Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:13

MarlindeRooz schreef:
Oh en koop echt wel een macbook, die dingen zijn zo geweldig! <3 Zeker als je journalistiek gaat doen dan heb je niks aan een windows, die zijn vaak traag en lopen vast. :j Zeker met zware programma's die je nodig gaat hebben.

Ik heb de betreffende Adobe pakketten op mijn Windows laptop en die kan daar prima mee overweg, geen last van vastlopers. Als je een goede laptop koopt is hij beslist niet traag.

Ik kocht mijn boeken alleen als ze nodig waren. Mijn ouders hebben altijd mijn opleidingen en bijbehorende spullen betaald gelukkig. Dat ik mijn eigen huis kocht was ik van mening dat ik het zelf moest gaan doen. Ik werkte in de zomervakantie om zo de materialen bij elkaar te krijgen.

Anoniem

Re: Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:34

Tot je 21ste gaat de staat er in principe vanuit dat de kosten van je studie bekostigd worden door 3 partijen. De eerste partij ben jij zelf. Je kreeg hiervoor tot dit jaar een basisbeurs van 100 euro thuiswonend en 270 euro uitwonend. De bedoeling was dat je hiervan je eigen levensonderhoud betaalde. Je krijgt immers geen kinderbijslag meer op het moment dat je studiefinanciering gaat ontvangen, dus kleding, verzorgingsartikelen en evt eten horen hierbij.

De tweede partij is de staat. Veel mensen zien of weten dit niet, maar het collegegeld dat jij betaalt is maar een fractie van wat het daadwerkelijk kost om te studeren. De staat betaalt een gigantisch deel van jouw collegegeld en steekt hier enorm veel geld in. Investeren in de kenniseconomie heet dat.

De derde partij die 'moet' meebetalen zijn de ouders (nogmaals, dit is tot 21). Van ouders wordt verwacht dat ze hun studerende kind voorzien in de basale levensbehoeftes, en een bijdrage leven in school.

Hoe het verdeeld wordt tussen de ouders en het kind is compleet afhankelijk van onderlinge afspraken. Als jij als ouder de afspraak maakt met je kind dat jij zijn/haar zorgverzekering betaalt maar dat een kind dan zijn/haar eigen studie moet bekostigen, dan is dat een logische afspraak. Echter, op het moment dat jouw ouders hun deel niet kunnen bekostigen, komt de aanvullende beurs om de hoek kijken. Dat betekent dat de staat het deel dat jouw ouders niet kunnen opbrengen op zich neemt.

Nou zijn er andere factoren waardoor jouw ouders misschien niet betalen. Dit kan zijn omdat ze het niet willen, of omdat ze net boven het maximale inkomen voor een aanvullende beurs in aanmerking komen. In dit geval wordt in principe verwacht dat de student zelf de bijkomende kosten op zich neemt, bijvoorbeeld door een baantje te nemen of bij te gaan lenen. Als er speciale omstandigheden zijn, bijvoorbeeld als je al een hele tijd geen contact meer hebt met je ouders, kan je hiervoor wel een speciale aanvraag doen bij DUO. Ze zijn hier niet heel coulant in, maar in principe telt geen contact meer hebben met je ouders wel als een rede om een aanvullende beurs te krijgen.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:39

Ik schrik er altijd van dat het in Nederland blijkbaar zo vanzelfsprekend is dat jongeren zelf hun studies betalen. Ik heb zelf universiteit gedaan, en weet enkel van een paar medestudenten dat zij hun inschrijvingsgeld zelf moesten betalen, de rest betaalden de ouders. Ik begrijp dat het een pak duurder is om te studeren in NL dan in België, en dat het dus niet evident is voor ouders om de volledige studie van hun kinderen te bekostigen. Maar als je aan kinderen begint, dan hou je er toch rekening mee dat die waarschijnlijk ooit gaan studeren, en dat je daar dus een spaarpotje voor moet aanleggen dat ten minste een gedeelte van de kosten kan dekken? Uiteraard weet ik dat er situaties kunnen zijn waarin dat echt niet mogelijk is, of waarin je onverwacht en ongewild dat spaarpotje toch voor andere zaken moet aanspreken, maar het lijkt me sterk dat dat in de meerderheid van de gezinnen zo is...

Als je als student zo veel moet werken om je studies te bekostigen, gaat dat dan niet ten nadele van je studieresultaten? Ik heb als student tijdens mijn laatste jaren ook wel wat gewerkt, maar meer dan 10u per week was voor mij toch echt niet haalbaar.

Ik vind het ook zo'n rare redenering dat je maar tot 21-jarige leeftijd van je kind financieel verantwoordelijk bent, dus dat het dan logisch is om vanaf de 22ste verjaardag je kind maar volledig zn eigen plan te laten trekken. Voor mij persoonlijk is het de evidentie zelf dat je minstens bijdraagt aan de kosten van de studie van je kind tot die een diploma heeft (als het enigszins financieel mogelijk is natuurlijk, en als je kind zijn studie serieus neemt, feestjaren zou ik ook niet blijven sponsoren :+ ).

Ik begrijp dat het een zure appel is, je hebt gelukkig al wel wat goede tips gekregen van de bokkers hier, ik hoop dat je het allemaal geregeld krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:51

In Nederland gaat het wat dat betreft denk ik anders dan in België. Bij de meeste hbo studies hoef je maar 3 of 4 dagen naar school, waardoor je makkelijk naast je studie een licht baantje kan hebben. Ik heb een tijd 20 uur per week naast mijn studie gewerkt.. Heel zwaar maar zeker te doen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:34

Cowgirl83 schreef:
Als je als student zo veel moet werken om je studies te bekostigen, gaat dat dan niet ten nadele van je studieresultaten? Ik heb als student tijdens mijn laatste jaren ook wel wat gewerkt, maar meer dan 10u per week was voor mij toch echt niet haalbaar.

Ik heb zelf op een Agrarische Hogeschool gezeten, dus tussen de boeren. Die hebben het thuis over het algemeen al niet breed en ze gingen allemaal in het weekend naar huis om op de boerderij te werken. Dus de meesten werkten dan ook vrij veel doordeweeks naast hun studie. Het percentage van de mensen die nominaal afstudeerden (dus in de tijd die ervoor staat) was dan ook bedroevend laag, misschien 5%? Ik ben wel nominaal afgestudeerd, maar dat was mij ook nooit gelukt zonder de sponsoring van mijn ouders.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:41

Ik zou iig de boeken pas kopen na de 1e colleges van dat vak. Dan wordt vaak wel het eea duidelijk. Heb genoeg boeken staan die ik praktisch nooit gebruikt heb, best zonde want er zaten flink prijzige boeken tussen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:24

Cowgirl, dat is makkelijk gezegd. Wij zijn ook netjes gaan sparen, maar de gulden is euro geworden en daarna was dat niks meer waard. Rente is ook niet geweldig en bij veel banken willen ze dat je 21 jaar vast zet en kun je er na 17 ofn18jr nog nietbeens bij.

Natuurlijk weet je dat je kinderen krijgt en moet je voor ze zorgen. Maar in 18 jaar gebeurt en verandert nogal veel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:30

superpony schreef:
Cowgirl, dat is makkelijk gezegd. Wij zijn ook netjes gaan sparen, maar de gulden is euro geworden en daarna was dat niks meer waard. Rente is ook niet geweldig en bij veel banken willen ze dat je 21 jaar vast zet en kun je er na 17 ofn18jr nog nietbeens bij.

Natuurlijk weet je dat je kinderen krijgt en moet je voor ze zorgen. Maar in 18 jaar gebeurt en verandert nogal veel.

En is ook niets mis mee als gezonde kinderen ook wat erbij werken natuurlijk en sparen voor bv een nieuwe laptop. Als ouder hoef je ook niet volledig op te draaien voor álle kosten, kinderen mogen best een steentje bijdragen. Is ook in hun eigen belang :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:47

Cowgirl, er zijn ook genoeg ouders die (een deel van) de studie van hun kind bekostigen, maar dat moet financieel natuurlijk allemaal maar net kunnen. Voordat de studiefinanciering zo ongeveer werd afgeschaft was het ook een stuk makkelijker om je hoofd boven water te houden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:07

Het valt me wel op dat iedereen het heeft over de stufi die weg is, maar het is enkel de basis beurs. Oftewel, de minder rijkere kunnen nog prima studeren want aanvullend kan tot 370 zijn en is een volledige gift.
Voor de rest, lenen. Het is ook je eigen toekomst waar je in investeert en de voorwaarden voor lenen bij DUO zijn zeer gunstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:12

VeraPopeye schreef:
Het valt me wel op dat iedereen het heeft over de stufi die weg is, maar het is enkel de basis beurs. Oftewel, de minder rijkere kunnen nog prima studeren want aanvullend kan tot 370 zijn en is een volledige gift.
Voor de rest, lenen. Het is ook je eigen toekomst waar je in investeert en de voorwaarden voor lenen bij DUO zijn zeer gunstig.

Ben ik het mee eens. Ik leen al een hele tijd volledig bij. Nou snap ik dat dat niet de eerste keuze is voor veel mensen, je moet het immers wel weer terugbetalen.. Maar de rente is zo gunstig dat ik liever nu niet al te hard op mijn centen hoef te letten en ook nog wat ruimte heb om te sparen, dan dat ik elke maand op een houtje moet bijten om rond te komen en later alsnog een hele hups terug moet betalen. De omstandigheden zijn inderdaad ideaal, onder andere door de lage rente. Je begint ook pas met terugbetalen als je een vast salaris hebt.

En ik vind het ook niet raar om een baantje te hebben naast mijn studie. Mijn ouders betalen voor mij veel van de basiskosten, ze hebben aan het begin van mijn huidige studie een laptop cadeau gedaan (vervroegde verjaardag etc). Als ik dat sloop, of ik wil iets nieuws, dan is dat gewoon voor mijn eigen rekening.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:24

Ik betaal alles gewoon zelf door te werken en bij te lenen. Heb gelukkig al een fatsoenlijke laptop (Macbook) die nog lang meegaat.

Vorig jaar zo'n 250 euro uitgegeven aan boeken, dit jaar geen nieuwe boeken nodig. Verder niet echt rare dingen nodig gehad, labjas had ik al en zo'n dingen.

Als je een beetje fatsoenlijk wilt leven dan is studeren zeker duur. En met fatsoenlijk leven bedoel ik: gezond eten, af en toe een uitje en iets voor jezelf kunnen kopen. Regelmatig nieuwe kleren kopen(dan heb ik het over Primark prijsrange) en misschien 1x per jaar Nederland uit. Daarnaast ook nog sparen. Tsja, dan ben je zeker duur uit als het collegegeld maandelijks al 160 euro is.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:52

Het grote probleem.. Iig daar loop ik nu best wel tegenaan is dat je voordat je uberhaupt een stap in een universiteit hebt gezet je al ruim 1000-3000 euro lichter bent. Je moet nl vantevoren je boeken en een laptop met een of ander nieuwig snufje regelen, daarnaast nog je collegegeld. Wil je op kamers dan komt dat er ook nog bij, maand borg erboven op en meubeltjes regelen en kopen.

Nu kun je je collegegeld in termijnen betalen, maar daarvan is ook al het eerste termijn betaald terwijl ik nog geen cent studiefinanciering heb gezien hoor... Dus zelfs dan kom je op meer dan 1000 euro wat je toch ff vantevoren moet ophoesten en als je ouders dat niet hebben en je noodgedwongen op je zelf bent gaan wonen midden in het schooljaar dan kan ik je vertellen dat er echt helemaal niets van je zuurverdiende centjes overblijft...

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:41

Heb je al collegegeld moeten betalen dan? Ik volgens mij niet hoor..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:53

Mijn collegegeld is al afgeschreven, maar ik heb het in 1 keer betaald :) Studeren is zeker niet goedkoop en vooral het eerste jaar is erg duur vanwege aanschaf van nieuwe dingen zoals een laptop. Volgens mijn vader kost een studie gemiddeld 3000 tot 5000 euro per jaar, wat volgens mijn berekeningen enigszins kan kloppen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daadwerkelijk dat bedrag kwijt bent hoor. Maar het collegegeld is dit jaar al 1951 euro (universiteit). Een beetje laptop is ook al een paar honderd euro en boeken zijn ook niet goedkoop.

Ik betaal mijn studie volledig zelf, het enige wat mijn ouders betalen is mijn zorgverzekering. Sinds april heb ik ook een bijbaan van gemiddeld 32 uur per maand (8 uur per week), per maand spaar ik (bijna) mijn volledige salaris. Ik woon in Amsterdam en moet dus ook huur, boodschappen, etc betalen. Deze zomer ben ik 3 keer op vakantie geweest (Rome, Kroatië en Dublin dus alles buiten Nederland). Het kan dus wel gewoon, maar het is niet vanzelfsprekend. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een spaarrekening heb speciaal voor mijn studie waar genoeg geld op staat om 5 jaar studie van te kunnen financieren. Daarmee betaal ik dus ook mijn collegegeld en boeken, alle andere dingen zoals vakantie, kleding, boodschappen en huur gaan van mijn gewone inkomen en eigen spaargeld af. Hoe dan ook, studeren blijft duur en ik snap dat het niet voor iedereen makkelijk of vanzelfsprekend is -O- Maar ik denk altijd maar: ik investeer in mijn eigen toekomst! :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:56

Niet direct al je boeken kopen.. Pas kopen als je ze ook echt nodig hebt en ze niet ergens op internet te vinden zijn. Regelmatig gebeurde het dat hele boeken gewoon op internet staan... en dan had ik ze net gekocht :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 00:28

vuurneon schreef:
superpony schreef:

En is ook niets mis mee als gezonde kinderen ook wat erbij werken natuurlijk en sparen voor bv een nieuwe laptop. Als ouder hoef je ook niet volledig op te draaien voor álle kosten, kinderen mogen best een steentje bijdragen. Is ook in hun eigen belang :j

Die van ons werkt va zijn 16e in de horeca. 2 jaar bij zijn eerste baantje en nu al enkele maanden ergens anders. Hartstikke leuk en goed. Hij maakt vaak leuke uren, maar had soms wel liever meer of minder gewerkt, dat heb je niet altijd voor het kiezen.
Maar wat hij dan verdiend, ook al is hij inmiddels al ''ervaren'' is natuurlijk om te huilen. Als wij als volwassenen al moeite moeten doen om hem te helpen, kan hij het daarvan in ieder geval nooit helemaal zelf betalen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 01:03

VeraPopeye schreef:
Heb je al collegegeld moeten betalen dan? Ik volgens mij niet hoor..

Jazeker, 25 augustus het eerste termijn €195,10 + €24,- administratiekosten. De volgende afschrijving is 25 september weer ff €195,10 aftikken :$ ;(

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:11

Ik ook nog niet, 11 september is mijn eerste termijn. Inderdaad wel voor de eerste keer dat je stufi krijgt in het eerste jaar (geen last meer van hihi).

Overigens heb ik ook altijd alles zelf moeten betalen, tijd niet gewerkt en een tijd alleen op zaterdag op een stal. Nu werk ik niet, kan ik ook gewoon niet (blij als ik alle colleges, etc. op school kan volgen).
Heb nooit problemen gehad met kunnen betalen en leen pas sinds dit jaar bij. Daarvoor altijd alleen met basis en aanvullende beurs (wel uitwonend, want ja dat kwam er ook bij en had niet eens een klein kamertje, maar gewoon een 2 kamer appartement met alles voor mezelf).

Dus op zich moet je t allemaal wel makkelijk kunnen halen hoor. Je moet alleen goed op letten. Plus lenen bij duo is zo slecht nog niet...
In mijn klas zitten er ook een aantal die vol lenen en dit op de spaarrekening zetten. Als ze klaar zijn met de opleiding hebben ze een potje en als ze het niet nodig hebben kunnen ze het zo terug betalen. De rente over de lening is namelijk lager dan de rente op e spaarrekening...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:18

BaileyMix schreef:
Thanks Emma!

Ik heb echt een poephekel aan Apple, kan er totaaaaal niet mee werken :o Edit; Plus, ik heb het geld gewoon écht écht écht niet.

Maar er bestaat toch zoiets als studiefinanciering ?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:05

rien10 schreef:
BaileyMix schreef:
Thanks Emma!

Ik heb echt een poephekel aan Apple, kan er totaaaaal niet mee werken :o Edit; Plus, ik heb het geld gewoon écht écht écht niet.

Maar er bestaat toch zoiets als studiefinanciering ?

Alsof je daarmee een macbook kan kopen, laat me niet lachen :')
De stufi is overigens een lening, tenzij je ouders weinig verdienen. Maar dan is het nét genoeg voor je collegeld, boeken red je er al geen eens mee.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:12

Ik vraag me dan toch echt af hoeveel je krijgt aan stufi per maand?

Moet namelijk toch best aardig lukken hoor...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:20

Niet iedereen wil extra lenen voor wat hardware. Je zou eens kunnen kijken bij Leapp voor een refurbished Macbook.

Boeken heb ik me het eerste jaar lelijk aan gestoten, daarna deed ik alleen nog maar kopieëren in de bieb op school. Daar hebben ze alle boeken en kopietjes zijn spotgoedkoop.

Ik had de mazzel dat mijn ouders alles betaalden maar vond het zo'n onzin, van die retedure boeken die je nooit gebruikt!

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:24

70 euro voor thuiswonen en 270 voor uitwonend was de basis beurs, die is dus vervallen. ALs je ouders te weinig verdienen krijg je nu nog alleen maar de aanvullende beurs die je eerst bovenop de basis beurs zou krijgen, de basis beurs is dus een lening geworden.

Ik zit op kamers maar mijn basis beurs dekt nog net (paar euro verschil) mijn huur, en dan heb ik nog geluk met niet hele dure kamer ;)

Maar voor een macbook zou ik persoonlijk wel gaan, zeker als ik verhalen lees van andere journalistiek studenten. Tuurlijk kunnen alle pakketten ook op een windows laptop, maar daarmee zit je met dezelfde eisen ook al in een hoge prijsklasse en kun je imo dus beter voor een refurbished apple gaan met garantie.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:29

Oké, dat is niet veel... Dan begrijp ik t wel dat t lastig is (niet een Apple, zou zelf nooit een Apple willen of kopen...)

Ik heb nog wel t geluk dat ik niet alles hoef te lenen (550 per maand, wat een gift wordt bij een diploma binnen 10 jaar) en leen nu bij tot ruim 1000.