Liften, 15.000 km geluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:31

Ik vind het echt een mooi filmpje!!
Ik ben het helemaal eens met de woorden van die jongen, vertelt duidelijk en simpel.
zou zelf ook wel eens willen liften, maar ik ben nu nog 14 en dat lijkt me niet zo verstandig en mijn ouders zijn er sowieso niet van. Als ik wat ouder ben zou ik het zeker wel een keer willen doen. Misschien is het wel gevaarlijk, maar ik hou wel een beetje van een risico eigenlijk :+ en de eerste keren zou ik het ook wel met een vriend(in) doen.

edit: typefoutje

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:38

Gaaaf *\o/*

Zelf ben ik afgelopen winter een keer vanaf Bergen Op Zoom naar Amsterdam gelift.
De sneeuwval was zo erg dat de treinen niet reden en ik moest en zou in Emmen komen ( naar een vriendin toe )
Dus met een oude echtpaar meegereden en een super leuke reis gehad :D

Meraki

Re: Liften, 15.000 km geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:50

Ik heb nu helemaal het beeld van een professioneel lifters koppel voor me :') Hoe doen jullie dat met school dan? En werken? Althans, ik krijg een beetje het gevoel dat jullie best veel reizen zo :j
En wat vinden je ouders er van? :) als ik alleen al overweeg lifters mee te nemen is het huis al te klein namelijk :=

Ook ik ben een beetje m'n 'faith in humanity kwijt' wat dat betreft.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:57

Ik heb ook wel eens gelift. De eerste keer was van mijn huis naar de trein. Het sneeuwde zo dat ik lopen niet zag zitten ;)

Verder is Spanje echt niet aan te raden om te gaan liften. Ik kwam met mijn vriend vanuit Portugal, maar we hadden een slechte lift die ons net over de Spaanse grens dropte. Daar was eigenlijk geen lift meer te krijgen, waardoor we in dat stadje moesten overnachten. Had het toen wel wat gehad met liften en de rest hebben we met het ov gedaan.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:59

Wat een ontzettend mooi filmpje zeg!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:59

Citaat:
Zou ook graag willen liften. maar zou niet weten waar naar toe. plannen jullie dat of zien jullie wel waar je uitkomt

Verschilt. Meestal hebben we wel een plan en we zijn dan eigenlijk nog nooit niet op bestemming aangekomen. 1 keer was het plan Praag, maar zijn we uiteindelijk door gelift naar Bratislava, omdat we beide Praag al kenden en de auto toch naar Roemenië ging en ons daar wel wilde afzetten.

Citaat:
En waar slapen jullie dan?

Meestal vinden we een adresje via couchsurfing (als je dat niet kent zeg je het maar, dan leg ik het uit), kennen we mensen dankzij het reizen of desnoods ergens op een berg, aan een waterval op de grond (laatst toevallig gebeurd ;) ). Anders zijn er natuurlijk ook altijd nog hostels.
nelis schreef:
Deetjeeuh schreef:
Nelis, ik denk dat dat juist is wat TS bedoeld! :)

Alleen de negatieve ervaringen worden gedeeld en in het nieuws uitgebracht. Je hebt er nu 3 als voorbeeld, maar op de hoeveel mensen die wél succesvol hebben gelift? En daarnaast moet je natuurlijk ook kijken bij wie je instapt, misschien hebben ze daar niet goed op gelet etc.

3 inderdaad als voorbeeld, maar het net staat vol met voorbeelden.

En hoe kan je zien als je instapt of het "goed"volk is? dat kan niemand.

Het gekke is dat prostituees op straat dit dus ook doen en daar hoor je iedereen over dat het zo gevaarlijk is etc..

Wat is in feite het verschil? buiten dat een prostitue voor een dienst betaald word, weet zij ook niet bij wie of wat ze instapt.

Waarom zou je het opzoeken?

Ik heb wel eens intensief gezocht naar of het inderdaad vol staat met voorbeelden en ook uitgebreide onderzoeken bekeken die de afgelopen 50 jaar samen hadden gevat. De conclusie was dat de kans dat nog kleiner was dan dat je dood ging door een beet van een haai, die wederom weer kleiner is dan de kans dat je dood gaat door geraakt te worden door een kokosnoot. Het zijn echt grote uitzonderingen waarbij het mis gaat, het gevaarlijkste aan liften is nog altijd dat je in een auto stapt en in auto's ongelukken gebeuren. Ik zie echter niet ineens niemand meer autorijden.

Prostitutie trekt bepaalde types aan en zet daarnaast mannen in een machtspositie, waardoor de verhoudingen gelijk al op een soort van gespannen/gevaarlijke voet staan. Ik vind dit niet vergelijkbaar. Bovendien zou ik nooit liften in kleding zoals prostituees ze dragen. Niet omdat ik denk dat het mis zou gaan, maar omdat dat gewoon signalen afgeeft die je niet af moet willen geven.

En waarom zou je het opzoeken? Heeft het filmpje dat niet beantwoord? :) Juist omdat je dan dit kromme beeld van een gevaarlijke maatschappij wat zult leren te laten varen en een positievere uitkijk op het leven krijgt.

dondeyne schreef:
Poeh, ik schrik er wat van hoe slecht het vertrouwen van sommige mensen in de medemens hier is. Natuurlijk zijn er risico's aan verbonden, maar dat is zo in alle situaties. De media vertekent ons beeld zo ontzettend en dat laat hier toch wel weer duidelijk zijn effect zien.

TS, die route du soleil ziet er echt superleuk uit! Ga eens overleggen met mijn vriend :)

Leuk, ik zou het tof vinden om te horen als je gaat! Je zult zeldzaam zijn als nederlandse ;)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:11

Joaltijd schreef:
Lijkt me wel heel gaaf om te doen! Maar dan wel met iemand die ervaring heeft met liften..
Lijkt me besr 'gevaarlijk' om alleen te gaan, bang dat je bij onjuiste types instapt :P

TS, hoe doen jullie het met slapen? Tentje ofzo mee?

Juist dat proberen we ook over te brengen met het filmpje, zoveel onjuiste types zijn er niet :) Je zou versteld staan als je je wat meer begeeft in het 'liftwereldje' en ziet hoe immens veel mensen er liften, allen met goede ervaringen. Desondanks is iemand meenemen natuurlijk altijd een goed plan voor de veiligheid.
Maar mocht dat niet kunnen, is het bijvoorbeeld een alternatief om alleen bij vrouwen in te stappen, dat vinden de meesten een wat minder eng idee. Lifts krijg je toch wel en het is echt geen probleem om iemand "af te wijzen" door te zeggen: "Sorry, fijn dat u stopt, maar ik stap (voor de veiligheid/omdat ik dat met mijn moeder heb afgesproken) alleen bij vrouwen in. Fijne dag verder!"

Seven schreef:
Wat een mooi filmpje, heerlijke sfeer en kijk op de wereld <3

Laatst hebben wij ook 2 mensen met genomen, op de heen weg naar de kliniek met ons paard vroegen 2 jonge mensen ons de weg naar een huis. Wij hebben navigatie dus even laten zien hoe ze moesten lopen.
30 min later waren we weer op de terug weg, liepen ze er nog. Dus gestopt en ze meegenomen naar het huis. Onderweg vertelde ze ons dat ze met de bus waren gekomen en een puppie gingen ophalen en ze straks op de bus weer terug wouden. Wij keken elkaar aan en besloten te wachten tot ze het pupje hadden gekozen en ze naar de dichtstbijzijnde bushalte te brengen.
Zogezegd zo gedaan echter bij de bushalte moesten ze nog ruim een uur wachten, ze dus wat verder meegenomen om wat te eten wat wij ook nog moesten doen. Bij de snackbar even snel bij de ns gespiekt hoelaat de trein zou vertrekken enkele dorpen verder op. Dat konden we precies redden dus ze weer meegenomen en bij de trein afgezet waar ze gelijk in konden stappen met hun nieuwe aanwinst. Ze waren ons heel dankbaar, wij vinden dit de normaalste zaak van de wereld maar als ik dan hoor hoe verbaasd mensen zijn dat we dit hebben gedaan.
Een betere wereld begint gewoon bij je zelf hoe cliché ook ;)

Geweldig dat je dit hebt gedaan! Zulke dingen overkomen mij dus ook, dat mensen totaal hun eigen programma omgooien om mij te helpen, ontzettend lief. Dat geeft vertrouwen :)

Meraki schreef:
Ik heb nu helemaal het beeld van een professioneel lifters koppel voor me :') Hoe doen jullie dat met school dan? En werken? Althans, ik krijg een beetje het gevoel dat jullie best veel reizen zo :j
En wat vinden je ouders er van? :) als ik alleen al overweeg lifters mee te nemen is het huis al te klein namelijk :=

Haha alleen nog betaald krijgen ervoor (wat trouwens wel eens soort van gebeurd is...) en we zijn professioneel ;)
Steven heeft een tussenjaar, dus school is voor hem even geen issue. Ik studeer psychologie, doe daarbij het meest intensieve honours programma inclusief een extra stage en heb 2 bijbaantjes. Desondanks ben ik net een maand op liftvakantie geweest, gedurende de lesweken. Kwestie van discipline denk ik. Ik heb voorgewerkt, op reis de nodige dingen tussendoor gedaan en me na terugkomst er weer op gestort om alles in te halen. Gewoon je tijd effectief indelen en niet teveel verspillen aan facebook ed. dan lukt het wel. Waar een wil is is een weg. Bovendien kun je al liftend ook even een weekendje Parijs doen, je hoeft niet gelijk 3 weken op pad.

Wat vinden mijn ouders ervan?
Tja.... Mijn moeder stond te liften in Ibiza toen mijn vader langs kwam. Op het moment dat mijn vader de deur open deed dacht ze: "Met die vent wil ik trouwen!". Zo gezegd zo gedaan :P Ze is inmiddels 63, geen hippie, maar als haar fiets het laat afweten lift ze nog steeds.

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:36

Ik heb gekeken op Route du Soleil, ziet er super gaaf uit. Lijkt me echt heel leuk om volgend jaar aan mee te doen.
Als we hier met wat Bokkers gaan liften, gewoon zo, dan wil ik mee doen :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:47

Ik vind dat je wat voor mensen over moet hebben gelukkig staat mijn vriend ook zo in het leven. Als we kunnen zullen we altijd helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:19

Meraki schreef:

Juist op die manier vervreemden mensen van elkaar en komt er onderling steeds meer wantrouwen en angst.

Ik zie op mn werk ook heel veel voorbeelden van de verharding van de maatschappij. Maar ik zie vele malen meer mooie voorbeelden. Zo staan er altijd reizigers paraat om een blinde de trein in te helpen of iemand te helpen met een bijvoorbeeld een kinderwagen. Daarnaast worden er enorm veel gevonden waardevolle spullen gewoon netjes ingeleverd bij het personeel. Zowel door autochtonen als allochtonen ;)

Vanmiddag zag ik nog 3 lifters in Den Bosch staan. Tieners die gezien de cadeautjes op weg waren naar een feestje :D . Helaas voor hen gingen ze een andere kant op dan ik.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:27

Ontzéttend gaaf! Lijkt me zo mooi, je ziet zoveel mooie plekken en je ontmoet zoveel nieuwe mensen met mooie verhalen.... Doet me denken aan de film Wild.
Ik denk ook dat je intuïtie hierbij een grote rol speelt. Meestal heb je onbewust toch wel een bepaald gevoel bij iemand. En ik geloof ook niet dat er heel veel vieze en vage types lifters oppikken. Dat zijn vaak toch de 'avontuurlijke' mensen, die dat zelf ook gaaf vinden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:33

ja je weet dat ik fan ben he :D

Je zit in het liftersgebeuren, zijn het nou echt vooral 20ers die liften of kom je geregeld ok 50ers tegen:D

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:38

hee wat leuk on the road ! Ik heb 9 jaar de hele wereld liftend rondgereisd. De wereld heeft zoveel mooie en speciale mensen. Altijd je gevoel volgen. Ik ben Europa, Afrika, Australie en midden oosten door gecrosd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:38

Wowie! Wat een prachtig filmpje ! _/-\o_
Erg inspirerend ook !
Enne...leuke mensen, die belgen hé ! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:42

Mooi filmpje geworden, ik zou er bijna door willen gaan liften :D

Ik heb weleens soort van gelift. Ik kon mijn bestemming maar niet vinden en toen bood iemand me spontaan aan om me erheen te rijden. Enerzijds wel spannend, want je hoort tegenwoordig zoveel gekke verhalen. Anderzijds moet je je ook niet gek laten maken en vertrouwen in de mensheid hebben.

Verder zie ik ook af en toe lifters in de buurt. Ik durf ze nooit zo goed mee te nemen, maar ik kom meestal ook geen aardige tegen. Regelmatig een middelvinger richting mijn auto gehad omdat ik na twijfelen toch niet durfde te stoppen. Dan ben ik achteraf blij dat ik die persoon heb laten staan, want aardig is dat niet.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:49

Heerlijk topic, heerlijk filmpje, wat is dat mooi in elkaar gezet en verwoord. Ik ben een af en toe lifter, paar weken terug voor het eerst vanuit Nederland vertrokken, in Oslo uitgekomen, in een paar daagjes. Inderdaad, het is het goede wat je kunt gaan zien in mensen door ze op deze manier te vertrouwen, en dat is prachtig.

Ik vond het eigenlijk nogal een stap om vanuit Nederland te vertrekken, gek genoeg, vond het toch een beetje eng, hoewel ik niet kan verklaren waarom dat kwam. Verder in de voorbije jaren wat gelift in Australië, als het nodig was, en in Ierland ook nog eens een prachtig tripje gemaakt, en vooral een poging gedaan tot, in Portugal. De gastvrijheid van mensen die je dan ook tegenkomt is echt wat mijn mond doet openvallen. Geen slaapplek voor vannacht? Ooh, we hebben nog wel een kingsize bed over, een warme douche, en maken morgen wel een úítgebreid ontbijt voor je! Prachtig, absoluut iets waar ik nog heel veel van kan leren, en waarvan ik dus heel blij ben dat ik het mee mag maken.

Alleen durf ik net nu nog niet aan, ik merk wel dat mijn "naïviteit" of vertrouwen in de loop van de tijd minder is geworden, en daarom zou ik alleen echt nog een stap tever vinden. Ik hoop dat ik het vertrouwen in mensen ooit genoeg terug vind om ook dat met een gerust hart te doen :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:13

Prachtig filmpje, echt heel erg tof!
Denk zeker dat je door middel van liften een stuk meer van de wereld kan ontdekken. Letterlijk en figuurlijk :j

Zelf heb ik nog nooit gelift en houd me graag aanbevolen als iemand een reismaatje zoekt :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:25

Mooi filmpje.
Leuk dat jullie zoveel van de wereld zien.

Ik lift niet en neem geen lifters mee.
Nou ja, een keer een oude mevrouw bij de huisarts naar huis gebracht.
En met man samen in Zwitserland 2 nonnen in de auto gehad.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:31

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:11

Ooit wil ik het nog graag doen.... maar alleen met een jongen erbij :D

Mijn moeder neemt nog weleens lifters mee en heeft zo ooit 2 meisjes opgepikt die vanuit Roemenie(?) kwamen en net een nare ervaring hadden gehad doordat ze bij 2 mannen zijn ingestapt met verkeerde intenties... erg sneu toen.. ;(

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:15

Ai wat naar voor die meiden, fijn dat je moeder ze opving :)

kjoetie schreef:
ja je weet dat ik fan ben he :D

Je zit in het liftersgebeuren, zijn het nou echt vooral 20ers die liften of kom je geregeld ok 50ers tegen:D

Ik kom eigenlijk sowieso nooit 'on the road' lifters tegen en verder spreek ik bijna alleen leeftijdsgenoten dus ik vind het moeilijk te zeggen. Op liftfora zit wel de verloren 40/50/60er hier en daar, maar het aantal jongeren overhaast wel zwaar natuurlijk. Maareh, mijn moeder doet het ook nog ;)
Laatst bijgewerkt door Eleandra op 16-06-15 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:17

Ik ben overigens wel benieuwd wat de beweegredenen zijn van mensen die zo stellig zeggen geen lifters mee te nemen, maar er verder niet negatief tegenover lijken te staan? Jullie goed recht natuurlijk hoor, ik zwaai ook mensen die voorbij rijden vaak vrolijk na, maar ben benieuwd.

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:58

Ow heel simpel eigenlijk dat ik geen lifters meeneem, of in elk geval geen mannen. Mijn moeder heeft ooit een lifter opgepikt en die heeft haar vervolgens verkracht. Dus mijn ouders hebben mij altijd ingeprent geen lifters mee te nemen als ik alleen in de auto zit. Samen met mijn vriend zou ik er minder moeite mee hebben!

Ooit heeft mijn broer een man meegenomen die er vanuit de verte goed uit zag, chique pak etc. Stapte in, bleek het een zwerver te zijn die al in geen weken een bad had gehad. Tja, dan sta je daar wel even! Mijn broer heeft hem wel netjes naar de stad gebracht :p

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:53

Ik heb nog nooit lifters meegenomen omdat ik toch beren op de weg zie. Ben dan bang dat iemand me van mijn auto beroofd :P Ik weet dat het waarschijnlijk niet zal gebeuren. Maar ja, zo ben ik ook bang voor spinnen terwijl ik eigenlijk ook wel weet dat dat helemaal niet nodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 01:54

Citaat:
het gevaarlijkste aan liften is nog altijd dat je in een auto stapt en in auto's ongelukken gebeuren. Ik zie echter niet ineens niemand meer autorijden.

Gewéldige risico analyse +:)+

De kans op mishandeling door de Hermandad of particuliere neef is groter :roll:

@Nelis; helaas is het ontmoeten van een nep-poster op internet vele malen grotere werkelijkheid dan het potentiële gevaar bij liften.
Ja, dat zou je serieus moeten nemen.
Het hele onderwerp wat de TS aanstipt zouden we veel serieuzer moeten nemen; de cultuur van de angst. De voeding daarvan via de media is de allergrootste vrijheidsbeperker.

_/-\o_ aan de TS.