Hoe combineren jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:11

Zorgen voor een man die me respecteert en het me gunt. :)
Als mijn man zo gedaan zou hebben waren de nooit getrouwd geraakt. Praat er eens met hem over, wat hem nu echt dwars zit. Kijk of er uit te komen is. Maar geef ook aan wat jij vindt. Ga ook eens na of je niet inderdaad erg veel praat over paarden. :) ik vertel over mijn dag, dus ook de paarden maar niks zo irritant als iemand die alleen maar over paarden praat. :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:15

Het niet mogen kopen van een paard of het maken van een reis vind ik behoorlijk "heftig".
Het niet steunen van iemand in zijn/haar dromen.
Maar snap zijn vraag "waar sta ik in jouw leven" ook wel.
Drukte is fijn, drukte is goed maar je moet wel tijd voor elkaar wíllen maken.
Kan mij best voorstellen dat hij denkt; ze gaat nu allemaal nieuwe dingen doen maar waar ben ik in dat verhaal.
Naast je eigen dingen moet je bepaalde zaken met elkaar en op elkaar afstemmen.
Maargoed, dat komt van twee kanten en dat heeft meneer niet helemaal door geloof ik.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:26

Snorlex schreef:
Het niet mogen kopen van een paard of het maken van een reis vind ik behoorlijk "heftig".
Kan mij best voorstellen dat hij denkt; ze gaat nu allemaal nieuwe dingen doen maar waar ben ik in dat verhaal.
Naast je eigen dingen moet je tijd voor elkaar wíllen maken. Dus afstemmen.
Maargoed, dat komt van twee kanten en dat heeft meneer niet helemaal door geloof ik.

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden! :)

En dan heeft de TS nog niet eens dat paard gekocht of die droomreis gemaakt! Als zij het allemaal zelf bekostigt, dan heeft haar vriend daar ook niks over te zeggen.
Ik snap wel dat een relatie lastig wordt als je (bij wijze van spreken) 7 dagen per week een aantal uren bij je paard door brengt of als je een poosje aan de andere kant van de wereld zit, maar als je echt van elkaar houdt, zijn zelfs daar wel afspraken over te maken, toch? Dit moet idd van 2 kanten kkomen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:27

Hij ziet ook wel beren op de weg.
Met reizen kan hij mee als hij niet zonder je kan.
Als je een eigen paard hebt, heb je echt nog wel tijd voor een filmpje, wandeling, bankhangen etc.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:29

Kort nadat ik mijn vriend leerde kennen ben ik ook gestopt met paardrijden,zat toen in mijn examenjaar. Een paar jaar later heb ik dit weer opgepakt en dat vond mijn vriend soms ook lastig. Ik probeer(de) zo veel mogelijk naar de paarden te gaan als hij naar zijn werk was of andere dingen deed. Dat kon natuurlijk niet altijd, maar dat hoeft ook niet. Je mag ook je eigen hobby's hebben toch? Af en toe ging mijn vriend eens mee naar de paarden na heel lang zeuren van mijn kant. Hij ziet inmiddels gewoon dat paardrijden meer is dan een hobby, een echte passie. Inmiddels heb ik mijn eigen paard die we samen uitgezocht hebben en hij steunt mij volledig. Mijn tip is om het paardrijden zo veel mogelijk te doen wanneer hij met andere dingen bezig is, zo kan hij er rustig aan wennen dat jij ook een hobby hebt. Betrek hem er verder veel bij; vertel over je dag en hoe het rijden die dag ging en over specifieke karaktertrekjes en ondeugden van je paard. Je kunt hem ook eens mee nemen naar stal. Als hij echt van je houdt zal hij vanzelf inzien dat dit jou passie is en dat je er gelukkig van wordt. Probeer natuurlijk wel rekening met hem te houden en eens een avondje vrij te plannen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:30

Wij hebben hier thuis allebei zo onze dingen en zorgen ervoor dat we de dingen van de ander leuk vinden. Mijn kerel gaat af en toe mee naar het paard (of leent mijn zijn auto met de woorden 'stamp wel even je schoenen af voor je gaat zitten' :') ), mijn fascinatie voor bergen begint hij te adopteren nadat hij eens mee is geweest en klimmen is niet alleen mijn hobby meer.

Daarnaast heeft hij zijn dingen. Zeilen vindt hij leuk, dus regel ik dat hij kan zeilen met broertje lief. Ik word ziek, dus zorg ik dat er eten klaar staat wanneer de meute terugkomt. En ik slik even wanneer de woonkamer een grote bende van harde schijven, schroefjes en draden is geworden omdat hij wil knutselen aan een computer.

Wat mij het meest stoort in jouw verhaal is niet zozeer dat jij iets niet mag (hell, ik wil een hond maar die gaat er nooit komen, dan is hij weg), maar meer dat hij zegt dat hij zich ergens geen zorgen om maakt omdat je iets toch niet gaan kunnen of durven. Echt meissie, jouw partner moet die persoon zijn die je steunt en die jouw potentieel ziet voor jij het ziet. Iemand die je helpt je doelen en dromen te verwezenlijken. Niet iemand die je klein houdt voor het eigen gemak.

Om je een voorbeeld te geven:
Ik heb 1 droom en dat is een 7000 meter hoge berg beklimmen voor mijn 45ste. Of mij dat gaat lukken, geen idee. Fysiek is het moeilijk, financieel ook. Mijn kerel weet dit en ondanks dat ik het wil maar twijfels heb, weet hij dat ik dit kan. En hij wil mee...

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:30

dorientjuh schreef:
TS: meneer vindt zichzelf wel erg belangrijk he? >;)
Ik zou nog eens 6x nadenken of je wel bij zo iemand wil blijven die zichzelf altijd boven jou stelt. Zo komt het in ieder geval over. En verwacht ook niet dat dit ooit nog over gaat, mensen kun je niet veranderen.

Dit is precies mijn vader ook al zei..

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:32

Selina schreef:
Hij ziet ook wel beren op de weg.
Met reizen kan hij mee als hij niet zonder je kan.
Als je een eigen paard hebt, heb je echt nog wel tijd voor een filmpje, wandeling, bankhangen etc.

Nou zo reageerde ik ook, ik zei mensen met een eigen paard zijn toch niet geisoleerd die doen ook heus nog wel andere dingen naast het bij de paarden zijn.

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:35

Snorlex schreef:

Nee precies! tuurlijk snap ik zijn vraag ook wel, maar dat weet ik niet.. ik kan niet in de toekomst kijken ik kan niet zien hoe en wat er gaat gebeuren of hoe mijn leven er dan uit ziet.. Hoe graag ik hem daar misschien ook antwoord op wil geven dat antwoord heb ik niet. Hij doet net als of het niet allemaal te combineren is. Hij zei tegen mij, vrienden, vriendje, paarden, sporten, stage, werk, uitgaan dit kan niet allemaal te gelijk. Waarop ik reageerde, tuurlijk wel! We zijn jong ik ben geen oma ik probeer het beste uit mijn leven te halen en zo veel mogelijk dingen te doen die ik leuk vind! :D Hij denkt daar helaas anders over.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:36

Maar wat zegt hij dan over het kickboksen? Ik neem aan dat je gezegd hebt dat hij zelf ook 3 avonden in de week weg is? Wat vindt hij daar dan van?

Ieder een hobby lijkt me juist fijn.

Al met al denk ik ook dat er meer speelt dan alleen dit verzorgpaard. Hij komt in het algemeen niet heel fijn over.

Succes!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:38

Een relatie moet iets toevoegen en het beste uit jezelf naar boven brengen... Niet je klein houden en beperken in je dromen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:42

Evelijn schreef:
Een relatie moet iets toevoegen en het beste uit jezelf naar boven brengen... Niet je klein houden en beperken in je dromen.

Precies, het mooiste is als hij je zelfs steunt en helpt bij het verwezenlijken van je dromen.
Heeft hij geen dromen?

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:44

Selina schreef:
Evelijn schreef:

Precies, het mooiste is als hij je zelfs steunt en helpt bij het verwezenlijken van je dromen.
Heeft hij geen dromen?

Zijn dromen zijn heeeeeeel rijk worden en een dikke porsche onder zijn kont.. Ik doe liever andere dingen met mijn geld zoals reizen of een paard kopen, maar zelfs ook al heb ik niet de zelfde dromen als hij ik support hem wel erin, als dit is wat hij wilt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:45

JesseVerboog schreef:
Snorlex schreef:

Nee precies! tuurlijk snap ik zijn vraag ook wel, maar dat weet ik niet.. ik kan niet in de toekomst kijken ik kan niet zien hoe en wat er gaat gebeuren of hoe mijn leven er dan uit ziet.. Hoe graag ik hem daar misschien ook antwoord op wil geven dat antwoord heb ik niet. Hij doet net als of het niet allemaal te combineren is. Hij zei tegen mij, vrienden, vriendje, paarden, sporten, stage, werk, uitgaan dit kan niet allemaal te gelijk. Waarop ik reageerde, tuurlijk wel! We zijn jong ik ben geen oma ik probeer het beste uit mijn leven te halen en zo veel mogelijk dingen te doen die ik leuk vind! :D Hij denkt daar helaas anders over.

Nee natuurlijk kun je daar geen antwoord op geven! Wie wel? :Y)
Maar door te reageren met "ik heb geen glazen bol"...
Klinkt ook niet erg vriendelijk :D
Je kunt ook zeggen:
"ik weet niet wat de toekomst brengt maar ik vind het erg fijn om bij je te zijn en als we dat beide willen dan komen we er wel uit".
Oftewel: waar beide willen is een weg.
Maargoed, als voor hem alles van één kant moet komen :evaw:

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:47

Temeraire schreef:
Maar wat zegt hij dan over het kickboksen? Ik neem aan dat je gezegd hebt dat hij zelf ook 3 avonden in de week weg is? Wat vindt hij daar dan van?

Ieder een hobby lijkt me juist fijn.

Al met al denk ik ook dat er meer speelt dan alleen dit verzorgpaard. Hij komt in het algemeen niet heel fijn over.

Succes!

Ja ik dacht ook dat het fijner zou zijn en ik vind het ook heerlijk me eigen ding te hebben, en ja er speelt af en toe ook meer we zijn gewoon compleet anders.. en dat botst gewoon vaak helaas :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:48

Ik vraag me af, hoe oud is jou vriend, even voor het idee .

Meid, je bent jong , laat je leven niet nu al beklemmen door een vent die moeite heeft met jou dromen en wensen.

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:48

Snorlex schreef:
JesseVerboog schreef:

Nee natuurlijk kun je daar geen antwoord op geven! Wie wel? :Y)
Maar door te reageren met "ik heb geen glazen bol"...
Klinkt ook niet erg vriendelijk :D
Je kunt ook zeggen:
"ik weet niet wat de toekomst brengt maar ik vind het erg fijn om bij je te zijn en als we dat beide willen dan komen we er wel uit".
Oftewel: waar beide willen is een weg.
Maargoed, als voor hem alles van één kant moet komen :evaw:

Ja het was ook een beetje banketstaaf manier van zeggen maar ik was gewoon op dat moment best wel verdrietig en teleurgesteld..

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:49

spatter schreef:
Ik vraag me af, hoe oud is jou vriend, even voor het idee .

Meid, je bent jong , laat je leven niet nu al beklemmen door een vent die moeite heeft met jou dromen en wensen.

Hij is 20, Ja dat is ook zo maar ik vind het moeilijk om nu na 2,5 jaar gedag te zeggen..

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:51

Mijn huidige vriend heeft mij leren kennen toen wij nog twee paarden hadden. Voor hem was gelijk duidelijk dat paarden een groot onderdeel van mijn leven zijn. Toen vrij snel daarna we met een van de twee (ook nog eens het meest mijn maatje) voor onderzoek naar de kliniek moesten, en daar een behoorlijk slechte diagnose uit kwam, snapte hij heel goed dat ik daar kapot van was.

In het begin moest hij er niet veel van hebben, maar hij ging toch mee, want voor mij was het wel belangrijk, en dan zag hij me wel die uren. Voordeel voor mij is dan wel dat hij al een keer een paardenmeisje als vriendin had gehad :') . Bij hem is het echt gegroeid, en ik besef me wel hoeveel mazzel ik daar mee gehad heb. Toen we onze merrie (het andere paard) moesten laten gaan, vond hij dat net zo erg als wij, zo gek was hij met haar.

Ik heb hem in het begin wel ook gelijk duidelijk gemaakt dat hij niet moest denken mij voor de keuze te stellen hij of de paarden, iets wat hij ook doodlogisch vond. Daarentegen heeft hij wel een paar keer de neiging gehad om de paarden voor mij af te kappen. Dit had niets met de paarden zelf te maken, dat vond hij gewoon prima, maar het gedoe wat er thuis omheen kwam. Paarden delen met je moeder en zusje werkt niet altijd even goed, en het was vaak een behoorlijk gezeik. Omdat hij zag dat dit geen goede invloed op mij had geestelijk, heeft hij een paar keer op het punt gestaan om te zeggen 'en nu stop je gewoon met die paarden'. Maar hij weet zeer goed dat ik het naar het paard toe niet over mijn hart kan verkrijgen om zomaar te zeggen 'ik stop' (hoewel ik er wel een keer mee gedreigd heb, en serieus ook. Boodschap kwam anders écht niet aan, en er moest gewoon iets gebeuren, maar dat is weer een ander verhaal).

Wel is hij er toch wel blij mee dat ons paard nu met pensioen is en niet meer gereden hoeft te worden. Het scheelt gewoon een hoop tijd, maar hij weet ook dat hij paarden niet uit mijn leven kan bannen. Als ik hoeven hoor, moet ik kijken, als ik paarden in een wei zie, moet ik kijken, en mijn tic om in een langsrijdende trailer te kijken of er wat in staat, heeft hij inmiddels overgenomen merkte hij afgelopen weekend :Y) . Als ons huidige paard er niet meer is, komt er geen nieuw paard meer, en ondanks dat hij liever heeft dat ik de tijd die ik dan over hou lekker voor mezelf ga gebruiken, weet hij diep in zijn hart echt wel dat ik eigenlijk niet echt zonder paarden kan (maar zal het een hele tijd wel genoeg zijn om ze alleen te zien, en er niet zelf mee bezig te gaan).

Ik heb het ontzettend getroffen met mijn vriend, maar als hij zich zo zou gedragen als jouw vriend, zou ik eens een goed gesprek aan gaan over elkaar steunen, en elkaars eigenheid accepteren. Blijkt dat er dingen spelen waar een van de twee écht niet mee kan leven/omgaan, dan zou ik, hoe pijnlijk en moeilijk ook, waarschijnlijk toch overgaan tot het besluit om de relatie te stoppen. Wanneer iemand mij in een positie of keurslijf dwingt in een relatie die mij niet eigen is, en waar ik me niet fijn bij voel, is de relatie niet juist voor mij, en wil ik daar niet in blijven.

Mijn tip vooral is ga praten, over het samen, maar ook dat het voor jou belangrijk is jezelf te kunnen zijn. Het is niet eerlijk van de een in een relatie te verwachten dat de ander ongelukkig is zodat jij je beter voelt. Uit elkaar groeien kan, dat is geen schande. Je bent op een leeftijd waarop er nog zo ontzettend veel verandert in je leven, en de een kan dat bijbenen, en dan heb je het getroffen, de ander niet, en dan is het soms toch beter ieder je eigen weg te gaan, hoe moeilijk het ook is. Van iemand houden is soms ook iemand loslaten, voor het geluk van die persoon.

Evelijn

Re: Hoe combineren jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:03

nou.. 2,5 jaar... het is nog veel treuriger als je over 10 jaar hem verwijt dat je nooit je eigen dromen hebt kunnen najagen... dat is geen basis voor een goede relatie.

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 11:07

Evelijn schreef:
nou.. 2,5 jaar... het is nog veel treuriger als je over 10 jaar hem verwijt dat je nooit je eigen dromen hebt kunnen najagen... dat is geen basis voor een goede relatie.

Ja dat is ook zeker zo..

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 11:09

Merileth schreef:
Mijn huidige vriend heeft mij leren kennen toen wij nog twee paarden hadden. Voor hem was gelijk duidelijk dat paarden een groot onderdeel van mijn leven zijn. Toen vrij snel daarna we met een van de twee (ook nog eens het meest mijn maatje) voor onderzoek naar de kliniek moesten, en daar een behoorlijk slechte diagnose uit kwam, snapte hij heel goed dat ik daar kapot van was.

In het begin moest hij er niet veel van hebben, maar hij ging toch mee, want voor mij was het wel belangrijk, en dan zag hij me wel die uren. Voordeel voor mij is dan wel dat hij al een keer een paardenmeisje als vriendin had gehad :') . Bij hem is het echt gegroeid, en ik besef me wel hoeveel mazzel ik daar mee gehad heb. Toen we onze merrie (het andere paard) moesten laten gaan, vond hij dat net zo erg als wij, zo gek was hij met haar.

Ik heb hem in het begin wel ook gelijk duidelijk gemaakt dat hij niet moest denken mij voor de keuze te stellen hij of de paarden, iets wat hij ook doodlogisch vond. Daarentegen heeft hij wel een paar keer de neiging gehad om de paarden voor mij af te kappen. Dit had niets met de paarden zelf te maken, dat vond hij gewoon prima, maar het gedoe wat er thuis omheen kwam. Paarden delen met je moeder en zusje werkt niet altijd even goed, en het was vaak een behoorlijk gezeik. Omdat hij zag dat dit geen goede invloed op mij had geestelijk, heeft hij een paar keer op het punt gestaan om te zeggen 'en nu stop je gewoon met die paarden'. Maar hij weet zeer goed dat ik het naar het paard toe niet over mijn hart kan verkrijgen om zomaar te zeggen 'ik stop' (hoewel ik er wel een keer mee gedreigd heb, en serieus ook. Boodschap kwam anders écht niet aan, en er moest gewoon iets gebeuren, maar dat is weer een ander verhaal).

Wel is hij er toch wel blij mee dat ons paard nu met pensioen is en niet meer gereden hoeft te worden. Het scheelt gewoon een hoop tijd, maar hij weet ook dat hij paarden niet uit mijn leven kan bannen. Als ik hoeven hoor, moet ik kijken, als ik paarden in een wei zie, moet ik kijken, en mijn tic om in een langsrijdende trailer te kijken of er wat in staat, heeft hij inmiddels overgenomen merkte hij afgelopen weekend :Y) . Als ons huidige paard er niet meer is, komt er geen nieuw paard meer, en ondanks dat hij liever heeft dat ik de tijd die ik dan over hou lekker voor mezelf ga gebruiken, weet hij diep in zijn hart echt wel dat ik eigenlijk niet echt zonder paarden kan (maar zal het een hele tijd wel genoeg zijn om ze alleen te zien, en er niet zelf mee bezig te gaan).

Ik heb het ontzettend getroffen met mijn vriend, maar als hij zich zo zou gedragen als jouw vriend, zou ik eens een goed gesprek aan gaan over elkaar steunen, en elkaars eigenheid accepteren. Blijkt dat er dingen spelen waar een van de twee écht niet mee kan leven/omgaan, dan zou ik, hoe pijnlijk en moeilijk ook, waarschijnlijk toch overgaan tot het besluit om de relatie te stoppen. Wanneer iemand mij in een positie of keurslijf dwingt in een relatie die mij niet eigen is, en waar ik me niet fijn bij voel, is de relatie niet juist voor mij, en wil ik daar niet in blijven.

Mijn tip vooral is ga praten, over het samen, maar ook dat het voor jou belangrijk is jezelf te kunnen zijn. Het is niet eerlijk van de een in een relatie te verwachten dat de ander ongelukkig is zodat jij je beter voelt. Uit elkaar groeien kan, dat is geen schande. Je bent op een leeftijd waarop er nog zo ontzettend veel verandert in je leven, en de een kan dat bijbenen, en dan heb je het getroffen, de ander niet, en dan is het soms toch beter ieder je eigen weg te gaan, hoe moeilijk het ook is. Van iemand houden is soms ook iemand loslaten, voor het geluk van die persoon.

Dankjewel vor het delen van je verhaal, ja we gaan zaterdag praten dus ben benieuwd!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:21

Praat erover en maak afspraken.

Ik ben na jaren 'pauze' ook weer begonnen met paarden en sinds een half jaar rij ik een pony van iemand. Ik ben daar een paar keer per week. Best lastig combineren met een gezin, heb 2 kleine kinderen. Mijn man ziet dat ik ervan geniet en hij vindt mij ook veranderd. Ik ben vrolijker en praat idd ook veel over paarden.. (Oops :D ). Hij gunt het me juist, hij zegt letterlijk 'ik ben blij dat jij zo blij bent'.
We proberen ons gezinsleven te combineren met alles, wat niet makkelijk is want we zijn een bedrijf aan het opzetten en hij heeft ook zijn hobby's (voetbal, hardlopen). Maar toch lukt het.
We bespreken alles met elkaar, laten weten wanneer we iets teveel vinden worden er zorgen ervoor dat we rekening houden met de ander. Ik probeer bijvoorbeeld zoveel mogelijk naar de paarden te gaan als de kinderen op bed liggen, zodat mijn man er niet steeds alleen voor staat met de zorg voor de kinderen.
Ik zou liever nog vaker gaan maar het is niet mijn eigen pony en het is niet echt om de hoek dus is het prima zo. Sterker nog, een eigen pony staat op de planning voor over een jaar of wat. En mijn man beseft heel goed dat daar nog veel meer tijd in gaat zitten. Maar zo lang we blijven communiceren, afspraken maken en rekening houden met elkaar, komt dat wel goed.
We willen elkaar gelukkig zien, daar gaat het om.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:33

Jeetje, beetje respect voor wat iemand leuk vindt hoort wel echt bij een relatie hoor!

De mijne gaat regelmatig mee, maar ik probeer het meestal toch zo te plannen dat ik bij het paard ben als hij ook weg/druk is. Zo blijft er meer tijd over voor dingen die we beiden leuk vinden. En hem vermoeien met trainingsverhalen hoef ik ook niet te doen, hij vraagt wel: was het leuk? En ik zag dan zo iets als: ja heerlijk, ze was super braaf. Veel meer dan dat hoeft ook weer niet :P

Om eerlijk te zijn betwijfel ik of jullie relatie gaat standhouden als het nu al zo gaat. Volgens mij zoekt hij een vrouw die op hem zit te wachten met het eten als hij thuis komt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:36

Ik plande mijn paardenhobby eigenlijk zo, dat ik bij mn paarden was, als hij ook met zijn hobby bezig was.
Je moet zeker niet je hobby laten varen voor een jongen. Want hij heeft ook een hobby waar hij veel tijd aan kwijt is. Dat is nou eenmaal niet anders dat je elkaar dan minder vaak ziet. Kwestie van wennen en afspraken over maken.