Hoe gaan jullie om.. met een volwassen broer die niets doet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:15

dorientjuh schreef:
Klinkt alsof je broer depressief is.
Waarom woont hij overigens nog thuis?

Ben het hier helemaal mee eens. Kennelijk lukt het niet met zijn studie en heeft hij geen vrienden. Hij woont nog thuis en voelt zich waarschijnlijk een grote mislukkeling. Ook al is dat misschien niet terecht en zijn er omstandigheden waardoor het niet lukt.
Waarschijnlijk verwijt hij zichzelf dat hij jou (jij bent de succesvolle in zijn ogen) niet helpt, maar kan hij zich er niet toe zetten. Het klinkt zo simpel, maar ik heb al vaak gezien dat bij depressie niets simpel is.

Ik denk dat hij (en dit klinkt erg raar) het gevoel heeft onder druk te staan en daardoor tot niets meer komt.

Depressieve mensen willen heel vaak niets aan hun situatie veranderen. 'Het helpt allemaal toch niet' en zijn vaak te faalangstig om iets te doen want 'het lukt toch niet' hoe onlogisch dat ook mag lijken voor een ander.

Je zou eens met zijn drieën om tafel kunnen gaan zitten en dan proberen om een oplossing te vinden. Niet zo van: 'waarom doe jij zo weinig', maar meer van 'we hebben een probleem, hoe lossen we dat op?'

Want het is uiteraard niet eerlijk dat jij zoveel moet doen. Maar misschien kan je broer wel geld bij leggen voor een huishoudelijke hulp (en voelt hij zich dan minder bezwaard). Soms zet de ene verandering de andere in gang.

Hoop dat jullie hier snel een oplossing voor vinden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:02

Cynn schreef:
Ik ben inmiddels weer alleen mijn eigen was aan het doen en als hij niet mee eet dan eet 'ie maar brood, zelf koken gebeurd namelijk ook niet. Helaas doe ik de rest van het huis nog wel gewoon, nog regelmatig visite dus ik zal wel moeten.

Vraag maar eens aan je vader hoe hij het vindt als jij niks meer schoonmaakt. Of hij zich niet zal schamen als er visite komt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:39

ingvdh schreef:
Een tip vwb schoonmaak en visite,

Doe wat een vriendin van me heeft gedaan met luie vriend, gewoon de visite van te voren waarschuwen over de staat van het huis en de reden verteld.

Vrienden begrepen dit en zaten gewoon tussen de vuile was koffie te drinken.
Vriendlief schaamde zich uiteindelijk dood en draagt sindsdien een steentje bij in het huishouden.

Kan ik je nog een leuk verhaal over vertellen!
Mijn moeder had een vriendin die een broertje dood had aan schoonmaken.
Het was daarbinnen altijd een bende en gewoon vies.
Op de trap had je een klein paadje naar boven enz enz enz.
Mijn moeder vroeg haar wel eens of ze niet gek werd van de rommel.
Dan antwoorde ze: ''Als ik gek wordt van de rommel, doe ik gewoon mijn lezen uit. Dan die ik het niet meer''

Cynn
Fotograaf

Re: Hoe gaan jullie om.. met een volwassen broer die niets doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:30

Zojuist inderdaad te horen gekregen dat het mijn vader ook allemaal niet zoveel doet. Had ik wel aan moeten zien komen.. Notabene de lamellen die voor t keukenraam moet hangen ligt ook al haast driekwart jaar op de grond (mij lukt t niet met blessure en sowieso in mijn eentje gaat moeizaam), verjaardagscadeau die hij van mij heeft gehad in februari hangt ook nog steeds niet.

Dit doet gewoon pijn..

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:18

Met je laatste post krijg ik echt met je te doen! Weet zo goed hoe dit voelt!!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:24

Als ik 't zo lees lijkt het me een gevalletje "wat je zaait, oogst je zelf" :=
Dikke knuffel voor jou TS, je zit in een lastige situatie :(:)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:53

Ik weet ook precies hoe je je voelt en hoe de situatie is :( Ik hoop dat je er iets aan kan doen in de nabije toekomst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:56

Wat ik eerder al zei: huur een schoonmaker in. Jíj bent nu de gratis schoonmaker, en pa en broer vinden dat wel best.

En verder doe je je eigen was en eigen eten, en klaar.

En laten we wel zijn, als jij straks wél het huis uit kunt, zitten ze in precies hetzelfde schuitje. Kunnen ze er maar beter alvast aan wennen. Waarbij jij dan nog zo goed bent om een schoonmaker te regelen. Hoeven dat niet eens zelf te doen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:59

TS heeft al aangegeven veel bezoek te krijgen en die wil ze niet in de troep ontvangen. Bovendien, de vader lijkt er niet veel om te geven, dus die zal geen schoonmaker gaan betalen. Moet TS dan maar van haar eigen geld een schoonmaker huren omdat Broer en Pa het huis niet schoonhouden? Ook een beetje vreemd!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:06

Heb je al gevraagd of er een schoonmaker kan komen omdat jij het zo niet redt?
Geen verwijten van jullie doen niks maar ik red het niet meer als ik dit allemaal doe.
Wekelijks iemand die even de zwaardere huishoudelijke taken doet zodat jij jezelf niet meer overbelast.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:07

Rekening gewoon naar pa laten sturen natuurlijk. Zijn huis...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:09

TS.....

If you can't change the circumstances...Change your attitude.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:21

Gek genoeg klinkt het best gelijkend met de broer van mijn vriend.
Tot 3 weken terug, toen zijn we op onszelf gaan wonen gelukkig.

Hij heeft 2 broers van 25 ( tweeling ) en is zelf 23.

Hij en broer R werkten allebei fulltime, net als vader. Moeder en broer T werkten parttime, 2 dagen van ieder 3 uur.

Moeder: oooh, broer T werkt zoooo hard! :')

Maargoed, ook hier in huis werd alles door vader gedaan behalve koken. Dus naast zijn fulltime baan en zijn paard doet hij ook alles in en om het huis. Als ouders er niet zijn kookt mijn vriend of broer R.

Geen woord komt er uit T, echt geen woord. Hij praat met zijn moeder als hij niet weet dat we beneden zitten := als hij ziek is of zijn laptop is kapot, dan gaat hij zielig bij mammie zitten en haar helpen met besjes plukken enzo.

Soms, heeft hij een goed momentje. Dan word hij helemaal de hemel in geprezen als een klein kind en daarna doet hij het dus weken niet.

Enige wat ik kan zeggen, overleef het die paar maanden. Jij kunt je vader aanspreken hierop maar of het helpt is een tweede. Vader hier is zijn zoon spuugzat maar hij is een stille man dus laat het gewoon begaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:42

Ylvy....even inhakend op jouw voorbeeld....

Een gezondje jongen van 25 zou dit niet eens willen...Dit klinkt niet als lui maar als een jongen met een beperking.

Heeft hij niet een ontwikkelingsachterstand, autisme o.i.d?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:56

Die jongen bij ons,
Volgens testen oid is hij helemaal 'gezond' op bronchitis na.

Gekke is dat hij en zijn tweelingbroer in verloop der jaren ontzettend anders van elkaar zijn geworden. R is vrij open en vriendelijk, T is gesloten en tegen het asociale aan.

Overigens is de stilte begonnen toen ik 5,5 jaar terug tijdens het bbqen zijn stoel volgens hem gejat had. Hij komt altijd te laat en iedereen had een stoel behalve mij, ik als bezoeker had dus zijn plek ingepikt.

Maandenlang aan hallo zeggen, heb ik het net als TS opgegeven omdat ik geen respons kreeg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:58

Maar hij is dus wel onderzocht/getest en het lijkt mij als ik dit zo lees dat hij niet 'normaal' functioneert. Niet dat dat zijn gedrag mag ver excuseren hoor en dat ouders hem maar moeten palperen, maar wat ik vooral wil zeggen is dat een 'normaal' functionerende jongeman niet zo'n leven wil leiden (of lijden). Geld ook voor de broer van TS er zal vast een hoop onwil (luiheid, gemakzucht, whatever) in zitten, maar onder onwil ligt ook heel vaak iets anders.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:02

Ik heb geen idee, het zou best eens kunnen. De kenmerken zitten er maar nu wij er geen last meer van hebben, maakt het mij niet zoveel uit.

Daarin tegen is het voor TS wellicht wel een optie, ALS er iets is, dan kunnen ze hem hierin begeleiden. Op wat voor manier dan ook.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:43

Een ontwikkelingsachterstand heeft mijn broer niet, voor de rest is hij nooit getest op autisme of wat dan ook. Ik neig steeds meer dat hij depressief is, maar ja zoals al eerder aangegeven, hij wil met niemand praten en dan kan ik er ook weinig aan veranderen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:49

Oh excuses, ik vergeet te reageren op het schoonmaker idee. :=
Ik heb het meerdere keren gevraagd maar 'dat is niet nodig'. En om het zelf te betalen is inderdaad ook weer zoiets. Heb al genoeg kosten. :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:53

Nee, natuurlijk is dat niet nodig. Jij doet het toch gratis?
Je zult het een stuk duidelijker moeten brengen. Niet vragen, maar zeggen dat je wilt dat het gebeurt.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:54

Mag ik vragen of jij mijn broer hebt gestolen? _/-\o_

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:55

Atalja schreef:
Mag ik vragen of jij mijn broer hebt gestolen? _/-\o_

Ik breng hem graag terug hoor _O- !

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:14

Ibbel schreef:
Nee, natuurlijk is dat niet nodig. Jij doet het toch gratis?
Je zult het een stuk duidelijker moeten brengen. Niet vragen, maar zeggen dat je wilt dat het gebeurt.

Idd of je laat je betalen door je pa of je stopt per direct met alles en houdt lekker je eigen kamer schoon, doet desnoods een klein koelkastje op je kamer met je eigen proviand, etc en je laat de boel de boel.

Jij bent de enige die dit patroon kan doorbreken. Als je blijft doen wat je altijd al doet zal het ook blijven gaan zoals het gaat. Je moet echt dingen heel anders gaan doen. of je daarmee beweging in de situatie krijgt weet ik niet, maar dat moet je doel ook niet zijn denk ik.

of je accepted dat het is zoals het is, maar dat lijkt me ook erg lastig

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:55

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:46

Dat filmpje is wel erg leuk!