Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sheran schreef:Zodat het echt als een sterfte voelt. Voor velen is dat moeilijk te begrijpen, denk ik, en dan krijg je inderdaad die opmerkingen die je ook hoort als je kat dood is of als het uit is met je vriend. Die zijn namelijk totaal niet vervelend bedoeld neem ik gaan,

Danique schreef:Ik denk dat ik niet zo goed zou weten wat ik zou moeten zeggen, maar ik zie hier allemaal uitspraken die niet geaccepteerd worden. Wat zouden jullie dan WEL willen horen van anderen als dit je overkwam? Wat is WEL goed om te zeggen en waar zouden jullie WEL steun aan hebben? Want verder dan 'jeetje, erg zeg, sterkte' kom ik niet hoor.
Boras schreef:Alsof de reden niet bij de moeder zou kunnen liggen. Bijzonder onrespectvol en onzorgvuldig.
)Sammie schreef:Hoewel er hier opmerkingen voorbij komen die echt echt echt echt (!) niet door de beugel kunnen vraag ik mij af waarom je zelf niet bij bepaalde opmerkingen het gesprek aan gaat. Stel dat iemand – goed bedoeld- zegt er zal wel iets met het vruchtje mis zijn geweest, waarom zeg je dan niet gewoon terug ‘daar heb ik op dit moment weinig aan’ of ‘dat maakt de pijn op dit moment niet bepaald minder’.
Maar:Citaat:Als iedereen alleen maar mag zeggen ‘ik weet niet wat ik moet zeggen’ of ‘sterkte’ heb je over vijf jaar een topic met ‘niemand weet meer wat ie zeggen moet’ of ‘ik voel mij niet gesteund’.
bigone schreef:Vroeger gebeurde het gewoon en werd er niet te lang bij stilgestaan.
Daar komen we - wat mij betreft- ook nooit achter.Brilletje schreef:Boras ben het niet met je eens, waarom is het onrespectvol als ze zeggen dat de natuur het heeft opgelost. Het zal wel aan de moeder liggen, nee dat is leuk om te horen! Feit is, dat er ergens iets niet goed is, want anders was het wel blijven zitten.
Shadow0 schreef:bigone schreef:Vroeger gebeurde het gewoon en werd er niet te lang bij stilgestaan.
Ook vroeger leverde dat bij veel mensen veel verdriet op. En dat 'niet te lang bij stilstaan' kan nodig zijn als je niet anders kunt, het is een overlevingstactiek, maar wel een die ook heel wat kost. Het maakt je meestal harder en ongelukkiger. Vroeger was niet altijd beter. Ook in dit opzicht niet. En veel mensen stopten dat verdriet weg maar konden het niet goed verwerken. Daar kunnen we nu betere manieren in vinden.
Sammie schreef:Gebaseerd op een hypothese, dus of het onzin is valt helemaal nog niet te zeggen.Daar komen we - wat mij betreft- ook nooit achter.
Citaat:Maar je ziet hier al reacties voorkomen met ik voel mij niet gesteund, dus zo gek vind ik die hypothese niet meer. Je mag volgens een kleine groepje eigenlijk helemaal niks zeggen, behalve wat zij goed vinden. Maar wat zij goed vinden moet je zelf ruim van te voren ruiken.
Er is heel prima te begrijpen waarom sommige dingen kwetsend zijn en andere dingen niet. Probeer het eens met empathie, echt, het is niet zo onmogelijk als je zou willen. Shadow0 schreef:Sammie schreef:Gebaseerd op een hypothese, dus of het onzin is valt helemaal nog niet te zeggen.Daar komen we - wat mij betreft- ook nooit achter.
Want jij kwetst liever personen bewust dan kijken of een neutralere positie werkelijk leidt tot wat jij denkt dat het toe leidt?.