Mijn huidige vriend heeft mij leren kennen toen wij nog twee paarden hadden. Voor hem was gelijk duidelijk dat paarden een groot onderdeel van mijn leven zijn. Toen vrij snel daarna we met een van de twee (ook nog eens het meest mijn maatje) voor onderzoek naar de kliniek moesten, en daar een behoorlijk slechte diagnose uit kwam, snapte hij heel goed dat ik daar kapot van was.
In het begin moest hij er niet veel van hebben, maar hij ging toch mee, want voor mij was het wel belangrijk, en dan zag hij me wel die uren. Voordeel voor mij is dan wel dat hij al een keer een paardenmeisje als vriendin had gehad

. Bij hem is het echt gegroeid, en ik besef me wel hoeveel mazzel ik daar mee gehad heb. Toen we onze merrie (het andere paard) moesten laten gaan, vond hij dat net zo erg als wij, zo gek was hij met haar.
Ik heb hem in het begin wel ook gelijk duidelijk gemaakt dat hij niet moest denken mij voor de keuze te stellen hij of de paarden, iets wat hij ook doodlogisch vond. Daarentegen heeft hij wel een paar keer de neiging gehad om de paarden voor mij af te kappen. Dit had niets met de paarden zelf te maken, dat vond hij gewoon prima, maar het gedoe wat er thuis omheen kwam. Paarden delen met je moeder en zusje werkt niet altijd even goed, en het was vaak een behoorlijk gezeik. Omdat hij zag dat dit geen goede invloed op mij had geestelijk, heeft hij een paar keer op het punt gestaan om te zeggen 'en nu stop je gewoon met die paarden'. Maar hij weet zeer goed dat ik het naar het paard toe niet over mijn hart kan verkrijgen om zomaar te zeggen 'ik stop' (hoewel ik er wel een keer mee gedreigd heb, en serieus ook. Boodschap kwam anders écht niet aan, en er moest gewoon iets gebeuren, maar dat is weer een ander verhaal).
Wel is hij er toch wel blij mee dat ons paard nu met pensioen is en niet meer gereden hoeft te worden. Het scheelt gewoon een hoop tijd, maar hij weet ook dat hij paarden niet uit mijn leven kan bannen. Als ik hoeven hoor, moet ik kijken, als ik paarden in een wei zie, moet ik kijken, en mijn tic om in een langsrijdende trailer te kijken of er wat in staat, heeft hij inmiddels overgenomen merkte hij afgelopen weekend

. Als ons huidige paard er niet meer is, komt er geen nieuw paard meer, en ondanks dat hij liever heeft dat ik de tijd die ik dan over hou lekker voor mezelf ga gebruiken, weet hij diep in zijn hart echt wel dat ik eigenlijk niet echt zonder paarden kan (maar zal het een hele tijd wel genoeg zijn om ze alleen te zien, en er niet zelf mee bezig te gaan).
Ik heb het ontzettend getroffen met mijn vriend, maar als hij zich zo zou gedragen als jouw vriend, zou ik eens een goed gesprek aan gaan over elkaar steunen, en elkaars eigenheid accepteren. Blijkt dat er dingen spelen waar een van de twee écht niet mee kan leven/omgaan, dan zou ik, hoe pijnlijk en moeilijk ook, waarschijnlijk toch overgaan tot het besluit om de relatie te stoppen. Wanneer iemand mij in een positie of keurslijf dwingt in een relatie die mij niet eigen is, en waar ik me niet fijn bij voel, is de relatie niet juist voor mij, en wil ik daar niet in blijven.
Mijn tip vooral is ga praten, over het samen, maar ook dat het voor jou belangrijk is jezelf te kunnen zijn. Het is niet eerlijk van de een in een relatie te verwachten dat de ander ongelukkig is zodat jij je beter voelt. Uit elkaar groeien kan, dat is geen schande. Je bent op een leeftijd waarop er nog zo ontzettend veel verandert in je leven, en de een kan dat bijbenen, en dan heb je het getroffen, de ander niet, en dan is het soms toch beter ieder je eigen weg te gaan, hoe moeilijk het ook is. Van iemand houden is soms ook iemand loslaten, voor het geluk van die persoon.