Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:09

In dit soort topics durf ik haast nooit mijn mening te geven omdat ik bang ben dat ik ook maar iets verkeerd schrijf en dat ik heel bokt over m'n kop krijg _O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:10

Blubje11 schreef:
Ik kan me ook enorm ergeren aan 'daar' in plaats van 'want'. (of wand, ben ik ook tegen gekomen op bokt) Geen idee of het echt fout is, maar het klinkt verschrikkelijk.
Of bijvoorbeeld broodt :')

Bedoel je in de vorm van omdat? Dat is gewoon correct al is het wel een wat verouderde vorm.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:10

Corelli schreef:
Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).

Fout. D is goed, maar onvoltooid verleden tijd is NIET winkelende. Het is winkelen - winkelde - gewinkeld.

Joey

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:11

Dat moment dat je de titel ziet van dit topic en dat je denkt.. Meen je niet he, wat voor jong persoon is dit :')
Maar dan lees je vervolgens waarover het gaat en wordt het allemaal duidelijk _O-

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:12

SindyKaya schreef:
In dit soort topics durf ik haast nooit mijn mening te geven omdat ik bang ben dat ik ook maar iets verkeerd schrijf en dat ik heel bokt over m'n kop krijg _O-

Op je kop bedoel je? :')

Dorien66: ik heb nooit beweerd dat ik onvoltooid verleden tijden aan het opsommen was :) Ik heb de woorden alleen verlengd en 'winkelende' is wel zeker een bestaand woord (winkelende mensen geven veel geld uit aan appels)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:12

Blubje11 schreef:
Ik kan me ook enorm ergeren aan 'daar' in plaats van 'want'. (of wand, ben ik ook tegen gekomen op bokt) Geen idee of het echt fout is, maar het klinkt verschrikkelijk.
Of bijvoorbeeld broodt :')

Maar dan is het toch ook een heel andere zin? Je kan toch niet "Ik ga eten want ik heb honger" omzetten in "Ik ga eten daar ik heb honger". Daar slaat meer op omdat dan op want. "Ik ga eten omdat ik honger heb" "Ik ga eten daar ik honger heb".

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:13

No_worries schreef:
Corelli schreef:
Ik denk inderdaad dat de verwarring ontstaat door de voltooid deelwoorden (die eindigen bij jouw voorbeelden op een 'd') en de verleden tijd vervoegingen (zoals jij zegt inderdaad: wandelde, leerde, reageerde). Mijn idee is dat dan de regel "je hoort dan een 'd' dus dan schrijf je een 'd' " totaal verkeerd toegepast wordt. Die regel is namelijk voor het voltooid deelwoord (toepassen: is het toegepaste wiskunde of toegepasde wiskunde? Het is toegepaste, dus het voltooid deelwoord is toegepast met een t.
Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).
Toch klopt deze regel niet. Je zegt ook 'fietsende' maar het is toch echt 'gefietsT' ;-) Je moet de verleden tijd aanhouden: winkelDe, fietsTe. Of het voltooid deelwoord verlengen: gefietste, gewinkelde (maar dat laatste bestaat dan weer niet). Dan heb je de eindletter van het voltooid deelwoord. Maar dan nog zijn er mensen die zonder blikken of blozen "hinnikde" en "stapde" zeggen én schrijven.

Voor de tegenwoordige tijd zeg ik altijd: alles en iedereen krijgt T (thee) behalve ik!

Als je zelf de regels goed begrijpt is het trouwens inderdaad moeilijk voor te stellen dat sommige anderen dat niet kunnen :)

En ook niet als jij erachter staat!
(ik krijg nooit t(hee), hij krijgt altijd t(hee), jij krijgt ook t(hee), behalve als jij erachter staat)

Weggebokt

Corelli schreef:
SindyKaya schreef:

Dorien66: ik heb nooit beweerd dat ik onvoltooid verleden tijden aan het opsommen was :) Ik heb de woorden alleen verlengd en 'winkelende' is wel zeker een bestaand woord (winkelende mensen geven veel geld uit aan appels)

Hier thuis zeggen we altijd "over m'n kop" zal wel dialect wezen, sorry _O-

uggy

Azmay schreef:
Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.
[/quote]

Dit heb ik inderdaad ook.

Maanoogje

Corelli schreef:
SindyKaya schreef:

Gewoon de schuld geven aan de Nederlandse taal. :Y)
Ik heb er echt helemaal niets meer mee, maar dat vind ik toch ergens ook wel jammer. :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:14

SindyKaya schreef:
Corelli schreef:

Hier thuis zeggen we altijd "over m'n kop" zal wel dialect wezen, sorry _O-

zijn ;)

chanicha

Inderdaad erg gevaarlijk om hiet te reageren maar wat ik echt erg vind is laarzen o.i.d. met een "bondje", dan jeuken mijn handen om te reageren.

tiwi1969

Wat een fijn topic dit, bij het lezen van de titel stonden mijn haren al recht overeind.

Fouten met d-t-dt worden in mijn herinnering al heel lang gemaakt. Me i.p.v. mijn en het verwisselen van na en naar is iets wat ik de laatste jaren veel hoor.
Een fout die hier veel gemaakt wordt: "ik ben groter als hem" en "hij is kleiner dan mij"

Voor mij zijn dergelijke fouten vaak een reden om te stoppen met lezen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:17

lizy29 schreef:
zijn ;)

haha.......

Gelukkig maakt verder hier iedereen nooit een fout :z

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:19

Niet te persoonlijk opvatten Sindykaya.
Iedereen maakt fouten ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:20

Was het maar zo'n feest. Ik ben absoluut niet perfect voor wat betreft spelling maar ik vind het echt verschrikkelijk om te zien hoe sommige mensen door onkunde, hetzij desinteresse hetzij andere redenen, de taal verpesten.

En als het niet verbeterd word kom je er ook nooit achter als je iets verkeerd spelt. Ik woon tegenwoordig in Frankrijk en word regelmatig gecorrigeerd door mensen. Heel leerzaam en absoluut niet vervelend bedoelt.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 14-07-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:22

Ik denk dat het ook vooral ontbreekt aan ezelsbruggetjes om dingen snel toe te kunnen passen. Ik vul voor elk werkwoord altijd 'leren' in, om te checken of er een -t achter moet e.d. Dat gaat heel snel, dat doe ik automatisch in mijn hoofd. Echter, eerst nagaan of het een derde persoon enkelvoud is en dan moeten bedenken dat er een -t achter moet duurt langer. Nagaan of het een voltooid deelwoord is ook, etc. En ik denk dat velen daarom, omdat het dus veel tijd kost, maar gokken.
Dat is in ieder geval wat ik hoor in mijn omgeving.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:24

Deze fout was niet echt schokkend. 'Zal wel x wezen' is meer spreektaal dan schrijftaal, maar niet fout. (Zie http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/912 )
Ik denk dat het eigenlijk wel logisch is dat er op fora (en andere social media) ook veel spreektaal wordt gebruikt.

Dus SindyKaya: niets van aantrekken :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:24

Pacific schreef:
Ik denk dat het ook vooral ontbreekt aan ezelsbruggetjes om dingen snel toe te kunnen passen. Ik vul voor elk werkwoord altijd 'leren' in, om te checken of er een -t achter moet e.d. Dat gaat heel snel, dat doe ik automatisch in mijn hoofd. Echter, eerst nagaan of het een derde persoon enkelvoud is en dan moeten bedenken dat er een -t achter moet duurt langer. Nagaan of het een voltooid deelwoord is ook, etc. En ik denk dat velen daarom, omdat het dus veel tijd kost, maar gokken.
Dat is in ieder geval wat ik hoor in mijn omgeving.

Wij hebben het altijd geleerd met smurfen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:26

lizy29 schreef:
Was het maar zo'n feest. Ik ben absoluut niet perfect voor wat betreft spelling maar ik vind het echt verschrikkelijk om te zien hoe sommige mensen door onkunde, hetzij desinteresse hetzij andere redenen, de taal verpesten.

En als het niet verbeterd word kom je er ook nooit achter als je iets verkeerd spelt. Ik woon tegenwoordig in Frankrijk en word regelmatig gecorrigeerd door mensen. Heel leerzaam en absoluut niet vervelend bedoelt.
Bedoeld. :D

Dat is wel waar...
Eigenlijk zou het gecorrigeerd worden, maar ik weet niet of dat wordt gewaardeerd op Bokt door moderators en bokkers.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:27

maaikemuis schreef:
Och, 'hij werdt' ben ik ook al tegengekomen. Iets met klokken en klepels...

Ik heb niet zo'n heel hoge pet op van het hedendaagse onderwijs. Ik pleit dan ook voor een verplichte taaltoets op meerdere momenten.

(nog krommer gaan mijn tenen staan bij mensen die Engelse quotes en zinnen neerzetten die werkelijk zo krom zijn dat ik mijn beeldscherm 90 graden moet draaien om er nog iets van te maken %) )

maar werdt is toch heel logisch? :o Echt, ik kan prima spellen (is er bij ons op school wel ingeramd), maar werdt is iets, dat is erin gebleven. Het werkwoord worden vind ik gewoon nog steeds lastig en om een of andere reden vond ik op den duur hij werdt heel logisch. Is mijn vaste spelfoutje geworden xD

Alle andere werkwoorden vind ik dan weer prima te doen, dus waarom deze wel moeilijk is, weet ik ook niet xD

Ik denk dat het wel veel te maken heeft met hoe fanatiek een docent/school lesgeeft in spelling. Bij mij waren ze nogal fanatiek, op sommige scholen zijn ze dat niet.

Ohja: voor de spellingfanaten heb ik nog een uitdaging. Spuitgieten is een handeling die je kunt doen (dus werkwoord?) Het is een manier van kunststofbewerken/productiemethode. Nu zijn er dus verschillende discussies over het enkelvoud, verleden tijd en voltooid deelwoord, tot we vinden dat gespuitgegoten best het voltooid deelwoord kan zijn. Is er iemand die de juiste vorm weet? Vooral: is het ik spuitgiet, ik spuitgoot (spootgoot, spootgiet? die zijn gek trouwens, ik gok op de eerste), en ik heb gespuitgiet, gestpuitgoten oid?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:27

lizy29 schreef:
Wij hebben het altijd geleerd met smurfen :')

zo leerde ik het mijn leerlingen ook aan toen ik nog les gaf (héél lang geleden), want als ik het met "leren" deed, zeiden ze altijd dat de zin dan niet meer klopte, met "smurfen" klopte het natuurlijk wel... :? :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:28

Het enige wat ik niet begrijp, is dat waarom mensen nog zó ontzettend veel 'ik wordt' schrijven. Dat is toch wel 1 van de dingen dat er in gestampt wordt op school. Nu schrijf ik ook echt niet perfect nederlands, maar dit is toch wel een ding, waar ik over val.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:28

lizy29 schreef:

Wordt, met dt ;) .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:31

KoudbloedKim schreef:
lizy29 schreef:

Bedoeld. :D

Dat is wel waar...
Eigenlijk zou het gecorrigeerd worden, maar ik weet niet of dat wordt gewaardeerd op Bokt door moderators en bokkers.

Ik twijfelde al :')

Diablo schreef:
lizy29 schreef:

Wordt, met dt ;) .

Je hebt helemaal gelijk. Niet goed nagelezen dus :=
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 14-07-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt