je vriend ten huwlijk vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:09

Sammie schreef:
UhNee schreef:
Ik vind het echt zo'n onzin dat de man de vrouw ten huwelijk 'moet' vragen. 'Moet' de vrouw dan ook maar het huishouden doen als ze getrouwd zijn? :+
Ja want dat heeft ook zo lekker veel met elkaar te maken. :j

Die stellen zijn er waar de vrouw het huishouden doet en als ze dat samen zo willen. Prima hoor.

Nouja, als mensen zeggen: 'ik ben vrij traditioneel' heeft dat voor mij wel met elkaar te maken ja.
Die stellen zijn er, prima inderdaad, maar daar telt vast het woordje 'moet' niet.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:11

xMyrth schreef:
Haha wat een leuke aanzoeken komen er voorbij.
En wat een verschillende verhalen -> sommigen zijn al jaaaaaren samen en denken nog jaaaren te moeten wachten op een aanzoek. Anderen zijn net twee jaartjes samen en willen al trouwen.

Ja.. soms denk ik waarom wacht die nu zo lang :') hij weet toch dat ik ja zeg haha
Maar ik maakte mijzelf ook altijd gek bij elke etentje en zo :') Zelfs 1,5 jaar geleden toen we in Thailand op vakantie waren heb ik 3 keer gehad nu is een perfect moment 8)7
Heb het nu losgelaten, het gaat zijn als hij denkt dat het zo ver is.. We wonen gelukkig samen, hebben een paardje, 2 hele lieve hondjes.. Alles klopt..
Al heb ik wel gezegd, dat ik ruim voordat we kindjes krijgen getrouwd wil zijn. Niet trouwen en oh ja ik ben zwanger..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:28

Citaat:
Nouja, als mensen zeggen: 'ik ben vrij traditioneel' heeft dat voor mij wel met elkaar te maken ja.
Die stellen zijn er, prima inderdaad, maar daar telt vast het woordje 'moet' niet.

Je kan op het gebied van huwelijkksaanzoeken vrij traditioneel zijn maar op het gebied van huishoudelijke taken niet. Ik zie echt geen enkele overeenkomst. Een huwelijksaanzoek is maar even (en ik denk ssowieso meer een vrouwendingetje) het huishouden een heel leven. Bovendien kwam je eerste opmerking ook nog sarcastisch over alsof t een traditionele rolverdeling in het huis maar vreemd is.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:35

luuntje schreef:
Ts, geweldig idee, je vriend ten huwelijk vragen in het stadion.

Wij hadden samen een koophuis en wilden graag kinderen.
Dagje weg in Warner Bros Movie Park, stonden we lekker tegen elkaar aan.
En hebben we elkaar ten huwelijk gevraagd.

Mijn man zegt altijd " trouwen kan iedereen, bij elkaar blijven niet".

Dankjewel lijkt mij ook heel mooi moet de man ook een verlovingsring om en hoe duur zijn die ongeveer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:42

Ik ben van de hele oude stempel, ik zou het het mooist vinden als mijn vriend eerst toestemming van mn vader vraagt (de hand vragen zoals dat heet volgens mij). Maar ik ben dan ook van het trouwen als feestje, inclusief mooie jurk, en alle poes-pas.

Ik ken ook een vrouw die heeft haar man ten huwelijk gevraagd, ze wist dat hij haar nooit zou vragen en vond het toch echt wel tijd worden. Vanzelfsprekend zijn ze getrouwd, met alles er op en er aan!

Ik ken ook mensen die het zo simpel mogelijk hebben gedaan, getrouwd zonder familie en dan een kaartje rondsturen met ''wij zijn getrouwd!''. De vader van dit stel heeft het daar toch best moeilijk mee gehad. Het is ook niet zo dat die een slechte band ofzo hebben..

Een ander stel is nog een stukje verder gegaan, die hebben het op social media bekent gemaakt dat ze getrouwd waren. De familie-vete die daarop volgde was best wel genant om te moeten lezen, zoveel mensen als dat hun gekwetst hadden :oo

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:44

Sammie schreef:
Citaat:

Je kan op het gebied van huwelijkksaanzoeken vrij traditioneel zijn maar op het gebied van huishoudelijke taken niet. Ik zie echt geen enkele overeenkomst. Een huwelijksaanzoek is maar even (en ik denk ssowieso meer een vrouwendingetje) het huishouden een heel leven. Bovendien kwam je eerste opmerking ook nog sarcastisch over alsof t een traditionele rolverdeling in het huis maar vreemd is.

Snap ik. Was niet sarcastisch bedoeld. Toch zie ik wel ergens een overeenkomst... Voor mij past 'de vrouw moet het huishouden doen' in hetzelfde rijtje als 'de man moet het huwelijksaanzoek doen'. Het is vooral het woordje 'moet' waar ik dan een beetje de kriebels van krijg.

MissDD

Re: je vriend ten huwlijk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:47

Zowel het "verkering" vragen als het ten huwelijk vragen heeft mijn man beide keren gedaan. Stel je er echter niets romantisch bij voor want het verkering vragen was op een kerkhof en het ten huwelijk vragen was via sms.
We zijn verder wel gelukkig hoor. :D

Het is mij dus om het even wie het doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:48

Shanna schreef:
Ik ben van de hele oude stempel, ik zou het het mooist vinden als mijn vriend eerst toestemming van mn vader vraagt (de hand vragen zoals dat heet volgens mij). Maar ik ben dan ook van het trouwen als feestje, inclusief mooie jurk, en alle poes-pas.

Ik ken ook een vrouw die heeft haar man ten huwelijk gevraagd, ze wist dat hij haar nooit zou vragen en vond het toch echt wel tijd worden. Vanzelfsprekend zijn ze getrouwd, met alles er op en er aan!

Ik ken ook mensen die het zo simpel mogelijk hebben gedaan, getrouwd zonder familie en dan een kaartje rondsturen met ''wij zijn getrouwd!''. De vader van dit stel heeft het daar toch best moeilijk mee gehad. Het is ook niet zo dat die een slechte band ofzo hebben..

Een ander stel is nog een stukje verder gegaan, die hebben het op social media bekent gemaakt dat ze getrouwd waren. De familie-vete die daarop volgde was best wel genant om te moeten lezen, zoveel mensen als dat hun gekwetst hadden :oo

Voor dat moeten met trouwen ben ik heeeeeeel allergisch! Mijn eerste trouwdag 'moest' op een bepaalde manier, is zo gegaan en ik voelde me er zelf niet prettig bij.

De tweede zit nu in de planning en we komen nu op het stuk 'vreselijke oom en tante' van mijn vriendin. Voor mij simpel, die hoeven écht niet te komen.

"Maar andere ooms en tantes komen wel dus dan moeten we hen óók......." pffftt

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:52

Ik ben ook wel van de ouderwetse stempel. :o
Man ''moet'' de vrouw ten huwelijk vragen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:53

Dit doet me denken aan een leuke spreuk: de emancipatie van de vrouw houdt op bij een lekke fietsband!
Prachtig, hoe veel vrouwen altijd hoog van de toren blazen dat we gelijk zijn, maar zoiets een mannentaak noemen is wel weer prima.

Ik ben zelf net zo erg hoor. Alhoewel ik niet geloof in gelijk zijn, wel gelijkwaardig. Er zijn nou eenmaal dingen die mannen beter kunnen dan vrouwen en andersom (gemiddeld genomen uiteraard!). Zo zijn vrouwen meestal toch emotioneler en hechten vaak meer waarde aan zo'n romantisch gebaar. Ik vind het dus best logisch dat de meeste vrouwen gevraagd willen worden.

Ik dus ook. Ik zou het wellicht uiteindelijk zelf ook wel gaan doen, maar niet bij deze man, niet in deze relatie. We zijn al 12 jaar samen, maar flink moeilijke jaren gekend. Laat ik het erbij houden dat hij zo zn redenen heeft om niet met mij in het diepe te springen. Daarbij heeft meneer bindingsangst. Een aanzoek van hem zou dus extreem veel betekenen voor mij. Dan is hij eindelijk in staat over zn angst en twijfel heen te stappen, maar dit moet hij doen wanneer hij er klaar voor is en niet eerder.
Komt nog bij dat hij ook zo romantisch is als een doperwt. Laatst heb ik hem toch maar eens duidelijk gemaakt dat het voor mij dus wel veel symbolische waarde zou hebben en meer is dan alleen een praktisch dingetje. Want eerder heb ik er juist heel luchtig over gedaan, tis maar een papiertje, dat soort uitspraken. De hele nuchtere, praktische benadering die meerderen hier zo mooi illustreren. Na een aantal jaren voor elkaar vechten en door heeeeeeele diepe dalen te zijn gegaan, is mn mening toch wel wat verandert. Het zou nu echt de kers op de taart zijn, dus ik wacht geduldig af.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:55

TS: een verlovingsring is misschien wel leuk, of een set ringen dat jullie er allebei een hebben?
Hoe duur dat is, hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Wil je een ring vol blingbling, goud etc? Of mss iet simpels? (mannen willen meestal het laaste) En hoeveel waarde hecht je aan je verlovingsring?
Ik zou het bijvoorbeeld niet zo erg vinden als er geen verlovingsring is of hij heel simpel is, omdat dat geld word uitgespaard voor de trouwringen (die draag je tenslotte de rest van je leven).

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:57

Zwerte schreef:
Dit doet me denken aan een leuke spreuk: de emancipatie van de vrouw houdt op bij een lekke fietsband!
Prachtig, hoe veel vrouwen altijd hoog van de toren blazen dat we gelijk zijn, maar zoiets een mannentaak noemen is wel weer prima.

Ik ben zelf net zo erg hoor. Alhoewel ik niet geloof in gelijk zijn, wel gelijkwaardig. Er zijn nou eenmaal dingen die mannen beter kunnen dan vrouwen en andersom (gemiddeld genomen uiteraard!). Zo zijn vrouwen meestal toch emotioneler en hechten vaak meer waarde aan zo'n romantisch gebaar. Ik vind het dus best logisch dat de meeste vrouwen gevraagd willen worden.

Ik dus ook. Ik zou het wellicht uiteindelijk zelf ook wel gaan doen, maar niet bij deze man, niet in deze relatie. We zijn al 12 jaar samen, maar flink moeilijke jaren gekend. Laat ik het erbij houden dat hij zo zn redenen heeft om niet met mij in het diepe te springen. Daarbij heeft meneer bindingsangst. Een aanzoek van hem zou dus extreem veel betekenen voor mij. Dan is hij eindelijk in staat over zn angst en twijfel heen te stappen, maar dit moet hij doen wanneer hij er klaar voor is en niet eerder.
Komt nog bij dat hij ook zo romantisch is als een doperwt. Laatst heb ik hem toch maar eens duidelijk gemaakt dat het voor mij dus wel veel symbolische waarde zou hebben en meer is dan alleen een praktisch dingetje. Want eerder heb ik er juist heel luchtig over gedaan, tis maar een papiertje, dat soort uitspraken. De hele nuchtere, praktische benadering die meerderen hier zo mooi illustreren. Na een aantal jaren voor elkaar vechten en door heeeeeeele diepe dalen te zijn gegaan, is mn mening toch wel wat verandert. Het zou nu echt de kers op de taart zijn, dus ik wacht geduldig af.

wauw dit vind ik nou een mooi verhaal :)
ik hoop dat jouw moment ooit mag komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:59

Shanna schreef:
Ik ben van de hele oude stempel, ik zou het het mooist vinden als mijn vriend eerst toestemming van mn vader vraagt (de hand vragen zoals dat heet volgens mij). Maar ik ben dan ook van het [***] als feestje, inclusief mooie jurk, en alle poes-pas.

Ik ken ook een vrouw die heeft haar man ten huwelijk gevraagd, ze wist dat hij haar nooit zou vragen en vond het toch echt wel tijd worden. Vanzelfsprekend zijn ze [***], met alles er op en er aan!

Ik ken ook mensen die het zo simpel mogelijk hebben gedaan, [***] zonder familie en dan een kaartje rondsturen met ''wij zijn [***]!''. De vader van dit stel heeft het daar toch best moeilijk mee gehad. Het is ook niet zo dat die een slechte band ofzo hebben..

Een ander stel is nog een stukje verder gegaan, die hebben het op social media bekent gemaakt dat ze [***] waren. De familie-vete die daarop volgde was best wel genant om te moeten lezen, zoveel mensen als dat hun gekwetst hadden :oo
Tja, ik vind eigenlijk dat ieder stel zelf moet weten of en hoeveel mensen ze erbij halen.

Mijn vriend en ik gaan [***] op de 'gratis' dag op het gemeentehuis en geven dan thuis een feest met ongeveer 10 gasten, als het dat al wordt.
Wij houden beide niet van drukte en nodigen ook geen ooms en tantes uit die we normaal ook niet zien.
Het echte [***] doen we dus waarschijnlijk ook zonder familie, gewoon met z'n tweetjes.
Dat past bij ons en als dat niet bij de familie past, is dat heel jammer voor hun. :o
Ik heb in mijn leven al vaak genoeg dingen gedaan tegen mijn zin omdat een ander het anders wilde zien... nu kiezen we voor onszelf.

Edit; Heel herkenbaar, Zwerte!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:59

De zus van een vriendin heeft het een soort van zelf gedaan. Ze gingen met een paar vrienden karten en bij het laatste potje zorgden ze ervoor dat hij won. Er stond toen ''(naam) wint! Je krijgt een trouwdag op dag naar keuze met (naam)!''
Hij moest er wel om lachen een beetje maar hij vond het wel goed.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:00

Wij zijn ook in overleg getrouwd en hebben het alleen tegen mijn moeder, vriendin,vriend van mn man, schoonouders en zusje en opa's en oma's verteld.

Ik was een maand daarvoor bevallen van onze dochter en we vonden het toen pas het perfecte moment.

Al is mijn vent wel een echte vent en als ik het had gevraagd had ie keihard weggelopen denk ik :Y)

Hij heeft wel gezegd dat hij het aanzoek wilt overdoen en een grote bruiloft wilt ooit :P
Maar voor mij hoeft het niet zo, ben prima gelukkig en inmiddels volgende maand alweer 3jaar getrouwd.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:03

Ik ben 17 en voordat ik ga trouwen (als ik ga trouwen) ben ik toch wel weer een aantal jaar verder, maar zoals ik er op dit moment over denk zal ik toch de voorkeur hebben dat de man het huwelijksaanzoek doet. Van mijn huidige vriendje (die dus ook 17 is en het is dus nog absoluut niet aan de orde) weet ik ook dat die het vreselijk zal vinden als ik hem zou vragen, ik mocht hem ook niet verkering vragen :+

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:09

Ik vind dat beide partners elkaar ten huwelijk kunnen vragen, maar persoonlijk zal ik mijn vriend echt nooit ten huwelijk vragen. Hij moet helemaal niets, ik wil dat hij een aanzoek dat als hij dat wil en daar klaar voor is en dan vind ik het natuurlijk wel een mooi gebaar om te laten zien dat hij samen met mij oud wil worden.
Ben trouwens wel heel stellig over eventuele kinderen, ik ben niet bereid om een andere achternaam te hebben dan mijn kinderen dus zonder ring om mijn vinger, krijgen de kids gewoon mijn achternaam }> (Dit roep ik dan wel heel hard, maar waarschijnlijk zou ik t.z.t. nog wel kunnen zwichten)
De oh zo niet subtiele hints over een eventueel aanzoek vind ik natuurlijk wel erg leuk om te maken, vooral om hem te plagen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:11

Hahaha, sommige mannen moet je soms wel een beetje sturen. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:14

Ervaart niemand het hier als wanhopig als je je vriend ten huwelijk vraagt? Zo zou ik het een beetje voelen denk ik. Ik zou me er een beetje zielig door voelen, beetje desperate. Maar ik heb dan ook erg veel bevestiging nodig. Ik moet zeker weten dat hij mij wil en daar ook moeite voor doet. Dat ligt denk ik dan aan mij persoonlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:14

Zwerte schreef:
Overdrijven is ook een vak. Ik zie zelden heel ‘veel’ vrouwen ‘altijd’ en dan ook nog eens ‘blazen’ over gelijk zijn.

Emancipatie is de keuze hebben, niet dat je in situatie A geen keuze had om vervolgens in situatie B ook geen keuze te mogen maken..

En dan nog.. what’s the big deal? Vrouwen zijn hier gewoon een stuk gevoeliger voor. Niks mis mee om romantisch het hof gemaakt te willen worden om vervolgens gelijkwaardig te gaan leven. En als je daarna thuis met kinderen en het huishouden wil zitten ook prima! Die keuze hebben we tegenwoordig. Maak er gebruik van zou ik willen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:17

KoudbloedKim schreef:
Shanna schreef:

Tja, ik vind eigenlijk dat ieder stel zelf moet weten of en hoeveel mensen ze erbij halen.

Mijn vriend en ik gaan trouwen op de 'gratis' dag op het gemeentehuis en geven dan thuis een feest met ongeveer 10 gasten, als het dat al wordt.
Wij houden beide niet van drukte en nodigen ook geen ooms en tantes uit die we normaal ook niet zien.
Het echte trouwen doen we dus waarschijnlijk ook zonder familie, gewoon met z'n tweetjes.
Dat past bij ons en als dat niet bij de familie past, is dat heel jammer voor hun. :o
Ik heb in mijn leven al vaak genoeg dingen gedaan tegen mijn zin omdat een ander het anders wilde zien... nu kiezen we voor onszelf.

Edit; Heel herkenbaar, Zwerte!

Bij beide stellen wist de familie zelfs niet van de trouwplannen af. Op de social media-vete was o.a. te lezen dat de vader van de bruid er graag van op de hoogte was geweest in plaats van het op facebook te moeten lezen. Hij had graag een presentje langs komen brengen bij een kopje koffie.

Bij het stel met het ''wij zijn getrouwd!'' kaartje (wat overigens een foto van hun zoontje, strak in het pak met feestelijke ballonnen was) was ook de vader van de bruid behoorlijk teleurgesteld. Hij dacht dat hij wel een goede band met zn dochter had, is erg betrokken bij zn kleinkinderen ook (waren er al voor het huwelijk), en wist niks van trouwplannen af! Heeft hem best gekwetst.

Ik heb niks tegen de gratis gesloten huwelijken in gewone dagelijkse kleding hoor, maar stel tenminste je ouders (als je daar contact mee hebt) en de familie die je lief hebt even op de hoogte dat je uberhaubt gaat trouwen (en als je weet wanneer je gaat trouwen kan je dat ook best vermelden met de mededeling ''we vieren het niet/ klein, maar natuurlijk ben je na die datum welkom voor een kopje koffie met wat lekkers, bel wel even voor een afspraak'') en ''verras'' ze niet plots met een berichtje op facebook of een kaartje :+

Tenminste, het zou mijn keuze niet zijn. Mijn mening is dat je mensen niet zo hoeft te behandelen, je kan ook gewoon eerlijk zeggen dat ze niet uitgenodigd zijn haha :D
Nu is het bij jullie ook al algemeen bekent dat jullie uberhaubt gaan trouwen, dus dat zal voor jullie familie al geen verassing meer zijn ;)

Maar zoals ik al zei, ik ben van de oude stempel, en een huwelijk zoals in sprookjes. Inclusief mooie jurk, mooie make-up en haren, zelfgemaakte uitnodigingen, een met zorg uitgezochte/ gedecoreerde locatie, familie en vrienden om het mee te vieren. Ik wil ook een goede fotograaf die foto's als in magazines maakt van de dag, en ik wil pas trouwen als mijn gezin compleet is (dus ook alle kinderen die ik dan heb op de bruidsfoto's, en daarna geen nieuwe kinderen meer erbij). Ik ben volgens mij een echte bruid-zilla als het zover is }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:19

Ja, daar ben ik het ook mee eens inderdaad. :j
Wij hebben het wel laten weten aan ouders/familie.
Zeker als je daar een goede band mee hebt, snap ik de teleurstelling van die kant.

Wat ik meer bedoel zijn de familieleden die dan persé overal bij willen zijn en alles mee willen regelen en het uiteindelijk wordt zoals zij dat willen i.p.v wat de bruid en bruidegom zelf willen.
Of dat je trouwt met een dure jurk en groot feest 'omdat het zo hoort' of omdat anderen het verwachten, nee... dat doen we niet.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:21

Ess_Ramona schreef:
Mijn vriend is zo romantisch als een pinda, dus als we ooit gaan trouwen ben ik benieuwd naar t aanzoek :+

Haha hier hetzelfde xD

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:24

Ligt er natuurlijk aan wie als eerste wilt gaan trouwen.

En waarom zou de vrouw het niet kunnen vragen, altijd leuk toch.
Alhoewel, ik vind dat het wel een beetje stiekem van de man moet afkomen.

Het is niet meer als vroeger.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:27

Suzanne F. schreef:
Ervaart niemand het hier als wanhopig als je je vriend ten huwelijk vraagt? Zo zou ik het een beetje voelen denk ik. Ik zou me er een beetje zielig door voelen, beetje desperate. Maar ik heb dan ook erg veel bevestiging nodig. Ik moet zeker weten dat hij mij wil en daar ook moeite voor doet. Dat ligt denk ik dan aan mij persoonlijk.

Ik niet nee, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat wij een hele goede en gelijkwaardige relatie hebben. Ik ben ouderwets in wat ik wil, namelijk gevraagd worden, maar ik zit niet 'vast' in deze denkwijze. Als ik iets wil dan regel ik het en ben ik niet afhankelijk van iemand anders om het te 'krijgen'(en zeker niet de liefde van mijn leven!!). Wat jij opschrijft voelt als iets wat je heb tussen mensen die elkaar nog niet zo goed kennen ofzo. Ik schaam mij niet of voel mij niet meer of minder dan mijn man. Wij kennen elkaar door en door, hebben veel meegemaakt en gevoelens als zielig of wanhopig zijn er niet als je elkaar zo kent (vind ik ;) )

Ervaar jij dat wel zo bij de man dan?