Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:26

SammyFloor schreef:
ik zou het eerlijk gezegt niet erg vinden om als ongelovige in de kerk te trouwen.

Is dat mogelijk dan? Volgens mijn weten namelijk niet.

blokje

Re: Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:41

In onze kerk is dat niet mogelijk. Echtpaar moet belijdend lid zijn.
Maar er zullen vast kerken zijn die het wel doen.
Maar waarom in de kerk, voor God, trouwen als je niet inHem geloofd.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:48

blokje schreef:
In onze kerk is dat niet mogelijk. Echtpaar moet belijdend lid zijn.
Maar er zullen vast kerken zijn die het wel doen.
Maar waarom in de kerk, voor God, trouwen als je niet inHem geloofd.

Ik ken wel een aantal "gemengde" koppels die voor de kerk getrouwd zijn, al dan niet met kleine aanpassingen aan de dienst (bijvoorbeeld de communie weglaten). Als het voor de gelovige helft belangrijk is, en de ongelovige helft geen principiële bezwaren heeft, tsjah, waarom niet dan eigenlijk :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:51

meggiemeg schreef:
SammyFloor schreef:
ik zou het eerlijk gezegt niet erg vinden om als ongelovige in de kerk te trouwen.

Er is een verschil tussen in de kerk trouwen en voor de kerk natuurlijk. Ik ben ook in de kerk getrouwd, maar niet voor de kerk. Ik vind het ook niet kunnen als je als atheïst voor de kerk trouwt, ook voor jezelf niet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-06-15 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:01

Niet iedereen die niet gelooft noemt zich nu niet direct een atheïst ;) Er zitten nogal wat gradaties tussen, waaronder mensen die het gewoon geen klap interesseert.
meggiemeg schreef:
SammyFloor schreef:

Dat ligt er dus echt aan welke kerk je hebt. Er zijn er idd waarbij 't echt niet kan als je geen gemeentelid etc. bent, maar er zijn er ook waarbij het geen probleem is. Ik denk dat dit soort uitspraken een beetje komen doordat je op tv vaak Amerikaanse bruiloften ziet en daar trouwen er heel veel in de kerk, ook al komen ze er verder werkelijk nooit.

ts ik vind het niet vermelden van de autisme wel een kwalijk iets, waarbij ik er dan gemakshalve vanuit ga dat het gediagnosticeerde autisme is en niet ach af en toe is ie niet sociaal dus hij zal wel autisme hebben. Bepaalde vormen van autisme leggen een behoorlijke stempel op de denkwijzes van iemand, waar in veel gevallen prima omgegaan kan worden. (en je kan heel goed gelukkig worden met zo'n persoon....) Maar dat betekent wel dat het advies hierop gebaseerd moet worden. In de op wil je het op zn geloof gooien, maar mogelijk speelt er dus veel meer mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:06

Dat snap ik: Niet elke niet vlees eter is immers vegetariër maar koos het woord atheïst heel bewust. Puur voor het voorbeeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 04:50

vuurneon schreef:
Ik vind het ook niet kunnen als je als atheïst voor de kerk trouwt, ook voor jezelf niet.

En wat als je gelovige (aanstaande)man het heel belangrijk vind om voor de kerk te trouwen? :)
Ik kan me voor stellen dat je het dan voor hem doet namelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:13

Hmm, ik ben blij dat mijn man niet gelovig is want dan zou ik ook niet kunnen... :o Ik zou niet "voor god" kunnen trouwen voor mezelf.
Ik heb helaas thans al mijn communies gehad (tsja die deed je gewoon toen... Als kind zei je daar weinig over.) dus het kan wel gewoon.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:16

En kijk in toekomst kinderen die zal hij gelovig op Willem voeden. Jij niet dus ik zou er mee stoppen

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:26

meggiemeg schreef:
SammyFloor schreef:

Bij ons in de kerk wel hoor.
Maar dat ligt ook aan de stroming van de kerk (hoe zwaar).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:32

Bij ons kan je als gemengd koppel van geloof of een wel of zonder gewoon trouwen.
het hangt van de zwaarte af van de stroming van je geloof.

Hier zijn afgelopen jaar 2 dames gehuwd, een gelooft ander niet en er was echt geen bezwaar!

maar jou een advies geven.....het lijkt me lastig meer kan ik er niet van zeggen,
mijn neef en zijn vrouw is ook een wel ,niet gelovig koppel ze zijn al jaaren 20 getrouwd en hebben 3 kinderen waar dus de kinderen zelf mochten kiezen wel of niet geloven eentje heeft zich laten dopen,
de andere niet en de andere is een pleegkind die is van de islam en ze respecteren elkaar en er is geen heilige oorlog in huis wel of niet of ik ben geloviger
Laatst bijgewerkt door kwita op 15-06-15 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:35

In een gezonde relatie laat je elkaar in je waarde.
Dat betekend dat niemand gaat zitten bekeren en dat je de kerk in feite als een intensieve hobby ziet.
Met kinderen moet je goed overleggen. Maar het kan voor geen een kind kwaad om kennis over religie te hebben. Naar de kerk gaan is ook geen punt zolang er geen dwang bij komt en het ook ok is als ze een keer gaan voetballen ipv naar de kerk bijvoorbeeld.
Of je dan wel of niet gaat bidden kan hooguit een lastig punt zijn.
Je kunt dat ook anders noemen, zoals 1 minuutje over de goede dingen van de dag nadenken.
Zodra ze oud genoeg zijn (en dat is al snel) kun je het uitleggen en ze een keuze geven.
Mijn ouders zijn religieus + atheist en dat gaat al 40 jaar goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:40

Lieve ts in mijn omgeving heb ik voorbeelden van stellen waarvan ik weet dat de een gelovig is en de ander ongelovig.
Bij hen werkt het. Bij 1 stel is zelfs de vrouw een dominee en de man is ongelovig.

Ik ken ook wel voorbeelden van stellen waarbij het niet werkte omdat het verschil in normen en waarden te groot bleek.

Ik ken overigens ook een stel waarvan beide het zelfde geloof aan hangen maar waarvan 1 van de partners autistisch is.
Zij hebben de nodige problemen gehad en hebben op het punt gestaan om uit elkaar te gaan.
Samen leven met een autistische persoon vergt veel geduld en verdraagzaamheid.

Ik als gelovig persoon ga je niet zeggen hard weg te rennen maar ik wil je wel adviseren om goed na te gaan waar jij naar op zoek bent.
Wat wil jij in een relatie? Waar ben jij naar op zoek?
En past deze jongen in dat plaatje?
Misschien maar goed ook dat je nog niet verder met deze jongen bent geweest want beter er achter komen dat je niet bij elkaar past voordat je gaat trouwen, dan er na.
Persoonlijk denk ik dat je gaat ondersneeuwen in deze relatie.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:43

ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Je mag me pb doen als je wilt. Daar wil ik het wel verder uitleggen, en mag je uiteraard verdere vragen stellen! :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:44

Ik heb ook een tijdje gedate met iemand die gelovig is maar dat was geen succes omdat ik het zelf helemaal niet ben. Hij bleef dan altijd wel bij mij slapen maar verder dan zoenen kwam het niet en op zondagochtend ging hij er vroeg uit om naar de kerk te gaan. Als ik dan naar het strand wilde kon het niet omdat dit voor hem een rustdag was. Maar hij zat wel op zijn mobiel te werken.

Hij zat ook in allerlei activiteiten bij de kerk en vertelde altijd dat hij 'goed' wilde leven. Dat hij zijn ex letterlijk voor mij in had geruild (dat wist ik niet) en terwijl hij met mij ging ook alweer naar vele andere ging behoorde dat denk ik tot zijn "goede" leven.

Daarom denk ik dat het heel lastig gaat worden. Je komt toch van hele andere werelden waarbij iemand zich op enige manier zal moeten aanpassen. Als het nu al niet werkt dan zal dit waarschijnlijk later nog veel meer problemen geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:48

Als je niet van beide kanten consessies wil doen is het verloren zaak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:50

Nee, idd en dat is cruciaal. Van beide kanten.. Ik lees hier een hele hoop ‘ik ik ik’ en weinig over samen doen, samen kijken en inleving in een ander. Dát zijn speerpunten in een relatie en als je dat niet kunt of wil is elke relatie gedoemd te mislukken en dat heeft niks met een kerk te maken. Houden van is een werkwoord. Je zult er dus aan moeten werken en niet verwachten dat de tegenpartij zich compleet aan jou gaat aanpassen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:54

Ik vind het eerlijk gezegd bijna eng hoor de vriend van TS. Geloven betekend niet iemand anders iets opleggen volgens mij en dat doet haar vriend wel.

Ik ken wel situaties waarbij de 1 gelovig was (streng) en de ander totaal niet. De relaties die al stand hielden hebben heel zwaar weer gehad vanuit de omgeving wat doorwerkt binnen de relatie, maar de meeste zijn gestrand.

Mijn vader is wel gelovig opgevoed, is zelf ook koster in de kerk. Mijn moeder is totaal ongelovig (en maakt er soms zelfs grapjes over), maar dit gaat prima. Overigens werd hun relatie voorheen ook veroordeeld en werd ze in eerste instantie niet geaccepteerd als schoondochter tot er gelukkig verder werd gekeken dan 'geloof' en er dus naar de persoon werd gekeken. Mijn pa is gelukkig ook niet iemand die het anderen oplegt. geloof is voor hem zelf.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:01

Nare situatie voor je TS!
Ik heb zelf een relatie met iemand die gereformeerd is opgevoed. Best een hele zware kerk dus. Hijzelf gaat ondertussen niet meer naar de kerk en houdt zich ook niet meer aan "de regels". Anders weet ik zeker dat onze relatie al heel lang al niet meer had bestaan. We verschillen nog steeds soms in mening, maar dat mag. Daar ben je 2 verschillende individuen voor.

Mijn schoonfamilie is nog wel steeds streng gelovig. Ik vind ze echt super aardig en kan super met ze opschieten, maar ik ben blij dat ze mij niet verplichten om mee te gaan als ik zondagochtend op bezoek ben om mee te gaan. Dan mogen we gewoon bij zijn moeder thuis op de bank wachten tot ze weer terug komen. Zolang het niet over het geloof gaat, wij netjes stil zijn als er gebeden wordt en als er een bijbelverhaal wordt voorgelezen (respect hebben voor het geloof van anderen) is het allemaal geen probleem. Maar ze moeten mij niet eventueel straks gaan "verplichten" bepaalde ideeën te hebben. Dat hoef ik ook niet te pikken vind ik zelf (waar mijn vriend het mee eens is).
En dan is dit pas mijn schoonfamilie. Het zou wel heel zwaar worden als mijn vriend zelf zo weer gaat denken. Ik verwacht ook niet dat ik dit vol zou houden, aangezien ik mijzelf niet wil verliezen in een relatie.

Het is geven en nemen in een relatie, maar ook elkaar in zijn of haar waarde laten.

Ik wil je heel veel succes wensen met je beslissing TS! Ik raad je aan om eerst eens goed met je vriend je problemen te bespreken en of hij ook wat water bij de figuurlijke wijn wilt stoppen, net zoals dat jij dat zal moeten. Als hij echt geen milimeter van visie veranderd, zou ik wel eens heel goed nadenken voor jezelf of je dit nog langer vol kan houden.
Probeer jezelf en je visie niet te verliezen in een vriendje. Je bent zelf daar veels te belangrijk voor!
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 15-06-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:02

Collie2008 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd bijna eng hoor de vriend van TS. Geloven betekend niet iemand anders iets opleggen volgens mij en dat doet haar vriend wel.
Ik ken genoeg vegetariërs, diëtisten, atheïsten en zelfs hardlopers die op een soortgelijke manier iemand enthousiast willen maken voor zijn manier van leven/ levensstijl etc en je voor gek, achterlijk, gemeen of dom verklaren als je dat niet doet. Of wat denk je van de bitlozen, boomlozen op Bokt. Sommigen komen ook overheersend over. We zijn er niet bij, dit is het gevoel van ts. Geen flauw idee hoe het gaat irl als je er zelf bij bent. TS voelt zich er echter niet prettig bij en dat an sich is al aanleiding genoeg dat zij haar grenzen gaat (leren) aangeven. Dat moet ts echter wel zelf doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:09

Sammie schreef:
Collie2008 schreef:
Ik ken genoeg vegetariërs, diëtisten, atheïsten en zelfs hardlopers die op een soortgelijke manier iemand enthousiast willen maken voor zijn manier van leven/ levensstijl etc en je voor gek, achterlijk, gemeen of dom verklaren als je dat niet doet. Of wat denk je van de bitlozen, boomlozen op Bokt. Sommigen komen ook overheersend over. We zijn er niet bij, dit is het gevoel van ts. Geen flauw idee hoe het gaat irl als je er zelf bij bent. TS voelt zich er echter niet prettig bij en dat an sich is al aanleiding genoeg dat zij haar grenzen gaat (leren) aangeven. Dat moet ts echter wel zelf doen.

Die bitloos extremisten vind ik ook eng. Ik hoef er niet bij te zijn om bepaalt gedrag eng te vinden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:11

Heike schreef:
Geloof of geen geloof. In iedere relatie moet je respect voor elkaar hebben. Het klinkt niet alsof hij respect voor jou heeft. En daarom denk ik dat de relatie gedoemd is te mislukken.

Ik ken genoeg mensen waarvan de ene heel gelovig is en de andere niet die heel gelukkig zijn samen. Maar die respecteren elkaar.

_/-\o_ Precies! Ik denk eerlijk gezegd dat het eerder de persoonlijkheid van deze jongen is, waardoor het niet goed gaat...

Daarbij: In mijn familie trouwden joden met christenen, en vrijzinnig protestanten met mensen van russisch-orthodoxe komaf... zo hier en daar wat soefi-aanhangertjes ertussen, en wat theosofen... en wat buiten kerkelijken... het kan, zolang je elkaar in zijn/haar waarde kunt en wilt laten. Ook hebben we gereformeerden in de familie en vol evangelisch/pinkster mensen en baptisten die met gereformeerden trouwden.

Ging allemaal goed zonder godsdienstoorlogen. Respecteer elkaars afkomst en ideeën, daar begint het mee. Let op dat "elkaars". Komt van beide kanten. Lukt dat niet, jammer dan...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:14

wendyenbram schreef:
Ik denk dat in deze het geloof er helemaal niks mee te maken heeft. Hij dringt jou een manier van leven op die hem goedacht, en dat had alles kunnen zijn. een geloof of een houding, of zomaar iets. En dat is sowieso niet goed.
Dat hij "zijn" geloof daarvoor gebruikt, en daar achter schuilt, om jou iets op te dringen is zeer zwak. Hij bedoeld dat HIJ vind dat jou dit overkomt, als straf en zegt daarbij dat dat door zijn geloof komt. Om jou daarmee over te halen, omdat het buiten hem om zou gaan.

Zulke jongens moet je vermijden want dat gedrag wordt steeds erger. Dat is zijn karakter, en niet HET geloof. (hij geloofd dat misschien wel inmiddels, maar dat is zelf aangepraat gedrag)

Ja, dat heeft inderdaad niets met het geloof op zich te maken. Aangepraat gedrag en dan wel van het fanatieke.

Zelf heb ik een Rooms-katholieke opvoeding gehad en ook op zo'n scholen gezeten maar er echt in geloven denk ik niet dat ik dat doe. Ik hecht meer geloof aan normale normen en waarden.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:20

(Alleen eerste bericht gelezen ) De enige manier waarop dit goed kan gaan is als jullie elkaa en elkaars geloof respecteren.
Dat is niet het geval bij hem als ik zo lees wat voor opmerkingen jij krijgt.
Mijn stiefmoeder is ook gelovig, mijn vader absóluut niet, net als ik. Wij wachten netjes tot ze klaar is met bidden voor het eten, zij geeft er niet om dat wij dat niet doen. Etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:24

NatasjavE schreef:
En wat als je gelovige (aanstaande)man het heel belangrijk vind om voor de kerk te trouwen? :)
Ik kan me voor stellen dat je het dan voor hem doet namelijk.

Jup. Heb ik ook gedaan voor mijn man.