Mensen die twijfelde over kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:14

xGoldenHero schreef:
Dan erbij, mijn man is hele weken weg dus ik zou er grotendeels alleen voor staan. En ik twijfel dus aan dat stukje. Wil ik dat alleen gaan doen met het huis erbij, honden, paarden en ook nog werk? Ik zou dus dingen moeten laten.

Maar is dat dan een gegeven, dat hij altijd weg is? Waarom zou jij alleen dingen moeten laten en hij niet?
Dat begrijp ik dus niet :n
Mijn zus had ook geen uitgesproken kinderwens, haar vriend wel. Dus daar zijn ze over in gesprek gegaan. Nu hun dochter er is, hebben ze beide aanpassingen gemaakt. Haar vriend geniet ook van zijn papadag met zijn dochter samen.
Dat is toch eigenlijk niet meer dan normaal? Het is jullie beider kind, waarom zou dan alleen de moeder moeten inleveren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:14

Ik ben 17 jaar maar ik ben er haast helemaal zeker van dat ik later geen kinderen wil. Ik heb er gewoon NIKS mee, sterker nog, ik wordt hartstikke ongelukkig als je mij bij kinderen zet. En ja, ik weet waarover ik praat. Ik heb namelijk een neefje die inmiddels 1 jaar is en zijn hele leven de helft van de week bij ons zit. Dus ik weet prima hoe de verzorging van een kind in elkaar steekt, hoeveel geld en energie dat kost en hoe erg ik me eraan erger. Het is mijn neefje maar en echt waar, ik heb er niks mee, ik ben blij als hij weer weg. Heerlijk die rust! Geen twijfel mogelijk bij mij, ik heb liever een huis vol dieren. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:17

Ik denk ook dat mensen er tegenwoordig teveel bij na gaan denken. Te druk met een heleboel andere dingen en oh een kind moet er misschien ook nog bij. En dan moet alles perfect zijn, het leven, het huis, de omgeving.. Het leven is wat er gebeurd terwijl je andere plannen maakt. Soms moet je gewoon iets wel (of niet(!)) doen, zonder al die stress over wat als.. Je leven kan in jaar 1 perfect zijn en in jaar 3 compleet anders. Daarmee is jaar 1 en 2 niet compleet weggegooid of een mislukt deel van je leven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:21

Sammie schreef:
Ik denk ook dat mensen er tegenwoordig teveel bij na gaan denken. Te druk met een heleboel andere dingen en oh een kind moet er misschien ook nog bij. En dan moet alles perfect zijn, het leven, het huis, de omgeving.. Het leven is wat er gebeurd terwijl je andere plannen maakt. Soms moet je gewoon iets wel (of niet(!)) doen, zonder al die stress over wat als.. Je leven kan in jaar 1 perfect zijn en in jaar 3 compleet anders. Daarmee is jaar 1 en 2 niet compleet weggegooid of een mislukt deel van je leven.

Ben ik helemaal met je eens...vroeger kwam een kind gewoon.Het kind hobbelde mee,nu draait alles om het kind.Er word gevraagd wat ze willen eten,waar ze heen willen op vakantie.Dat was toen ik klein was echt niet zo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:24

Voor mensen die twijfelen, zou ik het echt afraden hoor. Als je het goed wil doen, dan moet je een hoop veranderen voor je kind. Als je daar niet 100% achter staat, moet je het gewoon niet doen.

Maar als je er wel 100% achter staat is het geweldig en voelt het imo als een toevoeging van ons leven.

vroeger wist ik dat ik geen kind wou, maar dat is ineens veranderd (denk dat de juiste partner wel een verschil heeft gemaakt)

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:25

geerke schreef:
Sammie schreef:

Ben ik helemaal met je eens...vroeger kwam een kind gewoon.Het kind hobbelde mee,nu draait alles om het kind.Er word gevraagd wat ze willen eten,waar ze heen willen op vakantie.Dat was toen ik klein was echt niet zo.

Dat vind ik ook hoor. Ben is nu 6 maanden, maar tot nu toe neem ik hem eigenlijk overal mee naar toe, en dat gaat prima. Hij slaapt overal, hij is altijd tevreden. Iedereen kan hem de fles geven, zn hapje, verschonen.. maakt hem niks uit. En ik hoop dat dat ook niet veranderd! Dat hij bijna een maand was is hij meegeweest naar de kroeg.. veel mensen wilden hem zien en wij wonen klein.. Het was best druk, stuk of 15 man wilde met hen op de foto, en hij gaf geen krimp! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:28

Wendy, vrijheid is geheel afhankelijk van je definitie daarvan.

Als je onder vrijheid verstaat: ruig op stap op elk moment, lange spannende reizen, zo lang kunnen slapen als je wilt etc. ja dan wordt je vrijheid beperkt.

Maar als je onder vrijheid slechts verstaat: het kunnen leven zoals dat voor alle partijen prettig is, dan verlies je niets :)

Waar onze week voorheen opgevreten werd door werkweken van 50-60 uur doen we nu op dat gebied een stuk relaxter en gebruiken die tijd voor onze dochter.
Ik moet zeggen dat dit eigenlijk als meer vrijheid voelt :)
Onze hobbies zijn ook nog in takt en wild stappen of reizen was al niet aan ons besteed.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:30

Citaat:

Maar is dat niet goed dan?
Ik vind het wel goed voor de ontwikkeling, bewustzijn, eigenwaarde etc.
Natuurlijk hoort hier wel gewoon de consequente opvoeding bij. Niet altijd ja en niet altijd nee.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:32

Ik weet zeker dat ik geen kinderen wil. Ben nu 19 en weet dat ik gewoon te egoischtisch ben om kinderen om mee heen te hebben. Als ik zie wat ouders moeten opgeven, en hoe dat vaak in de praktijk werkt met de verdeling van moeder en vader, zie ik hem mezelf gewoon niet doen.
Daarbij ben ik sociaal gewoon niet handig genoeg om dit ooit aan kinderen te moeten leren.

En als je daarbij ziet hoeveel kinderen tegenwoordig kosten, dan geef ik dat toch liever uit aan een paard of ander huisdier. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:35

Ik ben het met sneeuwpop eens :j

Ik heb een prima opvoeding gehad maar heb me aan 1 ding vroeger vreselijk geergerd en dat was het gebrek aan inzicht dat kinderen ook een mening hebben die best wel eens gehoord mag worden. Het heeft lang geduurt voor de omslag kwam en ze inzagen dat gezond overleg voor niemand schadelijk is.
Eem kind geen lappenpop die je meningsloos meesleept.

Toevoeging: overigens wel op die manier dat in geval van een niet op te lossen conflict situatie de ouder wel gewoon het laatste woord heeft.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:38

@Sizzle: Zo voelt het voor mij dus ook! Ik ging wel 3-4 dagen per week stappen voor ik mijn man kende, daarna kreeg ik mijn laatste pony en kon dat al niet eens meer.

Mijn pony kostte mij meer tijd en geld dan mijn dochter hoor :Y)
Ik vraag mijn dochter ook wat ze wilt eten, maar dan kan ze kiezen uit 2 dingen. Zo ook met een broek of jurk. Of een jurk en een rokje.

Bij mij krijgt ze dus ook keuze, maar wel uit 2 dingen die ik zelf wil eten of wil dat ze aantrekt.

Maar goed hoe spontaan wil je dingen hebben? Je kan ook niet vandaag melden op je werk dat je vanaf morgen een week niet komt.

Dus ik gok dat het hele spontane toch nog wel meevalt en als je net als ons lieve ouders hebt kan je vaker weg dan je zou denken.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:40

Nee tuurlijk is een kind geen lappenpop, maar je moet een kind toch ook niet alles laten bepalen? Als een kind bvb alleen maar patat eet omdat een kind daarvoor kiest, laat je dat toch ook niet toe?
Nu sleep ik hem nog (bijna) overal mee naartoe, daar zal hij volgens mij niet slechter van worden hoor.

Sammie

Re: Mensen die twijfelde over kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:46

Uit onderzoek blijkt dat mensen helemaal niet goed kunnen omgaan met keuzes. Teveel keuzes maken maakt mensen onzeker. Het gaat aan ze knagen omdat ze constant twijfelen of ze wel de juiste keuze maken (dit topic is daar ook een voorbeeld van; wel of geen kinderen help.. doe ik het wel goed.. wat is goed.. wanneer is het goed.. wanneer is het perfect..)

Ik zie weinig reden waarom een kind moet bepalen en daar geestelijk beter van wordt als het bepaalt waar de vakantie naar toegaat. Waarom niet gewoon zeggen: we gaan naar Frankrijk leuk hé? Waarom om de keukentafel gaan zitten en gaan bakkeleien waar het gezin heen gaat. Dan is er altijd een teleurgesteld. “Jullie doen altijd maar je eigen gang, jullie luisteren nooit naar mij”. Bewaar dat maar voor de pubertijd :D

Applausgeneratie.. zoek dat maar op.. Stel gefrustreerde konijnen die niet tegen teleurstelling en tegenslag kunnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:47

Sizzle schreef:

Als je onder vrijheid verstaat: ruig op stap op elk moment, lange spannende reizen, zo lang kunnen slapen als je wilt etc. ja dan wordt je vrijheid beperkt.

Maar als je onder vrijheid slechts verstaat: het kunnen leven zoals dat voor alle partijen prettig is, dan verlies je niets :)

Waar onze week voorheen opgevreten werd door werkweken van 50-60 uur doen we nu op dat gebied een stuk relaxter en gebruiken die tijd voor onze dochter.
Onze hobbies zijn ook nog in takt en wild stappen of reizen was al niet aan ons besteed.

Als ik om me heen kijk, dan zijn de mensen met kinderen het met jouw idee eens. En de rest niet :n

Voorbeeldje: vakantie. Natuurlijk moet ik overleggen met mijn werk wanneer ik op vakantie ga, dus spontaan op vakantie gaat niet. Maar de invulling van die vakantie bepaal ik wel zelf (met mijn man). De vakantie zoals wij die graag hebben, dát gaat niet met een kind :n En dat geldt niet alleen voor zoals wij vakantie willen houden, maar ook voor andere varianten. Met aanstaande ouders wedden we daarom nog wel eens hoe lang het duurt voordat ook zij met hun kids op het gehate bungalow park zitten, omdat dat o zo fijn is voor de kids.
In jouw opvatting zal dat geen beperking van de vrijheid zijn, de kids zijn immers ook een partij.
Ik heb alleen geen zin om rekening te houden met die partij (klinkt heel egoistisch als ik het zo opschrijf), dat zie ik als een beperking van mijn vrijheid.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:49

Ik ben 21. Heb een relatie van meer als 5 jaar, wonen samen.
Heb als kind altijd gezegd, ik wil geen kinderen.
Nu wil ik ze nog steeds niet. Ik ben nog jong genoeg om van gedachten te veranderen. Heb nog 10 a 15 jaar gelukkig :)

Ik heb heel veel problemen gehad in mijn kindertijd en puberteit, geen ouders om mij heen gehad en nog dagelijks heb ik last van psychische problemen (net als mijn moeder en zus en oma) Ik ben angstig dat mijn kind hetzelfde gaat krijgen. Daarnaast ben ik nu eindelijk ''vrij'' en wil nog even een paar jaar genieten. Lekker op reis, dingen die ik tot nu toe nooit heb kunnen doen en ook echt gemist heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:56

Sammie, dat is precies wat mijn ouders deden. We gaan naar frankrijk, leuk he?

Ik haatte die vakanties zeer intensief en mijn broers ook. Eerst alleen maar jarenlang een hoop ruzie waarom we niet gewoon blij konden kijken. Waarom waren we niet dankbaar bla bla.....
Uiteindelijk vroegen ze heel voorzichtig naar onze mening.
Uitkomst: we gingen nog steeds naar Frankrijk maar de campings en dagindeling werden niet meer zo geselecteerd dat enkel mijn ouders het naar hun zin hadden maar wij ook.

Sterker nog het werd ook voor hun beter, want we gingen elke keer naar van die suffe saaie kastelen omdat onze ouders bedacht hadden dat wij dat wel leuk moesten vinden. Achteraf gezien vond echt niemand dat leuk, zijzelf ook niet.
Was dus totaal niet nodig geweest als ze dat gewoon even gevraagd hadden
8)7

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:59

Over welke leeftijd hebben we het hier? :=

Als ouders iets doen voor de kinderen, want dat vinden ze vast wel leuk en er volgt knallende ruzie over die bestemming gaat het denk sowieso wel ergens mis. Evenals dat gesleept naar kastelen, overigens kan een kind best mee naar een kasteel, kerk, eiland noem maar op.. Gaan ze niet dood van, maar alleen maar lijkt mij ook niet nodig. :+ Ook niet voor jezelf denk ik :=

Kinderen moeten ook leren dat ze iets moeten doen wat ze zelf wellicht minder leuk lijkt. Ter plekke kan het meevallen, het kind constant en alleen maar centraal stellen op een of andere hoge troon met zachte poef vind ik echt onverstandig.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-07-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:00

Sammie schreef:
Over welke leeftijd hebben we het hier? :=

Basis school

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:09

Is wel erg breed. Dan heb je het over tot circa 12 jaar. je komt op een gegeven moment op een leeftijd waarin je wel degelijk vakanties kan aanpassen, maar dat is bij mij nog steeds niet hier heb je een map kies jij maar uit. Als jij maar gelukkig bent. Dat geldt voor ouders trouwens ook. Ongelukkig ergens heen gaan, omdat je denkt dat je kind dat wel leuk vindt en achteraf blijkt dat niet te zijn.. Eh gevalletje hier gaat iets fout..

Zo heb ik ook ooit op Bokt gelezen dat iemand alleen maar aan kinderen wilde beginnen als ze genoeg geld had om daar verre reizen mee kon of voor maken. Kind moest toch wat van de wereld kunnen zien.. Joh geef je een klein kind een schep, een emmer en zand en het is ook blij. Je bent er zelf bij.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:11

geerke schreef:
Bowen schreef:
Dat slechtere wereld valt eigenlijk wel mee, het is dat we het meemaken en nieuws van de hele wereld krijgen, daardoor lijkt het erger. Maar de werkelijkheid is dat het nog nooit zo veilig is geweest op deze aarde voor de mensheid. Er minder criminaliteit is, minder ziekte is, meer welvaart dan ooit.

mag ik het adres van die plek? :+

De aarde, je staat erop.

Dit is serieus waar, zijn hele onderzoeken over geweest. Alhoewel we ons minder veilig voelen is het dus gewoon veiliger geworden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:12

Ik ben nog nooit naar een bungalow park geweest :Y)
Wij gingen gewoon naar een hotel :+

Verder heb ik jaren op de camping gezeten en dat vonden zowel mijn moeder als mijn broer en ik leuk.
Elke dag was er wel wat te doen voor de kids en de ouders hadden er geen omkijken naar eigenlijk.

Als er feesten waren gingen wij gewoon mee en maakte ze van het kleine deel van de kantine gewoon slaapplekken met tuinkussens :Y)

En als ik al mee ging op vakantie met mijn vader of moeder dan werd dat gewoon een hotel. 's avonds over de boulevards etc.

Nu zijn mijn vader en moeder beide mensen die liever lekker zonnen op vakantie dus dat was ook gewoon te doen altijd.

Ben ook mee geweest kamelen rijden en varen etc.

Ik snap dus ook niets van bungalow park mensen :Y) Daar krijg je mij niet naartoe in ieder geval.
Zeker niet als we praten over een vakantie die pp meer dan 1000euro kost.

Ik ga als het goed is in september een week touren door europa met mijn man ZONDER kind..

Tja zelfs dat kan dus gewoon :Y)

edit: oooooh ik lieg wel centerparcs geweest, maar dat noem ik niet echt vakantie. Doelde meer op bungalowpark in het buitenland. Met onze dochter overigens nooit geweest, we gaan altijd naar gewone hotels. Is goedkoper en luxer.
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 15-07-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:14

Wendy schreef:
Sizzle schreef:

Als ik om me heen kijk, dan zijn de mensen met kinderen het met jouw idee eens. En de rest niet :n

Voorbeeldje: vakantie. Natuurlijk moet ik overleggen met mijn werk wanneer ik op vakantie ga, dus spontaan op vakantie gaat niet. Maar de invulling van die vakantie bepaal ik wel zelf (met mijn man). De vakantie zoals wij die graag hebben, dát gaat niet met een kind :n En dat geldt niet alleen voor zoals wij vakantie willen houden, maar ook voor andere varianten. Met aanstaande ouders wedden we daarom nog wel eens hoe lang het duurt voordat ook zij met hun kids op het gehate bungalow park zitten, omdat dat o zo fijn is voor de kids.
In jouw opvatting zal dat geen beperking van de vrijheid zijn, de kids zijn immers ook een partij.
Ik heb alleen geen zin om rekening te houden met die partij (klinkt heel egoistisch als ik het zo opschrijf), dat zie ik als een beperking van mijn vrijheid.

Wat wil je dan doen wat niet kan? Want kinderen blijven niet altijd baby's he?
Vanaf een jaar of 6/8 kan je zo goed als alles weer doen met kind, het is alleen vooral duurder met een extra persoon.
Voor je het weet zijn ze 10+ en rennen ze je voorbij in activiteiten.

Ik ben nog nooit in een bungalowpark geweest, nou ja, wel door volwassen familie die ons mee wilde hebben, maar niet door ons kind.
Die gaat lekker mee op avontuur met ons.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:16

Toen ik jong was (tiener), zag ik een toekomst met kinderen voor me, toen ik ouder was (eind 20) niet. Tot ik de vader van mijn dochter ontmoette en heel erg gelukkig was met hem. En te horen kreeg dat als ik kinderen wilde, ik niet te lang moest wachten om medische redenen. Mijn dochter is inmiddels een heerlijke tiener, haar vader en ik zijn helaas allang uit elkaar, maar nog steeds zijn we een goed team als ouders voor haar. Ik ben dolgelukkig met mijn heerlijke dochter. Zij maakt mijn leven zo bijzonder en fijn. En ik dat van haar ook, als ik haar mag geloven :D . Zelf heb ik het niet makkelijk gehad als kind en als tiener, maar ik voed mijn dochter ook totaal anders op, dan ik zelf van huis uit mee kreeg. Je kunt, mits je sterk genoeg bent, zo'n cirkel prima doorbreken. Is mijn persoonlijke ervaring, hoor, maar ik schijn dan ook een vrij sterk type te zijn...... en dat is niet iedereen misschien...... dat kan, dat mag.

Ik ben een superblije moeder. En dat neemt niemand me af. Ja, het heeft me zeker vrijheden gekost. En wat vond ik het vermoeiend, zeker de eerste jaren. Nu ze groter is, is het een heel ander verhaal. We hebben een hele goede band, hebben lol, hebben fijne gesprekken en ik ben er voor haar. Dat geeft enorme voldoening en vertrouwen onderling. We hebben heel, heel veel meegemaakt samen, waardoor we een sterke combi als moeder en dochter zijn. Nee, ik zou haar en het moederschap nooit meer willen missen. Het voegt zoveel toe, naast al het andere in mijn leven. En moeite met rekening houden met mijn kind? Ach, velen zonder kind moeten weer continu rekening houden met hun partner, hun fulltime carriere, hun eigen zieke of oude ouders of weet-ik-veel-wat. Het is maar hoe je je leven invult. Ik heb er geen moeite mee en merk, misschien juist ook doordat ik co-ouder ben (ze is wel meer bij mij dan bij haar vader), dat ik genoeg tijd heb voor mezelf en andere zaken. Daarbij blijft je kind niet eeuwig klein. De tijd vliegt met kinderen...... Ik geniet er juist nog maar even van, want straks vliegt ze uit...... Ik had het niet willen missen in elk geval. :)

PS: En op vakanties hou ik zeker rekening met haar. Hoge eisen heb ik niet, want als zij geniet en we zijn op een mooie plek, geniet ik ook. Of dat nou in ons eigen land is of ver weg. Een eigen huisje vind ik persoonlijk ook veel fijner dan hotels. Want ik heb geen zin om met ontbijttijden rekening te houden en ik wil 's avonds zelf bepalen of ik thuis wat maak of uit eten ga. Dus ik snap niets van hotelmensen. Een hotel vind ik ok bij een stedentripje, maar gaan we langer weg, willen wij onze eigen plek en niet vast zitten aan etenstijden en andere bullshit. Vanuit een eigen plek, kunnen wij altijd prima op avontuur...... Bovendien hebben wij al zoveel avonturen meegemaakt in ons leven, dat rust en plezier bij ons op nr 1 staan tijdens vakanties. :P
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-07-15 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:17

Bowen schreef:
De aarde, je staat erop.

Dit is serieus waar, zijn hele onderzoeken over geweest. Alhoewel we ons minder veilig voelen is het dus gewoon veiliger geworden.
Nederland zelf misschien, maar wereldwijd? mwaha..
Ik kan het met de huidige situatie in o.a. IS (nog nooit zijn er zoveel mensen op de vlucht geweest dan in deze tijd) amper voorstellen dat de wereld daadwerkelijk veiliger is geworden. Dat de gemiddelde welvaart wereldwijd is toegenomen kan ik nog ergens wel snappen, maar ook dat staat wel in contrast met de illegale immigranten vanuit Afrika en de miljoenenvluchtelingen in het midden oosten.

Het is maar net waar mee en hoe je het meet misschien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:20

Sammie, er zijn keuzes en keuzes.
Als volwassene kun je ook niet alles waar je wilde dromen over hebt.

Het slaat nergens op dat een kind geen keuze zou mogen hebben, maar wel binnen gestelde grenzen van redelijkheid.

Wendy, ik was al 7 jaar niet meer op vakantie geweest, haha.
Ik beperk mijzelf erger in mijn vrijheden dan mijn kind dit momenteel doet :+

Overigens wil ik niemand overtuigen een kind te 'nemen'. Verre van zelf.
Ik zie ook veel voordelen van geen kind :j