Gast toont geen enkele dankbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Gast toont geen enkele dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:07

Is hij van Nederlandse afkomst? In veel culturen is het gebruikelijk dat de gastheer/vrouw alles betaald, het zou een belediging zijn als de gast iets moest betalen. Bedanken hoort dan weer wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 14:08

Hevonen schreef:
Is hij van Nederlandse afkomst? In veel culturen is het gebruikelijk dat de gastheer/vrouw alles betaald, het zou een belediging zijn als de gast iets moest betalen. Bedanken hoort dan weer wel.

Ja, hij is oer-hollands

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:41

Je mag natuurlijk niet over 1 kam scheren, maar hij heeft waarschijnlijk gewoon niks door het is een jonge man ;)

Ik zeg altijd tegen types die vergeten te bedanken als ze gedag zeggen "Graag gedaan hè!" met een grote glimlach en een knipoog. Werkt perfect meestal is het echt gewoon niet bij stil staan en worden ze meteen op een leuke manier een beetje opgevoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:46

Ik heb poos gehad dat ik mensen niet eens durfde te bedanken. Zo verlegen was ik. En durfde ook niet aan te bieden om een keer te betalen.

Gelukkig gaat het nu een stuk beter. Maar vond het altijd zeer vervelend dat ik het niet durfde.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:22

Misschien zou je eens in de auto wanneer je hem wegbrengt iets kunnen zeggen in de trant van; "Zo je hebt het wel goed voor elkaar hoor", gewoon heel luchtig proberen te houden, maar misschien komt het besef dan iets meer dat dit geen 'gewone' situatie is. Daarnaast is het dan misschien ook makkelijker voor hem omdat je in de auto geen direct oogcontact hebt. Misschien durft hij dan iets meer te spreken als hij zo verlegen is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:34

CrazyCat schreef:
Je mag natuurlijk niet over 1 kam scheren, maar hij heeft waarschijnlijk gewoon niks door het is een jonge man ;)

Ik zeg altijd tegen types die vergeten te bedanken als ze gedag zeggen "Graag gedaan hè!" met een grote glimlach en een knipoog. Werkt perfect meestal is het echt gewoon niet bij stil staan en worden ze meteen op een leuke manier een beetje opgevoed.

Jongeman!! Onze kinderen en ook ikzelf vinden het niet meer dan normaal als je ergens bed en brood krijgt aangeboden om in ieder geval een bos bloemen of iets lekkers voor bij de koffie mee te nemen. En zo ken ik er veel meer, heb wel eens de jaarclub van één van mijn kinderen over de vloer gehad, natuurlijk heb ik de boodschappen daarvoor gedaan. Maar toen ik s'ochtends uit bed kwam waren ze al op, ze hadden ontbijt voor ons gemaakt en hadden alles opgeruimd en de wc schoongemaakt. Hoezo jonge twintiger en man, kwestie van normen en waarden.
Ts, gewoon tegen hem zeggen dat het geld niet op je rug groeit, dat je het heel gezellig vind dat hij er is maar dat hij in vervolg zelf bier mee moet nemen(dat is het duurst)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:32

Heb je dit uiteindelijk nog besproken TS?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:39

Hij woont nog bij zijn ouders, is begin 20 en heeft net zn MBO afgemaakt. De kans is ongeveer 300% dat hij inderdaad totaaaaaaaal niet door heeft dat het misschien op prijs wordt gesteld als hij ook af en toe iets koopt of tracteert of dat hij uberhaubt een bedankje geeft/zegt.
Hij woont bij zn ouders, als hij bij jullie is dan zijn jullie zijn surrogaat ouders. En hij hoeft bij zijn ouders waarschijnlijk niets te betalen en zij doen alle boodschappen.

Gewoon bespreekbaar maken dus :-)

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:55

Ook is er ook wel een licht verschil tussen 'profiteren' van een situatie of gezamenlijk veel voor elkaar doen.

Zo kan het zijn (want de situatie er om heen is onbekend) dat deze jongen mogelijk ook erg veel voor jullie doet. Misschien rijd hij wel elke keer benzine weg bijvoorbeeld en denkt hij dat het zo goed is. Met de ene vriendin spreek ik van te voren wat af. Met de ander verdeel ik altijd de kosten van uitstapjes, drankjes of eten. En met weer anderen is het een kwestie van geven en nemen. Als ze bij mij komt haal ik wat lekkers in huis en een ander keer neemt zij op eigen initiatief wat mee of wordt ik uitgenodigd. Tegen de laatste versie zal ik dan ook niet elke keer bedankt zeggen. Dan zeg ik het was gezellig, kom je volgende keer bij mij op bezoek?

Als ik dit een beetje lees denk ik dat hij wel dankbaar is, maar dit niet nadrukkelijk aangeeft. Iets wat jij graag wel blijkbaar hoort. Bespreekbaar maken is dan zoals al veel :') vaker benoemd de enige optie. Goh, deze maand hebben we het niet breed, als je mee eet zou je dan een keer de kosten op je willen nemen? Iets in die trant.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:20

2 weken terug zat hij bij mijn vriend thuis en vroeg mijn vriend wat er de volgende ochtend voor het ontbijt zou zijn. M'n vriend had net een drukke week achter de rug zonder tijd om boodschappen te deon en dus niets meer in huis. Hij stelde voor dat hij iets op het station zou halen voor zichzelf. Toen onze gast dat hoorde was zijn enige reactie "oh, maar daar heb ik geen geld voor meegenomen. Kun jij het niet betalen?"

Daarna is er even een pittig gesprekje geweest over dankbaarheid, en bezwoer onze gast dat hij echt wel dankbaar was, dat hij van plan was om iets 'groots' te doen zodra hij voor het laatst bij ons zou logeren. Dat heeft hij later ook nog tegen een gezamenlijke vriendin gezegd, die hem ook nog op het hart drukte dat hij wel echt even iets groots mee moest nemen.

Die laatste keer was vorige week donderdag. Hij heeft mij een reepje chocolade (huismerk AH) gegeven, m'n vriend niets, zelfs geen "dankjewel". Ik kan het gebaar zeker waarderen, maar ik vind dat hij zich er erg makkelijk vanaf maakt. Voorlopig hoeft hij bij mij geen gastvrijheid meer te verwachten :).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:23

Als hij echt iets groots had willen doen had hij die megadoos merci moeten kopen ;)

Snap je heel goed, het is lief dat hij een reep chocola kocht maar een keer boodschappen doen en dan koken zou ik netter vinden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:35

Ik kan me wel voorstellen dat je daar niet héél blij mee bent nee...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:35

Nou die kwam er bij mij niet meer in. Sorry maar hij had net zo goed een kaart kunnen schrijven met een lieve boodschap als hij geen geld heeft of op z'n minst een merci ofzo maar dit vind ik echt niet netjes afgehandeld :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:36

Veel duidelijker dan dat kan je niet zijn denk ik.
Dit klinkt als een wel héél gemakkelijke jongeman. "Kan jij dat niet voor mij betalen." pardon??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:37

OMG die reactie :') Dat is toch wel erg raar := Mijn mond was redelijk open gevallen.. Dat deed het hier achter de pc al..

Size doesn’t matter ;) Daar zou ik ook niet naar kijken. Het is alleen jammer dat het niet echt uit zichzelf is geweest.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:39

Whahaha, een reepje chocolade groots?
Die gast heeft echt een bord voor zn kop, of hij weet donders goed dat hij van jullie profiteert, want daar gaat het wel op lijken.
Hij zou jullie mee uit eten en naar de bioscoop moeten nemen, dan doet hij ook eens iets terug.
En deze post mag je best aan deze jongeman (lees uitvreter) laten lezen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:42

Nou dit heeft niks meer te maken met niet doorhebben hoor. Maatje van mijn man woont ook nog bij zijn ouders en echt wel dat hij uit zichzelf bier of andere dingen meeneemt als ie hier weer voor de zoveelste avond op rij is :P

Dit is ook altijd zo geweest sinds wij zijn gaan samenwonen en andersom net zo goed. En deze jongen is net 26 geworden en mijn man is 24 :Y)

Dus heeft echt niets met leeftijd te maken, meer met lekker profiteren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:44

Kan het niet gewoon zijn dat hij niet veel geld heeft? :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:46

Sammie dat kan zeker, maar dat kan je dan toch gewoon zeggen? Je kan dan toch zeggen, van oh sorry joh, was helemaal niet zo bedoeld, ik heb op dit moment vrij weinig te besteden maar ik maak het binnenkort een keer goed.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:47

Sammie: kan wel wezen, maar dan zeg je dat toch? In plaats van iets 'groots' te beloven en met een banketstaaf reepje chocola komen aanzetten :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:47

Dat wel, maar dan verklaart wel waarom hij met een reep aankwam. Men schreeuwt hier al snel hij profiteert en hij had dit of dat moeten doen, maar als dat geld er niet is... dan is het er niet. Die reactie is gewoon banaal, dan zeg je gewoon van kun je het voorschieten ik betaal het zsm terug ipv kun jij het niet betalen. :=

Foaly schreef:
Sammie: kan wel wezen, maar dan zeg je dat toch? In plaats van iets 'groots' te beloven en met een banketstaaf reepje chocola komen aanzetten :')
Niet vanuit je zelf redeneren.. Wat jij groot vindt vind een ander klein, wat jij gezellig vindt vindt een ander saai. Het gaat erom dat hij iets gaf.. niet wat hij gaf.. Dat is voor kleine kinderen.. die kijken naar het formaat van de doos ipv de inhoud (betekenis).

Overigens ook wel op te lossen met zal ik vanavond even koken oid natuurlijk. Maar ik vind het zeuren over een reepje een beetje spijkers op laag water zoeken. Dat hij iets terug doet, daar ging het om. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 30-06-15 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:49

Maar Sammie als je niet veel geld hebt profiteer je toch niet snel van anderen? Er zijn zo'n leuke kleinigheidjes te koop zonder veel geld te hebben. Hij heeft daarbij genoeg uitgespaard door bij TS te logeren. Had hij toch wel een bloemetje of een merci of iets leuks kunnen halen? Merci kost bij de Aldi maar iets van 2 euro... Maar was toch een netter gebaar dan een huismerk reepje...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:49

Als hij die opmerking niet had gemaakt Sammie had ik het zeker geloofd dat hij misschien niet zoveel te besteden had.

Maar het is toch raar dat iemand zegt: betaal jij het "even" ts heeft zelf ook aangegeven dat hun het niet super breed hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:55

chimello schreef:
Maar Sammie als je niet veel geld hebt profiteer je toch niet snel van anderen? Er zijn zo'n leuke kleinigheidjes te koop zonder veel geld te hebben. Hij heeft daarbij genoeg uitgespaard door bij TS te logeren. Had hij toch wel een bloemetje of een merci of iets leuks kunnen halen? Merci kost bij de Aldi maar iets van 2 euro... Maar was toch een netter gebaar dan een huismerk reepje...
Oh nu gaan we ook al klagen over het feit dat het een huismerk is..

Ik neem het woord profiteren hier niet in de mond hoor. Dan doen anderen. En juist als je niet veel geld hebt leun je snel (onbewust.. kijk ook eens naar zijn leeftijd.. het is gewoon nog een puber qua gedrag ook die opmerking.. alsof hij het tegen zn eigen vader zegt). En ja een bloemetje had ook gekund, maar iedereen zeurt over het feit wat hij geeft.. Geeft ie eindelijk eens wat.. weer niet goed.. Een gegeven paard..

Als iedereen hier zo goed in gedachten heeft wat ie wil krijgen dan lijkt het mij verstandig dat zelf aan te geven ipv te verwachten dat een ander dat goed kan raden. Maar goed.. dit gaat dan weer verdacht veel lijken op de discussie die hier al eerder over is geweest.

Ik denk dat ts er goed aan doet haar ‘gastvrijheid’ wat in te perken. Misschien leert hij het zo of snapt het dan wel.

Overigens is het maar een vraag, hé of hij niet veel te besteden heeft. 'T kan, maar of het zo is.. Geen idee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:03

Persoonlijk verwachtte ik ook wat anders bij zijn woorden zoals TS het had neergeschreven, ja dan is het vrij mager voor wat hij er voor terug heeft gekregen en zo te lezen ook verwacht had en normaal vond.
Komt iemand 1x logeren maakt het in mijn ogen niet uit, maar in een geval zoals dit dat het met regelmaat voor kwam dan had ik het bespreekbaar gemaakt, gewoon eerlijk van joh een keer maakt niet uit maar je wilt dit wekelijks gaan doen dus dan moeten we het wel even over de onkosten gaan hebben, dat had een hoop ergernis en ook een teleurstelling voorkomen in dit geval.