Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
marleen_usar schreef:Bankpas, codes, facebook delen we gewoon. Telefoon van hem kijk ik ook in, mijn telefoon gebruik ik ook voor mijn werk, cliënten appen mij dus daar kijkt hij niet in.
Ayasha schreef:Wij kijken niet in elkaars telefoon. Uit respect voor elkaar. Ik ken zijn code, op de mijne staat geen code omdat ik weet dat hij die toch niet kan onthouden en gezien ik zijn oude iphone heb, staan er nog wel eens nummers in mijne die hij dan nog nodig heeft en dan kan hij die altijd op zoeken maar hij zal niet mijn berichten gaan doorlezen. Niet dat dat erg zou zijn want er staat werkelijk niks in dat ie niet mag lezen maar het gaat om het principe, Ik wil en relatie die gebaseerd is op vertrouwen en elkaar controleren hoort daar niet bij.![]()
Als zijn gsm af gaat en hij vraagt me die te pakken kijk ik zelfs niet op het scherm wie belt.
FB, bokt, staat allemaal op beide PC's op automatisch inloggen net als de mail-adressen maar again; geen behoefte van beide kanten om dat te controleren.
Huertecilla schreef:Gezamelijke toegang is voor mij echter defacto elkaars ´post´lezen in deze en dat wil ik gewoon principieel niet.
NatasjavE schreef:Huertecilla schreef:Gezamelijke toegang is voor mij echter defacto elkaars ´post´lezen in deze en dat wil ik gewoon principieel niet.
Dus toch geen vertrouwen in elkaar?
Huertecilla schreef:NatasjavE schreef:Dus toch geen vertrouwen in elkaar?
Iets héél anders; ruimte voor de eigen individualiteit; privacy
Het is verder volstrekt irrelevant of de partner dit begrijpt of niet. Wanneer jij of hij/zij dat zo ervaart ís dat zo en heb je dát, die perceptie, die behoefte, te respecteren. Idem de inspanning/bijdrage om daar evt. een comprimis over te sluiten.
Een waardeoordeel is volstrekt uit den boze. Een reactie zoals de jouwe is contraproductief, schadelijk; leidt tot verzwijgen en fermenteren daarvan. De betreffende partner legt dit bewust of onbewust op de weegschaal van de relatie.
Ziedaar een prachtig voorbeeld van hoe met elkaar om te gaan en hoe niet.
Huertecilla schreef:Iets héél anders; ruimte voor de eigen individualiteit; privacy
Het is verder volstrekt irrelevant of de partner dit begrijpt of niet. Wanneer jij of hij/zij dat zo ervaart ís dat zo en heb je dát, die perceptie, die behoefte, te respecteren. Idem de inspanning/bijdrage om daar evt. een comprimis over te sluiten.
Een waardeoordeel is volstrekt uit den boze. Een reactie zoals de jouwe is contraproductief, schadelijk; leidt tot verzwijgen en fermenteren daarvan. De betreffende partner legt dit bewust of onbewust op de weegschaal van de relatie.
Ziedaar een prachtig voorbeeld van hoe met elkaar om te gaan en hoe niet.
Maar goed, mijn man is zzp-er en heeft mij gevraagd de rekeningen te betalen met zijn pasje en alles voor de boekhouder in orde te maken.
Verder neem ik net zo goed zijn telefoon op, aangezien die doorgeschakeld staat naar mijn nummer. Gezamenlijke bankpas hebben wij niet, maar maak wel naar beide passen geld over aangezien ik niet werk en ook voor de boodschappen e.d. zorg.
Callisto04 schreef:Waarom val jij NatasjavE persoonlijk aan omdat ze een andere mening heeft dan jij? Jouw waarheid is niet meer waard dan die van eender wie.
Huertecilla schreef:Ik leg slechts iets uit![]()
Jammer dat jij dit als een persoonlijke aanval leest.
Ook jammer dat jij dit als mijn waarheid leest.
Overigens, in algemene zin heeft een mening de waarde van de kwaliteit van de onderbouwing.
In een duurzame relatie echter komt daar de waarde van emotie bij. Ook al vínd je de mening van de partner onzin, het ís de perceptie van jouw partner en gelijkwaardig aan de jouwe. Een compromis verdient derhalve respect van beide kanten.
Als dit door een waardeoordeel door één van beiden bezwaard wordt, is er geen waardering voor de ander. Dát legt een last op de toekomst: Ook op de communicatie door de perceptie van drempels voor bespreekbaarheid. Het maakt open communiceren minder makkelijk/waarschijnlijk, een duurzame relatie minder kansrijk.
NatasjavE schreef:Maar wat doet jouw partner als jij plotseling komt te overlijden?
Huertecilla schreef:Ik leg slechts iets uit![]()
Huertecilla schreef:Een reactie zoals de jouwe is contraproductief, schadelijk; leidt tot verzwijgen en fermenteren daarvan. De betreffende partner legt dit bewust of onbewust op de weegschaal van de relatie.
NatasjavE schreef:Mijn reactie contraproductief? Schadelijk zelfs...och kom toch. Dat is lachwekkend.
Huertecilla schreef:NatasjavE schreef:Maar wat doet jouw partner als jij plotseling komt te overlijden?
Zie daar een zwaarwegende reden voor het niet scheiden van de rekeningen.
Dat ik in dit grotere belang een compromis met mijn gevoel daarover sluit wat mij veel kost, behoort door mijn partner gewaardeerd te worden.
Dit moet bespreekbaar zijn.
Een waardeoordeel mbt wantrouwen komt neer op het nog veel grote maken van de kosten: Niet alleen is er geen waardering maar zelfs een négatieve beroordeling van het gevoel/ de bijdrage. Ja, dat is dan contraproductief.
Een goed begrip van hoe dit werkt is echt HEEL belangrijk voor open communicatie en voor het onderkennen van wat de betrokkenen in hún idee op de weegschaal van de relatie leggen.
NatasjavE schreef:Maar wat doet jouw partner als jij plotseling komt te overlijden?
Overigens,...als je iemands wachtwoorden "allemaal" weet,... ALS iemand iets voor je wil achterhouden doet deze persoon dat toch wel. Dan neem je gewoon nog een emailadres waar de ander niet vanaf weet.....of wat dan ook.
Huertecilla schreef:NatasjavE schreef:Mijn reactie contraproductief? Schadelijk zelfs...och kom toch. Dat is lachwekkend.
Wederom een ´mooi´ vorbeeld van hoe de mening van de ene door een waardeoordeel en gebrek aan respect de ander négatief doet voelen.
Op een dergelijke manier hang je voor de ander een éxtra zware prijs aan een eventueel compromis omdat diens bijdrage niet alleen niet gewaardeerd wordt maar zelfs ridicuul gemaakt.
Dit legt een zware last op de toekomst.

Huertecilla schreef:Zie daar een zwaarwegende reden voor het niet scheiden van de rekeningen.
Dat ik in dit grotere belang een compromis met mijn gevoel daarover sluit wat mij veel kost, behoort door mijn partner gewaardeerd te worden.
Dit moet bespreekbaar zijn.
Een waardeoordeel mbt wantrouwen komt neer op het nog veel grote maken van de kosten: Niet alleen is er geen waardering maar zelfs een négatieve beroordeling van het gevoel/ de bijdrage. Ja, dat is dan contraproductief.
Een goed begrip van hoe dit werkt is echt HEEL belangrijk voor open communicatie en voor het onderkennen van wat de betrokkenen in hún idee op de weegschaal van de relatie leggen.
NatasjavE schreef:Huertecilla schreef:Ik leg slechts iets uit![]()
Nee je valt aan.Huertecilla schreef:Een reactie zoals de jouwe is contraproductief, schadelijk; leidt tot verzwijgen en fermenteren daarvan. De betreffende partner legt dit bewust of onbewust op de weegschaal van de relatie.
Mijn reactie is niet schadelijk. Ik ben alleen een andere mening toegedaan dan jij.
Huertecilla schreef:NatasjavE schreef:Mijn reactie contraproductief? Schadelijk zelfs...och kom toch. Dat is lachwekkend.
Wederom een ´mooi´ vorbeeld van hoe de mening van de ene door een waardeoordeel en gebrek aan respect de ander négatief doet voelen.