Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:38

MarcoBorsato schreef:
Amandavd schreef:
Ik vraag mij af of jij wel helemaal goed in je hoofd bent om zoiets te zeggen.... -O-

Nou ik ben recent niet gecontroleerd maar ik ben niet zwanger van iemand waarvan ik niet wil dat hij gezag krijgt over het kind.

Misschien niet anderen langs jouw maatlatje leggen lieveli?

T.S. Probeer zelf heel duidelijk je grenzen te stellen naar je schoonouders. Via je vriend gaat dat niet werken. En inderdaad desnoods door de deur op slot te draaien enz. Het kan heel verfrissend werken als de bom een keer barst. Laat maar gebeuren, zou ik zeggen. Als het lukt, zou ik met vriend en al ergens anders gaan wonen totdat zij de boerderij af gaan. Het zijn lastige situaties maar ook wel een beetje inherent aan het boerenleven en de opvolging. En daar heb je met deze boerenzoon natuurlijk ook zelf weer voor gekozen, waarmee ik wil zeggen dat je er toch een weg in zult moeten vinden als je op de boerderij blijft wonen. Sterkte in ieder geval en laat je niet gek maken. :(:)

En even naar de titel van je OP: Je schoonmoeder bepaalt niet, jij bepaalt (letterlijk, zet en hek met palen om jullie huis :D ;) ) hoever je je schoonmoeder jouw leven laat bepalen. :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 25-07-15 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:40

Mijn maatlatje heeft er niks mee te maken, dankjewel :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:41

Eerste tip die je normaal gesproken krijgt bij relatietherapie bij problemen met schoonfamilie is dat je het 'eigen' kind het gesprek moet laten aangaan, het schoonkind heeft het bij voorbaat al gedaan. Van je eigen moeder pik je ook meer dan van je schoonmoeder, dat werkt andersom vaak net zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:42

Tja dit is een klus voor je vriend. Als hij het niet wil/kan dan zou ik maken dat ik weg kwam als ik heel eerlijk ben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:43

Dan zul je wellicht opnieuw om tafel moeten. Echt met de billen bloot. Alles uitspreken, maar wel eerlijk. Laat iedereen zijn zegje doen. Ergens maar bij de wijn doen lijkt in jouw situatie onvermijdelijk. Want ergens wegkwijnen onder schoonmoeders apel lijkt geen zin te hebben. ... Vooral als straks die spreekwoordelijke roze wolk in de praktijk echt een donderwolk blijkt te zijn.

Is dat de start van een nieuw gezin? Nou hop zet die stap. Laat iedereen eens zien hoe dit volwassen opgelost kan worden.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:43

Dreamybol schreef:
Eerste tip die je normaal gesproken krijgt bij relatietherapie bij problemen met schoonfamilie is dat je het 'eigen' kind het gesprek moet laten aangaan, het schoonkind heeft het bij voorbaat al gedaan. Van je eigen moeder pik je ook meer dan van je schoonmoeder, dat werkt andersom vaak net zo.

Dan mag het eigen kind in dit geval wel eerst een therapie volgen hoe kom ik voor mezelf op. Als hij er tenminste zelf ook problemen mee heeft, want vaak is dat niet of veel minder het geval en ja, ik spreek uit ervaring.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:45

Coloured schreef:
Dreamybol schreef:

Dan mag het eigen kind in dit geval wel eerst een therapie volgen hoe kom ik voor mezelf op. Als hij er tenminste zelf ook problemen mee heeft, want vaak is dat niet of veel minder het geval en ja, ik spreek uit ervaring.

Klopt. Maar dat moet dat kind wel willen, die therapie. Een goede relatietherapeut kan echter wel een zetje geven.

En ik ben het met je eens dat de mannen die in deze situatie zitten vaak nauwelijks moeite doen om eruit te komen. Ken het helaas ook en heb het opgegeven. Godzijdank zonder kinderen in het spel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:46

Mijn geluk was dat mijn vriend volledig achter mij stond en dit ook duidelijk heeft gemaakt aan mijn schoonfamilie.

Het laten klappen van de hele boel is hier onze redding geweest.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:50

Dreamybol schreef:
Klopt. Maar dat moet dat kind wel willen, die therapie. Een goede relatietherapeut kan echter wel een zetje geven.

En ik ben het met je eens dat de mannen die in deze situatie zitten vaak nauwelijks moeite doen om eruit te komen. Ken het helaas ook en heb het opgegeven. Godzijdank zonder kinderen in het spel.

Ze hebben vaak andere belangen, lees de boerderij :D
Hier juist de ervaring dat de "koude kant" wel degelijk invloed kan hebben of dingen in gang kan zetten die anders nooit van de grond waren gekomen. Maar dat lag wel op een ander vlak dan een bemoeizuchtige schoonmoeder. Die heb ik gelukkig niet. :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:56

Zijn jullie getrouwd TS of hebben jullie een samenlevingscontract.
En is het bedrijf van je partner of van zijn hele familie.
En krijgt hij een onkostenvergoeding of echt een salaris.

Allemaal zaken die bepalen wat jullie voor stappen kunnen nemen.
Zonder inkomen zal hij weinig anders kunnen doen dan ja knikken tegen zijn familie en slikken wat ze hem geven.

Klinkt niet erg hoopvol.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:59

Hier ook gehad: En dan wonen ze nog niet eens in de buurt. Uiteindelijk is het uit de hand gelopen tijdens de 2de zwangerschap. Ik had duidelijk gezegd..dat ik tegen de uitgerekende datum het liefst niemand meer in mijn buurt heb dan mijn man en oudste zoon.

Mijn schoonouders (lees schoonmoeder vooral) had zo genaamd niet gehoord dat dit gezegd is:) Terwijl ik getuigen had dat het gewoon algemeen aangekondigde was en zij wist het niet. dus die had in de week van de uitgerekende datum voor 8 dagen een vakantiehuisje geboekt zodat ze in de buurt zou zijn. want het was een aanbieding en kon zij wel even op de oudste passen of komen kijken bij het bevallen....nou je snapt wel dat dat de das om heeft gedaan bij mijn hormonen. Ik ben uit gevallen dat de deur op slot zat en ze hier 8 dagen niet aan hoefde te komen om koffie te drinken en dat ik ze niet binnen zou laten. Ze niet welkom waren. Zo direct en duidelijk gezegd...

Ze waren zwaar gepikeerd..en ik was een ego en weet ik het niet nog al meer. En ze zouden het me nooit vergeven dat ik zo hard en kil was enz. Ik gunde hun haar kleinkinderen niet enz. ik hield ze weg????

Tja..ik heb adem gehaald..en niet meer geluisterd wat er gezegd is. En heb ze serieus gewoon die 8 dagen in hun sop gaar laten koken op het vakantiepark. Of ze langs geweest zijn geen idee? Stekker van de bel lag er uit en deur op slot van binnen uit.

De kleine is overtijd geboren dus alsnog waren ze er voor niets.

Sinds dat gebeurd is...lopen zij op hun tenen...en ontwijken ze mij:) heel fijn..want ik hoef niet meer te denken en doe gewoon mijn ding. En ja..ze zien de kinderen nog. Maar tegenwoordig maken ze een afspraak voor ze iets doen. En als het al eens iets mis gaat in communicatie zeg ik het gewoon.

Is het niet meer mijn last..maar hun last geworden:) En leef ik mijn eigen leven weer zoals ik dat wil..ik leef niet meer voor andere alleen..maar ook voor mezelf. En ja hoor ik geef om mijn man en kinderen en beestenboel:) ahhah en heb leuke vrienden.

Familie kies je niet die krijg je erbij...en daar heb je ook een keuze of je contact wil of niet vind ik tegenwoordig. Vrienden kies je en zij kiezen jou..dat gaat vaak beter. Ik volg mijn gevoel en dat gaat goed en daar heb ik geen schoonmoeder voor nodig die mijn dienstrooster bepaald;)

Je leeft maar 1x..laat je niet leven maar zorg dat je zelf leeft zoals je wil! Je hebt maar 1 kans..en anders maak keuzes..hoe moeilijk of hard ook:0

Het kost mij nu geen energie meer maar hun wel...ik leef lekker...zoals ik wil:0

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:08

mlO_uu schreef:
Ik ben het er ook wel mee eens. En misschien ben ik daarin ook wel te zwak geweest. Maar ik ben al eens weggeweest, heb voor mezelf gekozen en vervolgens toch weer terug gekomen.. Wel goede afspraken gemaakt met hem, maar die worden steeds op de lange baan geschoven.
En eerlijk gezegd doet het mij heel veel pijn dat hij er niet alles aan doet om dat gezag te krijgen.. Maar tekenen voor gezag kan later ook nog, dus ik hoop echt dat hij gaat laten zien dat hij kiest voor zijn eigen gezin en dat hij echt voor onze belangen op gaat komen.

Ik heb zelf een relatie gehad met een boerenzoon die het bedrijf over ging nemen. En zo nu en dan zie ik verhalen hier op bokt voorbij komen en van vriendinnen dat ik er toch steeds meer van overtuigd raakt dat het gebrek aan het hebben van ballen t.o.v. Moeders een veel voorkomend ding is bij boerenzonen. Maar dat is even off-topic.

Wel goede afspraken maken maar die worden op de lange baan geschoven? Dat zijn dan toch gewoon afspraken die niet nagekomen worden. Als nu de intentie is om ze over een maand of drie na te komen. Dan is over jaar nog steeds die intentie om ze over een maand of drie na te komen. Als je afspraken maakt moet je ze ook gelijk in gang zetten of concreet afspreken wanneer er mee wordt begonnen anders zijn het geen afspraken maar beloftes die nergens tot leiden behalve teleurstelling omdat je verwachting gaat maken.

En jou laatste zin heb ik even dik gedrukt. Meid ik denk dat je die hoop moet laten varen hij zal niet opeens anders opstellen tegen over zijn moeder. Dat heeft hij de laatste tijd al genoeg laten zien dat hij het wel zegt tegen jou dat hij op een lijn zit maar niet tegen moeders durft op te komen. Hij komt echt ballen tekort. HIJ moet veranderen wat dat betreft en alleen HIJ kan dan doen en moet dat willen. Daar kan een ander hem niet toe 'dwingen' als hij er niet volledig achterstaat. Jij niet, maar jullie baby al helemaal niet. Ookal hoop je misschien wel dat de baby alles veranderd maar die verwachtingen mag je nooit bij een baby leggen, alleen bij hem maar hij zal je daar waarschijnlijk in teleurstelling. Dus iemand zei hier je had het kunnen weten voordat je in verwachting raakt. En een ander vond het heel hard om te zeggen. Maar een baby veranderd een mens echt niet volledig. Maar hoeveel partners hopen hier wel ( stiekem) op? Worden teleurgesteld? Eindigt in scheiding of slechte relatie en hoeveel kinderen zijn daar wel niet de dupe van?

Dus verwacht niet dat je zwangerschap opeens alles of hem anders maakt. Maar zoek de situatie nu uit. Leg je erbij neer dat hij zo is plus de bijbehorende familieperikelen. Maar ik denk niet dat je dat kan anders had je dit topic niet geopend. Dus praat met hem. Maar verwacht niet te veel. Verwachtingen zorgen normaal gesproken voor meer teleurstellingen dan vreugde. En tijd heeft al uitgewezen dat hij niet zomaar opeens wel tegen zijn moeder op komt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:15

Daantj: Een stukje inhaken op eerste deel van jou en tip misschien voor topicstarter: Als afspraken niet na gekomen worden die gemaakt zijn. Is dat hetzelfde als het mais te laat van het land halen omdat je je afspraak niet nakomt. Of een lagere prijs krijgen voor de melk omdat je te laat was met aanleveren. Misschien kan je het aankleden in die bewoording...naar je man en schoonouders? Want dat begrijpen ze denk ik beter....want dat is wat ze doen naar jou toe...en bestaat het bedrijf ook niet meer als je er zo mee omspringt Misschien zo brengen??? Kan helpen waar je mee zit?

Maar je bent nu zwanger...pas op jezelf en de kleine in je buik...maar maak nu duidelijk dat je het kind niet gaat dopen en je daar niets mee hebt. Zeg het gewoon zo en draai om en klaar discussie. Discussies kunnen alleen plaats vinden en problemen geven als 2 partijen samen mee doen:) En als de een wat zegt en de ander loopt weg..is het snel klaar en duidelijk.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:26

Zeer lastige situatie ts. Ik heb hier ook een schoonmoeder die zichzelf opdringt en ook alles wil bepalen. Mijn man geeft snel toe maar ik niet.

Ze wilde alles met ons huis,trouwerij en onze toekomst bepalen. We hebben een huis gekocht tegenover hun. Puur om het huis, geweldig groot, perfecte ligging alleen dan de overburen.

Ik ben direct heel erg hard geweest. Tegen mijn (toen) vriend en zijn moeder.

Direct gezegd dat ik van haar en hem verwacht en wat ze van mij kunnen verwachten

Geen onverwachtse bezoeken. Zaterdag drinken we koffie bij hun. Hoi en een Doei.

Komen er kinderen? Was ik direct duidelijk in. Komt ze onverwachts bij mij voor de kinderen, is ze niet meer welkom. (Bij mijn schoonzus kwam ze onverwachts haar slaapkamer binnen en pakte het baby'tje van 5 dagen oud uit de wieg en wilde naar de markt met de baby! Mijn schoonzus zette het op een huilen en heeft het kind terug gepakt. Toen heeft mijn schoonmoeder van toen al 60 jaar alles bij elkaar geschreeuwd en de wieg omgegooid en haar man opgebeld dat hij moest komen)

Ik woon nu 2 jaar in het huis en ze is 1x onverwachts binnengekomen om iets te lenen. Daarna heeft ze mijn man gebeld dat ik een loeder was. En hij vind het lastig om zijn moeder op haar plek te zetten en heeft dus gezegd spreek je vanavond. Vanaf toen weer de afspraken herhaald en aangezien ik echt hard was had het gewerkt. Ook deed mijn man vrij weinig tegen haar.

Nu nodig ik haar af en toe uit maar dat is het ook.

Als zij weer tussen ons komt met haar streken, is het snel over tussen mijn man en ik.

Hard zijn. Zo wil ik het en zo gaat het gebeuren. Je vriend hoeft niet eens wat te zeggen maar een assertiviteitstraining zou wel wat zijn voor hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:51

mlO_uu schreef:
CarinaR schreef:
Oei, dat is een lastige zeg.
Heb je dat huis bekeken voor jou en je vriend, of voor je alleen.
Ik denk dat je t je vriend wel moet vertellen, dat je in staat bent om te verhuizen ivm haar.

Ja, voor mijn vriend en mij. Hij weet dat ik hier niet meer wil wonen. We hadden ook afgesproken dat we een huisje in de buurt zouden zoeken.. Alleen nu zet zijn moeder hem weer enorm onder druk met dat ze hem het bedrijf zullen afpakken, wat natuurlijk helemaal niet zomaar kan, maargoed ik snap dat dat voor hem echt vervelend is.
En hij vindt dat wij ons eigen leven moeten kunnen lijden, maar zou het makkelijker vinden als ik me er gewoon overheen zou zetten en we hier konden blijven wonen.
Vandaar dat ik ook pas een huis ga voorstellen als het mij echt wat lijkt en ik weet dat het financieel haalbaar is..

is het bedrijf nu van hem of niet? Zo ja, heel die familie er vanaf gooien. is hetbedijf niet van hem, verhuizen! zsm! En je erover heen zetten? maar accepteren dat je schoonmoeder elke minuut van jou leven gaat bepalen? Nee jullie zitten echt niet op 1 lijn. Hopelijk kom je er uit met je vriend. praat nog eens met hem en vertel nog eens wat je frustraties zijn en waarom je het iet meer trekt. schets de situatie, dat het gewoon echt niet normaal is wat je schoonmoeder allemaal eist. (paarden weg, hond weg, stoppen met werken, meebeslissen in de opvoeding etc).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 01:16

Coloured schreef:
Dreamybol schreef:

En ik denk dat dat de spijker op de kop is.
Manlief is zijn moeder al zijn hele leven gewend en ziet het probleem niet zo erg als ts.
Hij zegt braaf tegen ts dat hij het vervelend vind maar daar blijft het ook bij.
Want anders was hij wel een keer gaan steigeren tegen zijn moeder.
Zolang manlief niet zegt; moeder ik ben er klaar mee ons leven, opduvelen, gaat er nooit wat veranderen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 01:39

Maken dat je van dat erf afkomt je vriend moet in zekere zin zelfstandiger worden zn moeder zit nu te dichtbij op haar eigen terrein om haar tegen te houden. Als je in een apart huisje zit kan je veel meer je grenzen goed aangeven. zovan je komt er niet in want het komt niet uit. leg dat eens aan je vriend voor en zeg dat er dan zoveel meer ten goede kan veranderen. Tis een heel lastig probleem.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 01:56

Een heel vervelende kwestie. In het belang van je a.s. moederschap moet er inderdaad wat gebeuren. Jezelf constant weg laten cijferen, moet je je zeker zelf niet laten aandoen. Vertel je man hoe ongelukkig je bent en schets de situatie zoals jij denkt dat het met jou beter zou gaan. Wanneer hij echt om je geeft dan zou je direct moeten merken dat hij rekening met jou houdt. Wanneer hij er niks meedoet, zou ik je zeker adviseren van hem weg te gaan.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:01

Beste ts hele topic doorgelezen en je hebt al veel adviezen gekregen. Maar zijn ze gelovig? Want in dat geval heb je zelfs onze schepper aan jouw kant ;) .
Je zou je vriend Genesis 2 vers 24 kunnen laten lezen. Duidelijker kan niet. En dan kan hij met die tekst naar zijn ouders gaan. Dan heeft hij niet alleen jou achter zich staan maar ook God. Misschien dat hij dan de moed vindt om door te zetten.

Sterkte!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:00

Wat een rotsituatie TS :(:)
Ik ben benieuwd, wat in jouw gedrag maakt dat schoonmoeder zoveel ruimte van je krijgt? Wat doe je of juist niet dat haar dit lukt?

En wat maakt dat je bijvoorbeeld inderdaad niet gewoon de deur dichtdraait zodat ze niet onverwacht binnen kan vallen? Wat houdt je tegen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:16

Hier een zelfde woonsituatie. Sinds een jaar wonen mijn zoon en schoondochter apart op ons woonterrein. We hebben nooit afspraken gemaakt maar kende de situatie van mijn buurvrouw die ook zo'n last gehad heeft van haar schoonouders.... 20 jaar lang. Ik heb me toen ze dus apart gingen wonen me zelf in mijn schoondochter geplaatst en ben daar na gaan handelen. Afgelopen jaar misschien 6 keer een avondje daar geweest. Zij iets vaker hier maar dit is een huis waar iedereen binnen kan vallen. Dus we spreken elkaar wel regelmatig. Ik zie af en toe dingen die ik anders zou doen. Maar geen haar op mijn hoofd die dat ter discussie zal stellen. Zij moeten gewoon leren van eigen fouten. Heb ik ook gedaan, denk ik dan maar.

Dus ik zou toch een keer rond de tafel gaan. En je man het op laten knappen vind ik onzin en de ruzie vergroten. Jij hebt problemen met hen. Dat gewoon rustig duidelijk maken en om meer afstand vragen. Mensen die zo handelen hebben het zelf vaak helemaal niet in de gaten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:25

Allereerst wat mij opvalt, je komt uit Twente, en laten daar nou net deze gewoontes liggen dat families bij elkaar op het erf wonen en al generaties lang gewoon bij elkaar naar binnen wandelen.
Voor hun een cultuurshock dat deze generatie dat gaat doorbreken.

Aan jou de vraag, hoe sterk ben je en wat wil je hiermee?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:25

slimmerik schreef:
En je man het op laten knappen vind ik onzin en de ruzie vergroten. Jij hebt problemen met hen. Dat gewoon rustig duidelijk maken en om meer afstand vragen. Mensen die zo handelen hebben het zelf vaak helemaal niet in de gaten.

Precies. Ik vind het heel onvolwassen om je vriend of man hier voor te schuiven. Net wat slimmerik zegt, jíj hebt problemen ermee dus zul je er zelf iets aan moeten doen. Moeilijk maar waar. :j

En dat ze het zelf niet in de gaten hebben, komt vaak omdat niemand ooit tegengas heeft (durven) gegeven. Doorbréken die handel!
Laatst bijgewerkt door Coloured op 26-07-15 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:26

Brrr wat een verschrikkelijke situatie. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om daar te blijven. Ik heb even in zo'n situatie gezeten en ik had nog een lieve schoonmoeder maar toch kreeg ik al de kriebels om te bedenken dat ik daar mijn hele leven moest blijven wonen. Bij het idee al werd ik al zo ongelukkig dat ik besloten heb om toen weg te gaan.
Kies voor jezelf en je eigen geluk. Natuurlijk wil je je vriend mee hebben maar als hij echt pertinent weigert en dat niet wil dan moet je toch voor jezelf kiezen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:38

Alleen een huis bekijken en alleen kijken wat de financiele mogelijkheden zijn, de vader het ontzag ontnemen, geen privacy kunnen waarborgen.
Ik vraag me heel erg af of jullie relatie wel goed is?

Waarom geen andere sloten op de deuren, een keer héél duidelijk zeggen dat je schoonouders welkom zijn maar dat je géén onverwacht bezoek wil.Dus aanbellen of bellen of het uitkomt.
En ja dat is moeilijk maar je zal echt wel zelfstandiger moeten worden ipv alleen maar te vluchten

Je kind is geen machtsmiddel, breng het ook niet in die situatie.
Als je precies weet wat je wil zet dan dit als basisregels op papier, overleg die met je man zodat hij het er ook mee eens is en vertel dit dan tegen je schoonouders, moeilijk ja maar als ouder kom je wel voor hetere vuren te staan
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 26-07-15 10:15, in het totaal 3 keer bewerkt