Je eerste auto en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:55

Mijn eerste auto was een Renault Clio uit '94.
Gekocht voor 2500 gulden met 55000 km op de teller.
Fijne auto, wel wat zwaar omdat hij geen stuurbekrachtiging had.
Geen grote problemen gehad, enkel een x een lek in de koppakking.
Na 3 jaar ingeruild voor een Daewoo Matiz omdat ik graag een 5 deurs wilde ivm m'n zwangerschap en dus kids achterin.
ik heb nooit wat gehad met de Matiz, hij lag alleen niet zo stabiel op de snelweg :')
destijds gekocht voor 3500 euro en bij inruil hetzelfde er voor terug gekregen.
Toen een Opel C Corsa gekocht.
Dit was verreweg de fijnste auto die ik heb gehad <3
Helaas heb ik deze tegen een dikke betonnen paal geparkeerd en was hij total - loss #)
Omdat m'n geld toen een beetje op was heb ik de Corsa 'ingeruild' tegen een Alfa 147.
Wat een ongelooflijke *#$@@* auto.
Elke week stond hij bij de garage, na een half jaar was ik er zat van en heb de Alfa ingeruild voor een nieuwe Suzuki Alto.
Deze heb ik nu 4 jaar.
Fijne auto maar natuurlijk wel 9000 euro.

Naar mijn eigen ervaringen zou ik je dus een Corsa aanraden.
Echt heerlijk en niet duur in onderhoud.

(Mijn Corsa is uiteindelijk ook nog weer gerepareerd en ik zie m nog elke dag rondrijden in m'n woonplaats)
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 20-09-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:56

fjordjes schreef:
Ben ook op zoek naar een autootje, heb donderdag mijn rijbewijs gehaald!

Wel ben ik op zoek naar een automaat, mag niet in een schakel.

Maar dat lijkt nog vies tegen te vallen, budget tussen 500 en 750 euro. Liefst ook nog eens in de buurt, want voor 100 euro minder helemaal naar Groningen rijden heeft ook geen zin.
Iemand tips?

Het lijkt me stug dat je er een automaat voor gaat vinden.. En als je er een vind zou ik twijfelen over de kosten die gaan volgen..

Ik zou even door sparen :)

Saul

Re: Je eerste auto en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:01

Heb niet het hele topic gelezen. Ik weet niet wat voor motor de v70 heeft. Maar een matiz van 0.8 gaat je echt tegen vallen. Daar kom je gewoon niet mee vooruit.

Wij hebben ook een Matiz gehad. En echt veilig voelde ik me er niet in.
Bovendien vind ik de vraagprijs voor deze absurd ...

Ik zou eerder voor een seat of een opeltje gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:04

Sababber schreef:
fjordjes schreef:

Maar dat lijkt nog vies tegen te vallen, budget tussen 500 en 750 euro. Liefst ook nog eens in de buurt, want voor 100 euro minder helemaal naar Groningen rijden heeft ook geen zin.
Iemand tips?

Het lijkt me stug dat je er een automaat voor gaat vinden.. En als je er een vind zou ik twijfelen over de kosten die gaan volgen..

Ik heb een renault 5 automaat van 900 euro. Wel iets boven dit budget, maar het kan wel. Dat is een degelijk ding. Geen roest, motorisch hartstikke in orde. Ik cross overal moeiteloos heen. Maar hij is wel 25 jaar oud, haha! Je noet ervan houden. Ik moet er wel dingen aan laten doen om hem zo mooi te houden. Maar voor mij os het hobby omdat ik het een tof autootje vindt. Ik kan er ook niets aan laten doen, maar dan moet ik hem op een gegeven moment toch afschrijven op roest oid, en ik wil hem graag op de weg houden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:05

Sababber schreef:
fjordjes schreef:

Iemand tips?

voor dat budget zijn er heel veel auto's te vinden. :j
Maar goedkoop in aanschaf betekend meestal oude auto, veel km en nog meer mankementen.

Overigens staat er een rode Suzuki Alto op mp met heel weinig km, voor 500 euro en automaat.
Wel in Rotterdam en vanaf een foto kan je natuurlijk niet zien of het wat is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:07

Eilleen, maar das ook een fantastische auto.
Je ziet ze nog best veel rijden dus het zal ongetwijfeld een goede auto zijn :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:11

ClaudiaHS schreef:

Idd, zijn wel kwaliteits bakkies! Alleen moet je wel lief voor ze zijn en goed letten op roest. De mijne begint nu net (wat na 25 jaar ontzettend netjes is), dus die gaat komende winter in de make over:) nu is het nog een kwestie van schuren en op opnieuw spuiten. Ding is nog keihard!

En je hoeft je auto nooit uit te lenen. Niemand van mijn vrienden heeft enig idee hoe de choke werkt, dus ze krijgen hem niet gestart, haha!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:16

Dat ie oud is of veel km's gelopen heeft vind ik nog niet zo heel erg. Zolang de auto goedkoop is in wegenbelasting en beetje zuinig en weinig mankementen heeft vind ik het prima. Zal toch voornamelijk gebruikt om mee naar het werk te rijden en de boodschappen te doen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:42

Tuurlijk zijn er goedkope auto's te vinden, maar hoe meer eisen je stelt, hoe minder realistisch een budget wordt voor een betrouwbare auto.

Mijn auto heb ik voor 250 euro gekocht, was APK afgekeurd op roestgaten rondom de benzineleiding, reparatie moest 1200 euro kosten, dus dit kunstje hebben we zelf maar gedaan ja, dan rij je best een goedkope auto. Want voor 400 euro had ik een auto, dit jaar moesten er een nieuwe uitlaat onder en nieuwe bandjes, weer 400 euro. Die kosten krijg krijg je gewoon bij een oudere auto.

Tuurlijk is er een automaat te vinden voor 750 euro, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan geen onkosten krijgt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:47

Zeker als je hem nodig hebt om naar je werk te gaan moet hij denk ik wel betrouwbaar zijn. Werkgevers vinden het niet zo leuk als je regelmatig te laat bent omdat je auto het weer niet deed

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:58

Smartjes hebben ook vaak een automaat, maar wat je ook doet neem ze alsjeblieft niet!
Met 80.000 km zijn de motorblokjes op en beginnen ze olie te zuipen als een alcoholist drank.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:19

Ik heb ook een Cuore, uit 2001, sinds januari. Mijn eerste auto en ik denk dat ik het bijna niet beter had kunnen hebben. Stond nog geen 69.000 km op toen ik hem kocht, en de distributieriem is al eens vervangen. Met de apk in juli hoefde enkel de ruitenwissers vervangen te worden, en ik heb in de winter eens een nieuwe accu moeten kopen (kan gebeuren). Het is een klein autotje, ik noem het mijn 'gebakje', maar ik ben er echt blij mee. Inmiddels heb ik er sinds januari al bijna 12.000km mee gereden, rijdt ongeveer 1 op 18/19, wegenbelasting idd 15 euro per maand en verzekering betaal ik geloof ik 29 euro voor (wa + beperkt casco, geen schade vrije jaren nog).

Zou daar als ik jou was zeker naar kijken ts!

Edit: mijn vriend heeft een volvo C30 d3, en tuurlijk, dit heeft veel meer power, trekt sneller door etc. Maar echt, mijn Cuore is snel, kan prima 130 (140 ook wel) op de snelweg, harder ook nog wel maar dat doe ik 'm niet aan. Het is een pittig ding en ik ben er zo aan gewend dat ik m liever rijd dan die Volvo haha

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:43

jorika1986 schreef:
Smartjes hebben ook vaak een automaat, maar wat je ook doet neem ze alsjeblieft niet!
Met 80.000 km zijn de motorblokjes op en beginnen ze olie te zuipen als een alcoholist drank.

Dat zij alleen de 450. De nieuwere hebben een andere motor. Maar je gaat geen goede smart vinden voor een paar honderd euro hoor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:27

ClaudiaHS schreef:
Overigens staat er een rode Suzuki Alto op mp met heel weinig km, voor 500 euro en automaat.

Heb je ook de aanbieder gezien? Staat nu niet echt bekend als het meest betrouwbare bedrijf in autoland :x

Goedkoop en automaat: scootertje. Mis je het dak boven je hoofd maar als je zonder budget iets betrouwbaars wilt rijden zo gek nog niet. Auto kan ook wel maar dan moet je veel geluk hebben bij aanschaf en ook de wat lastigere reparaties zo goed als gratis kunnen (laten) doen.

Meeste kans maak je nog via via, een oma/opa van een vriendin die niet meer kan of mag rijden en nog een Alto oid in de garage heeft staan. Dat soort werk.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:31

eilleen333 schreef:
ClaudiaHS schreef:

Idd, zijn wel kwaliteits bakkies! Alleen moet je wel lief voor ze zijn en goed letten op roest. De mijne begint nu net (wat na 25 jaar ontzettend netjes is), dus die gaat komende winter in de make over:) nu is het nog een kwestie van schuren en op opnieuw spuiten. Ding is nog keihard!

En je hoeft je auto nooit uit te lenen. Niemand van mijn vrienden heeft enig idee hoe de choke werkt, dus ze krijgen hem niet gestart, haha!

Dat is nog knap!!
Mijn vriend heeft ook een Renault 5 maar dan een gt turbo (zijn hele clubs voor :+ )
en die staan er om bekend dat ze enorm roesten en rot zijn.
maar mee eens zijn verder super auto's!!

een automaat koop je inderdaad (vaak) niet goedkoop (zowel dan is het vaak duurkoop).

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:45

Ik heb dezelfde,zelfde bouwjaar. Is ons tweede autootje naast een grote bak. De matiz hebben we nu bijna 3 jaar, nooit gekke dingen mee gehad. Buiten het grote nadeel dat ik m oerlelijk vind, is hij lekker rap, super zuinig, betrouwbaar en rijdt hij prima voor zo'n klein ding. Zelfs 140 op de snelweg heeft ie geen probleem mee al maakt hij dan wel zo'n herrie dat je denkt dat je onderdelen verliest of zo haha. Heb er nu ruim 40.000 km mee gereden en nog steeds tevreden. Mijne heeft ook wat roest hier en daar maar heb niet het idee dat het zich snel uitbreidt. Natuurlijk rijdt de grote auto fijner, stiller en luxer maar je kunt ze gewoon niet met elkaar vergelijken.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:14

Ik rijd zelf rond in een Mazda 323F GLX. Heerlijke auto! Het is geen BMW of Audi, maar godzijdank ook geen 1,0 slak. Vind een iets grotere motor ook een beetje veiligheid. De Mazda 323 kan je ook wat in kwijt en bied genoeg comfort wat de kilometers die ik er mee rijdt. Lekker degelijk Japans naaimachientje.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:25

Macchiato schreef:
Ik rijd zelf rond in een Mazda 323F GLX. Heerlijke auto! Het is geen BMW of Audi, maar godzijdank ook geen 1,0 slak. Vind een iets grotere motor ook een beetje veiligheid. De Mazda 323 kan je ook wat in kwijt en bied genoeg comfort wat de kilometers die ik er mee rijdt. Lekker degelijk Japans naaimachientje.

Oven een Mazda 323 gesproken.
Heb ik ook nog gehad, maar liefst 3 hele dagen...
Was verlaagd enzo. Lekker handig als je in een wijk met verkeersdrempels zo hoog als de himalaya woont! :(
Verder een prima auto.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:28

Hahaha verlaagde auto's, ongeacht het merk, is niet aan te raden!

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:10

hoi fjordjes,

gefeliciteerd met je rijbewijs!
Voor die prijs zou ik een automaatje ook niet aandurven, was het maar zo'n feestje. Maar wie weet vind jij hem wel.

Ik ga morgen misschien weer kijken naar een autootje. Een Daihatsu Cuore

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 13:24

Vandaag proefgereden in de Cuore op deze pagina.

http://www.dijt.nl/renault-occasions-di ... erend.html

De totaalprijs komt dus op 2045,00. Dit is met APK en onderhoudsbeurt, maar zonder gerantie.
De halve strip aan de zijkant is ondertussen vervangen en de auto reed prima, maar heeft rondom wel behoorlijk wat krassen en op sommige plekken moet ik de lak bijwerken.

Ik twijfel, is deze auto de prijs waard of niet?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:45

Ik vind het wat overpriced.
Ik zou zeggen 1750 alles erop en eraan. Anders verder kijken. Is toch weer 10 keer tanken.
Dat er geen garantie op zit staat mij wel tegen. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:48

Beverburcht schreef:
Vandaag proefgereden in de Cuore op deze pagina.

http://www.dijt.nl/renault-occasions-di ... erend.html

De totaalprijs komt dus op 2045,00. Dit is met APK en onderhoudsbeurt, maar zonder gerantie.
De halve strip aan de zijkant is ondertussen vervangen en de auto reed prima, maar heeft rondom wel behoorlijk wat krassen en op sommige plekken moet ik de lak bijwerken.

Ik twijfel, is deze auto de prijs waard of niet?

Vind ik best een hoop geld. Zou ik persoonlijk voor de Berlingo gaan die er voor dezelfde prijs op staat (er vanuit gaand dat die technisch ook OK is).
Ik geef toe, ze zijn niet fancy, maar ze laten de straatstenen maar net liggen en er kan een hoop zooi in, dat wil je niet weten! Ze rijden comfortabel, ook op afstanden en het heeft toch net iets meer om het lijf dan zo'n overmaatse skelter......

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:51

De berlingo heeft al dik 2 ton op de teller. Is een poepie zwaarder als de Cuore (wegenbelasting) en zal in de verzekering ook iets duurder zijn.
Nee zou ik niet kiezen als eerste auto met kleine portomonee.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:05