kinderen en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:06

Eulogy schreef:
Het ligt er ook nog aan wat je voor werk doet natuurlijk... als je jarenlang gestudeerd hebt en je een goede baan hebt, lijkt me niet dat je dan ineens thuis gaat zitten of part time gaat werken (bovendien kan dit in veel beroepen niet eens). Waar heb je dan al die tijd moeite voor gedaan?

Zo'n mentaliteit heb ik ook inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat als je een wat duidelijker maternal compass hebt dan ik je misschien wel makkelijker je studie 'weggooit' en voor het moederschap gaat. Ik zou het zelf belangrijk vinden dat de vader van het kind ook een belangrijke opvoedkundige rol speelt in de eerste levensjaren van het kind, zou het sowieso willen verdelen qua thuisblijven en werken. Ik kan best minderen in mijn uren, maar dan gaat mijn vent dat ook doen.

StalNollie

Re: kinderen en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:09

ik heb een opleiding afgerond en 6 jaar in gewerkt, en met pijn in me hart hier nu afstand van gedaan.
hoe je het ook wend of keert je hoort je kinderen op de eerste plaatst te zetten.

en wij hebben ook niet de makkelijke keuze gehad hoor om mijn baan op te zeggen ook financieel niet, maar we hebben nu zo iets ik ben op zoek naar iets wat bij ons gezin past.
en hopen daar het beste in te krijgen, en dan doen we het de komende jaren maar met minder.
mijn kinderen komt ten alle tijden als eerste en die keuzes maken horen erbij anders moet je denk niet aan kinderen willen beginnen ben ik van mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:15

Ik doelde eerlijk gezegd meer op een universitaire studie oid. Mijn moeder was advocaat en kon simpelweg niet part time werken. Daar heeft ze ook heel hard voor moeten knokken, dan ga je niet zomaar thuis zitten... Mijn vader heeft trouwens wel een tijdje part time gewerkt en was op woensdag thuis, die werkt in de IT en dat kon een stuk makkelijker :j

Verder sluit ik me bij Emma aan, ik vind het gek dat het nog steeds vooral de moeder moet zijn die dan maar thuis blijft.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:21

Het moet niet altijd de moeder zijn, maar meestal is het zo dat de moeder dat wíl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:24

Het wordt van mannen ook gewoon minder geaccepteerd, het is voor mannen oprecht lastiger. Ouderschapsverlof voor de vader was hier altijd 2 dagen, voor vrouwen een jaar. Go figure.

Gelukkig mag je het nu delen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:23

benangelique schreef:
Het moet niet altijd de moeder zijn, maar meestal is het zo dat de moeder dat wíl.

Of pa kan niet. Mijn man kán niet parttime werken, is geen mogelijkheid voor op dat bedrijf. En tja, even zo ander werk vinden is ook geen optie en ik werk sowieso niet voltijd dus financieel hebben wij wel zijn werk nodig :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:24

StalNollie schreef:
ik heb een opleiding afgerond en 6 jaar in gewerkt, en met pijn in me hart hier nu afstand van gedaan.
hoe je het ook wend of keert je hoort je kinderen op de eerste plaatst te zetten.

en wij hebben ook niet de makkelijke keuze gehad hoor om mijn baan op te zeggen ook financieel niet, maar we hebben nu zo iets ik ben op zoek naar iets wat bij ons gezin past.
en hopen daar het beste in te krijgen, en dan doen we het de komende jaren maar met minder.
mijn kinderen komt ten alle tijden als eerste en die keuzes maken horen erbij anders moet je denk niet aan kinderen willen beginnen ben ik van mening.

Tja, wij blijven ook beide werken en kind komt toch écht op de eerste plaats. Kan ook gewoon hand in hand gaan he? Een sluit het ander niet uit gelukkig :=
Zolang je het maar goed opvangt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:40

vuurneon schreef:
benangelique schreef:

Of pa kan niet. Mijn man kán niet parttime werken, is geen mogelijkheid voor op dat bedrijf. En tja, even zo ander werk vinden is ook geen optie en ik werk sowieso niet voltijd dus financieel hebben wij wel zijn werk nodig :=

Is ook zo, maar het gaat er in dit geval om dat moeders vaak helemaal niet graag weg willen bij hun kroost

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:09

ook al zou ik als je diep in mn hart kijkt liever thuisblijven voor de kinderen, toch hou ik mijn baan... een op de drie relaties/huwelijken strandt tegenwoordig, (helaas ervaringsdeskundig) en dan is het toch wel fijn om niet financieel afhankelijk van elkaar te zijn. Ook mbt pensioenopbouw en belastingen is het handiger om te blijven werken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:38

Hier een mama die ook best wat meer thuis wil zijn en het gezeul en geplan een beetje beu is, maar er is jammergenoeg geen alternatief. Niet werken is geen optie want dan is de afbetaling te zwaar en de paarden lukken dan al helemaal niet.
Ik ben nog het meeste gefrustreerd over de paarden die ik heb waar ik ondertussen al 8 weken niet meer op gereden heb, ik heb er zelfs een topic over geopend!
De paarden wegdoen? Nee, ook geen optie. Ik heb mezelf beloofd dat het allemaal wel makkelijker gaat gaan maar nu wil ik er ook zijn voor ons kleintje van 22 maanden. Dus het is werken of bij kleintje zijn. Dat zijn nu even de enige mogelijkheden.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:40

ik zou ook het type niet zijn, om thuis te blijven vindt mijn werk leuk, maar het is passen en meten, en de dagen dat ik thuis ben met de kindjes geniet ik met volle teugen van ze,
en als de jongste oud genoeg is gaat ze twee keer per week een ochtend naar de peuterspeelzaal, om samen met andere kindjes te spelen, en leuke dingen te doen,
en de rest is ze fijn bij oma, en soms gastouder,

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:52

juval schreef:
ook al zou ik als je diep in mn hart kijkt liever thuisblijven voor de kinderen, toch hou ik mijn baan... een op de drie relaties/huwelijken strandt tegenwoordig, (helaas ervaringsdeskundig) en dan is het toch wel fijn om niet financieel afhankelijk van elkaar te zijn. Ook mbt pensioenopbouw en belastingen is het handiger om te blijven werken.

Precies!

En over ouderschapsverlof voor vaders, die 2 dagen, geen idee waar die vandaan komen, maar ouderschapsverlof voor ouders is gelijk sinds jaren.
Bevalllingsverlof is voor vaders nog wel 2 dagen. Ouderschapsverlof 26 weken. Gelijk voor zowel man als vrouw.

Mijn 3e week is aangebroken en ik vind het heerlijk weer aan de bak te zijn. Mijn vriend moet wennen, hij moet ineens ook kinderen naar school brengen en met ze naar zwemles. Iets wat ik lang alleen heb gedaan.
En het voelt zó goed om aan de bak te zijn. Onafhankelijkheid! En om de reden die Juval ook aan geeft. Gaat mij niet gebeuren dat ik niks kan of heb als mijn relatie evt op de klippen loopt.

Heb een super bijrijdster die ook wat zorg uit handen neemt en ws kom ik zelfs aan sporten toe op woensdagavond. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:55

Ik woon niet in Nederland en hier is het anders :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:05

Wat ik zei over niet werken dan, weet ik uit eigen ervaring. Mijn moeder heeft ook (bijna) nooit gewerkt en mijn vader is arbeidsongeschikt geworden en ze moeten rondkomen van €1700 elke maand.
De huur is alleen nog maar €300 in de maand en daarnaast iets van €150 aan gwe en internet en tv. Ze hebben een dochtertje van 3 en heb ze nooit horen klagen. Tot een paar maanden geleden woonde ik nog thuis en mocht mijn eigen boodschappen doen van hun geld. Vroeger kreeg ik ook alles als kind en kwam niets tekort. Oke, we ging nooit op vakantie, dat dan weer niet... Maar ben niets anders gewent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:28

Gucci_ schreef:
Wat ik zei over niet werken dan, weet ik uit eigen ervaring. Mijn moeder heeft ook (bijna) nooit gewerkt en mijn vader is arbeidsongeschikt geworden en ze moeten rondkomen van €1700 elke maand.
De huur is alleen nog maar €300 in de maand en daarnaast iets van €150 aan gwe en internet en tv. Ze hebben een dochtertje van 3 en heb ze nooit horen klagen. Tot een paar maanden geleden woonde ik nog thuis en mocht mijn eigen boodschappen doen van hun geld. Vroeger kreeg ik ook alles als kind en kwam niets tekort. Oke, we ging nooit op vakantie, dat dan weer niet... Maar ben niets anders gewent.

Ze werken dus beide niet? := bizar, dat vind ik niet bepaald een goed voorbeeld voor je kinderen.

Ik snap werkelijkwaar niet hoe je met een kind kan rondkomen van €1700 en het niks te kort kan laten komen. En als beide ouders niet werken, hoe leer je je kind dan te werken voor z'n geld?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:37

1700 euro en dan maar 300 euro huur. nou dan moet je makkelijk rond komen hoor :o
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 18-08-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:38

joyca schreef:
toen ik mijn eerste kindje net had, woonde ik op 5 minuten lopen van mijn moeder, en 10 minuten lopen van mijn werk, maar dat was in een flat, nu heb ik een huurhuis met tuin en nette buurt,
mijn moeder wilt het liefste gewoon bij haar thuis zijn, ook de afstand van haar flat naar de school van de oudste is korter dan ons huis naar school, en een andere oppas zie ik financiel gezien niet zitten, sommige weken dan zijn ze veel thuis en andere weken dan wat meer bij oma, de oudste neem ik dan nog sneller mee, omdat ze zelf kan fietsen en achterop de fiets kan zitten, maar ik ga eens kijken voor een zitje voor in de fietskar, dan kan de baby ook beter mee, met de maxicosie in de kar krijg ik het plastic niet goed dicht, en ze huilt steeds als ze achterin de kar zit,
ik heb een draagzak, maar weet niet of het verstandig is om daar ook mee te fietsen eigenlijk

mijn afdelinschef houdt wel rekening met me, heb een tijdje op maandag vrijdag en zaterdag gewerkt en dat was voor mij rustiger, maar nu is de vakantie periode en moet ze schuiven met de uren en dagen.

Probeer eens een andere baan te gaan vinden dat het voor jou qua tijden makkelijker maakt of ff door het zure appel heen bijten aangezien het voor tijdelijk is i.v.m. de vakantie periode, leuk is anders.

Je moeder kan ik heel goed begrijpen dat ze gewoon het liefst in haar eigen huis is, je mag al blij zijn dat ze je kinderen wilt opvangen/ oppassen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:47

StalNollie schreef:
1700 euro en dan maar 300 euro huur. nou dan moet je makkelijk rond komen hoor :o

Inderdaad ons inkomen incl. toeslagen is vergelijkbaar en wij betalen bijna 600 euro aan huur, vanwege omstandigheden nu even krap, maar anders goed te doen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:06

Echt?

Inkomen: 1700

Vaste lasten: 600 huur, 150 G/W/L, nog eens 200 aan zorgverzekeringen, dan nog inboedelverzekering e.d., boodschappen, sporten, een keer een verjaardagscadeautje of iets dergelijks en dan heb je nog geen schoenen of een winterjas of wegenbelasting, benzine en verzekering van de auto...

Ik vind het knap. Ik verdien in mijn eentje zo'n 2150 per maand netto en haal dat krap. Nou betaal ik 300 euro aan mijn reisabonnement en 700 euro aan huur en dat helpt ook niet, maar van 1700 zou ik niet rond kunnen komen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:21

Je leeft naar je inkomen zeg ik altijd maar. En het is 300 euro huur
Sporten is dan ook geen noodzaak

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:25

Een sport/hobbyclubje vind ik voor kinderen en hun ontwikkeling zeker wel noodzakelijk. :j
Sommige kinderen zitten oo drie clubs, dat vind ik ook overdreven. Maar een club vind ik wel bij de opvoeding horen.
Zeker zwemles.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:56

Precies. Ik vind dat kinderen horen te sporten. In ieder geval moeten kunnen leren zwemmen. En stalnollie, ik doelde op de post van Zonnebloem. Die vertelde over 600 euro huur met een totaalinkomen van 1700 euro.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:02

je hoort me ook niet zeggen dat dit niet belangrijk is maar rondkomen met financiën is belangrijker. en daar hoort dan sport als luxe bij, en zou je dan opzij moeten zetten.

oke klopt van zonnebloem maar ook haar lukt het! super knap maar zeker haalbaar. en nogmaals je leeft vaak na je inkomen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:32

Dan zijn wij het blijkbaar niet eens. Ik vind leren zwemmen geen luxe, maar noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:35

Ik ben het eens met tink89 wat dit betreft.. Leren zwemmen is misschien echt belangrijk, maar ik vind ook een voetbalvereniging oid echt belangrijk voor de opvoeding van een kind. Teamsporten leren spelen is gewoon belangrijk. Met op z'n minst 1000 euro over per maand buiten de vaste lasten kan ik me ook niet voorstellen dat er geen geld over is in de maand om je kind op een sportvereniging te doen.