eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:05

Sorry hoor maar een pony is luxe als je een bijstand hebt. En ik blijf me verbazen dat er toch mensen zijn met een uitkering en een eigen paard. Maar dat terzijde. Bij mij gaat een fatsoenlijk bord eten voor luxe dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:05

sweetwendy schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik hou in excel AL en dan ook echt ALLE uitgaven bij en wat er binnenkomt. Zo heb je goed overzicht.

Heb ik nu ook in word gedaan want excel is voor mij te ingewikkeld :o

Ik heb een programma wat je zo over mag nemen. Telt alles automatisch op of af. Werkt prima.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:10

purny schreef:
Sorry hoor maar een pony is luxe als je een bijstand hebt. En ik blijf me verbazen dat er toch mensen zijn met een uitkering en een eigen paard. Maar dat terzijde. Bij mij gaat een fatsoenlijk bord eten voor luxe dingen

Ja daar heb Ik wel respect voor want soms is het niet anders .
Leef ook op bijstand Nivo .
Werk maar zit net op de grens met maarliefst 25 euro meer als de bijstand .
En ik heb een paard en 2 pony's en een kind en twee honden maar met een beetje pas en meet werk is het te doen .
Zou ze niet kwijt willen en hoop op betere tijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:11

Waar TS op wilt bezuinigen en waarop niet is haar eigen keuze toch? Als zij haar pony wilt houden en op een houtje wilt bijten moet ze dat vooral lekker zelf weten. Ik ben ook geen voorstander van een pony onderhouden van een bijstand, maar als het voor haar en haar kinderen een therapeutisch effect heeft kan ik me best voorstellen dat het moeilijk is om daar afstand van te doen.

Wij hebben het thuis ook een tijd niet breed gehad, maar mijn ouders hebben er (net als jij op dit moment) altijd voor gekozen om niet te bezuinigen op dingen die ons leven een stukje leuker maakten. Ik mocht gewoon blijven paardrijden a 120 euro per 10 lessen, we deden altijd uitgebreid boodschappen etc. Was altijd wel wat lekkers in huis en elke avond een fatsoenlijke maaltijd met genoeg voedingswaarde. Op andere dingen hebben ze dan weer enorm bezuinigd. We hebben een hele tijd geen auto voor de deur gehad, die is verkocht omdat het een te grote kostenpost werd. Mijn moeder is extra gaan werken waardoor ik moest oppassen, en ga zo maar door. Bezuinigen is voor ieder zo persoonlijk. De makkelijke oplossing is inderdaad om te stoppen met de uitjes en de kinderen op een andere manier te gaan vermaken, met een eigen pony kom je al erg ver en anders zwermt het van de low-budget dingen op het internet die je kan doen met kinderen. Aan de andere kant kan ik het me ook prima voorstellen als TS het type is dat wel liever bezuinigt op de boodschappen en haar kinderen leuke dingen geeft. Zo lang de kinderen er verder niet onder lijden (niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen, in kapotte kleding lopen e.d) zie ik niet in waarom bezuinigen op de boodschappen niet zou mogen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:12

Ik zou zeggen:
-pony wegdoen, gratis verzorgshet zoeken om 2-3x per week te poetsen en evt mee te wandelen (al dan niet met een kind erop)
-extraatjes flink indammen
-ranja ipv frisdrank: frisdrankfles(sen) vullen met een beetje ranja (dat de bolletjes net onder staan) en aanlengen met water, fles(sen) in de koelkast zetten. Dan kun je meer dan 7l ranja maken, eerder 15-20l als het niet meer is. :)
-dubbellikkers heb je al voor ong €0,80 per doos van 12, geef je kids ieder 1 stokje en je kunt er 12x mee vooruit.
-brood heb je al vanaf ik meen €0,55 bij Aldi of Lidl, anders evt zelf maken
-abonnementen even goed bekijken, evt bij einde telefoonabbo een simonly of overstappen op prepaid (bij AH krijg je extra als je bonuskaartnummer gekoppeld is aan je telefoonnummer)
-mobiel internet uitschakelen en alleen nog via de wifi internetten als je thuis een internetabbo hebt
-grote porties koken of inkopen en per portie/keer invriezen
-letten op reclames, prijzen vergelijken van diverse winkels, A-merken vervangen voor B of C-merken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:14

Ik heb dan geen eigen paard maar rij wel. Heb een Wajong uitkering maar red het tot nu toe wel.
Ik spaar ook zegels van appie. Ik doe er toch elke dag mijn boodschappen. Kook soms voor 2 dagen. Spaar koffiezegels is toch wel weer 2 euro korting al moet ik eerst 25 pakken koffie opmaken. Mijn volle zegelboekjes doe ik apart voor de vakantie volgend jaar.
Ik moet het hele jaar krom liggen omdat ik volgend jaar op vakantie wil naar Amerika. Dus wat jullie met je paardjes hebben heb ik met Amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:15

purny schreef:
Ik heb dan geen eigen paard maar rij wel. Heb een Wajong uitkering maar red het tot nu toe wel.
Ik spaar ook zegels van appie. Ik doe er toch elke dag mijn boodschappen. Kook soms voor 2 dagen. Spaar koffiezegels is toch wel weer 2 euro korting al moet ik eerst 25 pakken koffie opmaken. Mijn volle zegelboekjes doe ik apart voor de vakantie volgend jaar.
Ik moet het hele jaar krom liggen omdat ik volgend jaar op vakantie wil naar Amerika. Dus wat jullie met je paardjes hebben heb ik met Amerika.

Vind je het dan niet een beetje krom om te oordelen over anderen hun luxeproducten? De pony moet weg omdat het niet normaal is omdat van een uitkering te betalen maar een reis naar Amerika is geen probleem.. Is verder niet als aanval bedoeld hoor, ben gewoon echt nieuwsgierig hoe je daarin staat

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:17

Ik ben dan wel nog maar 17, maar zelfs ik herken het :x

Ik denk nu af en toe al, hoe moet dit in de toekomst gaan als ik op mezelf woon?
Mijn moeder wijst me er ook dagelijks op dat ik echt beter om mijn geld moet gaan letten omdat ik anders in de problemen ga raken straks. Ze helpt me ook met afschriften bijhouden etc., van mijn opa moet ik verplicht een kasboek bijhouden omdat hij anders stopt met mijn spaarrekening aanvullen. (Hij en mijn overleden oma zetten al sinds mijn geboorte elk jaar 100 euro op mijn spaarrekening die ik op mijn 18e mag aanbreken. Maar als ik dus nu al zo met mijn geld om ga, gaat ie daar al niet eens aan beginnen en stopt ie ermee...)

En ik ben me er zelf ook heel goed bewust van, maar het lukt me gewoon simpelweg niet om een extra centje voor bijv. Vakantie achter te houden.
Ik krijg 100 euro zak- en kleedgeld per maand, daarnaast werk ik behoorlijk wat uur per week, en daar moet ik dan ook alles zelf van kopen. Ik heb meer dan genoeg geld dus, maar ik koop inderdaad ook wat ik leuk vind, ik kijk totaal niet naar wat ik nodig heb. Gewoon allemaal overbodig. En aan het eind van de maand heb ik daar dan spijt van, maar de volgende maand doe ik het net zo hard weer. Heb ik nog een tientje over, nou dan pak ik maar nog een terasje met een vriendin, want wat is nou een tientje?
En waarom ik het doe? Ik heb geen flauw idee... Het lukt me gewoon niet 'het in me zak te houden'. Aan mijn paard betaal ik 1/3 mee aan de stalling, en de overige kosten splitsen ik en mijn moeder op. Maar ik ben bang dat ik dat vanaf volgend jaar, als ik 18 ben, ook volledig zelf mag gaan betalen, dus dat word ook nog een opgave.. -O-

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:19

lor1_1984 schreef:
Ik zou zeggen:
-pony wegdoen, gratis verzorgshet zoeken om 2-3x per week te poetsen en evt mee te wandelen (al dan niet met een kind erop)
-extraatjes flink indammen
-ranja ipv frisdrank: frisdrankfles(sen) vullen met een beetje ranja (dat de bolletjes net onder staan) en aanlengen met water, fles(sen) in de koelkast zetten. Dan kun je meer dan 7l ranja maken, eerder 15-20l als het niet meer is. :)
-dubbellikkers heb je al voor ong €0,80 per doos van 12, geef je kids ieder 1 stokje en je kunt er 12x mee vooruit.
-brood heb je al vanaf ik meen €0,55 bij Aldi of Lidl, anders evt zelf maken
-abonnementen even goed bekijken, evt bij einde telefoonabbo een simonly of overstappen op prepaid (bij AH krijg je extra als je bonuskaartnummer gekoppeld is aan je telefoonnummer)
-mobiel internet uitschakelen en alleen nog via de wifi internetten als je thuis een internetabbo hebt
-grote porties koken of inkopen en per portie/keer invriezen
-letten op reclames, prijzen vergelijken van diverse winkels, A-merken vervangen voor B of C-merken

En als ze diep ongelukkig worden als ze de pony weg doen ?
Ze hebben die Pony nu eenmaal al .
En mensen zeggen al snel pony weg doen maar wanneer iemand rookt vergeten ze die kosten al snel .
6,20 voor 1 pakje hAhahah die fout maakt me moeder altijd bij mij en me broertje .
Altijd zeuren over mijn paarden .
Maar me broertje die blowt drinkt en rookt lenen ze wel geld omdat in het zo krap heeft

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:21

Ik denk dat het probleem niet zit in het bezuinigen maar meer in de verkeerde keuzes. Ik doe voor m'n ex de geldzaken. Elke maand doen we de betalingen en kijken we wat nodig is. Heeft hij geld nodig moet hij het bij me halen. Geen mogelijkheid voor impuls aankopen. Het is niet zo dat ik hem ook maar iets verbied. Het is zijn geld mag hij mee doen wat hij wil echter onderweg naar mij begint het verstand al weer te werken en koopt hij het niet. Inmiddels denk ik dat hij het makkelijk weer zelf kan alleen vind hij het wel makkelijk zo. Hij heeft nog nooit zoveel geld tot z'n beschikking gehad. Geen angst meer voor de brievenbus en geen lege koelkast meer.
Ts zoek iemand die je erbij kan helpen. Het betekend niet dat je er geen controle meer over hebt maar meer dat je het patroon kan doorbreken.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 04-08-15 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:21

Als je om boodschappen gaat een lijstje maken met wat je nodig hebt. Alleen dat dan ophalen.
Ik doe altijd boodschappen bij de Jumbo (veel eigen merk) met de zelfscanner. Zo zie ik steeds de bedragen. Is het ook geen verrassing meer bij de kassa. Daardoor doe ik nu veel bewuster boodschappen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:22

Als je moeite hebt om rond te komen dan is het eerste wat er bij mij uit zou gaan. Een reis is iets wat een eenmalige uitgave is. Een paard onderhouden kost elke maand wel iets. Nu is een shet naar mijn idee niet duur in onderhoud maar wat nou als het diertje ziek word...
Toen ik m'n huisje kreeg heb ik m'n leskaart opgezegd. Dit was 65 euro per maand en daar had ik bijna 2 weken eten voor. Dus het is een kwestie van keuzes maken

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:23

Meid je hebt 2 kinderen!
Ten eerste zou je voor jezelf kunnen opschrijven wat je kunt besparen en daar ook mee aan de slag gaan, je schrikt van wat dat scheelt!
Verder goedkope ranja en water drinken, water met citroen is ook lekker! Let is met boodschappen op wat je overbodig koopt en koop van alles het huismerk, scheelt je zoveel!

Geef jezelf een schup onder ow kont meiske! Die pony hoeft echt geen 24 halsters en 17 dekjes. bewijze van spreke, ik weet niet hoe dit is natuurlijk. mogen alle basiskosten van ponylief al teveel zijn zou ik toch bij jezelf is gaan nadenken of je hem wel houden kunt.

Klinkt lastig, al dat bezuinigen maar begin eraan en je zult zien dat het allemaal best meevalt, go for it.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:25

purny schreef:
Als je moeite hebt om rond te komen dan is het eerste wat er bij mij uit zou gaan. Een reis is iets wat een eenmalige uitgave is. Een paard onderhouden kost elke maand wel iets. Nu is een shet naar mijn idee niet duur in onderhoud maar wat nou als het diertje ziek word...
Toen ik m'n huisje kreeg heb ik m'n leskaart opgezegd. Dit was 65 euro per maand en daar had ik bijna 2 weken eten voor. Dus het is een kwestie van keuzes maken

Maar als ze die shet nu weg doet en ze blijft onnodig speelgoed en andere dingen voor de kinderen kopen blijft ze met precies het zelfde probleem zitten.
Die shet is het probleem NIET, die onzinnige impuls aankopen WEL.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:39

sweetwendy schreef:
Ivy_ schreef:
Dat is wel erg veel! Ik betaal 6 euro per maand :=

En dat zeggen meer mensen uit mijn omgeving.. morgen toch maar even informeren :)*

Bij het overlijden van mijn broertje heb ik de mijne drastisch aangepast. Een huidige begrafenis/crematie kost deze tijd zoveel meer dan in de tijd dat je deze verzekering hebt afgesloten. Ik wil daar mijn dierbare niet mee opzadelen.

Billy

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:49

Mijn advies: word volwassen en neem je verantwoordelijkheid...
Je kinderen hebben niks aan speelgoed of een shetlander als ze niet fatsoenlijk te eten krijgen...
Prioriteiten stellen in het belang van je kinderen
En verkoop alle rommel die je gekocht hebt en die jij, je kinderen of die pony over hebben op mp. Scheelt een hoop rotzooi in huis en je kunt weer boodschappen doen.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:53

Voor de jongeren mensen onder ons die nog leren/studeren helpen met tuinieren of schoonmaken in de buurt kan ook een leuk zakcentje verdienen.

Zelf heb ik het gelukkig niet slecht en kan goed sparen:). Maar vind het knap hoe mensen van een bijstand rondkomen! Nou gooi ik zelf ook niet met geld maar mag soms best iets meer opletten. Probeer zelf ook spullen die ik niet meer gebruik op marktplaats te zetten, omdat het zonde is als het hier maar rondslingert.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:58

Ik herken het wel hoor TS, je wil je kinderen niet tekort doen. Ik kom elke maand uit maar er zijn tijden geweest dat dit niet zo was. En dit zat hem ook in alle extra uitgaven die niet nodig waren. Ik bleef kopen voor de kinderen en kwam dan ook niet uit.

Ik overweeg nu alles, heeft een tijd geduurd maar de knop is om. Gewoon bij elke aankoop die je wilt doen, goed kijken naar wat je in je handen hebt en je afvragen of het echt noodzakelijk is of voor de heb. Ik liep soms wel een kwartier met een jurkje voor mijn dochter in een winkel maar hing het uiteindelijk terug. Het jurkje is superleuk, maar ze heeft er al genoeg.

Ook ben ik gestopt met online winkelen voor de kids, want voor ik het wist ... Nu ga ik alleen met een doel en budget en d ht alleen als het echt nodig is.

Als de pony jullie alles waard is, niet wegdoen. Probeer de extra's, die niet noodzakelijk zijn te beperken of helemaal mee te stoppen, langer nadenken over een evt. aankoop. En leef van je minimale uren en spaar de extra uren voor mindere tijden/tegenvallers.

Succes

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 00:17

sweetwendy schreef:
dat is makkelijker gezegd dan gedaan dus vandaar ook de vraag of mensen dit hebben meegemaakt en hoe ze het hebben opgelost

Niet meer pinnen. Stel een budget in. Bijv 30€ per week.
Eens per week je weekgeld uit de flappentap halen en alles daarmee contact afrekenen. Op is op.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 01:00

Niet alles precies gelezen, maar wel dat de pony weg moet.

Of je nou een pony ergens goedkoop hebt staan, of 2 honden en 3 katten.
Dan is de pony goedkoper.

Mijn vriend zat ook in de bijstand, en ik wou niet dat alles op mijn bordje zou komen, dus aan het begin van de maand pinde hij geld voor de boodschappen (ik de helft hij de helft), en wat die verder dacht nodig te hebben om leuke dingen te doen.
Dus soort van zakgeld.
En dat bedrag moest dan natuurlijk wel uit kunnen.

De pinpas in een la gelegd, en 1x per maand mocht die die nog gebruiken.
Hij kocht ook alles wat die wou, vooral in de supermarkt om het daarna in de kliko te gooien omdat die het niet opat.

Ga voor jezelf kijken wat je lasten zijn en hoeveel geld je overal dus voor nodig hebt.
Dus je verzekeringen, belastingen, boodschappen enz.
En houd je hier ook echt aan.

Probeer je boodschappen in 1 keer te halen, je koopt dan veel minder dan als je 2 a 3 keer per week gaat.
En probeer je geld ook te verdelen over de weken.

Als je alle kosten weet weet je ook wat je overhoud.

Plan van te voren voor de hele maand wat je gaat doen, welk uitje en wat mag het kosten.
En ook daarvoor geld houd je er aan.

Laat je pinpas thuis, neem alleen contant geld mee, en dan gewoon net genoeg, dus niet even 5 euro meer, want die 5 euro ga je uitgeven.

Leer jezelf op die manier om te gaan met je geld.

Mijn vriend is het binnen 3 maanden geluk om van elke dag geld uit geven naar op zn centen zitten te gaan.
En het is zelf zo erg geworden dat ik laatst een aanbieding liet zien en hij doodleuk zegt, dat is geen aanbieding, je hebt maar 50 cent korting.
Een aanbieding is het pas als je 30% of meer korting hebt.

*wat was ik trots*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 04:14

sweetwendy schreef:
dat is makkelijker gezegd dan gedaan dus vandaar ook de vraag of mensen dit hebben meegemaakt en hoe ze het hebben opgelost

Ik heb ook tijden gezeten dat ik het niet breed had.
Maar nooit in de problemen gekomen omdat ik geen impuls aankopen doe.
Ik heb van huis uit geleerd bij dingen die niet nodig zijn als eerste levensbehoefte dat je die niet meteen koopt als je ze ziet. Maar dat je er eerst een week over na moet denken of je het echt zo graag wilt hebben en je daar je (spaar)centen voor over hebt.
Ga er maar vanuit dat 9 van de 10 keer je dan besluit het niet nodig te hebben.

Misschien kun jij ook die afspraak met jezelf maken voordat je speelgoed enz. koopt?
Zo ontzeg je het voor je gevoel niet en dat maakt het vaak simpeler dan zeggen het mag niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:15

Ik snap dat je je kinderen niet tekort wilt doen, maar ze zijn meer gebaat bij een goed voorbeeld van mams, dan bij alle 'luxedingen' waar ze later niets meer aan hebben. Er komt -zoals al eerder gezegd- een dure tijd voor je aan met studies etc. Hoe wil je die later gaan bekostigen?

Dus idd, shetlander eruit (mocht die een dure operatie nodig hebben, hoe doe je dat?) en laat ze een verzorgpony zoeken. Geen duur speelgoed. En zo kun je nog meer prioriteiten stellen. Ook met een bijstandsuitkering kun je prima rondkomen, mits je de juiste keuzes maakt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:34

Sooo wat een pittige conclusies worden hier door sommige mensen getrokken zeg..

Ts ik neem aan dat als het echt niet anders kan dat je voor je kids kiest en niet voor je shet, maar zoals ik t nu lees is dit nog echt niet aan de orde.

Goed dat je al bewust bent dat je teveel uigeeft en waaraan. Bedenk op dat soort momenten of je het echt nodig hebt, of gewoon graag wilt (voor je kids of shet).

Haal voldoening uit het bij je paardje zijn en niet uit nieuwe spullen. Hetzelfde met je kids, leuke uitjes hoeven niet duur te zijn (andere speeltuin, kindeboerderij). En natuurlijk is een ijsje na afloop extra fijn, maar die kun je dan ook gezellig thuis eten. Alles zo goedkoop mogelijk maken, dit zal voor je kids weinig uitmaken. Onverdeelde aandacht van een ouder is onbetaalbaar :-)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 09:15

Bedankt voor de reacties.

En idd pony gaat sowieso niet weg..wie mij persoonlijk kent, weet waarom en zoals ik eerder aangaf heeft het een therapeutisch effect op mij na alles wat ik heb meegemaakt en zoveel ben ik er niet voor kwijt per maand en heb een spaarrekening voor het geval dat..

Ik ben ook verzekerd bij yarden en net gebeld en vind het vreemd dat de adviseur van mij nooit heeft gewezen op het feit dat de kids gratis meeverzekerd zijn tot hun 18e. Ik betaalde gewoon netjes ook voor hun en vandaar dat ik zoveel betaalde. Nu moet ik het schriftelijk opzeggen en laten weten dat ze het in mijn polis moeten zetten..

Ik heb een lijstje gemaakt met de inkomsten en uitgaven en ik ga vanaf nu beter op me geld letten maar elke tip kwa geld besparing is natuurlijk welkom :)

Boodschappen doe ik 1 x in de week alleen de kleine boodschapjes zoals verse melk en verse brood haal ik gewoon wel op een andere dag van de week weer.

Met welmoed gaat het goed hoor Imre :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:27

Ik heb ook een periode heel krap gezeten, en ik kocht ook liever iets voor mijn paard dan eten... Ik ben ook lijstjes gaan maken, wat komt er binnen en wat gaat er uit.

Nu is het voor mij financieel vele malen beter geworden maar nog steeds heb ik last van een gat in mijn hand. niet voor mezelf maar wel voor mijn paard.

Ik stort zelf nu elke maand geld op mijn spaarrekening zodat ik zelf een klein budget overhoud voor benzine en overige dingen (eten, huur etc. wordt van een gezamelijke rekening betaald.), doordat ik maar een klein budget zie denk ik 3x na voor ik iets koop en ik probeer zelfs van dat budget nog geld over te houden, en trots dat ik ben als dat lukt haha

Misschien helpt het voor jou ook om een reeel budget te maken en het geld wat je overhoud op een andere rekening vor noodgevallen. dan is het uit je zicht, bij mij helpt dat :)