Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:23

Ik ben nu bijna een jaar getrouwd en bij ons waren er zowel bij de ceremonie als bij het diner kinderen ( leeftijd van 5 maanden tot 18 jaar) En ik moet zeggen, wij hebben totaal geen last gehad van de kinderen.
Nou was ons diner wel in buffetvorm, dat zal een hoop gescheeld hebben.

Mama3

Re: Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:29

Ik ben zelf moeder van 3 kinderen en heb ze bij de bruiloft van mijn beste vriendin meegenomen, er was een bbq en een springkussen voor alle aanwezige kinderen. Bij de bruiloft van mijn nicht was onze oudste net geboren, ik was getuige, hij was er dus de hele dag bij. Oppas was geen optie, wij woonde 125 km bij de bruiloft vandaan. Haar nichtjes zijn na het maken van de foto's opgehaald. Diner en feestavond zonder kinderen. Nog 2 bruiloften zonder kids meegemaakt.

Het is jullie bruiloft, gewoon je gevoel volgen en het vooraf bespreekbaar maken, komt vast goed. Zwager is getrouwd zonder fam erbij, alleen 2 beste vrienden als getuige. Het ging om de bevestiging van hun liefde voor elkaar. Heel apart, maar prima, voelde voor hun goed

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:40

Het is jullie bruiloft dus jullie mogen beslissen.

Persoonlijk zou ik het niet leuk vinden als ons kindje niet op de bruiloft van mijn broers/zussen zou mogen komen. Maar ik zou de keuze respecteren.

Ik zou zelf wel alle kinderen uitnodigen van directe familie.

Zelf was ik onlangs getuige bij een van mijn beste vriendinnen 6 weken na mijn bevalling. Ik mocht de baby de hele dag meenemen en vooraan bij de ceremonie was zelfs een plekje gereserveerd voor papa en baby. Ze is ook de hele dienst stil geweest, zo niet hadden we afgesproken dat papa haar of een flesje zou geven of mee zou nemen naar buiten. Gelukkig was dat niet nodig. We hebben er zelf voor gekozen om haar voor het avondfeest op te laten halen door mijn ouders.
Op een andere bruiloft waar we onlangs waren en waar mijn vriend getuige was waren kinderen niet welkom. Dat vond ik zelf minder leuk maar respecteer de keuze van het bruidspaar. Onze dochter was toen al 12 weken en nu durfde ik het ook wel aan om haar een dag bij oma achter te laten. Op een andere bruiloft twee weken na mijn bevalling ben ik een uurtje geweest tussen twee borstvoedingen in, baby mocht toen ook niet mee maar vond zelf 2 weken ook wel erg vroeg.
Laatst bijgewerkt door madeliefw op 23-07-15 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:43

Ik ben wel benieuwd waarom het minder leuk is als je je kids niet mee mag nemen? Ik snap het wel als het een bruiloft in de 1e lijn van de familie betreft, maar waarom is het minder leuk als het je vriendin/vriend oid betreft?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:47

Kids van broers of zussen vind ik toch anders dan van vrienden of andere familie leden.
Dat kan nog weleens heel gevoelig liggen.
Bij twijfel ga met je broer praten.
Ook voor ideeën om het eventueel op te lossen.
Zodat er geen onenigheid komt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:58

Wat ook nog een idee kan zijn: huur een nanny in. Vor de hele dag of alleen een dagdeel. Zo kunnen jullie rustig dineren, de kinderen met de nanny samen eten en daarna nog spelen, dan kunnen ze weer aansluiten voor het laatste stukje avond voordat de nanny ze mee naar huis neemt om in bed te leggen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:00

Zoals iedereen al aangeeft, jullie dag dus jullie beslissen hoe deze eruit gaat zien!

Wij zijn vorig jaar getrouwd en hadden op de receptie 34 kinderen (tussen 5 maanden en 13 jaar) en tijdens het lopend buffet diner hadden we er 19.
We hadden tijdens de receptie een springkussen en tijdens diner een lange kindertafel met kleurbaar tafelkleed. Hadden in een hoekje nog tv en dvd gezet en later nog ballonnen geblazen.
Wij hadden op onze trouwkaart gezet:"aan de kleintjes is ook gedacht, dus neem ze vooral mee op deze feestelijke dag!"
Iedereen had daar gehoor aan gegeven :o

De enige die herrie maakte tijdens de ceremonie en DE kus was mijn pony die buiten aan het wachten was. Die hinnikte precies na het jawoord :D
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 23-07-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:01

Pas geleden een uitnodiging gehad voor een volwassen bruiloftsfeest. Mijn man is geweest en ik ben met onze kids thuis gebleven.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:06

Bedankt voor alle reacties! Had niet verwacht zoveel meningen te krijgen. Zeker op bruikbare tips die we gaan gebruiken. Er zijn verder geen jonge kinderen in onze vriendenkring of familie, dus een apart springkussen regelen is wat veel :D Maar ga er zeker over nadenken hoe ik ze kan betrekken bij de dag en hoe we het gaan bespreken met mijn broers. Uiteindelijk is het belangrijk dat iedereen zich fijn voelt, al blijft het natuurlijk 'onze' dag. Nogmaals bedankt!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:19

Waarom ik het minder leuk vind? Omdat wij als gezin nu uit drie personen bestaan en ik het fijn vind dat mijn vrienden dat ook leuk vinden en de derde persoon ook graag op hun feest willen, omdat ze toen pas 12 weken was en ik het moeilijk vond haar de hele dag vanaf 9 uur s ochtends tot 1 uur s nachts achter te laten, omdat ik het gewoon best wel leuk vind kleine kindjes in mooie pakjes op een bruiloft. Dat vind ik dus allemaal dus als het bruidspaar iets anders vindt is dat ook prima.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:22

Dus zonder je gezin kan je het niet leuk hebben? Vind dat altijd zo raar, dat mensen minder plezier hebben omdat ze hun kinderen niet bij zich hebben, alsof mensen ineens ophouden met bestaan en alleen nog ouders zijn...

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:31

Ja geleden trouwde mijn zus en zwager. Overdag bij het officiële gedeelte, stadhuis en kerk, waren de kinderen welkom, hierna werd er afgesloten in een pannenkoeken restaurant en voor het avond gedeelte waren ze niet welkom. We hadden ruim de tijd om de kinderen naar de oppas te brengen en bij het avond gedeelte aan te sluiten. Heerlijk hoor geen kinderen mee naar een zeer romantische avond, heerlijk gegeten gezellig gepraat en gedanst.
Het is jullie bruiloft en jullie moeten doen waar jullie je goed bij voelen. Wanneer je het goed en duidelijk van te voren aangeeft, kunnen mensen een oppas regelen en is er volgens mij geen probleem. Ik wens jullie een hele fijne dag toe en een mooie toekomst ^&+

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:33

Amandavd schreef:
Dus zonder je gezin kan je het niet leuk hebben? Vind dat altijd zo raar, dat mensen minder plezier hebben omdat ze hun kinderen niet bij zich hebben, alsof mensen ineens ophouden met bestaan en alleen nog ouders zijn...

Die allereerste weken ben je inderdaad eventjes alleen maar ouder. Tenminste, ik toch :D
Ik zou het ook logischer vinden dat iemand een heel kleine baby meeneemt dan een peuter. Die hele kleintjes slapen bijna overal wel doorheen, maar vanaf een paar maanden lukt dat vaak toch niet meer :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:35

Gewoon tijdens een gezellig avondje open kaart spelen met je familie. Tis jullie dag en ze zullen er echt wel begrip voor hebben als jullie niet de hele dag op jengelende kids zitten te wachten.
Ik ben ook wel eens uitgenodigd voor een bruiloft waar op kids niet gerekend was. Lekker een avondje bij oma en manlief en ik samen een avondje op chique, helemaal prima!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:40

Freggle_Edge schreef:
Gewoon tijdens een gezellig avondje open kaart spelen met je familie. Tis jullie dag en ze zullen er echt wel begrip voor hebben als jullie niet de hele dag op jengelende kids zitten te wachten.
Ik ben ook wel eens uitgenodigd voor een bruiloft waar op kids niet gerekend was. Lekker een avondje bij oma en manlief en ik samen een avondje op chique, helemaal prima!

Ik moest die laatste zin ff twee keer lezen. :')
Ik las hem eerst zo:
"Lekker een avondje bij oma en manlief. En ik een avondje op chique". :+

Avondje zonder kids is inderdaad ook wel eens fijn! Maar ik ben daar ook wel makkelijk in. Natuurlijk zijn mijn kids mijn oogappeltjes, maar mamma kan heus wel ff zonder ze. :Y)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:42

Je moet ook maar net oppas hebben.....

Ik heb zelf over 3 weken bruiloft van mijn broer. Onze dochter is dan 15 maanden en gaat zelfs met haar nichtjes van 4 en 8 mee in de bruids auto als bruidsmeisje.

Als ze de hele dag niet welkom zou zijn zou mijn partner er ook niet bij kunnen zijn.

Mijn schoonouders laten we niet oppassen om verschillende redenen. Al onze familie is aanwezig op de bruiloft. Onze dochter heeft een moeilijk eerste jaar gehad en alleen gewend om bij opa en oma (mijn ouders) te slapen. Andere oppas heeft ze nooit gehad en in een vreemd bedje slaapt ze niet. Dus ik kan haar niet zomaar even weg brengen.....

Omdat ik graag wil dat ze savonds lekker naar bed kan komen mijn zwager en zijn vriendin savonds oppassen ( dat was het idee) echter komen die de laatste weken zo weinig dat het weer vreemden voor haar geworden zijn. En als ze dan wakker word staat er een vreemde in de kamer. Voor mij dus geen optie. Gelukkig woont een vriendin van mij vlak bij en die ziet mijn dochter vrij regelmatig. Dus ik leg haar zelf savonds thuis op bed en dan ga ik terug.

Oppas is niet voor iedereen vanzelf sprekend.......

Natuurlijk beslis je zelf. Maar stel een familie lid kan geen oppas krijgen heb je kans dat ze niet kunnen komen.

Verder vind ik het niet meer dan logies dat je met je kind naar buiten gaat tijdens de ceremonie als het lawaai maakt.....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:12

Ik vind het ten eerste een verschil of je als bruidspaar zelf al kinderen hebt of niet. Als je namelijk al kinderen hebt, zal je eerder geneigd zijn een springkussen te regelen en frietjes of een pannenkoek bijv.

Als je geen kinderen hebt en je ook eigenlijk liever geen kinderen erbij zou willen, vind ik het van de zotte om entertainment en eventueel een frietje/pannenkoek te regelen voor de kinderen omdat je je daartoe verplicht voelt.

Het probleem ligt em meestal niet in de kinderen van vrienden, maar meer in kinderen van familie en dat met name je nichtjes/neefjes.
Je geeft aan dat je schoonzussen beide net bevallen zijn. De kans is dan wel redelijk aanwezig dat ze alleen met kind zullen willen komen, helemaal als ze BV geven.

Mocht mijn broer trouwen en mijn kinderen zijn in zijn geheel niet welkom op hun bruiloft, zou ik daar zelf een heel raar gevoel bij hebben. Zij horen immers bij ons gezin.
Ik heb zelf 2 kinderen van 4 en 7 jaar. Naar bruiloften van vrienden zou ik ze sowieso niet meenemen. Hooguit de oudste om even bij de kerk te gaan kijken als ik geen dag gast zou zijn.

Als het bijv. de bruiloft zou zijn van mijn broer en ik had zelf de keuze, dan zou ik ze nog niet heel de dag meenemen.
Ik zou ze meenemen naar de kerk/gemeentehuis, daarna is het vaak taart met koffie en daar zou ik ze ook nog best mee naar toe nemen. Voor het diner zou ik ze op laten halen door opa en oma of naar huis brengen waar de oppas bij ze blijft. Mijn kinderen meenemen naar het feest 's avonds zou ik nooit doen op zo'n jonge leeftijd.
Als de jongste een jaar of 8 zou zijn, zou ik nog overwegen ze bij het diner mee te nemen en een deel van het feest 's avonds. Maar dan alleen als het directe familie is en ze ook welkom zijn.

Een kind van 2,3,4 jaar bij het diner zou ik niet eens aan willen beginnen :') Nu zijn mijn dochters absoluut geen losgeslagen aapjes :+ maar ik zou ze er echt geen plezier mee doen.
En eerlijk is eerlijk, het is ook best lekker om eens weg te zijn zonder kinderen.
Mijn oudste zou ik zeer zeker met gemak mee kunnen nemen, maar zij zou daar weinig aan vinden.
Ik vraag me af of er eigenlijk wel mensen zouden vallen over het feit dat kinderen niet uitgenodigd zijn voor het diner en avondfeest!?

Is het niet mogelijk de kinderen van familie bij de kerkdienst/gemeentehuis te laten zijn en daarna bij het gebak+koffie (receptie)? En dat je dan bijv. ook de familiefoto nog maakt voor het diner?
En dan het diner en avondfeest puur voor de volwassenen?
Wel zou ik dan even overleggen hoe je schoonzussen het willen doen met hun pasgeboren kindjes. Ik kan me voorstellen dat dat weer iets anders ligt.

Vrienden van ons met kinderen trouwden vorig jaar en zij hadden op die manier de kinderen uitgenodigd. Ook van alle vrienden, aangezien ze zelf ook 3 kindjes hebben. Na het gemeentehuis was er koffie met taart en voor de kindjes ook iets lekkers. Dat was tevens de kinderreceptie waar ze een ballonclown hadden en een speelgoedhoek. Daarna was het diner en avondfeest voor de volwassenen. Hun eigen kindjes waren er dan wel bij met het eten en een kort deel van het avondfeest. Ieder kind mocht 1 vriendje kiezen dat er ook bij mocht zijn. Daarna heeft de oppas ze meegenomen.
Ik heb niemand erover gehoord dat ze het vervelend vonden dat de kinderen niet welkom waren bij het diner en feest. De meesten vonden het juist lekker om er ven tussenuit te zijn zonder kinderen :D

Ik vind het zelf ook totaal niet erg om oppas te regelen en er samen met mijn man lekker tussenuit te zijn!
En de meeste mensen kunnen wel aan oppas komen (opa, oma, zus, vriendin, nichtje, oppasmeisje uit de wijk bijv.). In onze groep is het soms maar een enkeling die echt niet aan oppas kan komen.
Maar dat vind ik zelf het probleem van de ouders en niet van jullie (klinkt banketstaaf dan ik het bedoel ;)).
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-07-15 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:25

Mijn eigen kind(eren) en die van mijn beste vriendin zouden welkom zijn, de rest absoluut niet. Die onopgevoede koters hoef ik niet op onze dag en zeker niet om de boel op stelten te zetten. Maar ik ben daar heel hard en simpel in trouwens. Als de ouders dan ook thuis willen blijven, prima, hebben we ook weer een mondje minder te voeden.

Iemand die de beslissing van het bruidspaar niet kan of wil accepteren kan maar beter thuis blijven, die ben je imo dan beter kwijt dan rijk.

Zoals eerder in het topic die bokker die zonder haar kinderen absoluut niet zou komen, daar kun je denk ik alleen maar blij om zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:31

Zou dit dan ook gelden voor iemand die juist bevallen is? Zo'n klein baby'tje achter laten is niet zo simpel hoor.
Die van mij is nu 4 weken en kan die nog niet achterlaten bij een oppas, of dat nu familie is of niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:40

chanel1985 schreef:
Zou dit dan ook gelden voor iemand die juist bevallen is? Zo'n klein baby'tje achter laten is niet zo simpel hoor.
Die van mij is nu 4 weken en kan die nog niet achterlaten bij een oppas, of dat nu familie is of niet.

Dat zou bij mij de uitzondering zijn, alhoewel ik het niet zou waarderen als zo'n kind tijdens een kerkdienst of ceremonie gaat huilen. Maar ik zou aan de andere kant ook begrijpen als jij liever thuis zou blijven ivm de kleine spruit, ook al zou je bijvoorbeeld mijn zus zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 06:26

Zo'n kleintje zou voor mij ook een uitzondering zijn omdat je van de ouders niet kunt verwachten dat ze die thuis laten of een oppas voor kunnen vinden.
Maar onlangs waren wij bij een bruiloft waarbij een stel kinderen (gok tussen de 3 en 6 jaar oud) tijdens de plechtigheid steeds heen en weer aan het rennen waren door het gangpad, met alle bijbehorende geluiden :+ Dat was gewoon echt storend. Het bruidspaar vond het ook niet fijn (bleek uit de blikken die af en toe naar de ouders werden geworpen := Maar die keken vertederend toe hoe hun humptie-dumpties de show aan het stelen waren..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 06:50

Cayenne schreef:
Zo'n kleintje zou voor mij ook een uitzondering zijn omdat je van de ouders niet kunt verwachten dat ze die thuis laten of een oppas voor kunnen vinden.
Maar onlangs waren wij bij een bruiloft waarbij een stel kinderen (gok tussen de 3 en 6 jaar oud) tijdens de plechtigheid steeds heen en weer aan het rennen waren door het gangpad, met alle bijbehorende geluiden :+ Dat was gewoon echt storend. Het bruidspaar vond het ook niet fijn (bleek uit de blikken die af en toe naar de ouders werden geworpen := Maar die keken vertederend toe hoe hun humptie-dumpties de show aan het stelen waren..

Precies de reden waarom ik geen kinderen op mijn bruiloft met kinderen zou willen, ook geen baby's, ook geen neefjes of nichtjes, niks. Omdat ouders zo slecht in de gaten hebben wanneer hun kinderen andere last bezorgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:46

Wij hebben de keus bij de ouders gelaten, twee stellen met kinderen waren uitgenodigd waarvan 1 stel de kinderen mee had en het andere stel had hun zoontje (toen 2,5 jr oud) thuis gelaten. Vond het bij ons wel een verschil dat we op een waddeneiland getrouwd zijn en onze gasten 2 dagen konden blijven. Daardoor had iedereen een mini vakantie, en was het niet zo strak allemaal.

Ik vind dat kinderen erbij horen, zeker als het om naaste familie gaat. Op de trouwdag van mijn oudste broertje was ons dochtertje van toen 6 maanden niet welkom, dat was een hoop geregel ivm oppas, kolven (wat uiteindelijk op de trouwlocatie helemaal niet kon, moest ik in de auto doen) etc. Ook staat ze op geen enkele foto, behalve de paar foto's die bij het huis van het bruidspaar gemaakt zijn. Ik had zelf geregeld dat onze oppas haar daar weer ophaalde. Snap best dat de hele dag een baby erbij niet handig was geweest, maar een gedeelte van de dag erbij zijn had mi best gekund.

Dat ouders hun kinderen heen en weer laten rennen vind ik echt not done. Mijn dochter is nu 5, die mag dat echt niet. Maar leg maar eens uit aan een kleuter dat het niet mag als andere kinderen wel de hele tent afbreken :+ dat is wat ik vaak mee maak, als we ergens komen waar andere kinderen zijn en de verwachting is dat mensen netjes op hun stoel blijven zitten (oa theater, bios, kerk). Ik stoor me dan ook noet aan die kinderen, maar aan de ouders die dat blijkbaar normaal vinden en er niks van zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:49

Wij hadden geen kinderen op onze bruiloft, de hele dag niet. :)
We hebben ook niks gedaan wat we niet wilden 'omdat het erbij hoort'.
En had iemand ons dat wel willen op dringen was die persoon niet welkom geweest. :)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:06

Jouw dag, jouw keuze. En natuurlijk hebben de gasten dat te respecteren.

Maar zoals al vermeld, is de keuze soms niet zo simpel: geen (vertrouwde) oppas, te ver weg enz.

Vorig jaar is een dierbare vriendin getrouwd. Onze 2 oudste mochten wel mee (gehele dag) , onze jongste 2 niet. Het was voor ons 2 uur rijden en onze vaste oppasadres (opa en oma) was ook op die bruiloft. We hebben onze overbuurvrouw gevraagd om overdag op te passen en na het avondeten waren we weer thuis (19.00u). Mijn vriendin vond het niet leuk dat we 's avonds niet bij het feest waren, maar haar keuze voor de kinderen en door de afstand konden wij niet anders.

Ik ben het helemaal eens met dat een bruidspaar keuzes maakt voor hun bijzondere dag, maar daardoor moeten de gasten ook keuzes maken. Respecteer dat dan ook. En dan is het geen onwil om niet te komen, maar een kwestie van overmacht.