Werken als Au-Pair in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:13

lieveli schreef:
Dit gezin wordt het niet. Je bent 2e keus en je bent verdorie geen speelgoed! Gewoon mailen dat je vriendelijk bedankt voor de kans maar dat je verder gaat zoeken.

Zo, dat is kort door de bocht := Wie zegt dat ze haar als speelgoed zagen? Aan de ene kant kan ik me nog best voorstellen dat ze in eerste instantie wilden gaan voor iemand met ervaring. Dat is hun goed recht. Alleen de manier waarop verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs, maar dat beseffen ze zelf ook en ze willen er graag over praten. Het minste wat je dan kunt doen is dat gesprek aan gaan. Voelt het nog niet goed, dan kun je altijd nog besluiten afscheid van elkaar te nemen. Maar wie weet klaart het gesprek de lucht en heeft TS er straks alsnog een fijn adres aan. TS gaf zelf ook aan dat het voor dit incident wel goed voelde, dus die basis was er wel.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 16:16

Michelle_96 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Dit gezin wordt het niet. Je bent 2e keus en je bent verdorie geen speelgoed! Gewoon mailen dat je vriendelijk bedankt voor de kans maar dat je verder gaat zoeken.

Kennismaken kan toch geen kwaad? Je kan dan inderdaad wat al gezegd was ingaan op de gevoelens en vanuit daar kijken wat je doet..

Ik begrijp lieveli's reactie ook wel.. het is ook een rare situatie en ik ben inderdaad gewoon 2e keus. Toch heb ik een mail gestuurd om op z'n minst zondag nog even kennis te maken. Als de klik er is, kan ik hun dit 'foutje' wel vergeven.. mocht het echt niets zijn, dan is het; next! Ik heb immers niets meer te verliezen.

@ Cayenne:
Precies zo voel ik er ook over, misschien kan het gesprek nog wat opheldering geven zodat ik de knoop tussen ja en nee kan doorhakken. Ik zou in eerste instantie ook kiezen voor iemand met ervaring denk ik.. (maar niet op de manier waarop hun hebben gedaan)
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 10-07-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:16

Laten we vooral TS de vrijheid geven om zelf keuzes te maken ;)
Doe wat goed voor je voelt! Ik kan me voorstellen dat je je een tweede keus voelt, maar ik kan ook begrijpen als je gewoon ja zegt tegen het gezin.
Mooi leermoment evt om dingen face-to-face te zeggen ook :j Iets wat je (denk ik) tijdens het au pairen ook nodig hebt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:28

Cayenne schreef:
lieveli schreef:

Zo, dat is kort door de bocht := Wie zegt dat ze haar als speelgoed zagen? Aan de ene kant kan ik me nog best voorstellen dat ze in eerste instantie wilden gaan voor iemand met ervaring. Dat is hun goed recht. Alleen de manier waarop verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs, maar dat beseffen ze zelf ook en ze willen er graag over praten. Het minste wat je dan kunt doen is dat gesprek aan gaan. Voelt het nog niet goed, dan kun je altijd nog besluiten afscheid van elkaar te nemen. Maar wie weet klaart het gesprek de lucht en heeft TS er straks alsnog een fijn adres aan. TS gaf zelf ook aan dat het voor dit incident wel goed voelde, dus die basis was er wel.

Kort door de bocht? IK? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor O:)

Ik vind dat heen-en-weren gewoon niet zo'n goed teken. Ik persoonlijk zou dus ergens anders gaan kijken. Maar, dat ben ik. Als Grumpycat er echt een goed gevoel bij heeft, moet ze vooral kennis gaan maken want ik kan niet in de toekomst kijken.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 16:37

lieveli schreef:
Kort door de bocht? IK? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor O:)

Ik vind dat heen-en-weren gewoon niet zo'n goed teken. Ik persoonlijk zou dus ergens anders gaan kijken. Maar, dat ben ik. Als Grumpycat er echt een goed gevoel bij heeft, moet ze vooral kennis gaan maken want ik kan niet in de toekomst kijken.

:')

Ik had er in eerste instantie een goed gevoel bij ja! Ze komen over als een heel fijn gezin wat past bij mijn verwachtingen. Mijn gevoel op dit moment is nog onzeker, vandaar dat ik ook even kennis wil maken op z'n minst. Zolang ik niks teken zit ik nergens aan vast. :) Maar echt het enthousiaste gevoel wat ik eerst had is wel lichtelijk verdwenen. (Komt natuurlijk ook dankzij de schommeling van ja-nee en toch weer ja. Ik durf mij er nog niet aan vast te pinnen.) Misschien dat dat nog terug komt na zondag.

Cayenne

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:40

Lieveli :')

TS, ik zou gewoon je gevoel uitspreken, face to face. Zij zullen de omstandigheden waarschijnlijk ook aankaarten en van daaruit kun je jouw gevoel erbij halen. Het lucht sowieso op en ze voelen zich zo te lezen zelf ook rot en ongelukkig met de situatie. Het pleit ook voor hen dat ze het op deze manier willen oplossen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:42

Ik snap beiden kanten, ik hoop dat jullie er alsnog samen uitkomen en je een geweldige tijd gaat hebben!

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:15

Interessant topic! Jammer dat het zo raar is gelopen nu, maar kennismaken kan altijd toch?

Ik ben nu bijna afgestudeerd, ga in principe wel op zoek naar een baan.. maar heb inmiddels toch ook wel de kriebels om als ik geen baan kan vinden, tijdelijk in het buitenland aan de slag te gaan als au-pair of iets anders.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:08

Dankjewel Furrow!

Gittekit schreef:
Interessant topic! Jammer dat het zo raar is gelopen nu, maar kennismaken kan altijd toch?

Ik ben nu bijna afgestudeerd, ga in principe wel op zoek naar een baan.. maar heb inmiddels toch ook wel de kriebels om als ik geen baan kan vinden, tijdelijk in het buitenland aan de slag te gaan als au-pair of iets anders.

Ik zeg doen, als je echt niets kunt vinden! Ik kan je mijn ervaring nog niet vertellen wat betreft Au-pairen, maar sinds ik ontslag heb genomen afgelopen maandag voel ik mij echt bevrijd! :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:35

Ik ben t wel met lieveli eens, misschien omdat ik net als haar al als au-pair heb gewerkt. Voor dat gezin nog tig andere. Als t nu al niet goed begint zou ik verder zoeken naar een ander gezin

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 20:44

Maartje1990 schreef:
Ik ben t wel met lieveli eens, misschien omdat ik net als haar al als au-pair heb gewerkt. Voor dat gezin nog tig andere. Als t nu al niet goed begint zou ik verder zoeken naar een ander gezin

Ik begrijp je reactie volkomen.
Nu zondag begint te naderen, moet ik ook eerlijk zeggen dat ik er steeds meer een hard hoofd in begin te krijgen.. Al zijn het misschien de zenuwen. Ik ga er morgen gewoon naar toe, maar met niet al te veel verwachtingen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:59

Ik ben au pair geweest in Australië en nu ongeveer alweer een jaar thuis. Ik heb echt de beste 6 maanden in mijn leven gehad en raad het dan ook echt iedereen aan! mijn 2 meiden waren 5 en 7 en verdiende 360 euro per maand.
Ik woonde in een onbekend plaatsje in Australië waardoor je echt het Australische leven mee maakt. Ik had een hele leuke gastfamilie die mij altijd voor alles mee vroegen. Verder had ik echt geweldig contact gemaakt met de 3 andere au pairs in mijn stad en hadden we een grote groep Australische vrienden gemaakt. Ga dus ook echt erop uit en ga mensen ontmoeten, want mijn vrienden daar hebben wel echt mijn tijd zo onvergetelijk gemaakt.

Ga eerst een paar keer skypen met de familie en bespreek je taken, werkuren, loon, auto gebruik, mag je in je vrije tijd zelf erop uit en de manier waarop hun de kinderen opvoeden. Kies ook zeker een gastgezin waarvan beide ouders werken want het kan erg ongemakkelijk worden als 1 van de ouders ook thuis is waardoor jij misschien niet helemaal jezelf kan zijn naar de kinderen toe.

Breng ook echt zeker tijd door met je gastouders om een band met ze op te bouwen, ik was eigenlijk altijd weg (sporten, feestjes, eten) waardoor mijn band met mijn gastouders toch wat minder was, maar zeker niet slecht! Als ze je meevragen gewoon gezellig mee gaan. Maar bouw ook zeker je eigen leven op naast je gastfamilie.

Vraag ze ook van te voren hoe het zit met bankrekening en simkaart.

Laat je niet afschikken door de negatieve ervaring want meestal is het een ervaring om nooit te vergeten!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:23

Hoe was het vandaag TS :) ?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:30

Ik ben ook heel benieuwd!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 22:30

Leuk dat jullie er aan denken. :j

Het was vooral een hele hoop indrukken! Ik vertrok vanmorgen om 10 uur en ben zojuist pas weer thuis gekomen. Het gezin was ontzettend leuk. Toen ik aan kwam kreeg ik gelijk een tekening van 1 van de kinderen die zij voor mij gemaakt hadden, ontzettend lief! In het begin voelde het nog een beetje ongemakkelijk, maar dat ging gelukkig al gauw weg. De 2 oudste kinderen (2 meisjes van 6 & 8) waren erg lief, de jongste daarentegen.. die was erg druk en luisterde slecht (jochie van 4 jaar). Was vooral vermoeiend om hem continu te corrigeren, hij bleef mij maar uitproberen!

We hebben met zijn allen geluncht en ik heb daarna even met de kinderen bordspelletjes gespeeld, waar ik wel echt van genoot. Daarna zijn we met de auto door de stad gereden zodat ze kon laten zien waar de kinderen o.a op school zitten en waar hun sportclubs waren. Toen ik eenmaal rustig met de moeder kon praten, kwam toch wel op tafel dat ik geen ervaring heb. Ze gaf mij een stuk of 6 (engelstalige)boeken over o.a opvoeding en communicatie met kinderen, zodat ik die thuis kon lezen. Ook vroeg zij of ik eventueel nog in NL vrijwilligerswerk kon doen bij een kinderdagverblijf of iets om wat ervaring op te gaan doen.. kortom; ik heb het gevoel dat ze een hele hoop van mij (gaat) verwachten en ik ben bang dat ik niet aan haar hoge verwachtingen kan voldoen..

De twijfel is op dit moment dus erg aanwezig.. moet ik dit wel doen? Kan ik überhaupt aan haar verwachtingen voldoen? Wil ik niet liever toch in NL opzoek gaan naar een leuke studie? Ik weet het allemaal even niet meer. Ik ga er lekker een nachtje (of meerdere) over slapen. :z

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:06

Op 1 van de eerste dagen moest ik op het jongetje van 3 passen. Hij wilde niet in bad. Hij kreeg een driftbui. Ik heb er zelfs een geluidsopname van gemaakt en mijn moeder in paniek opgebeld hoe ik dit moest oplossen :') . Maar dat jochie werd uiteindelijk mijn beste vriendje, dwars door de driftbuien heen.

Ik heb vreselijk veel gevaarlijke draken verzonnen om te zorgen dat hij een beetje doorliep, beesten geknutseld van eten zodat hij at. Je wordt vanzelf creatief. Hij ging altijd huilen als ik hem van de kleuterschool ophaalde, behalve als ik eten (wortel of een halve bagel) inpakte als een cadeautje. Met een beetje fantasie en consequentie is ieder kind (bijna ieder kind) over te halen tot positief gedrag.

Maar bij twijfel, niet doen. Au pair zijn is geen rocket science, het enige dat ik wel belangrijk vind is een basiskennis van de EHBO. Ik wist amper wat van baby's bij mijn 1e gezin maar een week later deed ik fluitend de luiers.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:10

Meid zeg het toch lekker af en ga je inderdaad lekker op een leuke studie richten of naar een ander gezin uitkijken.. Dit is al de zoveelste keer dat er twijffels zijn

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 07:48

lieveli schreef:
Op 1 van de eerste dagen moest ik op het jongetje van 3 passen. Hij wilde niet in bad. Hij kreeg een driftbui. Ik heb er zelfs een geluidsopname van gemaakt en mijn moeder in paniek opgebeld hoe ik dit moest oplossen :') . Maar dat jochie werd uiteindelijk mijn beste vriendje, dwars door de driftbuien heen.

Ik heb vreselijk veel gevaarlijke draken verzonnen om te zorgen dat hij een beetje doorliep, beesten geknutseld van eten zodat hij at. Je wordt vanzelf creatief. Hij ging altijd huilen als ik hem van de kleuterschool ophaalde, behalve als ik eten (wortel of een halve bagel) inpakte als een cadeautje. Met een beetje fantasie en consequentie is ieder kind (bijna ieder kind) over te halen tot positief gedrag.

Maar bij twijfel, niet doen. Au pair zijn is geen rocket science, het enige dat ik wel belangrijk vind is een basiskennis van de EHBO. Ik wist amper wat van baby's bij mijn 1e gezin maar een week later deed ik fluitend de luiers.

Fijn om te weten dat niet iedereen die begint ervaring heeft. Eten inpakken.. grappig idee. :') EHBO kennis heb ik wel, ik heb een cursus EHBO bij kinderen gevolgd. Echter merk ik aan de moeder dat zij van mij verwacht dat ik een volleerd kinderopvangster ben en dat ben ik nou eenmaal niet. Mijn oppas ervaring is minimaal en daar heb ik nooit doekjes om gewonden.

@Shilady:
In theorie is dat inderdaad de makkelijkste beslissing. Helaas vind ik het moeilijk om de knoop definitief door te hakken.. Want wat nou als ik de verkeerde keuze maak?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:35

Gewoon de tijd nemen om erover na te denken, je bent de enige die de beslissing kan maken :j
Wel jammer dat je het gevoel hebt dat moeder verwacht dat je een volleerd kinderopvangster moet zijn.
Bij de meeste gezinnen is het niet nodig en kun je beter met plezier en feeling met kinderen dan theoretisch onderlegd te zijn.

Heb je een termijn afgesproken met het gezin waarop je iets laat weten?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:55

Ik lees twijfel van beide kanten. Dan zou ik toch verder kijken (of nog een tweede gesprek en aan de hand daarvan een beslissing nemen). Maar eigenlijk lees ik uit je posts wel een beetje dat je al een beslissing genomen hebt :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:27

Ik zeg zelf altijd: bij twijfel niet doen.

Wellicht is dit gezin gewoon niet het juiste gezin voor je. Ik had ook absoluut geen ervaring, maar daar werd geen punt van gemaakt. Succes!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:32

Lekker verder zoeken inderdaad. Misschien in Londen? :P

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:21

Ik ga er inderdaad even goed over na denken. Ik zou deze week nog even gaan Skypen met het gezin, om verder te praten over hoe en wat. Ik heb voor mijn gevoel wellicht al wel een keuze gemaakt ja. Misschien kan ik er maar beter van afzien en het gezin de tijd geven een andere Aupair te zoeken. Al denk ik dat ik wel eerst het Skype gesprek aan ga om te zien wat hun nou er van denken.

Londen klinkt niet slecht :+

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:28

Hebben zij zelf al wel eens eerder aupairs gehad?

Ik vind het nl nogal overdreven wat voor eisen ze stellen en dat je opvoedkundige boeken moet gaan lezen, kunnen ze niet gewoon beter Jo Frost inhuren dan? :\ Het lijkt me eerder belangrijk iemand te hebben die gewoon liefdevol en betrouwbaar is, opvoeden moeten ze toch echt zelf doen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:33

Wij hebben zelf jaren lang au-pairs gehad.
Daar zaten geweldige meiden tussen waar we nog steeds contact mee hebben en ook teleurstellingen.

Ik ken het dus van de andere kant.
Kijk goed wat de wetten/regels van het betreffende land zijn en zet alle afspraken op papier.
Bureau's zijn geen garantie dat het goed geregeld is. Een au-pair gezin wat meerdere au-pairs heeft gehad die hun jaar vol hebben gemaakt en die jij mag benaderen als referentie zou ik de voorkeur geven.

Als je specifiek nog iets wilt weten mag je het altijd vragen.