vroeger was niet alles beter, maar wel anders......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:34

Percy schreef:
listiglistje schreef:
Volgens het boktgemiddelde ben ik al op leeftijd :P 40 is niet meer echt jeugdig....ook al ben ik dat wel qua geest en looks *D 8-)

Dan zijn we het wel met elkaar eens :D Op de middelbare school zijn we over de datum maar in het echte leven komen we maar net kijken ;)

nee hoor....ik zat vorig jaar nog op de middelbare school, 1e monteur elektronische installaties :+
tussen de 20 jarige jongetjes, daar vonden ze mij alles behalve over de datum :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:22

Ik ben inderdaad negatief.
Ik heb weinig goede herinneringen aan school. Had er de schurft aan, had er zelfs depressies van.
Mjn leven begon pas echt toen ik ging studeren.
Mijn oudste broer was nog veel erger aan toe. Die is zo vreselijk gepest dat jij letterlijk geen herinneringen meer heeft uit die tijd.
Mijn jongste broer zat nog net in de tijd dat er geen begrip was voor dyslexie. Heerlijke oude tijd waar mensen je dom noemde.
Daar kan geen smurvensnot en jeugdjournaal iets goed aan maken ben ik bang.

Roycemack, je praat over een wegwerpmaatschappij, niet bereid om hun best te doen. Geen tijd hebben voor hun kinderen etc etc.
Leef jij zo dan? Want jij bent toch ook de huidige generatie?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:36

Jillsil schreef:
Ik heb het verhaal met een dikke glimlach zitten lezen. Wat zitten sommige er gelijk weer negatief bovenop, zo jammer! Herinneringen moeten gekoesterd worden ja, ook als ze misschien geromantsieerd zijn.

Wij gingen vroeger "op avontuur". Lopend met een zak snoep en pak drinken naar het industieterrein. Ik dacht dat het heel ver was maar dat is het helemaal niet. Maar toch wil ik liever de herinnering bewaren dat het heel ver en spannend was.

En ik ben er van overtuigd dat sommige dingen vroeger beter waren. Kijk eens naar de taal en het dis-respect wat sommige kinderen tegen andere kinderen en volwassen hebben. Bij ons thuis kon ik, als ik een grote mond gaf naar mijn kamer en erover nadenken en mocht ik later sorry komen zeggen. Nu gaan ouders hele discussies aan met kinderen.

Nee laat sommige zaken vooral een prachtige herinnering aan vroeger zijn en wat mij betreft mogen sommige zaken ook weer terug komen.

Hier ben ik het absoluut mee eens. Gisteren fietste ik langs twee jongetjes die schreeuwde lekker wijf en chickie.... Maar aan de andere kant, toen ik jonger was en de 'scheldwoorden' van mijn broer overnam zullen veel mensen ook wel niet normaal gevonden hebben. Alleen worden de scheldwoorden wel erger en groffer dan vroeger.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:42

lekker wijf en chickie zijn toch geen scheldwoorden :P misschien wat brutaal om na te roepen....

ik vind snol, slet of poedersuiker enz.wel scheldwoorden :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:48

Is dat zo, of denk je dat?
Wij hadden 30 jaar geleden ook kinderen in de klas die hun ouders de meest vreselijke dingen toeschreeuwde en de baas in huis waren.
Als je langs een groep "stoere" jongens fietste werd je regelmatig ook voor een "iemand uit de prostitutie met een vreselijke ziekte" uitgemaakt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:53

Ik vind het verhaal iets te rooskleurig :=

Maar nu wat de jeugd er zelf van vind :P :
Over dat schelden. Als 1 iemand er op school mee begint. (Dat was op de basisschool) gaan gelijk meer mensen het doen. En als meer mensen het doen gaat het gewoon automatisch bij jezelf :') tenminste bij mij dan.. Op de middelbare school logt het eraan op welke school je zit. Op de ene school word meer gescholden dan op de andere.

Maar wij hebben een hele gezellige klas dus ik kan niet klagen :D

Zover ik weet ks niemand in onze klas gepest dit schooljaar.. :D

Maar er zijn klassen waar zowat de helft van de kinderen gepest worden := dat weet ik van een vriendin op een andere school..

En tja dat cyberpesten gebeurd gewoon omdat je denk ik makkelijk anoniem kan zijn op internet en in het echte leven niet. Op internet zeggen (de pesters dan) het makkelijker dan in het ech
Maar vroeger werd er ook al gepest hoor. Maar dan wel in het echte leven

Het is eigenlijk gewoon precies hetzelfde als vroeger maar dan gebeurd het online in plaats van in het echt.

Dus het is echt niet allemaal de schuld van internet :P

En dat chickie gedoe enzo.. Die jongens denken gewoon datze stoer zijn :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:54

Sizzle schreef:
Ik ben inderdaad negatief.
Ik heb weinig goede herinneringen aan school. Had er de schurft aan, had er zelfs depressies van.
Mjn leven begon pas echt toen ik ging studeren.
Mijn oudste broer was nog veel erger aan toe. Die is zo vreselijk gepest dat jij letterlijk geen herinneringen meer heeft uit die tijd.
Mijn jongste broer zat nog net in de tijd dat er geen begrip was voor dyslexie. Heerlijke oude tijd waar mensen je dom noemde.
Daar kan geen smurvensnot en jeugdjournaal iets goed aan maken ben ik bang.

Roycemack, je praat over een wegwerpmaatschappij, niet bereid om hun best te doen. Geen tijd hebben voor hun kinderen etc etc.
Leef jij zo dan? Want jij bent toch ook de huidige generatie?

Waarom wil je precies weten of ik zo leef? Want ik spreek nergens over mezelf maar over mijn mening en ervaringen in het algemeen.
Ik benoem ook nergens wat goed of slecht is.
Dus ik vraag me af waarom je dat vraagt.
Maar om antwoord te geven, Ja ik denk dat ik in de wegwerpmaatschappij leef en daar ook naar leef.
Ik heb 4 jaar met een oudere man samen gereden op zijn stal. Als tuig kapot was, knoopte hij het aan elkaar, of liet het maken. Terwijl een nieuw hoofdstel waarschijnlijk goedkoper was.
Hetzelfde met borstels etc.
Mijn oma maakt haar kleding ook nogsteeds keurig. Ik ga gewoon naar de primark en koop er 3 nieuwe shirts voor terug.
Hetzelfde met relaties. Ik denk dat het tegenwoordig bijna niet meer geoorloofd is en bijna kansloos/naief is om tot het uiterste te blijven vechten voor je relatie.
Ik ben denk ik ook een stuk egoistischer dan de mensen vroeger. Als ik me niet meer gelukkig voel ga ik serieus nadenken om voor mezelf te kiezen en voor mijn eigen happiness.

Dus ja, in die zin denk ik wel dat ik in de wegwerpmaatschappij leef en daar ook naar handel. Ik weet neit of dat goed of slecht is.
Maar nogmaals. ik had het in mijn stukje niet perse over iemand of mijzelf.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:58

Vroegah: fluorspoelen, de schoolarts die controleerde op liesbreuken, Ren je Rot en Stuif es in kijken bij iemand die wel TV had, je kreeg thuis eindelijk telefoon en moest leren hoe deze op te nemen, snoeppapier, de kauwgomballenautomaat, de limlollies van de Jamin, nieuwe kleren van de kindertoeslag en de oude set mocht je dan weer door de week aan.
Was het vroeger beter, ik weet het niet, anders was het wel. Vroeger droomde ik van een paard, nu denk ik daar nog wel eens aan terug als ik naar onze wei kijk met daarin een gedeelte van onze paarden. Misschien dat dat gedeelte wel beter is geworden :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:00

RoyceMack, Ik was daar nieuwsgierig naar omdat mensen vaak praten over 'de maatschappij' en dan soms vergeten dat ze dat zelf ook zijn.
Er komen dan soms de meest vreselijke oordelen voorbij die eigenlijk in de praktijk helemaal zo slecht nog niet blijken.

Vb. iemand zegt op een feestje: kinderen van tegenwoordig hebben geen respect meer.
Als je dan vraagt of hun eigen kinderen dat ook hebben is het antwoord doorgaans: neeeee natuurlijk niet.
Daarbij zijn ze dus even vergeten dat dat zij ook kinderen van tegenwoordig hebben en dat het dus eigenlijk misschien gewoon wel mee valt :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:17

hoogendroog schreef:
Vroegah: fluorspoelen, de schoolarts die controleerde op liesbreuken, Ren je Rot en Stuif es in kijken bij iemand die wel TV had, je kreeg thuis eindelijk telefoon en moest leren hoe deze op te nemen, snoeppapier, de kauwgomballenautomaat, de limlollies van de Jamin, nieuwe kleren van de kindertoeslag en de oude set mocht je dan weer door de week aan.
Was het vroeger beter, ik weet het niet, anders was het wel. Vroeger droomde ik van een paard, nu denk ik daar nog wel eens aan terug als ik naar onze wei kijk met daarin een gedeelte van onze paarden. Misschien dat dat gedeelte wel beter is geworden :j

Ehm, dat zegt iets over jouw leeftijd }:) }:)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:21

Ondanks dat het verhaal in de OP misschien wel erg romantisch is geschreven herken ik er toch wel een hoop.

Wij speelden met een hele groep kinderen (en soms zelfs moeders) op het plein.
En iedereen mocht meedoen.
Samen fietsen, landje veroveren, bussie trap. En dan ging een van de ouders ijsjes halen voor iedereen.
Hele zomers buiten.

Wij hadden geen TV-kar op school. Wij gingen naar "de zolder". Daar stond de TV en de hele klas zat dan op de grond voor de Tv naar het School TV jeugd-journaal te kijken. Of naar een filmpje wat bij de Engelse les hoorden.

Op kamp van de speeltuin, Avondvierdaagse, Ballet.

En ja er werd gepest. Tuurlijk. Kinderen waren toen ook niet heilig.
Maar niet zoals tegenwoordig met foto's en filmpjes op FB. Het was anders.

Ik zeg echt niet dat vroeger alles beter was als nu.
Maar aan mijn kindertijd heb ik toch wel een hoop leuke herinneringen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:34

hoogendroog schreef:
Vroegah: fluorspoelen, de schoolarts die controleerde op liesbreuken,

haha, inderdaad.
Stom genoeg bleek ik niet tegen Fluorspoelingen te kunnen en kreeg er altijd enorme hoofdpijn van. Gelukkig kon de ortodontist toen besvestigen dat ik niet de enige was en hoefde ik niet meer mee te doen op school.
Maar nog ellendiger vond ik de fluor gebitjes bij de tandarts. Zat je daar een kwartier plakkerige pasta met aarbijensmaak kwijlen terwijl je tong kurkdroog gezogen werd :=

Ik heb als klein kindje ook nog fluortabletjes moeten nemen, Die waren op zich wel lekker, maar achteraf bleek dit dus helemaal niet goed te zijn en zit ik nu met van die typische slechte witte plekjes op mijn tanden die achteraf dus door te veel fluor kwamen.

Ik wist pas jaaaaaaren later wat die schoolarts daar nou eigenlijk deed in je onderbroek terwijl je op je hand stond te blazen... :D
Is er nog nooit eens geweest die dat uitlegde in iedergeval.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:47

Ik heb werkelijk nachten niet geslapen als ik wist dat de schoolarts weer kwam! Later begreep ik dat ie op zoek was naar mogelijke liesbreukjes... Tegenwoordig zou de beste man verketterd worden wegens Martijn-neigingen ;)