Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:05

Nou, behoefte aan zelfontplooiing dus :)

En een beetje maatschappelijke druk... het is de norm een beetje.
Hoewel daar tegenwoordig wel wat minder van over is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:56

Vroeger was 35 a 40 oud dus dat kan best aan de basis liggen. Enfin vroeger, paar 100 jaar geleden nog maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:06

Je kunt je in sommige gevallen ook afvragen of men niet overdreven voorzichtig is.
Er zijn natuurlijk ook zat gezinnen die al kinderen hebben en dan gaan verbouwen.
Ik heb nog nooit van een verbouwingstrauma syndroom bij kinderen gehoord :P

Idem met trouwen.

Study snap ik dan weer beter, dat slikt ook al je concentratie en tijd op en vaak is er dan geen inkomen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:11

Ik wil absoluut geen kinderen omdat ik ze als ik straks ga werken al de hele dag zie(leraar). Ik heb verder ook niks met kinderen, ik vind het wel een uitdaging om de wat oudere kinderen(vanaf een jaar of 11 is goed voor mij :j) iets bij te brengen van mijn vak en normen en waarden.

Lekker tijd genoeg om mezelf te verbreden en te reizen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:26

Het gaat mij qua verbouwen ook niet om de kinderen, maar gewoon om mijzelf :P

Toen ik 2 was hebben mijn ouders ook een bouwval gekocht, altijd in de rotzooi gezeten...als kind weet je niet beter. Maar je gaat toch niet met je volle verstand proberen zwanger te worden terwijl je in een huis woont dat totaal gestript is en waar je de komende 2 jaar nog in het stof en puin zit.....zonder slaapkamer voor kleintje, dat je nog verwarmingsbuizen moet leggen en dus in de kou kan komen te zitten, en weet ik wat.... want daar kom je ook niet echt vlot verder mee terwijl je voor zo'n nog kleine baby moet zorgen :)

Moet je die baby anders aan een haakje in de meterkast hangen dan :P

En in het stof, puin en later de voorstrijk- en verfdampen en pokke-herrie laten liggen :(:)

Ik wil toch graag een wat comfortabelere situatie voor zo'n kind en ons zelf hoor.... het is al pittig zat met zo'n uk naast je normale dagelijkse werk :=

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:28

Sizzle schreef:
Je kunt je in sommige gevallen ook afvragen of men niet overdreven voorzichtig is.
Er zijn natuurlijk ook zat gezinnen die al kinderen hebben en dan gaan verbouwen.
Ik heb nog nooit van een verbouwingstrauma syndroom bij kinderen gehoord :P

Idem met trouwen.

Study snap ik dan weer beter, dat slikt ook al je concentratie en tijd op en vaak is er dan geen inkomen.

Inderdaad, hier ook een uitbouw aan het huis. Ik was toen denk ik een jaar of 9, geen hinder van ondervonden. Vond het juist leuk en interessant, en het was zelfs in de winter dat onze hele achtermuur eruit was. Dat was 3 dagen koud, maar toen zaten we eventjes bij opa en oma. :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:29

geerke schreef:
:') je wilt niet weten hoeveel ellende ik mis zo :j

Wel eens overwogen dat het niet alleen "ellende" is die je mist....?....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:30

Elluk nadeel hep se voordeel :) En andersom :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:35

Ik vind het zo jammer dat veel zo aan het plannen zijn. Meer bezig met de toekomst en wat als,dan leven in het NU. Zekerheid heb je nooit in dit leven,plan niet teveel vooruit. Stel prioriteiten en niet te moeilijk doen. Is je kinderwens bijv het grootste,dan is een heel verbouwd huis misschien iets wat erna nog kan,evenals dat je 'gratis' op maandag kan trouwen. Het zijn allemaal keuzes,maar vooral ; Leef!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:39

Jeutje, wat een reacties al! :wow:

Fijn dat ik niet de enige ben die soms zo denkt. Leuk om van anderen te lezen die dit dus helemaal niet hebben. Aan de ene kant lijkt me dat heerlijk als je lekker in het nu leeft. Mijn vriend en ik genieten ook regelmatig van een dagje weg of een vakantie gelukkig. Aan de ander kant zou ik het zonde vinden om later spijt te krijgen van iets wat ik niet heb gedaan/bereikt heb omdat ik het op de lange baan geschoven heb. Misschien is het ook een stuk angst wat voor veel mensen onbewust mee speelt? Angst om iets te missen ofzo? (Euh, voor mijn doen klinkt dit heeel filosofisch haha! := )

Het zijn inderdaad allemaal keuzes die je maakt in het leven. Wel/geen kinderen, wel/niet trouwen. Verbouwen met/zonder een baby.
Maar ondanks dat je maar 2 opties hebt, vind ik het verdomd lastig!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:40

pmarena schreef:
Het gaat mij qua verbouwen ook niet om de kinderen, maar gewoon om mijzelf :P

Toen ik 2 was hebben mijn ouders ook een bouwval gekocht, altijd in de rotzooi gezeten...als kind weet je niet beter. Maar je gaat toch niet met je volle verstand proberen zwanger te worden terwijl je in een huis woont dat totaal gestript is en waar je de komende 2 jaar nog in het stof en puin zit.....zonder slaapkamer voor kleintje, dat je nog verwarmingsbuizen moet leggen en dus in de kou kan komen te zitten, en weet ik wat.... want daar kom je ook niet echt vlot verder mee terwijl je voor zo'n nog kleine baby moet zorgen :)

Moet je die baby anders aan een haakje in de meterkast hangen dan :P

En in het stof, puin en later de voorstrijk- en verfdampen en pokke-herrie laten liggen :(:)

Ik wil toch graag een wat comfortabelere situatie voor zo'n kind en ons zelf hoor.... het is al pittig zat met zo'n uk naast je normale dagelijkse werk :=

Juist! Jij slaat precies de spijker op zijn kop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:42

Ik had mijn toekomst volledig gepland. Jong relatie en voor mijn 25ste vier kinderen. Het leven liep anders. Jong relatie, stabiel maar geen kinderen. Bewust gekozen omdat partner kanker kreeg. Partner overleed. Opnieuw gelukkig geworden maar tweede partner was gesteriliseerd, al heel wat jaren. Uiteindelijk sterilisatie ongedaan laten maken en ik was 35 toen de eerste kwam, 36 kwam de tweede. Ik ben dolgelukkig met mijn kinderen en het feit dat ze er zijn maakt mijn hele leven gelukkig. Natuurlijk kan ik minder met ze dan wanneer ik jonger was, maar aan de andere kant ben ik zelf stabieler omdat ik ook genoten heb van het leven voordat de kinderen er waren. Daardoor had ik niet het gevoel dat ik zaken op heb moeten geven voor de kinderen, zoals ik zie bij vrienden die heel jong kinderen gekregen hebben. Deze vrienden willen vaak alles tegelijk, terwijl ze eigenlijk nergens de volle 100 procent van kunnen genieten.
Je hebt het over kinderen krijgen terwijl je je huis aan het strippen bent. Geen leven voor een kind zeg je, maar wel voor een zwangere vrouw met al haar emoties ?
Ik weet niet of je te snel teveel wilt, ik denk alleen dat je jezelf teveel druk oplegt. Op deze manier kun ook jij niet ten volle genieten van je leven

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:45

Ayasha schreef:
Vroeger was 35 a 40 oud dus dat kan best aan de basis liggen. Enfin vroeger, paar 100 jaar geleden nog maar.

Vroeger...40 jaar geleden keken ze je raar aan als je 25 was en nog niet getrouwd :+ . Dan scheelde er echt wel iets met je, nog geen enkele man die je hand was komen vragen?
Nu als je zegt ik ben 35 en vrijgezel is er niemand die zijn schouders ophaalt.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:46

Ja ik ken dit. Wij zijn al bijna 2 jaar bezig met een koophuis te zoeken. Mijn vriend is 34 en ik word 27. Ik wil heel graag kinderen en krijg het steeds vaker op mijn heupen. O jee we worden steeds ouder. Nog steeds geen anders huis voor ons.. Hoe lang gaat dit allemaal nog duren. Moet mezelf af en toe echt even toespreken. Geniet van nu en de rest komt echt wel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:01

Nouja of de rest echt wel komt dat weet je dus helemaal niet Y;(
Misschien ben je om 1 of andere reden nog maar 2 jaar vruchtbaar... dat kan ook nog :(:)

Net zoals je kan zeggen: "je moet nu de tijd nemen om te genieten van het leven want je weet niet hoe lang het nog kan" kan je dat net zo goed zeggen voor het investeren in de toekomst die je graag wil: dat kun je wellicht ook niet uitstellen tot het moment dat het je eens goed uitkomt en het niet (te veel) ten koste gaat van je vrije tijd / leuke dingen / vakanties en uitstapjes enzo.

Het is absoluut heel goed advies om de tijd te nemen om NU te genieten.... maar die keuze kan echt wel het gevolg hebben dat je in de toekomst een minder leuk leven hebt dan had gekund als je nu even geïnvesteerd had in later.

Je weet natuurlijk pas achteraf waar je goed aan hebt gedaan en of je spijt krijgt van je keuze.
Maar over het algemeen komt 1 en ander je ook niet aanwaaien...

Als je bvb. dolgraag een gezinnetje wilt stichten in een vrijstaand huisje met een beetje ruimte om het huis, en je bent niet rijk.... dan moet je gewoon keihard werken om genoeg centjes te verdienen èn dan nog genoegen nemen met een opknapper die je relatief goedkoop kan kopen, maar waar je wel veel kluswerk aan hebt.

En dan heb je vanwege je drukke baan weinig vrije tijd.

En die vrije tijd heb je heel hard nodig om te klussen en je huis baby-klaar te maken. Ben je dan al op een leeftijd dat de jaren gaan tellen qua vruchtbaarheid / risico's dan zal je toch een tandje harder moeten werken.... dat is dan even niet anders.

Het alternatief is zwanger en met baby in de zooi zitten (lijkt mij echt extreem ellendig) of je kinderwens langer uitstellen...en dat blijkt dan misschien wel tè lang :(:)

Voor mij zijn die alternatieven dan vervelender dan een paar jaar even flink de schouders er onder zetten en dan maar hopen dat het je nog gegeven is om hopelijk jaren te genieten van je harde werk :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:48

Maar wat ik mij afvraag, waarom moeten jullie allemaal dat koophuis hebben dat je eerst 10 jaar moet verbouwen? Is het dan zo raar om een kind in een gehuurd huis/appartement te krijgen of een huis te kopen dat (bijna) niet meer verbouwd moet worden?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:49

Haha nou no way dat hier een huis gekocht gaat worden waar veel aan moet gebeuren :')
We hebben beide 2 linkerhanden en bovendien zijn er hier genoeg opgeknapte huizen te koop :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:09

Damned schreef:
Maar wat ik mij afvraag, waarom moeten jullie allemaal dat koophuis hebben dat je eerst 10 jaar moet verbouwen? Is het dan zo raar om een kind in een gehuurd huis/appartement te krijgen of een huis te kopen dat (bijna) niet meer verbouwd moet worden?

Ik kocht een huis, omdat ik nu in een peperduur huurappartement woon waar geen ruimte is voor een kleine en ik een nog duurder huurappartement simpelweg niet kan betalen.

Een huis waarin helemaal niet verbouwd hoeft te worden, krijg ik de hypotheek niet voor, terwijl er maandelijks wel ruimte genoeg is om m'n huisje op te knappen.

Zo raar is dat toch niet?

Overigens duurt de verbouwing hier geen 10 jaar, meer 1,5 ofzo.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:28

Tink89 schreef:
Damned schreef:

Ik kocht een huis, omdat ik nu in een peperduur huurappartement woon waar geen ruimte is voor een kleine en ik een nog duurder huurappartement simpelweg niet kan betalen.

Een huis waarin helemaal niet verbouwd hoeft te worden, krijg ik de hypotheek niet voor, terwijl er maandelijks wel ruimte genoeg is om m'n huisje op te knappen.

Zo raar is dat toch niet?

Overigens duurt de verbouwing hier geen 10 jaar, meer 1,5 ofzo.

Same here, voor een afgewerkt huis hadden wij geen lening gekregen. En als we dat wel hadden gekregen, had ik de maandelijke bedragen niet willen betalen.

Mijn vriend kwam recht uit huis, ik had al 2 appartementen "versleten" en ik had het echt gehad met de appartementen. Daarom hebben mij meteen gekocht. Konden we wél dieren aan / in huis houden, gaten boren zoveel we wilden,...

Verder heb ik ook liever dat mijn huis af is vooraleer er een kleine bijkomt. Een baby in huis lijkt me al ingrijpend en vermoeiend genoeg, laat staan dat je de energie nog moet opbrengen om te breken, slijpen, bezetten, behangen, schilderen,... Dan liever genieten van en me volledig concentreren op dat kleintje in een afgewerkt huis.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:38

Oh dat wist ik niet, dat je daar geen lening voor krijgt. Is dat niet vreemd? :? Misschien ligt dit in België gewoon anders :)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:49

Je krijgt een lening navenant je inkomen. Afgewerkte huizen zijn duurder, en als je inkomen daar niet toereikend genoeg voor is, krijg je geen lening voor dat hogere bedrag voor een afgewerkt huis :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:57

Xanthippe schreef:
Je krijgt een lening navenant je inkomen. Afgewerkte huizen zijn duurder, en als je inkomen daar niet toereikend genoeg voor is, krijg je geen lening voor dat hogere bedrag voor een afgewerkt huis :)

Dit dus, ook al is je huurprijs honderden euro's hoger dan het maandbedrag van de hypotheek...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:19

pmarena schreef:
later moet nu eens rap gaan komen :j

Als 'later' al komt...

Ik snap dit soort dingen nooit. Je leeft NU. En dat is de enige zekerheid die je hebt. Je weet niet of er een morgen zal zijn, laat staan een 'later'. Ik zie zo veel mensen van mijn leeftijd (ik word morgen 30) inderdaad 'bikkelen' en niet genieten van het nu omdat ze zo snel mogelijk klaar willen zijn voor 'later'. Zo zonde! Geniet nu toch van wat er wel is en wel kan. :) En als je zo nodig aan allerlei doelen voor later wilt werken, geniet dan alsjeblieft van de weg daar naartoe en niet alleen van het eindresultaat als je het geluk hebt om dat mee te maken. Het leven is altijd in beweging, dat kan je niet plannen.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet mijn dromen en idealen heb, maar ik besef me ook elke dag dat ik alleen in het nu leef (en kan/wil leven).

Daarom: het doorbikkelen voor "later" moet wel een keer ophouden :j
En ik ben het nu zachtjes aan wel een beetje zat.

Maar ben blij dat ik het gedaan heb, anders had ik me nu een stuk slechter gevoeld dan dat ik me nu voel...want dan zou je de stress erbij hebben van oeioei er is bijna geen tijd meer om de toekomst die ik graag wil, voor elkaar te krijgen.

Sterker nog, dat hèb ik nu dus al, ondanks het doorbikkelen.... dat gedoe met kinderen / een gezin willen is gewoon echt iets dat je niet eeuwig voor je uit kan schuiven onder het motto van: ik leef nu en ga me niet druk maken over later. In zekere zin schuif je het "probleem" dan namelijk voor je uit :=

Een gevoel alsof je iets mist kan je dus ook krijgen als je alleen maar in het nu leeft en niet aan later denkt...want ineens wordt je wakker en is het later.....en zijn er bepaalde deuren dicht gegaan die je niet meer open kan krijgen.

Is het dan toch niet beter als je van tevoren aan de toekomst werkt zodat je later geen spijt hebt van dingen die niet meer kunnen omdat je liep te flierefluiten? Dan heb je bvb. 35 jaar de tijd van je leven gehad....en de overige 50 jaar baal je van je keuzes van destijds.

Maargoed dat kan andersom natuurlijk ook :P Ik ben er ook wel eens bang voor...wat nu als we volgend jaar niet halen, dan heb je alleen maar gebikkeld en weinig genoten... -O-
Maar dan denk ik ook weer: als we ziek worden ofzo, dan is het maar goed dat we nu de grootste klussen achter de rug hebben....die problemen krijgen we dan niet meer *\o/*

Ook wel lekker als het mis gaat, dat je je boeltje dan zo goed mogelijk voor elkaar hebt :)

Wat dat betreft is er geen goed of slecht denk ik...maar gewoon keuzes die gemaakt moeten worden. En geen keuze maken is ook een keuze :=

Het mooiste is het dus als je een beetje de gulden middenweg vindt. Zoals bij alles :P

Of de mazzel hebt dat alles in je leven zodanig op rolletjes loopt dat alles je min of meer aangewaaid komt zonder dat je daarvoor nou bijzonder moet investeren of keuzes moet maken :)

Of je moet nergens om geven, en het geen probleem vinden om bvb. je kinderwens te vervullen zonder (op dat moment) stabiele relatie, inkomen, en onderkomen dat goed voor elkaar is.

Als je het niet erg vindt om onder op zijn zachtst gezegd onhandige omstandigheden te leven en daar een kleine groot te brengen maar van de categorie bent die denkt "liefde is genoeg" (en voor de rest houd ik mijn hand wel op en ga ik er vanuit dat alles "vanzelf" wel op zijn pootjes terechtkomt) tja dan is het ook anders natuurlijk :)

In het NU leven kan ook betekenen dat je gewoon werk maakt van je kinderwens, ook al zijn alle randfactoren misschien nog niet 100%. Hoeft niet te betekenen dat je de dingen uitstelt he! (of gewoon je handje gaat ophouden :') )

Ik ben voorzichtig met plannen voor de toekomst. Mijn mama is helaas op jonge leeftijd overleden dus heb van dichtbij meegemaakt dat je veel plannen kan hebben, maar dat het ook zo gedaan kan zijn...

Daarom probeer ik te genieten en tevreden te zijn van elke stap op de weg. Natuurlijk heb ik ook mijn dromen en doelen. Waar ik langzaam naar toe werk. Moet mezelf soms ook toespreken als ik opkijk naar iemand die alles voor elkaar lijkt te hebben qua carrière: "ik begin nog maar pas, over tien jaar sta ik misschien ook wel zo ver". Geduld hebben en ook genieten van wat je nu allemaal overkomt.

En vooral ook kansen grijpen wanneer ze voorbij komen, het is misschien niet altijd wat je voor ogen had, maar wie weet waar het dan weer naartoe leidt. Misschien bereik je met een omweg dan toch nog je doel, en anders heb je alleszins een heel boeiende weg gehad..

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:24

Weet je, wat ik heb geleerd is dat het leven vaak nog toch niet zo loopt als je zelf plant :') . Je kunt de mooiste toekomstdromen heb, maar uiteindelijk kan het leven ineens een heel andere weg inslaan. Lekker genieten van elke dag en aan de toekomst probeer ik niet teveel te denken. Het leven overkomt je vaak.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:54

Ik heb dat mijn hele leven al. Dat haastigheid rekening houden met mijn leeftijd en wensen. Maar nu laat ik alles maar achter me en probeer me er niets meer van aan te trekken.