liever geen kerst vieren en toch maar verplicht op visite gaan of visite in huis halen. Maar bovenal vraag ik me af, wat je er denkt mee te bereiken, mensen voor te houden dat je wel wil komen, maar liever ergens anders bent?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:52

Werken dooe ik die dagen en anders helemaal niks kwa diners ect... soms met mijn ouders eens brunchen. Hele familie gedoe slaan we al jaren over... het is ook zo idioot druk in Restaurants dat er geen hol aan is eten koud of er nog tafels over je hoofd bij tussen gezet worden..als je pech hebt.