Toegestaan schaduwaccount; Geestelijk zieke moeder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Toegestaan schaduwaccount; Geestelijk zieke moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:32

TS: heb je mijn pb gezien?

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 16:16

Anneliesdj, Ik weet niet of het boshuis dit bij is ;)

Punz, ik zal even de pb's lezen. 2 ongelezen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:03

Ts hoe gaat t met je nu?

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 19:11

Het gaat wel, ik hou me altijd groot. Mijn moeder gaat de laatste dagen beter maar het kan ook zo opeens weer slechter gaan. Die donkere wolken zullen er altijd hangen. Het is alleen de vraag wanneer het gaat komen.

Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als het weer slechter gaat om hier te blijven posten. Zodat jullie mij misschien tips kunnen geven. Verder wil ik nog eens met de case manager praten. En ik ben informatie aan het zoeken over kop-groepen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:13

Tuurlijk kan je hier posten.
Jou topic.

En ik denk dat als je mam een budmoment heeft en jij om advies vraagt iedereen wel tips en advies blijven geven

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:44

Meid, lekker hier blijven posten. Genoeg lotgenoten en dat kan erg prettig zijn.

De band met mijn moeder is nooit goed geweest, maar sinds ik 15 jaar geleden heel hard van me heb afgebeten en haar heel duidkelijk heb gemaakt wat ik wel en vooral niet wil, gaat het een stuk beter.
De zielige verhalen durft ze me zelden nog te vertellen en doet ze het toch, dan krijgt ze meteen een sneer.
Dit soort mensen zijn zo gewend dat iedereen voor ze op hun tenen loopt, dat ze er misbruik van gaan maken.
Dat ze ziek is geloof ik direct, maar dat ze geleerd heeft daar soms misbruik van te maken, daar ben ik ook van overtuigd.
Bijt van je af, ga niet mee in haar zielige vragen en verhalen. Eerst zal ze misschien boos of verdrieitg worden maar uiteindelijk zal ze inzien dat je het beste met haar voor hebt. Maar dat je ook voor jezelf opkomt.
Geniet van de mooie dingen en laat de lelijke dingen zoveel mogelijk langs je heen gaan.
Uiteindelijk kom je hier doorheen als een heel sterk persoon. Hulp zoeken is lef hebben, en moet je zeker doen. Ga voor je eigen geluk, je kan het!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:50

Precies waar freggle- edge zegt is wat ik ook bedoel! Mijn moeder is precies zoals ze beschrijft.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:53

sorry freggle-edge, ik word toch een beetje kriebelig van jou stellige mening.
Het spijt me voor jou dat het in jou situatie is geweest maar je kan niet iedereen
met zo'n ziektebeeld over één kam scheren. Uitspraken als 'dit soort mensen' vind ik vervelend.

Tuurlijk TS, en mijn pb staat ook altijd open!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:32

Leeneliefje: ik snap dat je er kriebel ik van wordt; maat ik sta voor 100% achter haar uitspraak. Ik heb zelf net zo'n moeder en op een gegeven moment is het (helaas) zo heftig geworden dat je er niks anders meer van kunt maken. Maar ik begrijp dat jij dit niet hebt meegemaakt en er dus ook niet over kunt oordelen (gelukkig!)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:47

idylle schreef:
Leeneliefje: ik snap dat je er kriebel ik van wordt; maat ik sta voor 100% achter haar uitspraak. Ik heb zelf net zo'n moeder en op een gegeven moment is het (helaas) zo heftig geworden dat je er niks anders meer van kunt maken. Maar ik begrijp dat jij dit niet hebt meegemaakt en er dus ook niet over kunt oordelen (gelukkig!)

Ik heb dit ook meegemaakt, dus kan hier wel over oordelen!
En ik heb het heel anders ervaren dan wat jullie schetsen, vandaar mijn reactie,
als ik er niks van zou weten zou ik er niks van zeggen.
Maargoed, heb het jammer genoeg ook meegemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:20

Ik wil hier toch even op in haken. Het is niet zo dat psychisch zieke mensen bewust misbruik maken.
ik vind misbruik maken eigenlijk helemaal geen goede benaming.
Mijn moeder was psychisch ook onstabiel en kon ook soms in een klaag zang raken waarbij ze steeds maar had over dat iedereen haar in de steek liet, en dat ze zo teleurgesteld was in het leven etc.
Maar dit is simpel weg het vervallen in een slachtoffer rol waarbij ze manipulerend over kunnen komen.
Het is geen gedrag dat ze spelen om misbruik te maken maar het is gedrag wat ze tonen omdat ze geloven in de situaties zoals zij het zien.
Daar voor is het dan wel nodig dat ze wakker geschud worden door hun omgeving.
Het kan echter dat ze zo vast zitten in hun patroon dat het heel erg moeilijk is om daar los van te komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:09

Wat OsMo zegt klopt.
Het lijkt voor de omgeving heel manipulerend en egoistisch, maar het hoort bij het ziektebeeld.
Maar dat maakt het natuurlijk niet minder moeilijk voor de omgeving.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:20

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Zelf ben ik ook dochter van een moeder die psychisch vrij onstabiel is en op dit moment ook ongeneeslijk ziek. Het is een ontzettend moeilijke weg om hierbij ook nog je eigen grenzen in de gaten te houden. Verder wil ik er online niet te veel over kwijt, maar mocht je het fijn vinden om er eens via PB over te praten dan doe ik dat graag :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:04

leeneliefje schreef:
sorry freggle-edge, ik word toch een beetje kriebelig van jou stellige mening.
Het spijt me voor jou dat het in jou situatie is geweest maar je kan niet iedereen
met zo'n ziektebeeld over één kam scheren. Uitspraken als 'dit soort mensen' vind ik vervelend.

Tuurlijk TS, en mijn pb staat ook altijd open!

Ben blij voor je dat jij het anders hebt ervaren.

Wat ik wel merk is dat mijn moeder in haar slechte periodes heel veel waarde hecht aan mijn mening. Dit komt omdat ze weet dat ik geen ja en amen zeg/niet meeveer en haar niet zielig vind. Dit geeft haar steun en duidelijkheid en dat heeft ze op zwakke momenten hard nodig.
En ik moet deze instelling wel hebben omdat ik een gezin heb om voor te zorgen. Hoe sneu ik het ook voor haar (en vooral voor mijn vader) vind, ik vertik het om er zelf aan onderdoor te gaan.
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 30-08-15 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:15

anneliesdj schreef:
Wat OsMo zegt klopt.
Het lijkt voor de omgeving heel manipulerend en egoistisch, maar het hoort bij het ziektebeeld.
Maar dat maakt het natuurlijk niet minder moeilijk voor de omgeving.

Dat klopt inderdaad. Alleen omdat haar moeder ziek is wil het niet zeggen dat het oneerlijk en vervelend is voor de TS of wie dan ook in een vergelijkbare situatie.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:23

Jee wat een onwijs moeilijke en vermoeiende situatie voor jou en voor haar. is ze misschien manisch depressief dat gaat in periodes goed maar daarna bv weer heel slecht. Ik kan je alleen maar veel kracht toewensen.

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 11:09

Ik geloof niet dat mijn moeder haar ziekte gebruikt om mij te manipuleren. Ze heeft er gewoon veel last van, ze leeft in angst en wil dit kwijt en gerustgesteld worden door mij.

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:35

We zaten in de auto en we hadden het er over dat er in GTST iemand was die 'schoft' op zijn voorhoofd had staan door anderen geschreven (mensen die GTST kijken weten wat ik bedoel) Toen zei ze: Moet ik ook schoft op mijn voorhoofd hebben? Ik zei: Waarom? Zei ze: Omdat ik vaak verkeerde gedachtes heb. Ik werd stil en besloot er niet op te reageren. Toen zei ze: Nou?? Toen zei ik: Wat is dat nou weer voor stoms, ik vind het stom dat je dat zegt daarom reageer ik er niet op. Toen zei ze niks meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:46

Star123 schreef:
Ik geloof niet dat mijn moeder haar ziekte gebruikt om mij te manipuleren. Ze heeft er gewoon veel last van, ze leeft in angst en wil dit kwijt en gerustgesteld worden door mij.

Maar jij bent haar dochter. Niet haar psychiater.

Meer dan 30 jaar lang ben ik onbedoeld de hulpverlener voor mijn moeder geweest.
Eerst nog toen ik thuis woonde (lees al als 11 jarige) , later kwam ze naar mijn huis en toen ik verder weg woonde via de telefoon.
Op onmogelijke tijden.
Ik luisterende, stelde haar gerust, beurde haar op.
Zulk gesprek duurde meestal een uurtje of 3.
Daarna een dank je wel, want ik voel me zoveel beter.
Maar ik niet, kreeg steevast een migraine aanval. Voelde me dagen rot.
Maar het is mijn moeder, dan doe je dat toch? Ze zegt toch dank je wel.

Nee ook dan hoort dat niet.
Je bent een kind van haar, geen arts of hulpverlener.
Achteraf zo makkelijk praten maar ik had het zoveel eerder een halt toe moeten roepen.
Nu als ze dreigt met zelfmoord bel ik de huisarts(enpost).
Ik ga het gesprek daarin niet meer aan.
kleine normale alledaagse klachten prima, maar grote, daar doe ik (eindelijk) niet meer aan mee.

Pas aub op jezelf. :(:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:32

Ik denk dat je goed gereageerd hebt ts

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:19

Het is vandaag weer poedersuiker. Mijn moeder is weer bang.
Ze luistert naar de radio, is er een liedje op waar ze zingen there is no tomorrow.
Vraagt ze aan mij: Is er geen tomorrow?
Ik zei weer niks omdat ik er gek van word. Toen bleef ze door zeuren en toen werd ik wat kwaad, waar ik nu spijt van heb. Toen zei ze: nou ben jij ook al boos op mij.
Ik zei: ik ben in eerste instantie je dochter niet je psych.
Ze heeft nou een nieuwe casemanager en daar heeft ze nog geen telefoonnummer van.
Dus zei ze: ja maar ik kan haar nog niet bellen dus jij kan mij dan toch wel kalmeren?
Ik zei: het is voor mij gewoon soms veel te zwaar. Toen zei ze niks meer.
Ik weet niet of ze wel realiseert hoe zwaar het is. Volgens mij denkt ze dat ik er geen last van heb en dat het appeltje eitje is voor mij.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:13

Zo te horen heeft ze uberhaupt geen ruimte/energie om stil te staan bij anderen. Volledig in beslag genomen door haar eigen issues en daardoor blind voor anderen. Ik geloof direct dat ze dus geen idee heeft van de impact op jou. En ik vrees dat je deze erkenning ook niet gaat krijgen.

Dat ze ook zo letterlijk zegt dat jij haar toch wel kan kalmeren omdat ze niet kan bellen, is vrij ernstig. Ze vervangt haar hulpverleners dan echt met jou en ziet jou dus ook (gedeeltelijk) op die manier. Dat is echt bewijs van hoe ontzettend scheef of zelfs omgedraaid jullie relatie is. Heb je al gezocht op parentificatie? Dat is echt wat hier gebeurd, ze zet zichzelf in een kindrol en jou in de ouderrol. Zeer ongezond voor beiden. Dat besef kan ook helpen (hielp mij wel iig), want ook zij wordt er dus niet beter van als jij in die rol blijft zitten. Als jij er uit kan stappen (wat je dus al supergoed doet!), word zij gedwongen er anders mee om te gaan. Dus op de lange termijn help je haar juist door voor jezelf te kiezen! Het moeilijke is gewoon dat je dit op korte termijn niet zo zal voelen, en zij zeker niet. Ze zal keihard gaan trekken en allerlei dingen verzinnen om jou in die rol te houden. Dan moet jij sterk blijven en stug doorgaan met voor jezelf kiezen en je niet laten meeslepen. En dat kan echt, maar is wel vreselijk zwaar. Als je er behoefte aan hebt kan ik wel wat situaties vertellen waar ik tegenaan liep met mijn ouders, welke uiteindelijk dus juist goed zijn afgelopen omdat ik niet toegaf. Wel via pb, dat wordt te persoonlijk om online te zetten.

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen, dit heb je prima aangepakt! En zelfs al had je dat niet gedaan, al schreeuwde je en sloeg je het huis kort en klein, je bent niet verantwoordelijk voor haar!
Heel goed dat je wat meer voor jezelf opkomt en je minder laat meeslepen. Dat is echt heel erg knap in zo'n situatie, kost extreem veel kracht en energie. De manier waarop vind ik ook echt goed. Je houd het bij jezelf, zegt wat jij voelt en legt de bal bij haar neer. Hier was ik pas na jaren therapie toe in staat en ik ben echt geen zwak poppetje. Dus je bent imo echt top bezig!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:27

Jeetje TS, wat heftig!!

Ik denk dat je over 2 vragen eens heel goed moet nadenken!

WAT WIL JIJ?
WAT MAAKT JOU GELUKKIG?

Ik lees namelijk heel veel mn moeder dit en mn moeder dat, maar waar ben jij in dit verhaal! Jij moet de mogelijkheid hebben jezelf te ontwikkelen!

Heel veel succes en sterkte met alles! :(:)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:39

Lieve ts,

Ik ben zelf het kind van een verslaafde moeder..
Nu ben ik inmiddels 32 en is mijn moeder er niet meer,en nog steeds voel ik elke dag een druk/schuldgevoel op mijn schouders..
het verhaal is te lang om hier neer te zetten en heeft eigenlijk geen doel..
ik wil alleen maar zeggen,herinner je eigen kracht,en vecht voor je eigen stukje licht&geluk..

Ps:ik weet niet waar je vandaan komt,maar mocht je zin hebben om te kletsen,rijden met de paarden,wandelen,etc mag je mij altijd pb-en en langskomen..en dat meen ik van harte! :(:)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:04

Star123 schreef:
Het is vandaag weer poedersuiker. Mijn moeder is weer bang.
Ze luistert naar de radio, is er een liedje op waar ze zingen there is no tomorrow.
Vraagt ze aan mij: Is er geen tomorrow?
Ik zei weer niks omdat ik er gek van word. Toen bleef ze door zeuren en toen werd ik wat kwaad, waar ik nu spijt van heb. Toen zei ze: nou ben jij ook al boos op mij.
Ik zei: ik ben in eerste instantie je dochter niet je psych.
Ze heeft nou een nieuwe casemanager en daar heeft ze nog geen telefoonnummer van.
Dus zei ze: ja maar ik kan haar nog niet bellen dus jij kan mij dan toch wel kalmeren?
Ik zei: het is voor mij gewoon soms veel te zwaar. Toen zei ze niks meer.
Ik weet niet of ze wel realiseert hoe zwaar het is. Volgens mij denkt ze dat ik er geen last van heb en dat het appeltje eitje is voor mij.

Tsjeeh, lastig hoor en wat is ze in de war! Goed dat je je grens hebt aangegeven hoor!

Je zou haar achter de telefoon kunnen zetten en laten bellen naar de hulpverlening om het nummer van haar casemanager te vragen, dit kan je samen doen. Ze is vreselijk passief en laat dingen gebeuren.
Als je het nummer van die casemanager hebt kan je naar haar benoemen 'mam, ik wil niet dat je zulke dingen aan mij vraagt/me vertelt, dat kan je bij je casemanager kwijt'.

Misschien kan je samen met je moeder en de casemaneger soort 'richtlijnen' opstellen van vraagstukken waar ze wel voor bij jou mag aankloppen en wat ze bij haar Casemanger bespreekt. Als je dit doet in een vrij goede periode kan je haar hier ook op wijzen als het slechter geeft. dat geeft haar ook houvast (weten wat ze wanneer bij wie kwijt kan)