dorientjuh schreef:Klinkt alsof je broer depressief is.
Waarom woont hij overigens nog thuis?
Ben het hier helemaal mee eens. Kennelijk lukt het niet met zijn studie en heeft hij geen vrienden. Hij woont nog thuis en voelt zich waarschijnlijk een grote mislukkeling. Ook al is dat misschien niet terecht en zijn er omstandigheden waardoor het niet lukt.
Waarschijnlijk verwijt hij zichzelf dat hij jou (jij bent de succesvolle in zijn ogen) niet helpt, maar kan hij zich er niet toe zetten. Het klinkt zo simpel, maar ik heb al vaak gezien dat bij depressie niets simpel is.
Ik denk dat hij (en dit klinkt erg raar) het gevoel heeft onder druk te staan en daardoor tot niets meer komt.
Depressieve mensen willen heel vaak niets aan hun situatie veranderen. 'Het helpt allemaal toch niet' en zijn vaak te faalangstig om iets te doen want 'het lukt toch niet' hoe onlogisch dat ook mag lijken voor een ander.
Je zou eens met zijn drieën om tafel kunnen gaan zitten en dan proberen om een oplossing te vinden. Niet zo van: 'waarom doe jij zo weinig', maar meer van 'we hebben een probleem, hoe lossen we dat op?'
Want het is uiteraard niet eerlijk dat jij zoveel moet doen. Maar misschien kan je broer wel geld bij leggen voor een huishoudelijke hulp (en voelt hij zich dan minder bezwaard). Soms zet de ene verandering de andere in gang.
Hoop dat jullie hier snel een oplossing voor vinden

Ik hoop dat je er iets aan kan doen in de nabije toekomst. 
!
ik moest direct aan dit topic denken.....
werken voor je centen ipv nutteloos niksen!