Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:07

Zijn in dit geval de "eventueel" zieke paarden dan werkelijk belangrijker dan iemand die misschien wel klem in de auto zit door een omgevallen boom??? Als er die dag geen storm was geweest, hadden ze vast en zeker netjes alles afgehandeld, maar zaterdag was een iets ander geval denk ik en had de brandweer wel iets meer te doen dan om toestemming te vragen....

palousa_boy schreef:
Over bordjes niet betreden en privé..

Zie de brandweer al staan bij een grote brand, oh jongens, hier mogen we niet in, laat dan maar fikken :D

:+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:08

De mensen die naast die boom wonen zeiden dat er maar 1 flinke tak op het fietspad lag.Die mensen hebben deze tak zaterdagavond nog in stukken gezaagd en van het fietspad af gehaald.Ze zijn de hele avond bezig geweest daar met zagen.ook hadden ze takken uit mijn weiland gehaald,omdat ze wisten dat de paarden deze niet mogen eten.
Het fietspad was vrij en verder waren er geen half afgebroken takken in die boom.Het was dus niet gevaarlijk,volgens die mensen dan he.
De brandweer had mijn nr. allang,hoe kunnen ze me anders achteraf pas bellen?
Ik hoef geen eens schade vergoeding,ik vind alleen dat ze me op de hoogte hadden mogen brengen.Dan had ik ze ff in de paddock kunnen zetten en niet in het weiland waar het gras net begon te groeien.
Dat is alles wat ik ervan vind.Ook de manier waarop ze te werk gaan was erg grof,dat zeiden de mensen die er wonen ook.

Er was geen gevaar op dat fietspad!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:08

Daks schreef:
gypsy denk je nu werkelijk dat een brandweer er aan denkt of een paard/pony mogelijk ziek is of word van verplaatsen. 8)7

Sjonge kort door de bocht zeg.

Nee ik zie inderdaad dat ze daar niet over nadenken. En daar kan ik niet bij.
Die boom was echt geen levensbedreigende situatie. Ze hadden het fietspad af kunnen zetten en dan was er niemand in gevaar geweest.
Ook is er in deze situatie helemaal geen sprake van dat het uren duurt om TS te bellen.
Oftewel gewoon een beetje cowboytje spelen dit.

Ik wil de moraalridders hier wel eens horen als iemand een talentvol sportpaard verliest door dit soort fratsen. Of als een brandweerman een doodschop krijgt van een paard wat er niet op zit te wachten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:09

Ik vind ook zeker niet dat ze tijd moeten besteden aan toestemming krijgen, dat hoor je mij nergens zeggen. Ik heb het over even een paar minuutjes besteden aan een poging doen om de eigenaar van het land in te lichten. In dit geval was het de stichting geweest, die had TS kunnen bellen.
Het hele riedeltje wat jij noemt van al die eigenaren bellen etc vind ik ook te zot voor woorden, dat is tijdverspilling. Net zoals gaan wachten op een eigenaar. Geen aannames doen maar lezen wat ik schrijf aub. Ik vind het normaal dat ze dus heel even proberen om te eigenaar in te lichten van hun handelingen. Geen toestemming vragen want die hebben ze gewoon, niet wachten op gedoe en gezeur, maar wel ff laten weten dat het gaat gebeuren indien dit snel en makkelijk kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:09

Het zal wel aan mij liggen…maar waarom niet gewoon ff de gemeente bellen en in overleg gaan?
Ben het helemaal met Sammie eens, het wordt tijd dat er veel en veel minder geneuzeld wordt.

Kinke

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:11

Nou foei, stomme brandweermannen. Hoe durven ze, geen opleiding tot dierenarts hebben. En hebben ze wel hun paardenfluisteraar papiertje gehaald? Want als ze dieren in veiligheid moeten brengen, maar dat gaat niet zoals baasje dat wil, hoe durven ze!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:14

Sammie schreef:
Die brandweermannen heb je ook. Dat klopt. maar deze mannen hebben netjes paarden verplaatst. Maar wat wil je er verder mee zeggen? Dat ze boom hadden moeten omzagen en de paarden hadden laten staan, zodat de boom in het weiland was gevallen? Of dat ze de boom hadden laten staan wachtend op een fietser om er onder terecht te komen of dat de boom uit zichzelf het weiland in was gekomen.. Is dat waard?

Er is bij diverse korpsen de laatste veel aandacht geschonken aan het omgaan met paarden.

Maar ik lees hier eigenlijk alleen maar ontzettend veel kortzichte opmerkingen. Van mensen die gewoon niet snappen hoe het werkt met betrekking tot veiligheid van de omgeving en de taken van de brandweer. Er zijn korpsen geweest die uren in touw zijn geweest met het omzagen van gevaarlijke bomen. Die van hot naar her rennen, maar hier wordt maar geroepen ach ja… als ze er na kunnen bellen (terwijl het dan rustig is of is uitbesteed is aan iemand omdat ze dan een persoon kunnen missen of ze hebben na uren de juiste persoon te pakken) kunnen ze het ervoor ook.. (uren wachten tot de juiste persoon/eigenaar is gevonden en dan hopen dat er in één keer wordt opgenomen). En in de tussentijd eten ze uit hun neus? Brandweer is vrijwillig. Ze zijn uren in touw naast hun gewone werk en gezinsleven en ze krijgen hiervoor een kleine onkostenvergoeding.. Onkostenvergoeding van juist… de gemeentekas.. die wij betalen. Dus lekker klagen dat je zoveel belasting af moet dragen als de brandweer straks dubbel zo lang bezig is omdat een stel Bokkers vindt dat ze eerst in drievoud toestemming moeten hebben om een gevaarlijk obstakel te verwijderen.

En nee leuk is het niet en ts kan idd best achter verwijdering van die boom aangaan (misschien moet de stichting het in dit geval zelfs doen?), maar veiligheid gaat vóór principieel gedoe als niemand mag aan mijn paarden zitten. Even meedenken en meedoen in de maatschappij mensen! Alsjeblieft!

Nou idd.

Stel dat de brandweer een paard uit een sloot moet takelen en er is nog geen eigenaar bij. Dan wil je toch ook graag dat ze eerst het paard in veiligheid brengen i.p.v. eerst de eigenaar te achterhalen en het paard maar te laten wachten.
Of wat als die tak boven jouw wei had gehangen en nieuwsgierige paarden stonden er onder? Dat deden mijn pony's namelijk wel in de hoop wat bladeren te pakken te krijgen.
Dan wil je toch ook dat ze direct handelen?

Er wordt is binnen de brandweer de laatste tijd al veel aandacht aan de omgang met paarden. Dat is alleen maar positief. Je kunt niet verwachten dat brandweermannen/vrouwen veel af weten van paarden m.b.t. eikeltjes eten, hoefbevangenheid e.d.

In dit geval was er gewoon een gevaarlijke situatie. Ze hebben het vast op zo'n best mogelijke manier opgelost, met zo min mogelijk verdere schade als gevolg. Daar worden ze op getraind. Doorgaan oefent vrijwillige brandweer minimaal iedere week een avond.
Ze hebben het gewoon hartstikke druk met dit weer en zoals Sammie al aangaf is het vaak vrijwillige brandweer die dit naast hun werk en gezin doen.
Ze moeten gewoon snel handelen, want ze kunnen zo weer opgepiept worden voor een volgend iets.

In mijn wei zijn er ook 3 enorm grote takken uit een boom komen waaien. Deze hebben wij zelf verwijdert, daar het bomen waren op eigen terrein. Hierbij hebben wij ook een deel van de omheining en enkele weipalen niet kunnen sparen.
Vervelend, dat wel, maar niet het einde van de wereld. Je kunt vast iemand (boer) regelen met zo'n grote hamer om die paar weipalen goed vast te slaan. En het gras komt ook wel weer goed.

Ik zou zelf even de gemeente bellen om te vragen of ze de boom kortzagen en optakelen. Hier kwam de gemeente met een vrachtwagen en takelarm de afgevallen takken ophalen die op de weg/berm lagen.
En anders zou ik eens vragen of er mensen zijn in de omgeving die de boom kort willen zagen en mee willen nemen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-07-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:14

De reden dat ze me achteraf belde was,zodat ik wist dat hun waren geweest en dat het geen vandalisme was.
Die boom mochten ze echt wel in de wei neer leggen,ik zou volop mee werken,maar had het wel graag van tevoren willen horen.En dat ze druk zijn begrijp ik ook zeker wel.

Nogmaals,er was géén gevaarlijke situatie.De afgebroken tak was al verwijderd door mensen!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:15

Voor je telefoonnummer, misschien is er iemand achter de schermen hard aan het zoek alle contact gegevens van waar de brandweer wat heeft gedaan om contact op te nemen?

Heb nu geen fotos ervan maar zo werd mijn vader uit bed gebeld (telefoonnummer hangt op het ingangshek) dat ze een kudde koeien in de weide hadden gezet. Ze bellen terwijl ze handelen als het kan, anders pas na veiligstellen van de omgeving. In dit geval koeien achter het hek kwijt kunnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:17

gohya schreef:
De reden dat ze me achteraf belde was,zodat ik wist dat hun waren geweest en dat het geen vandalisme was.
Die boom mochten ze echt wel in de wei neer leggen,ik zou volop mee werken,maar had het wel graag van tevoren willen horen.En dat ze druk zijn begrijp ik ook zeker wel.

Nogmaals,er was géén gevaarlijke situatie.De afgebroken tak was al verwijderd door mensen!

Dat vind ik heel netjes dat ze naderhand belden om het te melden.

Ik denk niet dat het redelijk is van de brandweer te verwachten dat ze jouw telefoonnummer weten of op gaan zoeken en jou eerst gaan bellen.
Zij zijn daar om een gevaarlijke situatie op te lossen. Wat als ze iemand bellen die toevallig niet mee wilt werken, stennis gaat schoppen en in de pad gaat lopen? Dat weten ze op voorhand niet.

Ze kunnen beter handelen, proberen de schade beperkt te houden en het naderhand melden. Het is vervelend dat er schade is, maar het is toch allemaal redelijk simpel op te lossen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:20

Ik zou ten alle tijden meewerken! nogmaals,ik hoef geen schade vergoeding of wat dan ook.
Als ze die 2 palen gewoon weer in de grond zetten en die boom eerdaags verwijderen,prima.
Ik hoop alleen dat ze het wel ff melden als ze die boom komen halen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:21

Gypsy schreef:

Volgens mij speel jij cowbowtje met once in a lifetime situaties van toevallig net gif gespoten, bange paarden, een dood top sportpaard of doodstrap bij de brandweer.. :) (Pech, pech, Staat wrs niet buiten met zulk weer := , pech.. een brandweer evenals de politie zet mensenlevens voor dat van dieren. Dat is algemeen bekend)

Je kan gewoon niet verwachten dat men eerst belt en dan pas ingrijpt. Als je dat bij ts doet moet je het bij iedereen gaan of willen doen en dan kun je dus echt een van de beschreven situaties tegenkomen.

En of die boom wel of niet gevaarlijk was.. Ik laat dat aan de brandweer over. Zij waren van mening dat ie per direct om moest.. Dat zal dan wel terecht geweest.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:21

Heb je al contact opgenomen? Dat is misschien wel makkelijk, om even aan te geven dat je op de hoogte gebracht wil worden als ze de boom komen halen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:27

Heel leuk dat iedereen aanhaalt wat als......
Er was toch geen gevaar dit waren opruimwerkzaamheden die volgens mij een stuk beter gepland hadden kunnen worden.
(wat is dat toch dat je schijnbaar op politie en brandweer geen enkel spoortje kritiek mag hebben. Zijn toch ook gewoon mensen die fouten maken en daarop gewezen mogen worden)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:29

Sammie schreef:
Gypsy schreef:

Volgens mij speel jij cowbowtje met once in a lifetime situaties van toevallig net gif gespoten, bange paarden, een dood top sportpaard of doodstrap bij de brandweer.. :) (Pech, pech, Staat wrs niet buiten met zulk weer := , pech.. een brandweer evenals de politie zet mensenlevens voor dat van dieren. Dat is algemeen bekend)

Je kan gewoon niet verwachten dat men eerst belt en dan pas ingrijpt. Als je dat bij ts doet moet je het bij iedereen gaan of willen doen en dan kun je dus echt een van de beschreven situaties tegenkomen.

En of die boom wel of niet gevaarlijk was.. Ik laat dat aan de brandweer over. Zij waren van mening dat ie per direct om moest.. Dat zal dan wel terecht geweest.

We praten over een boom bij een fietspad.... Kom op zeg. :+ Die al een paar dagen er zo bij stond. Ik vind het dan pas echt vreemd dat het niet meteen zaterdag opgelost is als het zo gevaarlijk was. Of dat het fietspad niet afgezet was? Grove nalatigheid, als het echt zo gevaarlijk was als Sammie beweert. Die boom had dus al meerdere dagen bovenop elke willekeurige voorbijganger kunnen vallen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:32

Ik vind het altijd zo knap dat bokt via een computerscherm de situatie zo goed kan inschatten.
Je weet niet wat de situatie precies is. Misschien is de boom deels omgewaaid en instabiel geworden. Door de vele regen wordt de grond nog zachter en instabieler en kan de situatie gevaarlijk worden.

Maar wat is nou eigenlijk het probleem? TS kan de geleden schade IMO gewoon verhalen op de gemeente. Die komen de boom halen, hek wordt opgeknapt, en dan is het toch klaar? Of denk ik te simpel? Mensen maken zich altijd zo druk, volgens mij gewoon puur om het drukmaken. Denk aan je bloeddruk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:33

Blijkbaar. Ipv een topic te openen kun je ook gewoon even een belletje plegen met de gemeente.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:33

Gypsy schreef:
Grove nalatigheid, als het echt zo gevaarlijk was als Sammie beweert. Die boom had dus al meerdere dagen bovenop elke willekeurige voorbijganger kunnen vallen.

Dat had inderdaad mogelijk geweest. Wees blij dat dat niet is gebeurd :) Zaterdag zullen ze ook bomen hebben omgehaald. De brandweer weet wat ze doet.. daar ga ik iig wel vanuit.

Sammie beweert trouwens helemaal niet dat het echt zoo.. gevaarlijk was geweest. Want Sammie heeft net als Gypsy die boom niet gezien, maar Sammie vindt wel dat de brandweer er verstand van heeft en dat je geen risico moet willen lopen of nemen met wachten om al dan niet toestemming te moeten krijgen. En wat Sammie nog meer vindt is terug te lezen en als er naar aanleiding dáárvan nog vragen zijn wilt Sammie daar best op ingaan :j

En grove nalatigheid of niet.. Dat maakt nog steeds niet dat de brandweer toestemming moet vragen. Dat zou een hele andere discussie zijn :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-15 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:38

De boom zelf stond stevig in de grond hoor,die stond echt niet op omvallen.
Daarbij was het al veilig gemaakt door de mensen die er wonen,die hadden zeker intresse in de dikke takken eikenhout voor hun kachel.

Ik wilde gewoon weten of dit de normale gang van zaken is,JA dus.Nu ik dat weet,weet ik dat ook voor de volgende keer.Er zijn daar vaker bomen gesneuveld,op grond v.d. instelling,en toen ging het allemaal zonder schade te maken.Vandaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:41

Maar gohya, heb je inmiddels al met de gemeente/ brandweer gebeld over de verwijdering, want daar kan ik niet zoveel van teruglezen?

En het staat je als burger natuurlijk wel vrij om een nette, neutrale, niet vol verwijten brief te schrijven met verbeterpunten in deze situatie. Zowel naar de gemeente als naar de brandweer. :) Je weet nooit welke verbeterpunten ze eruit kunnen halen voor de toekomst.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:42

Ik dacht dat ik veel wat als situaties bedacht maar ik zie dat sommige andere mensen er ook wat van kunnen.

Feit blijft dat ze in dit geval makkelijk een telefoontje hadden kunnen plegen. Hadden ze het zichzelf ook makkelijker mee gemaakt want wie weet hadden de paarden dan al weggezet kunnen worden en had ts zelf al wat draden van de omheining kunnen halen.

Ook genoeg vrijwillige brandweer die het wel stoer vind dat ze opeens alles mogen, dus vandaar mijn opmerking over cowboytje spelen. Hier lopen iig wel figuren rond die er gewoon op kicken.

eilleen333

gohya schreef:
De boom zelf stond stevig in de grond hoor,die stond echt niet op omvallen.
Daarbij was het al veilig gemaakt door de mensen die er wonen,die hadden zeker intresse in de dikke takken eikenhout voor hun kachel.

Ik wilde gewoon weten of dit de normale gang van zaken is,JA dus.Nu ik dat weet,weet ik dat ook voor de volgende keer.Er zijn daar vaker bomen gesneuveld,op grond v.d. instelling,en toen ging het allemaal zonder schade te maken.Vandaar.

Heb je al contact gehad met de gemeente?

Sammie

Nee.. dat is geen feit.. Dat is een mening.. Anders had dit topic geen 4 pagina's gehad :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:44

Mag ik dan opmerken dat ik het bijzonder vind dat ze na het verwijderen van de boom op magische wijze wel opeens tijd hadden om te bellen?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:45

Hoe weet je hoeveel tijd daar over heen is gegaan? Misschien was het wel 2 a 3 uur later.