Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Blubje11 schreef:Ik kan me ook enorm ergeren aan 'daar' in plaats van 'want'. (of wand, ben ik ook tegen gekomen op bokt) Geen idee of het echt fout is, maar het klinkt verschrikkelijk.
Of bijvoorbeeld broodt

SindyKaya schreef:In dit soort topics durf ik haast nooit mijn mening te geven omdat ik bang ben dat ik ook maar iets verkeerd schrijf en dat ik heel bokt over m'n kop krijg

Ik heb de woorden alleen verlengd en 'winkelende' is wel zeker een bestaand woord (winkelende mensen geven veel geld uit aan appels) Blubje11 schreef:Ik kan me ook enorm ergeren aan 'daar' in plaats van 'want'. (of wand, ben ik ook tegen gekomen op bokt) Geen idee of het echt fout is, maar het klinkt verschrikkelijk.
Of bijvoorbeeld broodt
No_worries schreef:Corelli schreef:Toch klopt deze regel niet. Je zegt ook 'fietsende' maar het is toch echt 'gefietsT'Ik denk inderdaad dat de verwarring ontstaat door de voltooid deelwoorden (die eindigen bij jouw voorbeelden op een 'd') en de verleden tijd vervoegingen (zoals jij zegt inderdaad: wandelde, leerde, reageerde). Mijn idee is dat dan de regel "je hoort dan een 'd' dus dan schrijf je een 'd' " totaal verkeerd toegepast wordt. Die regel is namelijk voor het voltooid deelwoord (toepassen: is het toegepaste wiskunde of toegepasde wiskunde? Het is toegepaste, dus het voltooid deelwoord is toegepast met een t.
Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).Je moet de verleden tijd aanhouden: winkelDe, fietsTe. Of het voltooid deelwoord verlengen: gefietste, gewinkelde (maar dat laatste bestaat dan weer niet). Dan heb je de eindletter van het voltooid deelwoord. Maar dan nog zijn er mensen die zonder blikken of blozen "hinnikde" en "stapde" zeggen én schrijven.
Voor de tegenwoordige tijd zeg ik altijd: alles en iedereen krijgt T (thee) behalve ik!
Als je zelf de regels goed begrijpt is het trouwens inderdaad moeilijk voor te stellen dat sommige anderen dat niet kunnen
Corelli schreef:SindyKaya schreef:In dit soort topics durf ik haast nooit mijn mening te geven omdat ik bang ben dat ik ook maar iets verkeerd schrijf en dat ik heel bokt over m'n kop krijg
Op je kop bedoel je?
Dorien66: ik heb nooit beweerd dat ik onvoltooid verleden tijden aan het opsommen wasIk heb de woorden alleen verlengd en 'winkelende' is wel zeker een bestaand woord (winkelende mensen geven veel geld uit aan appels)
Corelli schreef:SindyKaya schreef:In dit soort topics durf ik haast nooit mijn mening te geven omdat ik bang ben dat ik ook maar iets verkeerd schrijf en dat ik heel bokt over m'n kop krijg
Op je kop bedoel je?

SindyKaya schreef:Corelli schreef:
Op je kop bedoel je?
Dorien66: ik heb nooit beweerd dat ik onvoltooid verleden tijden aan het opsommen wasIk heb de woorden alleen verlengd en 'winkelende' is wel zeker een bestaand woord (winkelende mensen geven veel geld uit aan appels)
Hier thuis zeggen we altijd "over m'n kop" zal wel dialect wezen, sorry
Pacific schreef:Ik denk dat het ook vooral ontbreekt aan ezelsbruggetjes om dingen snel toe te kunnen passen. Ik vul voor elk werkwoord altijd 'leren' in, om te checken of er een -t achter moet e.d. Dat gaat heel snel, dat doe ik automatisch in mijn hoofd. Echter, eerst nagaan of het een derde persoon enkelvoud is en dan moeten bedenken dat er een -t achter moet duurt langer. Nagaan of het een voltooid deelwoord is ook, etc. En ik denk dat velen daarom, omdat het dus veel tijd kost, maar gokken.
Dat is in ieder geval wat ik hoor in mijn omgeving.
lizy29 schreef:Bedoeld.Was het maar zo'n feest. Ik ben absoluut niet perfect voor wat betreft spelling maar ik vind het echt verschrikkelijk om te zien hoe sommige mensen door onkunde, hetzij desinteresse hetzij andere redenen, de taal verpesten.
En als het niet verbeterd word kom je er ook nooit achter als je iets verkeerd spelt. Ik woon tegenwoordig in Frankrijk en word regelmatig gecorrigeerd door mensen. Heel leerzaam en absoluut niet vervelend bedoelt.

maaikemuis schreef:Och, 'hij werdt' ben ik ook al tegengekomen. Iets met klokken en klepels...
Ik heb niet zo'n heel hoge pet op van het hedendaagse onderwijs. Ik pleit dan ook voor een verplichte taaltoets op meerdere momenten.
(nog krommer gaan mijn tenen staan bij mensen die Engelse quotes en zinnen neerzetten die werkelijk zo krom zijn dat ik mijn beeldscherm 90 graden moet draaien om er nog iets van te maken)
Echt, ik kan prima spellen (is er bij ons op school wel ingeramd), maar werdt is iets, dat is erin gebleven. Het werkwoord worden vind ik gewoon nog steeds lastig en om een of andere reden vond ik op den duur hij werdt heel logisch. Is mijn vaste spelfoutje geworden xDlizy29 schreef:Was het maar zo'n feest. Ik ben absoluut niet perfect voor wat betreft spelling maar ik vind het echt verschrikkelijk om te zien hoe sommige mensen door onkunde, hetzij desinteresse hetzij andere redenen, de taal verpesten.
En als het niet verbeterd word kom je er ook nooit achter als je iets verkeerd spelt. Ik woon tegenwoordig in Frankrijk en word regelmatig gecorrigeerd door mensen. Heel leerzaam en absoluut niet vervelend bedoelt.
. KoudbloedKim schreef:lizy29 schreef:Bedoeld.Was het maar zo'n feest. Ik ben absoluut niet perfect voor wat betreft spelling maar ik vind het echt verschrikkelijk om te zien hoe sommige mensen door onkunde, hetzij desinteresse hetzij andere redenen, de taal verpesten.
Dat is wel waar...
Eigenlijk zou het gecorrigeerd worden, maar ik weet niet of dat wordt gewaardeerd op Bokt door moderators en bokkers.

Diablo schreef:lizy29 schreef:Was het maar zo'n feest. Ik ben absoluut niet perfect voor wat betreft spelling maar ik vind het echt verschrikkelijk om te zien hoe sommige mensen door onkunde, hetzij desinteresse hetzij andere redenen, de taal verpesten.
Wordt, met dt.