23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 22:47

11AFotograaf schreef:
Janine1990 schreef:
Hebben jullie ook jongere broers/zussen die eerder uit huis gingen? Mijn twee jaar jongere zusje heeft sinds een jaar een vriend met huis. Zal na hun vakantie ook niet lang meer duren voor die echt uit vliegt. Heeft al drie weken haar eigen bed niet gezien. Voelt ook wat raar. Hoe hebben jullie dat ervaren?

*steekt hand op* nou ja, volgende week krijgt mijn broertje de sleutel van zijn appartement. Voelt idd heel raar!

Zal ook wel weer de maatschappelijke standaard zijn waardoor we het zo voelen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:27

Janine1990 schreef:
Zal ook wel weer de maatschappelijke standaard zijn waardoor we het zo voelen.

Dat zal zeker ook wel een deel zijn.

Merk dat het ook wel een stukje 'jaloers' is, omdat ik ook graag op mezelf wil gaan wonen, maar de mogelijkheden veel beperkter zijn omdat ik niet kan kopen. Maar ben wel blij voor hem hoor!

Peelie

Re: 23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:34

Ik ben 23 en woon nog thuis, mijn twee jongere zusjes van 22 zijn al wel het huis uit.

Mijn vriend van 27 slaapt hier heel veel, we zijn wel beziv met uit huis gaan.

Maar oa door de paarden is uit huis gaan heel lang geen optie geweest.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:52

Ik heb een beetje het gevoel dat de mensen hier (die het wel kunnen betalen, maar geen luxe willen inleveren en geen kostgeld betalen) proberen recht te praten wat krom is. Geen wonder dat een aantal van jullie het een beetje beschamend vinden om aan anderen toe te geven dat je nog thuis woont; jullie vinden het zelf ook niet normaal.

Natuurlijk is het makkelijk praten "mijn ouders willen niet dat ik kostgeld betaal" maar ook daar heb je nog altijd een eigen keuze in. Ik zie het als je verantwoordelijkheid niet nemen.

Het lijkt wel of veel mensen hier vergeten waar de opvoeding om draait: het kind zelfstandig maken. In deze situatie had het kind al gemakkelijk zelfstandig kunnen zijn maar doordat beiden partijen vastgeroest zijn in dit patroon, wordt deze situatie in stand gehouden. En dat vind ik ongezond. Opvoeden is ook loslaten. Kijk, weten dat je te allen tijde terug kunt vallen op je ouders als je het probeert (om zelfstandig je leven te leiden) en het om de een of andere reden niet lukt, dat vind ik alleen maar prijzenswaardig.

Oh en trouwens: uit onderzoek is gebleken dat ouders willen dat de kinderen op jongere leeftijd het huis uit gaan dan dat ze daadwerkelijk doen: https://www.fabmama.nl/kids/kids-news/o ... t-huis-uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:00

Nou mijn ouders hebben ze niks gevraagd hoor. Ik word vooral altijd beetje moe van mensen zoals jij. Die wel vroeg uit huis gingen/moesten en dus lijken te vinden dat de rest dat ook maar moet. Niet elk gezin is hetzelfde.

Ik ben 6 jaar weggeweest. En mijn ma vind het nu wel gezellig dat ik er weer ben. Die heeft andere dagen vrij als mijn pa en nu zit ze dan niet alleen. Ik betaal geen kost en inwoning nee. Dat willen ze niet, want heb ik geen geld voor. Maar als ik werk vind is daar ook geen sprake van. Dan moet ik maar sparen om weg te gaan. Ik doe echter wel een groot deel van het huishouden nu ter compensatie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:12

Oh oliebol, als dat uit het onderzoek gebleken is, mag ik mijn broertje van nu 24 wel waarschuwen. Papa en mama vinden het helemaal niet leuk dat hij nog thuis woont. Bedankt voor je link dorientjuh. Ik heb er heel veel aan!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:14

dorientjuh schreef:
Ik heb een beetje het gevoel dat de mensen hier (die het wel kunnen betalen, maar geen luxe willen inleveren en geen kostgeld betalen) proberen recht te praten wat krom is.

Nou en. Nou en dat ik het kan betalen maar er niet krom voor wil liggen.
Nou en dat ik lekker luxe doe, lekker spaar, hard studeer en minder werk.
Vinden mijn ouders fijn voor me, ze stimuleren mijn drang om te studeren en zolang ik me aan de gestelde regels houd mag ik prima thuis "bivakkeren".
Jij vindt het krom, wil niet zeggen dat het krom is.

Ik kies er nu voor om toch uit huis te gaan. Ik wil namelijk op de fiets naar college :+
Vinden mijn ouders óók prima en ik moet gewoon mijn uitgavenpatroon aanpassen.
Ik ben heel zelfstandig, heeft mijn "thuiswonen" echt geen invloed op gehad.
Steun (ook financieel) kan ik krijgen van mijn ouders maar wel is mij altijd geleerd dat het niet aan een boom groeit.
Sinds mijn 14e heb ik ook altijd baantjes gehad. Lui op mijn reet zitten en leunen op paps en mams is nooit aan de orde geweest.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-09-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 10:16

dorientjuh schreef:
Ik heb een beetje het gevoel dat de mensen hier (die het wel kunnen betalen, maar geen luxe willen inleveren en geen kostgeld betalen) proberen recht te praten wat krom is. Geen wonder dat een aantal van jullie het een beetje beschamend vinden om aan anderen toe te geven dat je nog thuis woont; jullie vinden het zelf ook niet normaal.

Natuurlijk is het makkelijk praten "mijn ouders willen niet dat ik kostgeld betaal" maar ook daar heb je nog altijd een eigen keuze in. Ik zie het als je verantwoordelijkheid niet nemen.

Het lijkt wel of veel mensen hier vergeten waar de opvoeding om draait: het kind zelfstandig maken. In deze situatie had het kind al gemakkelijk zelfstandig kunnen zijn maar doordat beiden partijen vastgeroest zijn in dit patroon, wordt deze situatie in stand gehouden. En dat vind ik ongezond. Opvoeden is ook loslaten. Kijk, weten dat je te allen tijde terug kunt vallen op je ouders als je het probeert (om zelfstandig je leven te leiden) en het om de een of andere reden niet lukt, dat vind ik alleen maar prijzenswaardig.

Oh en trouwens: uit onderzoek is gebleken dat ouders willen dat de kinderen op jongere leeftijd het huis uit gaan dan dat ze daadwerkelijk doen: https://www.fabmama.nl/kids/kids-news/o ... t-huis-uit

Maar wat is er nu eigenlijk zo erg aan dat sommige ouders graag willen dat hun kinderen de huidige luxe kunnen behouden voordat ze het huis uit gaan? Met andere woorden, hun leven niet rigoureus om hoeven te gooien....

Ik proef ergens best wel veel frustratie bij jou omtrent dit onderwerp. Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, maar je reageert behoorlijk fel. Waarom is dat?

Overigens wat betreft kostgeld, ik heb mijn ouders gevraagd of ik niet eens kostgeld moest gaan betalen. Dat weigeren ze. Als ze op vakantie gaan, betaal ik al het eten en daarna betalen ze het mij terug. Wat ik verre van nodig vind, maar als ik het weiger, kijkt ze gewoon op mijn bankrekening en stort ze terug wat ik heb uitgegeven.

Een onderzoek is toch altijd een beetje een gemiddelde, er zijn ook mensen die er anders tegenaan kijken. Maar gepresenteerd wordt wat het gemiddelde zegt.
Hier zitten ouders die buiten het gemiddelde zitten denk ik :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:25

Heb niet het hele topic gelezen, alleen de OP.

TS, is het niet mogelijk om de schuur in te richten als een klein huisje? Dan leef en kook je voor jezelf en hoef je maar een klein bedrag aan je ouders te betalen voor inwoning. Kun je alvast wennen. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:51

dorientjuh schreef:
proberen recht te praten wat krom is. Geen wonder dat een aantal van jullie het een beetje beschamend vinden om aan anderen toe te geven dat je nog thuis woont; jullie vinden het zelf ook niet normaal.

Nogmaals, wat is er krom? Bestaat er een wet hoe het gedaan moet worden? Wie zegt dat wij het niet normaal vinden, ik geloof dat we zo'n beetje uitleggen dat wij het juist wel fijn vinden allemaal? Wij zeggen enkel dat er sommigen anderen zijn die het niet normaal vinden, zoals jij dus.
En beschamend? Ik schaamde me helemaal niet hoor. Ik vond het juist beschamend hoe andere mensen soms naar me durfde kijken, mensen zoals jij die oordelen over anderen omdat ze zelf niet hetzelfde hebben kunnen of willen doen.

Citaat:

Ook nogmaals: wilde mijn ouders niet. Weet je wat mijn ouders wilde? Dat ik met een zo groot mogelijke spaarpot mijn eigen leven kon instappen, geen zorgen moest hebben over geld. Zij weigereden mij elke maand geld afhandig te maken dat ze zelf helemaal niet nodig hadden om voor iedereen te voorzien, want ze hadden voldoende inkomen voor het gezin te onderhouden. Gewoon mij geld afhandig maken om mij moeilijker te doen sparen uit principe, dat vonden zíj dus belachelijk. Zij zagen goed genoeg dat ik er geen misbruik van maakt en mijn geld altijd hard heb gespaard.

En mijn vriend is net hetzelde opgevoed. Heeft een jaartje vanwege werk alleen gewoond, maar vond zo'n klein studiootje toch maar niets en is dan terug thuis gaan wonen en heeft werk dichterbij gezocht. Heeft altijd kunnen sparen en is ergens rond zijn 28ste alleen gaan wonen in een mooi huisje dat hij dankzij al dat sparen heeft kunnen betalen. Dus we zitten beide best comfortabel zo, en al onze ouders zijn er erg gelukkig mee. Iedereen happy, behalve mensen als jij die daar eigenlijk geen zeg in hebben en er nooit voor hebben moeten bijdragen.

Citaat:

Wie zegt dat je niet zelfstandig kan leren worden als je thuiswoont? Het is niet omdat ik thuiswoonde, dat ik blind was voor het onderhoud en de kosten. Toen ik een jaar alleen heb gewoond, heb ik nooit problemen gehad. Ik wist perfect aan welke kosten ik mij kon verwachten, ik wist perfect wat je moest betalen als huurder of koper, welke belastingen er allemaal zijn, wat een gemiddeld huishoudelijk weekbudget is en waar je moet kijken om het zo goedkoop te houden. Nu ben ik gaan samenwonen en ik weet ook nog steeds perfect hoe ik moet koken, poetsen, de wasmachine en droogtrommel bedienen, strijken of een ledlamp indraaien. Als voorbeelden.
Daarentegen, als voorbeeld, ken ik iemand die "alleen woont". Heeft een woning voor zichzelf, kan nog net iets in de friteuze bakken. Is meer dan de helft van de week, of bijna alle dagen, bij zijn ouders om te eten. Brengt zijn was naar zijn ouders en zijn strijk, laat het huis door zijn moeder schoonmaken.
Tja, wie is dan degene die het meeste geleerd heeft van zelfstandigheid?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 10:57

Shenavallie schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, alleen de OP.

TS, is het niet mogelijk om de schuur in te richten als een klein huisje? Dan leef en kook je voor jezelf en hoef je maar een klein bedrag aan je ouders te betalen voor inwoning. Kun je alvast wennen. ;)

Ik denk dat je de OP ook niet goed hebt gelezen... Ik zoek niet naar een oplossing hoor...
Geld steken in een niet geisoleerde schuur? Nee, bedankt... Ik spaar gewoon lekker door en kan het goed met mijn ouders vinden. Dus er is geen probleem.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:58

Sourire schreef:
Wat ik me nou afvraag he.. Wel een persoonlijke vraag dus voel je niet verplicht om te antwoorden hoor zou je dat niet willen.

Maar je hebt werk, werk je fulltime? Ook met het minimumloon zou je toch prima sociaal moeten kunnen huren? Buiten de grote steden zijn de wachttijden vaak niet eens heel erg lang.. En ik las 2500 bruto per maand, ik weet niet of dat je huidige salaris is, maar daarvan moet het al helemaal appeltje eitje zijn tenzij je er hele hoge standaarden op na houdt natuurlijk. Ik verdien echt véél minder bruto en kan daarvan gemakkelijk op mezelf én best leuk sparen.

Desalniettemin is er natuurlijk niets mis met langer bij je ouders wonen als je je daar prettig bij voelt. :)

Hier kan je met het minimumloon echt niks huren. Ik woon in het midden van het land, in een dorp. Maar de huurprijzen liggen hier zo abnormaal hoog dat je dat als eenverdiener echt niet kan ophoesten. Helemaal niet met alle haken en ogen die eraan zitten. (27 jaar of ouder? Dan heb je geen recht meer op een jongerenwoning. Huurprijs boven de €710? Dan heb je geen recht meer op huurtoeslag. En laten nou net (bijna) alle huizen boven de €710,- kosten. En daarnaast is het aanbod ook nog eens om te janken waardoor er zo door 200-300 man op 1 huis ingeschreven wordt... )

Hoe dan ook, in mijn regio is het echt niet makkelijk om het huis uit te komen als je alleenstaand bent.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:05

Hier 28 jaar en "thuis wonend". Is hier beetje apart geval :). Mijn vader is overleden en t huis was oorspronkelijk 1 van de erfenissen maar wij hebben afstand gedaan van de erfenis zodat mijn moeder in t huis kon wonen (was denk ik ook dat mijn vader wilde). Ik woon dus beetje in "ons" huis met mijn moeder en mijn zoontje. Ik wil nu ze zich prima zelf red en ik ook wel een eigen plekje...maar je vind hier weinig. Midden van t land, klein dorpje waar ik niet uit wil... in de omgeving buiten ons dorp is genoeg te vinden, maar mijn zoontje gaat hier naar school zometeen en heeft hier ook de peuterspeelzaal. Ik woon hier ook al vanaf mijn 3e jaar en sta sinds 2009 februari ingeschreven. Maar huizen.... vaak is óf de huur te hoog of je bent alsnog nummer 10... en dan sta je dus al 6 jaar ingeschreven... Huurprijzen staan in dit dorp vaak 650-900 euro... en ja dat kan je met minimum inkomen ook niet even neerleggen...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:06

Overigens, ik vind het onzin om geld te steken in een klein hok en daar €400,- per maand voor te betalen (mijn ouders denken er hetzelfde over).
Zal het je sterker vertellen: ze hadden eigenlijk gewild dat ik nog 1 á 2 jaar had gewacht en me dan ondersteund bij het kopen van een huis.
Je bent qua maandlasten goedkoper uit dan met huren en investeert in "jezelf".

Mijn eigen keuze om nu al te gaan. Enne, door te wachten tot >23 heb ik nu de mogelijkheid een appartementje te huren waar ik ruim mijn kont kan keren voor €400,-
Wachten loont :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:11

Ik weet trouwens niet of ik zelf zin er in zou hebben dat ons kind net zo lang thuis zou wonen als ik, voor het gemak omdat hij/zij zelf zoveel eisen stelt aan een woonruimte :=

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:14

Ik woon ook nog thuis (oké ben bijna 23). Terwijl mijn vriend (4jaar relatie) een jaar geleden een appartement heeft gekocht. Toch wonen wij niet samen. Ik ben ik juli afgestudeerd en had daarvoor alleen mijn baan bij AH (wel vast contract), maar ik heb ook een paard waar aardig wat geld heen gaat. Ik had/heb dus geen geld om mijzelf zodanig te onderhouden om bij hem in te trekken. Het is niet dat hij het niet kan betalen, maar ik ben niet graag afhankelijk om het zomaar te zeggen.

Nu heb ik werk voor 3 dagen en 2 dagen bij de AH nog. Ik ben op zoek naar een fulltime baan en als ik dan even wat gespaard heb, willen we wel samen gaan wonen. Maar dat zal dit jaar sowieso niet gebeuren.

Ik heb er geen problemen mee. Mijn ouders en vriend ook niet. Ik heb nou eenmaal voor een paard gekozen vijf jaar geleden en die gaat ook niet weg, omdat ik uit huis wil. Want dan hoeft van mij ook echt niet perse :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:19

vuurneon schreef:
Ik weet trouwens niet of ik zelf zin er in zou hebben dat ons kind net zo lang thuis zou wonen als ik, voor het gemak omdat hij/zij zelf zoveel eisen stelt aan een woonruimte :=

Wat zijn zoveel eisen aan woonruimte dan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:21

ik zelf heb weinig eisen, en hebben ook hier heel handig opgelost. Ene kant van huis zit ik veel met me zoontje ,andere kant me moeder. En eten doen we altijd gezamenlijk met me broer erbij sinds paps overleden is.

hier enige eis ieder eigen slaapkamer, wel beetje ruime woonkamer voor kleine om te spelen ook en mijn 2 meter aquarium, en een ruime tuin voor kleine te spelen en konijnen, meer eigenlijk niet :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:21

Janine1990 schreef:
vuurneon schreef:

Wat zijn zoveel eisen aan woonruimte dan?

Thuis willen blijven om te sparen, perse willen kopen, niet op een kamers willen, niet verder willen kijken dan eigen stad (waar wachtlijsten lang zijn), een ruim huis willen, geen balkon willen maar een tuin.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-09-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:22

vuurneon schreef:

Maar als jij als ouder er hetzelfde over denkt ;)
Ik vind het zonde geld én mijn ouders vinden het zonde van het geld.
Ze hebben liever dat ik spaar :)

Ik heb thuis een prachtige kamer, woon 15 minuten met de trein van de stad.
Waarom dan 400,- aftikken omdat je "op jezelf moet voor het ontwikkelen van zelfstandigheid".
Dat ik thuis woon doet niets af aan mijn "zelfstandig" zijn.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-09-15 11:49, in het totaal 6 keer bewerkt

Ir111

Snorlex schreef:
Mijn eigen keuze om nu al te gaan. Enne, door te wachten tot >23 heb ik nu de mogelijkheid een appartementje te huren waar ik ruim mijn kont kan keren voor €400,-

Nou ja, dat is maar precies wat je belangrijk vindt natuurlijk. Uit jouw post maak ik op dat je ruimte belangrijk vindt in je huis. Kan mij werkelijk niet boeien. Voor mij is totale vrijheid belangrijk. Daarom ben ik vroeg het huis uitgegaan (om in een klein studiootje te gaan wonen :D ) om te genieten van de vrijheid die voor mij belangrijk is.

Is toch prima? Voor jou loont wachten, voor mij niet. Ieder zijn keuze. Mensen die met 23+ nog thuis wonen hoeven niet veroordeeld te worden maar mensen die het anders doen, op wat voor wijze dan ook, net zo min. Wat mij betreft. :)

Calanddra

Als t aan mijn moeder ook ligt woon ik op mn 35e nog thuis XD vind dr heel lief maar nee :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:23

Mijn moeder zegt thans vaak dat ze mijn gezelschap mist en het nu weer wat stiller was. Mijn vriend vertrekt binnenkort op een lang weekend met zijn vrienden, en haar eerste reactie was "oh, dan kom je anders maar die dagen terug bij ons slapen" :D .

Ik denk wel dat het er echt vanaf hangt hoe je band is met je ouders. Mijn zus hebben ze er ook zowat letterijk uitgejaagd. Maar die kon heel moeilijk doen, had moeite met regels en er was constant geruzie. Dan zeg je wel, ofwel vertrek je ofwel kalmeer je. Toen ze alleen woonde, is de relatie tussen mijn ouders en mijn zus een pak gebeterd.

En zo'n gezin ken ik nog 2 broers eigenlijk. De eerste vond het niet de moeite om werk te zoeken, tenzij het iets was wat hij écht graag zou willen doen. Wel geld opdoen aan feesten, festivals, vakanties...nooit iets op zijn spaarrekening. Toen heeft moeder des huizes ook gezegd, zoek maar je eigen stek, ik onderhoud je voor je toekomst, niet voor een luilekkerleven. Die woont nu dus op een klein appartementje.
De tweede was het omgekeerde. Deed ook natuurlijk wel een leuke dingen, maar spaarde goed, hard gestudeerd, had dadelijk goed werk...is een paar jaar ouder dan mij, maar woont nog thuis. Omdat ze het samen gezelliger vinden dan alleen. Hij is uiteindelijk ook bezig met iets te zoeken, maar het heeft voor niemand haast en pas als hij iets heeft waar hij echt achter staat vertrekt hij. Ook iedereen in dat gezin gelukkig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:23

Snorlex schreef:
vuurneon schreef:

Maar als jij als ouder er hetzelfde over denkt ;)
Ik vind het zonde geld én mijn ouders vinden het zonde van het geld.
Ze hebben liever dat ik spaar :)

Ik heb thuis een prachtige kamer, woon 15 minuten met de trein van de stad.
Waarom dan 400,- aftikken omdat je "op jezelf moet voor het ontwikkelen van zelfstandigheid".
Dat ik thuis woon doet niets af aan mijn "zelfstandig" zijn.

Lees voor de gein eens mijn berichten, mijn ouders vonden het ook enig dat ik zolang thuis bleef wonen omdat ik zelf vrij hoge eisen had (ook wij wouden liever kopen namelijk, wij hadden best kunnen huren hoor in het gat verderop maar daar trok ons totaal niet) Maar ik weet niet of ik als ouder hetzelfde er in sta dan.
Mijn schoonzus is met 18 uit huis gegaan en zelfs toen haar relatie verbrak en ze geen woonruimte meer had, heeft ze zichzelf gered en ging dan maar gelijk anti kraak wonen. Moet zeggen, petje af :j t was makkelijker geweest als ze naar huis kwam, maar ze koos de moeilijkere weg.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-09-15 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:24

Ir111 schreef:
Snorlex schreef:

Nou ja, dat is maar precies wat je belangrijk vindt natuurlijk. Uit jouw post maak ik op dat je ruimte belangrijk vindt in je huis. Kan mij werkelijk niet boeien. Voor mij is totale vrijheid belangrijk. Daarom ben ik vroeg het huis uitgegaan (om in een klein studiootje te gaan wonen :D ) om te genieten van de vrijheid die voor mij belangrijk is.

Is toch prima? Voor jou loont wachten, voor mij niet. Ieder zijn keuze. Mensen die met 23+ nog thuis wonen hoeven niet veroordeeld te worden maar mensen die het anders doen, op wat voor wijze dan ook, net zo min. Wat mij betreft. :)

Daarom de " :+ "