Psychologe met ordinaire foto op internet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:45

DeMolenhoek schreef:
Dus omdat ze psychologe is moet ze haar profiel maar afschermen? Kom zeg, zij heeft ook een privé leven en voor mij zijn werk en privé gescheiden.

zo denk ik er ook over, (maar of het handig is in bepaalde situaties)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:45

janderegelaa schreef:
Mijn idee ook. Dank je.

Nu hoor je het van een hulpverlener TS, misschien een eye opener.

Ik denk niet dat een persoonlijke aanval veel toevoegt aan dit topic. Je laat jezelf kennen. Ook Bokt is een vorm van social media en ook Bokt is vindbaar via google.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:46

Ik begrijp dat het professioneler over komt als het profiel afgeschermt zou zijn. Toch vind ik niet dat een hulpverlener gelijk als onprofessioneel bestempeld moet worden als de foto's wel zichtbaar zijn. Dit heeft namelijk niks met haar vak te maken.

Maar in mijn ogen gaat het meer om het vraagstuk of jij jezelf nog op je gemak voelt bij haar. Ik zou daarom de intake wel doen. Ze kan zomaar een hele fijne psycholoog zijn, en stel je blijkt je toch niet over de foto heen te kunnen zetten, dan kan je alsnog overstappen.

Jou mentale gezondheid moet hierin voorop blijven staan, daar gaat het om!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:47

Je gaat zelf in iemands privéleven zitten worden als je én facebook én LinkedIn én google+ gaat bekijken. En dan ben je nog verbaasd ook als iemand inderdaad een privéleven blijkt te hebben :?

Zoals de ts zelf al zegt, ik zou gewoon naar de intake gaan. Gedraag je volwassen, kijk of het klikt, en ga niet beginnen over het feit dat ze in d'r vrije tijd wel eens een feestje viert.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:49

Shadow0 schreef:
Het is best zorgelijk als we zouden verwachten dat mensen in allerlei functies niet meer uit mogen komen voor wat ze doen in hun priveleven. En dat we dus blijkbaar verwachten dat ze voortdurend min of meer in functie zijn. Dan geven we al die vrijheden die we zo bevochten hadden tov de kerk eigenlijk weer op: als je het maar stiekem doet.

Uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen om te zoeken naar iets wat behoort tot haar priveleven, niet tot haar beroepsmatige praktijk, toch? Dat is niet helemaal een neutrale keuze, en het is vreemd dat zij zich in moet houden omdat jij iets doet wat voor jullie contact vanwege haar functie niet nodig is.

Ik snap je ongemak, maar vind het wel iets waar we echt voorzichtig mee moeten zijn voor we teveel claims leggen op hoe iemand zich mag profileren op facebook.

Heel mooi verwoord :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:50

Littera schreef:
janderegelaa schreef:
Mijn idee ook. Dank je.

Ik denk niet dat een persoonlijke aanval veel toevoegt aan dit topic. Je laat jezelf kennen. Ook Bokt is een vorm van social media en ook Bokt is vindbaar via google.

En denk jij dat ik dat een probleem vind?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:52

Tja..
Ook ik werk in de zorg, ben hulpverlener. En ik kan je vertellen dat mijn werkgever er niet blij mee zou zijn als ik dit zou doen. Je zou je zelf zelfs moeten afvragen of deze hulpverlener niet zondigt (of op het randje zit) tegen de beroepscode, die aangeeft dat de psycholoog zich ook "buiten dienst"/ in zijn haar prive leven zich bewust moet zijn van zijn of haar functie en zich in het openbaar (meer dan) netjes dient te gedragen.

Daarbij vind ik het ook nog eens dom en naief van deze psychologe. Als je werkzaam bent in de GGZ komt je echt ook types tegen waarvan je echt niet wil dat ze exact weten wat jij in je vrije doet.

Kortom: ook ik vind het toch echt weinig professioneel, daarbij stóórt het gewoon écht in gesprekken als je dit allemaal weet. Dit zijn gewoon zaken die je niet WIL weten van je psycholoog. Dat maakt het in gesprek gaan namelijk echt moeilijker!

Dus TS: als jij er niet goed bij voelt: niet met deze dame in zee! En als je durft, dan ook zeggen waarom niet... In de hoop dat ze er toch wat van leert..

En ja, voor de poster hier boven me: tuurlijk hebben psychologen ook een prive leven, en tuurlijk kun je de "pech" hebben dat je je psycholoog ergens in het wild" tegen komt. Maar geloof me: dat is toch iets wat je liever niet wilt, en kan namelijk echt te therapie maar al te makkelijk in de weg gaan zitten.

Anoeska

Re: Psychologe met ordinaire foto op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:55

Het is máár een psycholoog hoor. Het is ook weer geen rocket science, waarbij het echt niet mogelijk is om er een privéleven naast te hebben.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 22:56

Punz schreef:
Tja..
Ook ik werk in de zorg, ben hulpverlener. En ik kan je vertellen dat mijn werkgever er niet blij mee zou zijn als ik dit zou doen. Je zou je zelf zelfs moeten afvragen of deze hulpverlener niet zondigt (of op het randje zit) tegen de beroepscode, die aangeeft dat de psycholoog zich ook "buiten dienst"/ in zijn haar prive leven zich bewust moet zijn van zijn of haar functie en zich in het openbaar (meer dan) netjes dient te gedragen.

Daarbij vind ik het ook nog eens dom en naief van deze psychologe. Als je werkzaam bent in de GGZ komt je echt ook types tegen waarvan je echt niet wil dat ze exact weten wat jij in je vrije doet.

Kortom: ook ik vind het toch echt weinig professioneel, daarbij stóórt het gewoon écht in gesprekken als je dit allemaal weet. Dit zijn gewoon zaken die je niet WIL weten van je psycholoog. Dat maakt het in gesprek gaan namelijk echt moeilijker!

Dus TS: als jij er niet goed bij voelt: niet met deze dame in zee! En als je durft, dan ook zeggen waarom niet... In de hoop dat ze er toch wat van leert..

En ja, voor de poster hier boven me: tuurlijk hebben psychologen ook een prive leven, en tuurlijk kun je de "pech" hebben dat je je psycholoog ergens in het wild" tegen komt. Maar geloof me: dat is toch iets wat je liever niet wilt, en kan namelijk echt te therapie maar al te makkelijk in de weg gaan zitten.

Dankjewel voor je mening, dit is ook hoe ik erover denk.
Ik wil absoluut geen vriendinnen met de desbetreffende psycholge worden, maar ik leg wel mijn volledige hebben en houden bij haar neer.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 22:59

janderegelaa schreef:
WendyLotte schreef:
Ik ben zelf "zorgverlener" en heb ook Fb en bokt ;-) maar ik kijk wel op van de reacties moet ik zeggen !
Natuurlijk heeft iedereen recht op een privé leven !
Stel dat je naar een feest gaat in de stad en je komt geheel in privé stijl en tijd je dokter, psycholoog of andere hulpverlener tegen met zijn of haar vrienden.... Kan dat dan ook niet ?
Mag je als hulpverlener dan nergens heen voor het geval dat je een cliënt tegen komt ?
Een hulpverlener zal nooit buiten werktijd, jou aanspreken op iets wat binnen werktijd te spraken is gekomen. Dat geldt dan dus ook andersom....
Privé is privé......

Hallo zeg... Dat jij de naam opzoekt en kikt op haar FB zegt misschien net zoveel over jou.
Het is inderdaad niet handig dat ze dit niet afschermt maar dit is wel haar eigen keuze (of ze heeft er geen erg in) Ik kijk wel uit wat ik waar op zet i.v.m. cliënten en familie maar ik vind dat ik verder niks te verbergen heb.

Mijn idee ook. Dank je.

Fijn dat je een eigen mening hebt, zoals ik al eerder zei good for you.
Maar ik zit niet te wachten op persoonlijke aanvallen, bedankt voor je moeite, tijd en waarschijnlijk ook frustratie die je in mijn topic hebt gestoken.
Maar ik heb jou niks meer te zeggen.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en hebben we allemaal een eigen mening.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:03

Ik hoop over een jaar of 5 voor de klas te staan en ik let nu al op met wat ik post. Alles staat op prive nu. :)

Ik MOET dat niet, het lijkt mij alleen HANDIG. In veel functies wil je ook niet dat clienten je kunnen pakken op prive zaken. Door alles op FB te zetten maak je dat heel makkelijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:04

Citaat:
Ik ben zelf "zorgverlener" en heb ook Fb en bokt ;-) maar ik kijk wel op van de reacties moet ik zeggen ! Natuurlijk heeft iedereen recht op een privé leven !

Weet je wat het is....

Het is in dit geval net zoiets als het seksleven van je ouders..

Natúúrlijk hebben ze dat.... Maar daar wil je ook liever niets van weten... :D ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:17

Dus omdat TS een foto van Marilyn Monroe op haar profiel heeft, houdt ze van decolletés en dus ook die van haar psycholoog? Juistem..

Veel succes met je intake TS, misschien klikt het wel erg goed :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:22

Wat vreemd dat er hier gesproken wordt over 'wroeten in iemands privéleven'. De zorgverzekeraars willen tegenwoordig dat wij een keuze maken en hoe kan je een keuze maken als je geen informatie opzoekt?
Verder is het ook alles behalve een privéleven aangezien ze de keuze heeft gemaakt om het openbaar te zetten.

Hoe ontercht misschien ook, voor mij zou zo'n FB pagina een reden zijn om een andere hulpverlener te zoeken.
Iemand die het interessant vindt om dat soort foto's te delen met de wereld zou voor mij te onvolwassen overkomen om daarmee mijn diepste gevoelens te kunnen delen. Bovendien geeft het mij een gevoel dat ze privacy blijkbaar niet zo belangrijk vindt en dat vind ik een eng idee.
Anderen zal het misschien juist aanspreken en dat is nu juist waarom we keuzevrijheid hebben.

TS als je nu al twijfels hebt zoek gewoon een ander.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:30

Misschien omdat ik in m'n vriendenkring vrij veel artsen, psychologen en psychiaters heb, kan ik dit wat beter relativeren. Ze hebben allemaal gewoon een leven, of ze dat nou op facebook zetten of niet. Ze komen allemaal wel eens op feestjes. En naar ik weet zijn het allemaal prima professionals. Het zou MIJ dus niet uitmaken. Als de ts het wel lastig vindt, is ze vrij om een andere te zoeken. Zoek vooral de zorgverlener uit waar je je het beste bij voelt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:35

Ik herhaal nog maar eens wat ik hier boven heb gezet:

Het is net zoals het seksleven van je ouders...
Daar wil je liever ook niet mee geconfronteerd worden..

( ook al weet je dat ze een seksleven hebben, net als iedereen... Er mee geconfronteerd worden is dan toch anders.

En verder de beroepscode van psychologen erkent het dilemma van TS en doet duidelijk een beroep op psychologen om zich in het openbaar ( óók in hun prive) te gedragen conform het beroep van hen verwacht....)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:38

Dat hulpverleners gewoon een privéleven hebben begrijp ik maar het feit dat ze foto's, zoals door TS omschreven, openbaar op het internet zet zou voor mij een reden zijn om een andere hulpverlener te zoeken.

Ik ken een longarts die rookt. Als doe een foto van hemzelf met een sigaret in de mond openbaar op het internet zet zullen een hoop mensen daar ook vraagtekens bij zetten terwijl het niets af doet aan zijn capaciteiten als arts.

Het gebeurd in het 'normale' bedrijfsleven al vaak genoeg dat sollicitanten niet worden uitgenodigd vanwege soortgelike foto's op FB. Bij een hulpverlener vind ik het nog veel belangrijker dat die zijn of haar privacy belangrijk vindt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:42

Anoeska schreef:
Misschien omdat ik in m'n vriendenkring vrij veel artsen, psychologen en psychiaters heb, kan ik dit wat beter relativeren. Ze hebben allemaal gewoon een leven, of ze dat nou op facebook zetten of niet. Ze komen allemaal wel eens op feestjes. En naar ik weet zijn het allemaal prima professionals. Het zou MIJ dus niet uitmaken. Als de ts het wel lastig vindt, is ze vrij om een andere te zoeken. Zoek vooral de zorgverlener uit waar je je het beste bij voelt.
De aard van de relatie is dan toch heel anders? Jij hoeft niet je hele mentale hebben en houden bij die mensen neer te leggen, van hun cliënten wordt wel verwacht dat ze dat doen. De mens achter je behandelaar zien, maakt het veel moeilijker om dat te doen, of het nou gaat om foto's van feestjes of hun politieke voorkeur. En het punt dat Punz aanhaalt over de mensen die je als behandelaar soms tegenover je hebt en van wie het maar beter is dat ze zo min mogelijk van je weten, is ook heel valide. Het zijn niet alleen de mensen die "gewoon" een depressie, burn-out of eetstoornis hebben die je tegenover je krijgt, maar ook mensen die tot minder pretty dingen in staat zijn.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:45

Ik snap echt niet dat je haar uberhaupt hebt gegoogled, in mijn opzicht doe je jezelf deze twijfels aan voor niks. Wat iemand in zijn priveleven doet staat echt los van zijn/haar vak, ik snap niet waarom je daar uberhaupt geinteresseerd in bent. Afgeschermd of niet, het doet er niet toe, het is je hulpverlener! Het gaat om jóu, niet om haar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:47

Hopen maar dan dat de psychologe niet direct een oordeel over jou klaar heeft zonder je beter te leren kennen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:57

Als de psychologe haar profiel gewoon op privé had gezet had TS geen bezwaar gehad. Niet dat de psychologe dan anders is, TS weet het dan alleen niet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 00:07

Feestfoto's op LinkedIn vind ik raar, FB niet afgeschermd vind ik eigenlijk van iedereen raar, maar sinds ik de eerste keer dit topic opende brak ik mijn hoofd over de vraag van TO.

Aan de ene kant heeft een pscycholoog natuurlijk recht op haar privéleven, maar het feit dat ze er niet zo zuinig mee om lijkt te gaan qua privacy zou mij ook vraagtekens bij haar professionaliteit doen zetten. Maar goed, dat doe ik ook bij oud-studiegenoten die leerlingen op hun FB toestaan. Soms vraag ik me af of ik nou zo neurotisch ben over social media of dat anderen er juist weer te makkelijk in zijn. ;)
En aan de andere kant is het ook maar goed dat iemand een privéleven heeft, lijkt me dat je als psycholoog soms rake verhalen hoort, beetje afstomen is natuurlijk alleen maar goed. Maar ja, nogmaals, of je dit openbaar moet delen..

Overigens is er op de meeste plekken een gedragscode over internet, en ook over wat te doen als je een cliënt tegenkomt. Meestal houdt dat bij het laatste in dat de hulpverlener niet zal laten merken dat ie de cliënt kent, tenzij de cliënt zelf groet.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 01-06-15 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 00:07

Gianti schreef:
Shadow0 schreef:
Het is best zorgelijk als we zouden verwachten dat mensen in allerlei functies niet meer uit mogen komen voor wat ze doen in hun priveleven. En dat we dus blijkbaar verwachten dat ze voortdurend min of meer in functie zijn. Dan geven we al die vrijheden die we zo bevochten hadden tov de kerk eigenlijk weer op: als je het maar stiekem doet.

Uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen om iets te zoeken wat behoort tot haar priveleven, niet tot haar beroepsmatige praktijk, toch? Dat is niet helemaal een neutrale keuze, en het is vreemd dat zij zich in moet houden omdat jij iets doet wat voor jullie contact vanwege haar functie niet nodig is.

Ik snap je ongemak, maar vind het wel iets waar we echt voorzichtig mee moeten zijn voor we teveel claims leggen op hoe iemand zich mag profileren op facebook.

Heel mooi verwoord :j

Ik geef je hier deels gelijk. Natuurlijk mag ze plaatsen wat ze plaatsen wil, en natuurlijk doen en laten wat ze wil. Maar er is al eerder gezegd soms word er op mensen gezocht om gewoon alvast te zien hoe ze eruit zien, zonder intentie te hebben in iemands niet-meer-zo-prive leven te duiken. Inhouden met plaatsen van dit soort dingen hoeft niet, maar het is wel zo netjes als je het dan afschermt (vind ik). En dan niet zo zeer omdat het niet gezien mag worden maar omdat het (om haar beroep) de verkeerde beelden en of indruk op mensen kan achterlaten. Daardoor krijgen bestaande pantiënten ineens een ander beeld en blijven nieuwe patiënten misschien weg. Uiteindelijk heeft de psychologe zichzelf mee, maar is het natuurlijk ook vervelend voor de patiënten.

Wel grappig, we noemen het allemaal prive leven en ondertussen staan ze open en bloot op facebook.
Ik kan niet zo goed uitleggen wat ik hiermee bedoel, maar wat op de facebook pagina staat behoort dus niet meer zo tot prive. Overal word wel gezegd dat er niet zo in het priveleven van de psychologe gedoken moet worden maar dat had TS naar mijn mening pas echt gedaan als ze vrienden was geworden op facebook en vervolgens ging zoeken naar dingen die geen basis gegevens als naam leeftijd etc. zijn. We leven niet meer in het tijdperk van vroeger waar je pas het gezicht zag als je ze voor het eerst ontmoette. Mensen zijn nieuwsgierig, niet zo zeer naar iemands niet-meer-zo-prive leven maar gewoon hoe iemand eruit ziet, in welke omgeving hij woont en hoe oud hij is.
De psychologe kiest er wellicht bewust zelf voor om openbaar alles neer te zetten, dat is haar eigen keus. De gevolgen ervan liggen dan ook bij haar zelf, misschien zijn er al meer klanten wezen kijken en toen afgeknapt op het profiel. Het stiekem doen vind ik hier een rare vergelijking, er is een verschil tussen iets achter iemands rug om doen of dingen niet aan de hele wereld showen.

Ts mocht je toch besluiten niet naar haar toe te willen, vermeld dan eerlijk dat je haar facebook hebt gezien en daarop bent afgeknapt. Misschien heeft ze zelf helemaal niet door dat het openbaar staat.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 00:08

Natuurlijk heeft iedereen recht op een privé leven. Maar als je dit openbaar op internet zet is het niet meer privé en dan gaan mensen er iets van vinden. Ik zou zo iemand ook niet serieus nemen. Ik begrijp sowieso de neiging niet om alles maar met iedereen te delen, maar dat is een andere discussie.

Reacties over dat je iemand niet mag googelen vind ik ook wel hypocriet.
De TS heeft vast geen onderzoek ingesteld naar haar psychologe, maar waarschijnlijk gewoon gekeken hoe ze eruit ziet etc. Volgens mij heeft iedereen wel die ene leuke jongen gegoogeld of gekeken met wie je een afspraak hebt. Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen, het is nog wel eens handig om te weten met wie je te maken hebt. Zowel privé als zakelijk.

Maar ik denk dat een psychiater zich hier prima van bewust is en daar haar eigen keuze in kan maken.
Er zijn ook genoeg mensen die daar juist de voordelen in zien. Je hoort vaak genoeg psychiaters die hun eigen leven niet op orde hebben, dan zou dit een goede optie zijn. Maar er zijn ook mensen die daar anders over denken. Dat krijg je in een land waar je gelukkig de vrijheid hebt om je mening te uiten.

In mijn werkveld wordt het niet op prijs gesteld en dat is maar goed ook.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 00:13

Ik vind dat afschermen er in sommige beroepgroepen daar nu eenmaal bij hoort.
Zo werd ik twee weken terug geconfronteerd met: ''Juf, ik heb jouw facebook gezien en je zat wijntjes enzo te drinken.''

Nu dacht ik dat ik volledig was afgeschermd, maar blijkbaar had ik nog wat niches gemist waarvan het bestaan niet af wist.
Mijn leerlingen hoeven dat niet te zien, evenmin ouders.

Feit is dat ik dat ook gewoon niet WIL. Mensen die geen vrienden van mij zijn hoeven mijn FB niet te zien/volgen/wat dan ook..

Mij lijkt dat zeker als psychologe/onderwijzer/hulpverlener/advocaat gewoon iets wat je niet moet willen.
Je kan nog steeds alles plaatsen wat je wil.. het enige verschil is dat je het afschermt... en dat zou ik zelfs willen als ik cassiere bij de bakker was.