Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Tytonidae schreef:Ik vind deze actie geen goed idee.
Ik heb helemaal niks tegen buitenlanders, ik vind het prachtig om te lezen over de verschillende culturen op deze aardkloot.
Ik vind het alleen geen goed plan dat onbekwame mensen vluchtelingen in huis nemen. Het is makkelijk om zomaar even te verklaren dat jij wel een vluchteling in huis wil nemen en er voor wil zorgen. Maar als puntje bij paaltje komt is de gemiddelde persoon die meedoet aan deze actie simpelweg niet bekwaam om 1 of meerdere vluchtelingen op te vangen. Een vluchteling opvangen is een hele klus en is veel ingewikkelder dan bijvoorbeeld het opvoeden van een kind. Een vluchteling heeft een compleet andere cultuur waarin de waarden en normen erg anders zijn dan de Nederlandse cultuur. Op veel punten zal hun cultuur en jouw cultuur clashen. Hoe ben je van plan daarmee om te gaan? Het is makkelijk om te zeggen; Geen zorgen! Ik heb respect voor hun cultuur en religie, en zij ook vast wel voor de mijne! Maar wat doe jij, als hun cultuur en religie een impact op jou beginnen te hebben? Als die Arabische man die jij in huis hebt genomen jou een hand weigert te geven, en je als minderwaardig ziet omdat je een vrouw bent? Daarnaast kan de gemiddelde vluchteling geen Nederlands en 9 van de 10 keer ook geen Engels, dus communicatie met het gastgezin is bijna onmogelijk. Ook komen de ECHTE vluchtelingen(dus NIET de economische migranten) uit oorlogsgebieden, en is de kans groot dat zij door het oorlogsgeweld ook nog psychologische problemen hebben opgelopen. Hoe ga jij als gastheer/vrouw om met deze problemen? En wat doe je als het WEL een keer uit de hand loopt, als je WEL blijkt een rotte appel in huis te hebben? (En nee, daarmee wil ik NIET zeggen dat alle buitenlanders/vluchtelingen rotte appels zijn.) Het komt er gewoon op neer dat veel van de mensen die via deze actie opvang willen bieden aan vluchtelingen helemaal niet bekwaam zijn om goed met deze factoren om te kunnen gaan.
De vluchtelingen zijn gewoon veel beter af bij de AZC waar er wel met ze kan worden gecommuniceerd, waar mensen wel weten hoe er met hun cultuur en religie moet worden omgegaan. Acties zoals deze zijn goed bedoeld, maar ook ondoordacht, en ik denk dat ze uiteindelijk voor meer ellende dan goeds zorgen.
san4nie schreef:Als laatste vraag ik mij nog af. Ik zag laatst wat op tv dat heel veel vluchtelingen door willen naar Duitsland, Nederland, Engeland. Waarom precies vraag ik me dan af? Waarom wil je zo'n enorm eind verder reizen, terwijl het dichter bij waar ze aankomen ook veilig is? Dan krijg ik toch een vermoeden dat ze hier heen komen omdat het hier nog veel beter is.
LadyMadonna schreef:Ik zou ze ook niet in huis nemen, maar ik zit wel te kijken wat ik wel kan doen, maar dan wel gecoördineerd door mensen die er verstand van hebben.
Het beeld dat vluchtelingen alles maar toegeworpen krijgen is een heel erg verkeerd beeld.
Ja, ze krijgen wat geld, Maarja, aangezien ze niet mogen werken, moet je wat.
Ja, ze krijgen een zorgverzekering (een beperkte basisverzekering met een beetje mondzorg). Dit heeft weer te maken met de zorgplicht. Iemand die in een azc van de trap valt en z'n been breekt ook maar aan z'n lot over laten dan?
Ik wordt oprecht bang van de ikke-ikke-ikke mentaliteit
LadyMadonna schreef:Ik zou ze ook niet in huis nemen, maar ik zit wel te kijken wat ik wel kan doen, maar dan wel gecoördineerd door mensen die er verstand van hebben.
Het beeld dat vluchtelingen alles maar toegeworpen krijgen is een heel erg verkeerd beeld.
Ja, ze krijgen een zorgverzekering (een beperkte basisverzekering met een beetje mondzorg). Dit heeft weer te maken met de zorgplicht. Iemand die in een azc van de trap valt en z'n been breekt ook maar aan z'n lot over laten dan?