Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:43

Die families ken ik zeker weten wel en nog wel erger ook hoor en als je het verhaal van TS leest is zo'n complot theorie toch niet ondenkbaar?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:44

Allereerst gecondoleerd en sterkte met deze moeilijke situatie :(:)

DeMolenhoek schreef:
Iemand zei om te gaan om moeders te steunen? Ik heb geen goede band met mijn moeder, zeker niet nu ze er een vechtscheiding van gaat maken.
DeMolenhoek schreef:
Als ik ga is het puur om familie langs moeders kant niet in te steek te laten maar dan laat ik mijn grootouders in de steek. 50 jaar getrouwd vind ik overigens niet zomaar een feestje :( Grootouders wonen 3 huizen verder. We zijn er tot ons 12de opgegroeid en opgevoed. Het contact met hun is heel intens en ze hebben beide geen super goede gezondheid meer.
Als ik dit zo lees denk ik dat je de keuze diep in je hart al hebt gemaakt.

Je zou, als je die zaterdag naar het jubileum van je grootouders gaat, de dagen vóór de uitvaart langs de familie van je tante kunnen gaan om te condoleren. En/of een kaart sturen en een mooi bloemstuk op het graf kunnen doen na de tijd. In mijn ogen getuigd dat van veel respect richting je moeders kant van de familie.

Tevens zou ik met je grootouders bespreken dat dit een moeilijke beslissing voor je was en dat je het niet prettig vond dat zij jou hadden opgelegd om niet naar de uitvaart van je tante te gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:48

Ik denk dat je vooral de beslissing moet nemen waar je zelf achter staat en je niet op stang moet laten jagen door jan en alleman, wat je ook doet je doet het namelijk sowieso fout in de ogen van een helft van je familie ^) dan kan je er zelf maar beter achter staan :(:)

Er zijn meer manieren om nabestaande te steunen dan naar een begrafenis komen, als je het zelf niet belangrijk vind voor het afscheid snap ik die keuze best.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:52

Ik heb niet het hele topic gelezen. Mischien is het al gezegd:
Een begravenis duurt niet zo lang. Zeker als je niet blijft napraten.
Ik kan mij voorstellen dat een jubileum wél een hele dag/avond duurt. Imo kun je dus, ondanks dat het voor jou hectisch is, wél naar beide toe. Ben je drie uur later op het jubileum. Dát mag die kant van de familie best begrijpen.

Veel sterkte

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:53

ts, en als je nou alleen naar de dienst gaat en niet naar het begraven zelf? dan ben je er toch geweest en heb je nog tijd om naar het feest te gaan. ik denk ook dat de dienst echt geen 2 uur duurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:55

Een gewone viering in hun geloof duurt al dik 2 uur. Dus ja, een begraving zeker.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:58

TS heeft toch al heel vaak benoemd dat beide op 1 dag niet gaat lukken?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:05

Heek simpel.. Met wie heb je meer op? Als je je tante slecht kende.. Tja, dan had ik naar mijn grootouders gegaan..

Maargoed, thats me.. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:13

Danique schreef:
Als ze al zo reageren zou ik uit principe al naar die begrafenis gaan, maar zo ben ik.

Zo ben ik ook geneigd te denken.
Maar los daarvan geef je zelf aan dat je met deze tante geen heel goed contact had en met je grootouders wel. Persoonlijk zou ik dan eerder daarheen gaan maar zoals iemand ook al zei; een begrafenis kan maar één keer.
Je familie zou er begrip voor moeten opbrengen, als er lelijk wordt gedaan om de keuze die je maakt, zou dat bij mij echt heel verkeerd vallen.

blokje

Melisssx schreef:
Allereerst gecondoleerd.

Het is jou keuze niet wat je vader, moeder of grootouders willen dus daar moet je je niks van aantrekken. Afscheid nemen van iemand kan je maar 1 keer doen. Je grootouders kan je inderdaad zoals Danique zegt later ook feliciteren.

_/-\o_

Anoniem

Volg je eigen gevoel.
Waar zou je spijt van (kunnen) krijgen als je niet gaat?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:14

Uit je reacties op iedereen die voor de begrafenis zou kiezen, schemert wat mij betreft al door dat je liever naar het jubileum gaat. Dus ik zou daarheen gaan, de bevestiging van bokt dat dat geen 'slechte' keuze is heb je imo niet nodig ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:14

DeMolenhoek schreef:
Een gewone viering in hun geloof duurt al dik 2 uur. Dus ja, een begraving zeker.

Wat je ook kunt doen is alleen naar het condoleren gaan en daarna naar je grootouders.
Er vanuit gaande dat het condoleren vóór de dienst plaatsvind.
Daarnaast duren feestjes vaak wel langer, gaat dat niet ook 's avonds door?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:21

Ten eerste gecondoleerd en veel sterkte rondom de (zeer vervelende) scheiding. Is allemaal niet niks.

En verder.... ik geloof dat je hier je antwoord zelf al gegeven hebt :)

DeMolenhoek schreef:
Als ik gevoelsmatig mag kiezen ga ik voor her jubileum. Simpelweg omdat mijn grootouders meer voor mij betekenen dan mijn tante.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:24

@anneliesdj: Bij mijn oma waren de feestjes op een gegeven moment ook niet meer langer dan het etentje want als je gasten in je huis ontvangt moet je het schoon hebben, boodschappen doen, daarna weer opruimen etc. (of regelen dat iemand dat voor je doet) dat lukte haar allemaal niet meer zo goed. Zo'n feest duurt niet per definitie heel lang, als Ts zegt dat het maar kort is zal het echt maar kort zijn :o?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:26

TS, ik heb lang niet alle reacties gelezen, alleen de jouwe. Ten eerste: gecondoleerd!

Laat je niet in de ruzie tussen je ouders gezogen worden. Mijn ouders zijn vorig jaar gescheiden en ik heb er nog wel eens last van dat ze mij tussen hun in zetten. Ik weet hoe lastig het is, maar kijk alleen naar wat JIJ wilt. Beide gelegenheden zijn belangrijk genoeg om heen te gaan.

Ik zou zelf voor de familie kiezen waar jij je het prettigste bij voelt en waar jij je meer welkom voelt. Wat ik uit jou reacties begrijp, dan is dat met je vaders kant (jubileum opa en oma dus).
Stuur gewoon een kaart en probeer anders eerder of later langs te gaan om nog te condoleren. Je tante is al overleden, die zal er niets aan hebben of je wel of niet komt. Het gaat nu eigenlijk meer om de nabestaande van jouw tante.

Wat ik eruit begrijp: beiden kanten gaan het niet begrijpen als je niet komt opdagen. Daarin kan je het toch niet goed doen, hoe goed je ook je best doet. Houd dat alsjeblieft in je hoofd. Er is geen fout en goed antwoord. Het is eigenlijk allebei goed, als jij je er maar prettig bij voelt!
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 27-08-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:27

Ik heb gemist dat ts zegt dat het kort is. Maar ik redeneer begrafenis 2/2,5 uur, het gemiddelde 'feest' duurt langer, maar ts haar grootouders zijn natuurlijk op leeftijd, dus kan best dat het dan maar kort is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:28

anneliesdj schreef:
Ik heb gemist dat ts zegt dat het kort is. Maar ik redeneer begrafenis 2/2,5 uur, het gemiddelde 'feest' duurt langer, maar ts haar grootouders zijn natuurlijk op leeftijd, dus kan best dat het dan maar kort is.

Het is zelfs op exact dezelfde tijd vandaar dat ze een keuze moet maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:33

Ja dat heb ik gelezen hoor ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:39

Meis, maak je eigen keuze en volg je gevoel. Laat je gevoel niet afhangen van wat andere van je verwachten of zowat eisen.

Susie_Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:39

Ts, volg je gevoel ofwel ga naar het jubileum van je grootouders. Afscheid nemen hoeft niet persé bij een begrafenis en wat je zelf zegt dat heb je eigenlijk al gedaan.
1 ding : De enige die bepaald wat je doet, dat ben jezelf. Al staat een hele familie te steigeren, het is en blijft jouw beslissing, jouw gevoel en dat hebben zij maar te accepteren! Jouw leven, jij beslist.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:40

eerlijk als ze jou voor de keus zetten dan zou ik nergens heen gaan.
niet naar de begrafenis en zeker niet naar het jubileum.
Je mag van je familie wel wat meer steun verwachten.

Ik heb het zelf gehad.
Voor oma N was de avondwake op de dag van de verjaardag van oma B
Oma B smeekte ons om naar de wake te gaan en niet bij haar te komen want ze was een dag of 2 dagen later ook nog wel jarig.
Op zulk soort momenten verwacht je steun van je familie ook al liggen ze in vechtscheiding.

Bah zeg

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:51

Ik denk dat jij je keuze al hebt gemaakt TS, dus doe dat gewoon!

Ik zou zelf nooit een begrafenis laten schieten, het betekent veel voor de nabestaanden als er mensen komen. Als mijn grootouders (die ik niet meer heb overigens) daar geen begrip boor kunnen opbrengen zou ik dat heel erg raar vinden. Gaat het feest niet meer door na het restaurant om 15:00? Kopje koffie ofzo? Familie die van ver moet komen kont vaak toch ook niet voor 3 uurtjes? Jammer dat je families niet zo goed met elkaar omgaan, dat siert ze niet.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:22

DeMolenhoek schreef:
Amandavd schreef:
Ik snap inderdaad niet waarom je beide niet kunt doen, drie kwartier is zo gereden. Daarbij zijn feestjes toch meestal 's avonds en een begrafenis meestal overdag?

Omdat ik al in de OP had gezet dat beiden op hetzelfde uur zijn, letterlijk. De reactie van mijn grootouders vind ik niet gek. Familie ligt al langer in onenigheid en sinds die scheiding is er kamp moeders en kamp vaders.

Iemand zei om te gaan om moeders te steunen? Ik heb geen goede band met mijn moeder, zeker niet nu ze er een vechtscheiding van gaat maken.

Zowel begrafenis als jubileum start om 11.30. Dus als ik na de begrafenis snel terug rij is het jubileum al gedaan of omgekeerd.

Verder zei iemand iets over afscheid kunnen nemen? Het klinkt cru maar we hadden afscheid genomen toen ze nog leefde. Het was een heel slepende ziekte.

Een avondwake etc is er niet. Ze hebben nogal een speciaal geloof...

Als ik ga is het puur om familie langs moeders kant niet in te steek te laten maar dan laat ik mijn grootouders in de steek. 50 jaar getrouwd vind ik overigens niet zomaar een feestje :( Grootouders wonen 3 huizen verder. We zijn er tot ons 12de opgegroeid en opgevoed. Het contact met hun is heel intens en ze hebben beide geen super goede gezondheid meer.

Goed, ik ga verder bekijken hoe ik het kan oplossen. Denk dat ik eens mijn nonkel ga bellen om te horen wat hij zegt.

Eigenlijk heb je hier al je keuze gemaakt. Hier lees je al duidelijk dat je eigenlijk naar je grootouders wilt.

Bij je tante noem je al: je hebt afgescheid genomen toen ze nog leefde, en je gaat heen om je familie van je moeders kant, waar je eigenlijk niks mee hebt sinds de scheiding van je moeder.

Bij je groot ouders noem je, dat ze dicht bij je wonen, veel ziet, door hun bent opgevoed, contact heel intents is, en ze beide niet super gezond zijn.

Weet je wat het is? begraven is niet een teken van afscheid. Vergeten is een teken van afscheid. het gemis wordt er ook niet minder om. Stuur een mooie bos bloemen met een kaart eraan met een mooie tekst.

en de band met je moeders kant is al inet zo goed, terwijl ik het idee heb dat die met je vaders kant een stuk beter is. Heb je het er voor over om dan ook aan je vaderfamiliekant een ruzie te krijgen? van je grootouders, waar je een goede band mee hebt? omdat je persee naar de begravenis van een tante wou, van een familie waar je verder niks mee hebt?

Heel eerlijk, ga naar je grootouders! Je hebt ze nu nog. Geniet van ze, zolang je ze nog hebt! misschien zijn ze er volgend jaar wel niet meer. de band met je grootouders is duidelijk zoveel beter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:26

Ibbel schreef:
Ik geloof dat ik thuis zou blijven :=

Dit gevoel heb ik ook, zeker na alle opmerkingen van ALLE partijen.
Niemand kan en mag je dwingen om hier een keuze in te maken. Doe je dat wel dan mag niemand je daar voor veroordelen, diegene die van mening zijn dat wel te mogen doen zegt het dan meer over dan over jou.