Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:35

eilleen333 schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind opzich dat je naar een bedrijf wat een foutje maakt ook wel coulant kan zijn. Maar imo is de prijs ineens een beetje geniepig verdriedubbelen geen foutje hoor. Je bied iets aan voor circa 40 en bevestigd die prijs dan 2x, stuurt dan vervolgens het boek op en stopt er een 3x zo hoge rekening bij. Als je ervan uit gaat dat je al betaald hebt heb je wel kans dat je die rekening over het hoofd ziet en het artikel al gebruikt terwijl je het niet wilde hebben voor die prijs en dan moet je het maar ophoesten :n

Als mijn garage de rekening zonder overleg verdubbeld halen ze dat onderdeel er maar weer uit. Zal wel van de auto die je rijdt afhangen maar die van mij is niet zonder meer elke reparatie meer waard :Y)

En dat bedoelde ik ook. Het boek had gewoon terug gekund en dan had TS geen kosten hoeven maken. Maar ze heeft het gehouden en wilde de lage prijs, terwijl het bedrijf aangaf dat dat dus niet de werkelijke prijs was.
In het geval van de auto: Je krijgt een onderdeel, maar het viel duurder uit. Twee maanden rondrijden en dan toch willen dat ze het eruit halen en jij je geld terug krijgt. Zo werkt het dan weer net niet....

Ik wilde de prijs waarvoor ik het besteld heb en wat ik ook 7 x zwart op wit heb waarvan 2 x ca.
Terug sturen was een optie maar niet een geopend boek waar al in gebladderd is. Ik heb de rekening niet gelijk bekeken daar ik hier ook niet vanuit gegaan was. prijs was immers duidelijk?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:36

Maar als je mensen die allang online betaald hebben zonder verdere berichtgeving een 3x zo hoge factuur in de doos stopt heb je wel heel veel kans dat een groot deel ervover heen kijkt en het artikel al gebruikt voor ze er achter komen. Ik kijk ook niet altijd meer naar de factuur als ik al online betaald heb dat is tot nu toe namelijk altijd precies dezelfde factuur geweest die ik online en in de mail al had gezien. Dan kan je ze als bedrijf dus gewoon overbluffen met die 3x zo hoge rekening. Imo is dit geen foutje meer ik zou het haast oplichting noemen.

eilleen333

Re: Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:44

Ik snap dat het boek al geopend was, en ik zou dat zelf ook hebben gedaan (je denkt immers dat de betaling ok is). Maar wat zei het bedrijf toen je zei dat je niet akkoord ging met deze prijs en het boek wilde retourneren ondanks het feit dat het geopend was?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:52

eilleen333 schreef:
Ik denk niet dat je volledig in je recht staat. Maar ik ben geen expert op dat gebied. Maar ik snap het bedrijf en ik zou het belachelijk vinden als je het boek voor de lage prijs zou mogen houden (niet persoonlijk ofzo, maar dat zou inhouden dat als een bedrijf een fout maakt iedereen voor een appel en een ei producten krijgt).
Typfouten ed gebeurden wel vaker. Speelhuisjes voor 1 euro ipv 500, en dan gaat heel facebook ineens bestellen en jammeren als ze hem niet krijgen.

Ik zie het een beetje zo: Ik breng de auto naar de garage en het zou ongeveer 200 euro kosten. Maar dan blijkt het onderdeel toch duurder dan verwacht en dan wordt het 400 euro. Dan betaal ik dat toch ook gewoon? Zij kunnen er niets aan doen dat het onderdeel duurder bleek dan geschat.
Netjes zou zijn om mij even te bellen zodra ze hierachter komen, maar dat is niet gebeurd. IMO is dat het enige wat het bedrijf te verwijten valt.

Als je het boek direct nadat het zo duur bleek had teruggestuurd was er niets aan de hand geweest. Maar er gaan bijna 2 maand overheen en ja, dan krijg je te maken met incasso bureaus inderdaad....

Niet mee eens dit.

Net nog de auto weggebracht naar de garage, via een website kregen we een leuke prijs, dus daar zijn we mee in zee gegaan. Bij het betalen bij de garage kwamen we erachter dat die website waarmee die garage in zee was gegaan zelf de prijs had verzonnen en hun er maar een euro of 4 aan overhielden(ze hadden een veel lager uurtarief ingevuld dan de garage had), dat dus niet hun normale prijs zou zijn.Die zou zeker een 50 euro hoger geweest zijn.

Maar wij hoefde dat niet te betalen, wel hebben ze snel de prijzen op die site aangepast om te voorkomen dat dit nogmaals zou gebeuren(ze waren blij dat het in dit geval maar over 50 euro verschil ging, bij andere reparatie's di langer duurde liep dat bedrag enorm op). Wij als klant hadden niets te maken met de fout die gemaakt is tussen het bedrijf en die site. Zou wat worden zeg als dat wel zo was.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 27-07-15 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:53

Ik denk dat jij ook in je recht staat. Allereerst een mail met dat ze het boek binnenkort hebben voor de circa prijs. Daarna heb jij het boek besteld voor 38,95, geen circa prijs maar gewoon hun prijs. Ik vind +/- 40,00 een zeer normale prijs voor een boek, bij 3,89 was het een ander verhaal geweest dan is het geen reëel prijs. Ook had je geen vergelijkingsmateriaal via andere verkooppunten.

Nadat je het hebt besteld voor die prijs, heb je meerdere bevestiging gehad waarin ook die prijs vermeld stond. Zo ver ik weet heb je dan een contract met elkaar gesloten.
Vervolgens is er een maand overheen gegaan, een maand waarin zij niet hun fout hebben ontdekt of niet hebben gecommuniceerd aan jou.
En dan sturen ze het boek op, zonder vooraf te vermelden dat zij een fout gemaakt hebben en het boek aanzienlijk duurder is dan zij meermaals hebben aangegeven en waarvoor jij het hebt gekocht.

Jij had het boek al betaald, dus dan kan ik me goed voorstellen dat jij vol enthousiasme het boek uitpakt en er in gaat lezen i.p.v. de rekening, die je toch al voldaan had, te bekijken.

Volgens mij sta jij gewoon vol in je recht. Het is gewoon vervelend voor hen, maar fouten worden nu eenmaal gemaakt en in jouw geval hadden ze ook gewoon hun verlies kunnen nemen.
Ik vind het niet netjes dat ze het gewoon via een incasso proberen te vorderen, zonder herinnering of diverse aanmaningen. Ook ben je niet bepaald vriendelijk behandeld door de telefoon zeg je.

Als je de energie ervoor hebt, zou ik je verhaal voorleggen aan rechtsbijstand of misschien dat het juridisch loket je helpen? Op juridisch loket zou je even kunnen googlen.

Mocht je beslissen het boek terug te sturen, omdat je het helemaal beu bent, dan zou ik in dit geval eerst vragen het aankoopbedrag terug te storten en het op hun kosten terug te sturen.
Ik zou het vertrouwen verloren zijn en bang zijn het aankoopbedrag wat jij ervoor betaald hebt niet volledig terug te krijgen.
In dit geval zou ik niet eens de retourkosten willen betalen. Zij hadden je makkelijk kunnen contacteren nadat ze de fout hadden ontdekt. Nu hebben ze het opgestuurd met rekening erbij. En als je het terugstuurt ben jij verzendkosten kwijt en heb je helemaal niets ....

Hebben ze een FB pagina? Soms wil het wel eens helpen daar op een nette manier je verhaal te plaatsen en dat je zeer teleurgesteld bent over de oplossing, of beter gezegd geen passende oplossing.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:01

en anders rijdende rechter ? :D

Wil best wel hun kant van het verhaal horen, hoe zij dit als normaal zien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:13

Speelt zich helaas in Duitsland af.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:20

Inmiddels gisteren een rekening gehad van de incasso van 128 euro. Ze hadden de incasso kosten er af getrokken. Gebeld dat ik al 40 euro betaald had en zou dat bedrag er dan af mogen trekken. Gevraagd om een nieuwe rekening zodat ik daar geen gezeur mee zou krijgen. Zou geregeld worden.

Vandaag een nieuwe rekening met 140 euro!!! Maar weer gebeld. Het bedrijf wilde dat bedrag hebben. Of het boek terug. De Incasso vind het ook belachelijk en volgens hun sta ik ook sterk als ik voor het gerecht ga daar ik zoveel bewijzen heb. Maar heb helaas geen rechtsbijstand en door ziekte heb ik momenteel niet de puf om daar door heen te gaan. Dus het boek gaat zo retour met een net briefje en dat ik die 40 euro terug wil hebben. Volgens hem moeten ze dan doen maar of ze het doen is afwachten.

Zei nog of ik dat via hem kon regelen maar hun waren er alleen voor bedrijven. .... hoezo de kant is koning...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:26

Wilawander schreef:
Inmiddels gisteren een rekening gehad van de incasso van 128 euro. Ze hadden de incasso kosten er af getrokken. Gebeld dat ik al 40 euro betaald had en zou dat bedrag er dan af mogen trekken. Gevraagd om een nieuwe rekening zodat ik daar geen gezeur mee zou krijgen. Zou geregeld worden.

Vandaag een nieuwe rekening met 140 euro!!! Maar weer gebeld. Het bedrijf wilde dat bedrag hebben. Of het boek terug. De Incasso vind het ook belachelijk en volgens hun sta ik ook sterk als ik voor het gerecht ga daar ik zoveel bewijzen heb. Maar heb helaas geen rechtsbijstand en door ziekte heb ik momenteel niet de puf om daar door heen te gaan. Dus het boek gaat zo retour met een net briefje en dat ik die 40 euro terug wil hebben. Volgens hem moeten ze dan doen maar of ze het doen is afwachten.

Zei nog of ik dat via hem kon regelen maar hun waren er alleen voor bedrijven. .... hoezo de kant is koning...

Ik zou gewoon bluffen, de kans dat ze hier een rechtszaak van maken is ontzettend klein, want ook hun zal verteld zijn dat ze geen poot hebben om op te staan.
Je moet je niet laten intimideren door ze. Gewoon een ijskoud bericht sturen, waar de netheid vanaf druipt dat je klaar bent met deze onzin en dat je de rechtszaak tegemoet ziet.

Daarna gewoon nergens meer op reageren, dat kost je veel minder tijd en moeite dan dit gedoe.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:27

Is dat bedrijf ook aangesloten bij een branche organisatie? zouden die nog iets kunnen doen? Ik heb geen idee hoor, noem maar iets?
Vind het wel heel raar gaan zo.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:36

Is er geen bokker die advocaat is die dit pro deo zou willen doen?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:39

Nou sorry maar zou het boek mooi houden en ze lekker negeren. Wat een raar gedrag van dat bedrijf zeg. Alsof ze al die kosten van een rechtszaak willen gaan maken die ze waarschijnlijk toch verliezen 8)7

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:40

ze gaan echt niet voor zo'n klein bedrag een rechtszaak maken :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:44

een particulier kan ook een incasso inschakelen :? Maar het is een beetje raar als je beiden bij hetzelfde bedrijf aanklopt.

Is er niemand die ts wil of kan helpen met een paar nette brieven???

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:57

Ik wil best een briefje schrijven. Ik ben geen advocaat maar wel handig met deze dingen. Ik heb alleen een dossier nodig. Met een dossier bedoel ik een (Word) document waarin per dag staat aangegeven wat er is gebeurd.

Bijvoorbeeld:
Op maandag 10 oktober heb ik een bestelling geplaatst bij webshop x voor een boek genaamd met het bedrag van x.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:02

Denk dat je niet eens een advocaat nodig hebt. Dit wordt geen rechtszaak zoals bij een moord ofzo ;)
Je bewijs overhandigen zal voldoende zal.

Maar ik geloof niet dat ze een rechtszaak zullen aanspannen, ze weten heel prima dat ze geen poot hebben om op te staan, je hebt overduidelijk bewijs in handen namelijk. Een rechtszaak zullen ze gewoon verliezen, dus proberen ze je te intimideren.
Gewoon daar niet in meegaan, 1 keer laten weten hoe het zit en zeggen dat het daarmee klaar is, geen contact meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:10

Het is trouwens ook onzin dat het incassobureau hiermee door wil gaan, terwijl ze weten dat 't onzin is.. Ik zou gewoon aangeven dat je betaal hebt en daar de zaak mee klaar is. Laat ze maar brieven sturen, je stuurt hetzelfde gewoon weer terug. Dit komt echt niet niet tot een rechtszaak :n Het incassobureau zelf geeft al aan dat ze niks hebben. Het is gewoon bluf en inspelen op je angst.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:13

Jeetje wat zuur dit, helemaal nu je hoofd er niet naar staat.
Toch zou ik het boek niet terug sturen. Ik heb een beetje het gevoel dat je én kan opdraaien voor de verzendkosten én die 40,00 niet terug gaat krijgen. Straks komen ze mee aan dat het boek gebruikt/gelezen is bijv. Ben je straks een smak geld kwijt en heb je helemaal niets.

Ik zou ook verder niet meer reageren en zorgen dat ze geen geld af kunnen schrijven. Jij hebt gewoon alle bewijzen dat jij een koopovereenkomst met hen hebt gesloten van 39,95 voor het desbetreffende boek.

Lief dat er mensen zijn die hier aanbieden een goede sterke brief op te stellen!

Heeft het bedrijf trouwens geen FB pagina? Soms wilt het wel eens helpen om daar je vertel neer te zetten en dat je enorm teleurgesteld bent over de 'oplossing'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:16

Wilawander schreef:
Gebeld dat ik al 40 euro betaald had en zou dat bedrag er dan af mogen trekken. Gevraagd om een nieuwe rekening zodat ik daar geen gezeur mee zou krijgen. Zou geregeld worden.

Waarom heb je daarom gevraagd? Het enige signaal dat je daarmee uitzendt is dat je je laat intimideren door hun onredelijke gedoe, en dat het dus zinnig voor ze is om door te gaan.

Waarom niet een kort en goed 'bekijk het maar, daar me maar voor de rechter als je het wilt hebben' en de rest in de prullenbak? Hoe meer je de indruk wekt dat ze succes gaan krijgen, hoe meer ze het zullen proberen.

En dan kan dus ook ineens zo'n nieuwe rekening, want ja, blijkbaar kun je best beinvloed worden om onredelijke bedragen te gaan betalen, dus waarom zouden ze het niet proberen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:28

Schofterig vind ik het eigenlijk.
Ik heb 1 keer gehad dat ik een boek voor uitgave besteld en betaald heb bij bol.de. Toen het boek 3 maanden later uit was en opgestuurd bleek de uiteindelijk verkoopprijs ook 10-15 euro hoger te zijn. Ik kreeg echter een net briefje erbij dat ik niet hoefde bij te betalen want ik had het boek voor de lagere prijs besteld.

Jammer dat je geen rechtsbijstand hebt en je hoofd er nu niet naar staat. Ik had het ze heel lastig gemaakt }> ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:33

Voor 40 euro zou mijn hoofd overal naar staan trouwens :D Zeker aangezien incassobureaus niks kunnen behalve bluffen. Dus wacht een aantal weken tot je hoofd er wel naar staat of schiet een paar Bokkers aan :)

Dit kan je ook zónder rechtsbijstand. :j

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:51

En stuur dat boek niet terug!
Zeker niet voor je je geld + verzendkosten op je rekening hebt!!
Anders is het 'dag boek' en 'dag centjes'

Sterkte met alle dingen in je prive-leven ts :(:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:33

ik snap echt niet dat jij meer wil gaan betalen als die 40 euro, die je al betaald hebt.

laatst was er bij een bedrijf een fout gemaakte en wasmachine voor 25 euro, en dan is het pech voor hun voor degene die besteld hebben maar als mensen besteld en betaald hebben, hebben hun geen poot om op te staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:06

25 euro voor een wasmachine is wel echt een 'kennelijke fout'. De verkoper kan in dat geval de koop annuleren. (Maar zelfs in dat geval ligt het al een stuk moeilijker als er al geleverd is.)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:51

Ik heb het boek in overleg met mijn man terug gestuurd. Of ik die 40 euro terug krijg weet ik niet maar als ik het boek houd en er incassokosten komen dan ben ik nog meer kwijt. Ik weet dat ik sterk in mijn schoenen sta maar ben zelf ziek en van de week te horen gekregen dat mijn moeder alvleesklierkanker heeft met uitzaaiingen en heb mijn hoofd even totaal niet vrij voor dit soort dingen. Ook hebben wij geen rechtsbijstand, dan was het alweer anders geweest. En een rechtswinkel enz. hebben ze hier in Duitsland helaas weer niet.
Een FB pagina hebben ze wel al staat daar weinig op. Maar daar zal ik zeer zeker dankbaar gebruik van gaan maken maar wacht even af of ik die 40 euro terug krijg. Dat geef ik niet zo snel op. Er zit ook een goed briefje bij het boek.