Geen autorijbewijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:53

Als je wil gaan rijlessen en je hebt een vorm van autisme ben je verplicht om dat te melden bij het CBR middels een EV (eigen verklaring). Doe je dat niet, haal je je rijbewijs en raak je ooit betrokken bij een ongeval dan gaat elke verzekering spitten in je verleden in de hoop dat ze niet hoeven uit te keren en neem van mij aan, ze vinden heus iets terug van je verleden. Heb je dit niet gemeld en ben je niet gekeurd loop je grote kans dat je verzekering niet uitkeert.

Je begint dus met het aanvragen van een EV, dat kost €27.80 (bron: tarievenlijst CBR) dat moet je laten ondertekenen door een arts en opsturen naar het CBR. Dan gaan zij een oproep versturen voor een consult bij een psycholoog, kosten ongeveer €95,- (bron: ervaringen met leerlingen), als je daar geweest bent word je (met autisme) altijd opgeroepen voor een rijtest, de test zelf is gratis maar moet plaatsvinden in een lesauto die je incl instructeur moet huren en waarvoor een aantal lessen wel noodzakelijk is om te kunnen laten zien wat ze willen zien bij het CBR. Daarvoor is het verstandig een rijschool uit te zoeken met ervaring met kandidaten met autisme en dus ook met ervaring met rijtesten omdat die weten wat er van een kandidaat gevraagd wordt. Daarna volgt een beslissing van het CBR dat kunnen een aantal opties zijn: 1) over x aantal rijlessen nogmaals terugkomen voor een volgende rijstest 2)lessen in een automaat 3) negatief advies behalen rijbewijs.
Een volgende rijtest is geen garantie dat iemand bij een volgende rijtest wel door mag, als ze geen vorderingen zien krijg je negatief advies en dan ben je een hoop geld kwijt.

Ik zou er nog eens goed over nadenken en desnoods info inwinnen bij een rijschool met ervaringen in deze materie in de buurt. Voor vragen ben ik altijd beschikbaar.

edit: TS voor een scooterrijbewijs (of rijbewijs AM zoals het heet) hoef je geen eigen verklaring in te leveren en doen ze ook geen verder onderzoek naar je medische geschiktheid, iets wat ze in de auto wel doen en dus meer tijd en geld kost. Sowieso is rijbewijs AM (bromfiets) en B (auto) iets wat je niet met elkaar moet vergelijken, is iets heel anders, ongeveer de enige overeenkomst is dat het 'rijbewijs' heet.

vuurneon

Re: Geen autorijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:56

Misschien vind je vader het wel heel erg spannend ts omdat je toch een beperking hebt (of zoals je dat tegenwoordig hoort te zeggen: een uitdaging hebt).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:59

Goh Polly, interessant. Mijn beide broertjes hebben een vorm van autisme en ook hun rijbewijs gehaald (allebei in 1 keer geslaagd overigens).
Ik weet alleen niet of ze ooit hebben vermeld dat ze autistisch zijn. Mijn oudste broertje is nu zelfs chauffeur in een taxibusje.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:00

ik ben 29 ( bijna 30)

heb ook nog steeds geen rijbewijs.

misschien ooit in de toekomst, maar zolang ik er geen geld voor heb, dan maar niet :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:04

Hey Jessica!

Volgens mij valt jouw vorm van autisme toch reuze mee? Ik zou als ik jou was wat doen met de tips van Polly. Er zijn hier vast rijscholen in de buurt die jou goed kunnen helpen. Je rijbewijs hebben heeft zoveel voordelen. Je actieradius wordt zo veel groter, je kan in een groter gebied gaan zoeken naar werk en je kan op stap met je zoontje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:04

Het wel of niet melden is geheel vrijwillig, komt een examinator er tijdens een TTT of examen achter dat je iets niet hebt gemeld wat wel gemeld moet worden word het examen/TTT afgebroken of krijg je geen uitslag tot je medisch gekeurd bent en dat kan een aantal maanden duren.
Daarnaast ken ik daadwerkelijk mensen die bij verzekeringen werken en die als baan het spitten in het verleden van klanten hebben om zo onder een uitkering uit te komen.
Dat jouw broertjes probleemloos het rijbewijs hebben gehaald is dus in hun geval geluk en hopen dat ze nooit iets overkomt waarvoor een verzekering moet uitkeren.

Ik zeg overigens niet dat mensen met autisme geen rijbewijs kunnen halen, beslist niet zelfs. Ik heb zelf meerdere kandidaten met autisme in de auto gehad die gewoon geslaagd zijn, ze zijn vaak enorm gedreven en serieus.
Maar ervan uitgaande dat de vader van TS het beste met zijn dochter voor heeft zal hij vast niet voor niks adviseren om geen rijbewijs te halen voor de auto.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:10

Polly, het kan best zijn dat ze het wel gemeld hebben, hoor. Daar weet ik alleen verder niets vanaf.
Lijkt me dat de werkgever van mijn oudste broertje ook wel weet dat hij autisme heeft. Het is namelijk niet iets dat hij kan verbergen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:17

Als je eenmaal goedgekeurd bent is er verder niks aan de hand hoor, ook voor een werkgever niet. Weet ook niet hoe oud je broertjes zijn, autisme moet altijd al gemeld worden maar de laatste jaren zijn ze er wel strenger op geworden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:40

Ze zijn 29 en 31. Allebei het rijbewijs op 18/19-jarige leeftijd gehaald.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 15:43

EvaC schreef:
Hey Jessica!

Volgens mij valt jouw vorm van autisme toch reuze mee? Ik zou als ik jou was wat doen met de tips van Polly. Er zijn hier vast rijscholen in de buurt die jou goed kunnen helpen. Je rijbewijs hebben heeft zoveel voordelen. Je actieradius wordt zo veel groter, je kan in een groter gebied gaan zoeken naar werk en je kan op stap met je zoontje.

Haha klopt. Je kent me haha:) Zo zwaar is die nie eens.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 15:45

Oke even voor de duidelijkheid. Er word niet gezegt dat mij pa. Rijbewijs verbied ofzo. Woed alleen "uitgestelt"

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:18

Appelmoes_11 schreef:
Ik ben pas 20, maar rijbewijs is bij mij ook een moeilijk verhaal :+ Ik ben er zo slecht in en faalangst. Ben nu voor de tweede keer gestopt met rijlessen ivm tijdelijk in het buitenland studeren en ik hoop echt dat ik mezelf de schop kan geven om het weer op te pakken als ik terug ben. Als student heb ik nog geen rijbewijs nodig, maar het moet er toch ooit van komen ben ik bang.

Eh - een schop onde k*nt helpt tegen luiheid, niet tegen angst. Daar zijn andere remedies tegen.

En het hoeft niet.
(Al is het een schande, hoe het openbaar vervoer uit de krimpregio's wordt wegbezuinigd, zodat de boel nog harder krimpt. Maar in principe kun je je goed redden zonder zo'n koekblik.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:20

Ov is duur, trein al helemaal :=

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:36

Ik ben 19 jaar en heb sinds juli mijn rijbewijs. Ik ben erg blij met deze investering. Ja kan tot deur tot deur komen. Ik reis gratis met het OV maar ik moet er niet aandenken om later met het OV naar mijn werk te moeten. Fietsen of met de auto. En het OV is overigens nog erg duur je komt niet van deur tot deur. En kans op een baan is 'groter' want ze vragen veel naar een rijbewijs B. Ik zit dan ook in een branche waar geen rijbewijs bijna onmogelijk is. Het openbaar vervoer is niet altijd makkelijk te bereiken. En ik ga niet in het donker als meisje in mijn eentje wachten op een bus in de haven/ Rotterdam-Botlek van Rotterdam.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 08-09-15 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:38

Rebecca schreef:
Ov is duur, trein al helemaal :=

En hoe. Als ik naar Amsterdam met de trein wil ben ik bijna €40,- kwijt. Als ik met de auto ga ben ik de helft kwijt. Of minder ligt aan de verkeerssituatie. En je bent sneller en je bent van deur tot deur bereikbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:39

...met de ov-fiets of de taxi kom je wel degelijk van deur tot deur!

Reizen met het openbaar vervoer vergt wat kennis.
En duur: een koekblik alleen maar voor je deur: verzekering, wegenbelasting, parkeerrechten, het gaat maar door.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:45

Ja je komt er wel met de tijd. Maar het kost zoveel tijd. Naar mijn werk fiets ik 8/9 km. Heerlijk. Maar als ik een stage heb midden in de Rotterdamse haven ga ik niet fietsen en niet met het OV.

Sommige bestemmingen met het OV is te doen. Maar veel bestemmingen niet dagelijks erger ik mij er dood aan. Vertraging of het lange reistijd over een klein stukje wat je met de auto 25 min. Over doet.

Maar het voordeel is wel als het spits is en het staat vast heb je weer geen last van met het OV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:19

Ik zal zeggen gewoon doen.

Op mijn 24de rijlessen begonnen, lang bezig geweest en geloof wel 6 keer examen gedaan.
Achter af ben ik er wel blij om, want ik ging daardoor wel heel ervaren de weg op. Half jaar later een aanhanger achter, paar maanden later mijn eigen paarden trailer gekocht en ondertussen rij ik daar al meer dan 5 jaar zo rond en heb ik nog nooit een verkeersboete gehad of betrokken geweest bij verkeersongeluk.

Ik zal zeggen doe mij maar na, behalve dan die 6 keer examen ;)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:26

Janneke2 schreef:
...met de ov-fiets of de taxi kom je wel degelijk van deur tot deur!

Reizen met het openbaar vervoer vergt wat kennis.
En duur: een koekblik alleen maar voor je deur: verzekering, wegenbelasting, parkeerrechten, het gaat maar door.

Ov-fiets is ook niet gratis en de taxi peperduur. Mijn koekblikje kost aan wegenbelasting en verzekering ongeveer € 100 per maand en loopt dan 1/17 op diesel. Twee keer op een neer naar m'n moeder en ik heb m'n auto eruit. Ligt er dus net aan hoe ver en veel je reist en waar je woont wat goedkoper is :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:52

Heel herkenbaar hoor! :)

Ik heb op mijn 25e mijn rijbewijs gehaald. Op mijn 18e begonnen, maar twee keer gezakt en al het vertrouwen in autorijden verloren -O- Had een instructeur die heel veel zuchtte en erg ongeduldig was.

Op mijn 25e toch gebeld naar een rijschool in mijn huidige woonplaats. Hele fijne rijschool, ontzettend fijne instructeur en glansrijk in 1 keer mijn examen gehaald!!! *\o/* Ik scheur nu rond in een Twingo en ben heel blij met mijn roze pasje.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:02

Topic naar mijn hart :') ooit begonnen op mijn 20e, zo'n 65 uur (Ja klok-uren van 60min) rijles gehad, faalangst, stress, 3x gezakt en toen verhuisd naar utrecht (waar ik niet wilde lessen, eng, te druk). Inmiddels 24 en MOET echt weer beginnen.. Eerst maar even weer sparen :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:04

Ikzelf heb al heel wat jaren mijn rijbewijs (20+), en onlangs heeft onze oudste dochter haar rijbewijs gehaald. Ze is achttien en heeft in de vakantie zo'n snelcursus gegaan. Een week theorie en in diezelfde week en de week erop rijles. Ze heeft het in één keer gehaald, heeft nu een autootje en tuft overal heen.
Ik vind het een hele goede investering en we hebben er ook op gehamerd dat ze dit zou doen, je hebt er je hele leven plezier van.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:05

Ik ben 19 en bijna in het bezit van een volwaardig B rijbewijs, momenteel nog een voorlopig.
Eerlijk gezegd zou ik het mij niet kunnen inbeelden om geen rijbewijs te hebben, ookal heb ik het nu nog niet, ik merk zo hard dat ik het mis, voor verschillende dingen. := Altijd maar die fiets op... :+

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:06

Ik ben ook vam jou leeftijd en heb ook geen rijbewijs.
Wel mee bezig geweest maar door ziekte en etc geen mogelijkheid voor gehad om het af te maken.
Mis het enorm want je bent zo afhankelijk van anderen, je fiets of het ov.
Komt ooit wel, heb nu andere prioriteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:09

Ja vreselijk die treinen := , alleen met dagkaarten ga ik ermee naar vakantie etc anders niet

Mijn vader heeft alleen rijbewijs, mam niet. Alleen de op 1 na oudste zus heeft rijbewijs , ben alleen maar meer gebrand hem te halen. Met vakantie en evenementen met luchtballonen , beginnen met crewen als ik rijbewijs heb etc. Eerst werk en dan sparen , uitkering is geen vetpot