relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:26

ilayda schreef:
Musiess schreef:
dat kan jij dom vinden en dat is jou probleem. maar familie (dat met elkaar) kinderen krijgt is incest. Vaak komen daar vestandelijke beperkingen enz. bij jongeren zie je heel vaak niet altijd dat de probleem jongeren van ouders komen die al familie van elkaar waren.

gedragsstoornissen/gilles de la tourette ect.

Nou maar dat is lang niet overal zo hoor bij de moslims. Veel zijn daar ook streng tegen.

Nee die halen liever een partner uit land van herkomst 8)7 . Op die manier blijven we met een achterlijk cultuurgat zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:36

Nou, hoe het bij hem exact zit weet ik niet, maar hij weet al jaren dat hij is 'voorbestemd' om met haar te trouwen (heeft haar nog nooit in levende lijve ontmoet, wel mee geskyped etc.
Ze zijn niet verliefd, maar berusten zich wel in de traditie.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:43

Gloa schreef:
ilayda schreef:

dat kan jij dom vinden en dat is jou probleem. maar familie (dat met elkaar) kinderen krijgt is incest. Vaak komen daar vestandelijke beperkingen enz. bij jongeren zie je heel vaak niet altijd dat de probleem jongeren van ouders komen die al familie van elkaar waren.

gedragsstoornissen/gilles de la tourette ect.

Nou maar dat is lang niet overal zo hoor bij de moslims. Veel zijn daar ook streng tegen.

Nee die halen liever een partner uit land van herkomst 8)7 . Op die manier blijven we met een achterlijk cultuurgat zitten.[/quote]

Nou dat is ook lang niet altijd zo, en dan nog? Wat is het probleem dat ze willen trouwen met iemand van de zelfde cultuur? Er zijn toch ook genoeg Nederlanders die willen trouwen met een Nederlander en niet met een buitenlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:51

Het probleem zit hem erin dat er mensen naar ons land komen die compleet niet bij onze normen en waarden (willen) passen. En dat terwijl er genoeg aanbod binnen NL is die dezelfde cultuur hebben. Vervolgens komen er ook weer kinderen die volgens de cultuur van land van herkomst opgevoed worden en zo blijf je achter de feiten aan lopen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:58

Maar móet iedereen dan dezelfde cultuur hebben? In mijn ogen is dat absoluut niet nodig, zolang er maar wel respect is voor elkaars cultuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:04

Nee hoor dezelfde cultuur hoeft echt niet. Maar verenigbare normen en waarden is wel noodzakelijk. En daarbij hoort achterlijk gedrag zoals vrouwen geen hand willen geven of per definitie als minderwaardig of prutsmuts beschouwen niet bij. Als je zo wil leven dan is dat heel goed mogelijk in het kalifaat en ga je daar maar naartoe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-15 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:07

Ik hev een relatie gehad met een moslim :)
Ik heb verder het topic niet gelezen maar er werd gevraagd naar ervaringen dus ik dacht ik schrijf even een stukje :D

Ik heb een erg leuke tijd gehad, verder niet heel veel anders dan een man uit eigen cultuur.
Wel veel warmer en "gezelliger", meer op de familie gericht, maar wel op een positieve manier :)
Hij kwam uit irak en is met de oorlog en val van saddam hussein gevlucht naar zweden.
Vele verhalen daarover gehoord van hem.

Door zijn geloof lag het natuurlijk iets anders bij zijn moeder mbt het hebben van vriendinnen etc, zijn vader was er toen niet meer.

Zo heb ik zijn moeder pas na 2 jaar ontmoet, toen wilde ze dat wel want ze dacht dat we na zo'n tijd bij elkaar wel serieus moesten zijn :)
Ook had zij het liefst dat we niet in dezelfde kamer sliepen als we bij elkaar waren.
Maar meestal ging zij dan naar vrienden zodat zij het "niet wist" (natuurlijk wist ze het wel, en het was dan ook een soort goedkeuring)

Verder niks van geloven oid meegekregen :P

Veel gezellige avonden gehad met hem, zijn broer en vriendin, en mijn familie :)

Ik heb bij hem nooit cultuurverschil gemerkt, behalve dat hij wat dichter met zijn familie was dan ik.
We waren eigenlijk pretty much hetzelfde :)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:17

Gloa schreef:
Het probleem zit hem erin dat er mensen naar ons land komen die compleet niet bij onze normen en waarden (willen) passen. En dat terwijl er genoeg aanbod binnen NL is die dezelfde cultuur hebben. Vervolgens komen er ook weer kinderen die volgens de cultuur van land van herkomst opgevoed worden en zo blijf je achter de feiten aan lopen.

Dat is zo, maar dat is ook al een stuk minder aan het worden. De nieuwe generatie zoekt het toch liever hier in Nederland.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:18

Gloa schreef:
Nee hoor dezelfde cultuur hoeft echt niet. Maar verenigbare normen en waarden is wel noodzakelijk. En daarbij hoort achterlijk gedrag zoals vrouwen geen hand willen geven of per definitie als minderwaardig of prutsmuts beschouwen niet bij. Als je zo wil leven dan is dat heel goed mogelijk in het kalifaat en ga je daar maar naartoe.

maar waarom is het achterlijk dat ze vrouwen geen hand geven? Dat is cultuur en geloof.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:26

Gloa schreef:

Zoals ik zei, respect voor elkaars cultuur is erg belangrijk. Van beide kanten. Dit mis ik wel in jouw bericht.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:37

ilayda schreef:
Gloa schreef:

maar waarom is het achterlijk dat ze vrouwen geen hand geven? Dat is cultuur en geloof.

Volgens mij kan ik er wel mee leven dat ze mij (als vrouw dus) geen hand willen geven, zolang ik het gevoel heb dat ik ook begroet en gerespecteerd word en niet als deelneemster over het hoofd word gezien. Ik denk dat het daar vaak aan schort. Ik zou persoonlijk dan tenminste met een vriendelijk knikje begroet willen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:51

ilayda schreef:
Gloa schreef:

Omdat het wel een heel erg belangrijk onderdeel van onze westerse cultuur is. En ja in mijn ogen zijn zij hier de vreemden en moeten ze zich tot op zekere hoogte aan ons aanpassen. Daar komt nog eens bij dat dit gebruik tegenwoordig meer wordt toegepast als minachting voor de vrouw dan als respect zoals de koran het bedoelt.

@Gracezella; ja dat klopt. Ik ben heel erg van het leven en laten leven maar ik zie dagelijks alleen al in m'n werk zo veel ernstige incidenten met personen uit de moslimcultuur dat zij mijn potje respect inmiddels wel verbruikt hebben. Ze schreeuwen moord en brand over discriminatie maar beschikken over onvoldoende zelfreflectie om in te zien dat ze dit voor een groot deel aan zichzelf te danken hebben.

ilayda

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:55

Dan heb jij net de verkeerde mensen ontmoet .
Want de mensen die mijn geen hand willen geven knikken altijd netjes naar me en groeten mij dan. Maar in de Turkse cultuur is het heel normaal om een hand te geven. Dus dat verschilt ook nog:

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 13:06

ik ben het wel met meerdere eens dat nu ze in nederland (of ik welk ander land) wonen ze zich wel een beetje aan mogen passen.... Wat ik mee maak is dat ze zich net even een tikje specialer voelen dan de rest(overigens ook niet iedereen hoor).....
Ze weten precies hoe ze dingen klaar moeten spelen of hun zin te krijgen en wat ik ervan gezien heb, is dat ze meer voor elkaar krijgen dan de gemiddelde nederlander.....

ze willen mijn familie niet naar nederland halen.. goed dan snij ik toch mn armen open en hoppa 3 weken later familie in nederland met verblijfsvergunning....

buiten de extreme gevallen zijn er natuurlijk ook genoeg die wel op een nette manier aan hun toekomst willen werken en die enorm dankbaar zijn dat ze die kans ook krijgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:31

Ik had een turkse collega!
Wauw, wat een vrouw.
"Nee, ik draag geen hoofddoek. Ja, ik ben moslim, nee ik eet geen varken. Heb niets met huisdieren, maar daarnaast, ik heb een man en 3 zonen. Dus eigenlijk dieren genoeg!"

Prachtig Nederlands sprak ze!
Haar man heeft het daar wat moeilijker mee, maar probeert het zeker!
"Hihi, nouwww, mijn man is niet de baas in huis hoor! En vind het maar al te prettig, dat wij half om half leven. Ook waar mijn ouders weg komen, is het niet zo streng."
In andere landen is het zeker waar, dat geeft ze ook toe.

Ze is heel vrij, ook van haar mening, maar respecteert de Nederlandse cultuur als geen ander.
"Patat gaat er bij mij, en mijn zonen goed in hoor!! Maar Aardappels groente en vlees, mohh neu dankje!"

Aan de ramadam doet ze niet stevig mee.
"Ik probeer het wel, in ons land, staat alles letterlijk stil. Maar dat kan hier niet, en dat heb ik te respecteren. Mijn man probeert het wel! De kinderen mogen het nog niet van ons, pas als ze 12 zijn mogen ze het proberen. Maar zij zijn nog goed in de groei"

Ik vind haar manier van omgang geweldig.

Ook ben ik een keer geweest in een moskee. Je moest je schoenen uit. En ze bidden naar mekka.
De mannen en vrouwen apart. Mannen kunnen afgeleid worden van de vrouwen.
Dat is ook de reden dat mannen graag willen dat vrouwen een hoofddoek dragen. Om hun schoonheid te verbergen, zodat ze geen lust bij andere mannen opwekken.
Deze heren vonden de Nederlandse jongens eigenlijk vies, omdat ze zo lustig zijn.
(maarja, ken ook genoeg moslim jongeren, die écht niet meer maagd zijn hahah)
Geweld is geen probleem, zolang het letsel maar niet blijvend is.
De dood mag dan weer niet.

Dit is wat ik er van weet, door gesprekken met moslim mannen en vrouwen.
Vind het erg leuk om de culturen te delen... :D