Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:29

Suusje1986 schreef:
Haha nee Rumay ik heb geen belang in suikers en koolhydraten. Ben ook niet bang dat jullie ziek worden. Natuurlijk kun je je voedingsstoffen uit andere producten halen en je hoort mij ook nergens zeggen dat het een crashdieet is.

Ik vind het alleen zonde om jezelf onnodig zoveel producten te ontzeggen. Ook ik kom gewoon aan als ik teveel calorieën eet hoor. Net zoals iedereen.

Waar baseer jij op dat je geen koolhydraten verbrandt? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord! Wat gebeurt er dan met de koolhydraten in jouw lijf?

Als je voldoende groente eet krijg je gezonde koolhydraten binnen. Pasta, aardappels enz zijn gewoon niet zo gezond. Koolhydraten zijn snelle suikers die makkelijk opgeslagen worden. Eiwitten en gezonde vetten daarintegen, daar moet je lijf meer moeite voor doen om te verwerken.

Veel groente, fruit, vlees en vette vis is gezond en daar val je van af. Hoeveel je er ook van eet. En dat zeg ik uit ervaring.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:32

Maar je maakt er wel je lijf kapot mee! Niet zo veel vlees en vette vis eten. Ongelooflijk wat mensen elkaar adviseren. Vooral groentes, fruit, granen dus goed brood, volkoren pasta en rijst. En lekker dat vlees, eieren, kaas etc zoveel mogelijk laten staan.

Aardappelen zijn onwijs gezond, net als brood en pasta. Maar wel de volkoren kiezen. Zou mooi zijn, dat een product van de natuur, ongezond zou zijn. Dat maakt de natuur niet hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:34

Bizarre adviezen worden hier gegeven. Ga aub niet koolhydraatarm of eiwitarm eten. Gewoon gezond en in normale porties eten. Let op verzadigde vetten en suikers. Dan is er niets aan de hand.
Ik ben ruim 100 kilo kwijt geraakt zonder al die idiote dieethypes. Gewoon door gezond eten en voldoende bewegen. En dat ging echt in een rap tempo.

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:35

Cayenne schreef:
Bizarre adviezen worden hier gegeven. Ga aub niet koolhydraatarm of eiwitarm eten. Gewoon gezond en in normale porties eten. Let op verzadigde vetten en suikers. Dan is er niets aan de hand.
Ik ben ruim 100 kilo kwijt geraakt zonder al die idiote dieethypes. Gewoon door gezond eten en voldoende bewegen. En dat ging echt in een rap tempo.

Wow! 100 kilo! Respect!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:35

Cayenne schreef:

Precies. Gewoon eens nadenken. Mensen horen ergens de klok luiden maar verder..

Heel knap van je trouwens!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:42

R12312 schreef:
Als je voldoende groente eet krijg je gezonde koolhydraten binnen. Pasta, aardappels enz zijn gewoon niet zo gezond. Koolhydraten zijn snelle suikers die makkelijk opgeslagen worden. Eiwitten en gezonde vetten daarintegen, daar moet je lijf meer moeite voor doen om te verwerken.

Veel groente, fruit, vlees en vette vis is gezond en daar val je van af. Hoeveel je er ook van eet. En dat zeg ik uit ervaring.

Je gooit wat dingen door elkaar. Koolhydraten zijn niet persé snelle suikers. Er zijn verschillende categorieën koolhydraten; zetmeel, fruitsuiker, melksuikers en toegevoegde suiker. Suikers kunnen snel of langzaam zijn, afhankelijke van de glycemische index. De glycemische index zegt iets over hoe snel koolhydraten worden afgebroken en in het bloed zijn.
Ook voor koolhydraten zal je lichaam spijsverteringsappen moeten aanmaken om te verteren, net als voor vetten en eiwitten. En ook als je teveel vet en eiwit eet kan je aankomen. Wordt ook gewoon opgeslagen.

Voor de gemiddelde Nederlander geldt al dat als ze hun koekjes/snoepjes/snacks/vruchtensappen/frisdrank laten staan dat ze al veel minder koolhydraten binnen krijgen. Vervangen ze vervolgens hun witte rijst voor zilvervliesrijst en pasta voor volkorenpasta, eten ze meer groente en fruit dan zijn ze al heel gezond bezig. En hebben ze echt geen koolhydraatbeperkt dieet nodig. Kunnen ze gewoon hun aardappels blijven eten. Ook in aardappels zitten veel vezels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:51

R12312 schreef:
Suusje1986 schreef:
Haha nee Rumay ik heb geen belang in suikers en koolhydraten. Ben ook niet bang dat jullie ziek worden. Natuurlijk kun je je voedingsstoffen uit andere producten halen en je hoort mij ook nergens zeggen dat het een crashdieet is.

Ik vind het alleen zonde om jezelf onnodig zoveel producten te ontzeggen. Ook ik kom gewoon aan als ik teveel calorieën eet hoor. Net zoals iedereen.

Waar baseer jij op dat je geen koolhydraten verbrandt? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord! Wat gebeurt er dan met de koolhydraten in jouw lijf?

Die laatste zin is echt de grootste flauwekul. Echt, onmogelijk. Als jij dagelijks 4000kcal wegwerkt uit groente, fruit, vlees en vette vis kom je aan. Punt, klaar. En dat zeg ik uit wetenschap, kennis en common sense.
De rest heeft kaartje al benoemd.

Mensen zonder kennis die 1succesverhaal hebben moeten eens stoppen met dat als algemene kennis en waarheid te zien. Laat de voeding over aan mensen die er verstand van hebben. Voor geneeskunde gaan we ook naar mensen die er kennis van hebben, laten we dat met voeding ook doen en alle flauwekul uit de wereld helpen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:02

denice schreef:
Maar je maakt er wel je lijf kapot mee! Niet zo veel vlees en vette vis eten. Ongelooflijk wat mensen elkaar adviseren. Vooral groentes, fruit, granen dus goed brood, volkoren pasta en rijst. En lekker dat vlees, eieren, kaas etc zoveel mogelijk laten staan.

Aardappelen zijn onwijs gezond, net als brood en pasta. Maar wel de volkoren kiezen. Zou mooi zijn, dat een product van de natuur, ongezond zou zijn. Dat maakt de natuur niet hoor.

Waar staat dat ik zeg dat je VEEL vlees moet eten? Nergens, er staat veel groente en fruit

Maar ik kan er inhoudelijk heel ver op reageren, daar heb ik en geen tijd voor en geen zin in. Er is genoeg op het web tevinden over koolhydraatarm eten. Ik voelde mij er op en top fit bij.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:17

Jongens dit ontaard in een hoop gedoe

Ik doe metabolic balance en dat via een voedingscoach die een HBO studie gezondheidsleer en voedingsleer heeft afgerond, dus al die dieetistes ten spijt, ze weet waar ze het over heeft alleen bekijkt ze het anders, en MB komt niet uit de lucht vallen hoor google er maar eens op.

Dus al die teksten met levensgevaarlijk, weet je wat je je lichaam aandoet enz. dat slaat nergens op als je voldoen gevarieerd eet, wat ik doe, kom je niks te kort en doe je je lichaam echt niks aan.
Ik heb een vorm van reuma en door deze manier van eten heb ik veel minder last van mijn reuma dus ik doe mijn lichaam alleen iets positiefs aan nl. weinig of geen last meer van mijn reuma.

Ik eet groente en fruit in behoorlijke hoeveelheden (dus ook suikers en koolhydraten) maar eet geen zooi meer uit potje en pakjes en blikjes vanwege allerlei toegevoegde spullen die we helemaal niet nodig hebben. Ik eet geen brood en pasta en rijst en aardappelen meer omdat de koolhydraten die daarin zitten ervoor zorgen dat ik de hele dag met een opgeblazen buik gevoel rondloop en aankom.
Ik sport meer dan genoeg heb voldoende beweging maar nogmaals mijn lichaam verbrand die ballast niet en zet het om en slaat het op. Voila heel simpel.

Zelfs mijn huisarts vindt dit helemaal geen verkeerde eetgewoonte (ja heb het allemaal met haar besproken)
Misschien is het tijd dat de dieetist eens verder kijkt dan calorieën tellen net als in de paardenwereld zijn er verschuivingen en andere inzichten. :D

R12312 ben het helemaal met je eens

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:23

rumay schreef:
Jongens dit ontaard in een hoop gedoe

Ik doe metabolic balance en dat via een voedingscoach die een HBO studie gezondheidsleer en voedingsleer heeft afgerond, dus al die dieetistes ten spijt, ze weet waar ze het over heeft alleen bekijkt ze het anders, en MB komt niet uit de lucht vallen hoor google er maar eens op.

Dus al die teksten met levensgevaarlijk, weet je wat je je lichaam aandoet enz. dat slaat nergens op als je voldoen gevarieerd eet, wat ik doe, kom je niks te kort en doe je je lichaam echt niks aan.
Ik heb een vorm van reuma en door deze manier van eten heb ik veel minder last van mijn reuma dus ik doe mijn lichaam alleen iets positiefs aan nl. weinig of geen last meer van mijn reuma.

Ik eet groente en fruit in behoorlijke hoeveelheden (dus ook suikers en koolhydraten) maar eet geen zooi meer uit potje en pakjes en blikjes vanwege allerlei toegevoegde spullen die we helemaal niet nodig hebben. Ik eet geen brood en pasta en rijst en aardappelen meer omdat de koolhydraten die daarin zitten ervoor zorgen dat ik de hele dag met een opgeblazen buik gevoel rondloop en aankom.
Ik sport meer dan genoeg heb voldoende beweging maar nogmaals mijn lichaam verbrand die ballast niet en zet het om en slaat het op. Voila heel simpel.

Zelfs mijn huisarts vindt dit helemaal geen verkeerde eetgewoonte (ja heb het allemaal met haar besproken)
Misschien is het tijd dat de dieetist eens verder kijkt dan calorieën tellen net als in de paardenwereld zijn er verschuivingen en andere inzichten. :D

R12312 ben het helemaal met je eens

ehm, dan eet je toch niet zonder koolhydraten? Puur eten juich ik alleen maar toe als dietist, en geen brood, pasta ed eten is niks mis mee. Moet iedereen zelf weten, ik eet ook vrijwel geen brood, beetje aardappel(vind het te lekker) en vrijwel nooit pasta.
Maar dan eet je dus niet zonder koolhydraten. Dan is het zonder bewerkte koolhydraten en puur. Kan ik alleen maar toejuichen, zo zouden meer mensen moeten eten. Je spreekt jezelf volledig tegen t.o.v. Je vorige bericht.

Het niet verbranden van koolhydraten is fysiek onmogelijk, klaar. Als je het niet verbrand poep je het uit en dan kun je het dus ook niet opslaan. Om op te slaan moet je verbranden.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:28

Lege kcal heeft niemand nodig, dat zal iedereen met je eens zijn. Wat jij doet is het vermijden van lege kcal, niet zozeer dus van koolhydraten.

Het gaat er in dit topic ook niet om welke producten welke gezondheidsvoordelen of nadelen hebben. Dat is de hele discussie niet. Het gaat er hier om hoe je af kunt vallen. Het enige antwoord daarop is dat je minder kcal binnen moet krijgen dan je verbruikt. Punt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:29

Niemand eet helemaal zonder koolhydraten dat is onmogelijk, laten we het dan maar houden op suiker/koolhydraat arm net als in zoutarm.

Heb je wel eens op potjes ed gelezen hoeveel koolhydraten waarvan zoveel % suikers er in zitten dat eet ik dus ook niet.
En bepaald fruit eet ik ook niet zoals bananen, mango, druiven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:37

Koolhydraten zijn helemaal niet zo verkeerd. Je hebt ze nodig voor energie en spieropbouw.
Pas wanneer je er te veel van eet gaat het in je nadeel werken, net zoals met andere voedingsstoffen.
Daarom gewoon gedoseerd eten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:46

Ik denk dat tussen degenen die hier heen en weer berichten over welles-nietes of koolhydraten gezond zijn of niet, de grootste miscommunicatie het woord koolhydraat is.

Als ik het over "koolhydraatarm" heb, heb ik het over de snelle suikers (witbrood en fabrieksbrood, witte rijst, spaghetti/andere simpele pasta's) die ik laat staan.

Degenen die daar over vallen zien het allesomvattende woord koolhydraat denk ik zoals het is, inclusief de koolhydraten met trage suikers of de vezel/zetmeel koolhydraten.

Ik eet nu koolhydraatarm, voel me daar een stuk beter door, kortgetrokken conclusie = koolhydraten zijn slecht voor mij. Genuanceerde conclusie: de snelle suikers en zetmeelproducten die in pasta/brood/aardappels zitten zijn slecht voor mij omdat mijn darmflora daar niet goed op reageert.

Dus, als we voor beide kanten nou een beetje toegeven en proberen in te leven in wat de ander bedoelt, denk ik dat het een stuk makkelijker praten en begrijpen wordt.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:55

Dat valt bij mij inderdaad niet onder het kopje koolhydraatarm, maar onder het vermijden van producten met weinig tot geen nuttige voedingsstoffen, maar wel veel kcal. Doe ik ook tot op zekere hoogte. Hier gaat het over mensen die zelfs fruit laten staan...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:57

Aangezien de TS ook vrij veel sport....

Citaat:
Koolhydraten zijn de energieverschaffers van het lichaam. Voor iedere sporter zou 60% van zijn voeding uit koolhydraten moeten bestaan, deze kun je halen uit bronnen zoals aardappelen, rijst, pasta, bananen en natuurlijk uit sportvoeding. Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in glucose, en glucose wordt in het bloed vervoerd naar je spieren en je lever, waar het wordt omgezet in glycogeen. Glycogeen is de uiteindelijke brandstof voor je spieren en organen. Glycogeen is dus voor je lichaam wat benzine voor de vaderlandse economie is: het loopt erop. Glycogeen wordt opgeslagen in je spieren en je lever. Het wordt verbruikt om je lichaam warm te houden, om te bewegen en om te denken. Als je koolhydraten eet, lever je je lichaam dus de ruwe grondstoffen om glycogeen te produceren.

Spieropbouw betekend niet per definitie een bodybuilder lichaam, maar ook gewoon strakke mooie contouren.

Dus zeker als je veel sport heb je koolhydraten nodig en pleeg je uiteindelijk roofbouw op jezelf als je het niet voldoende binnen krijgt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:04

Rumay: zeker doen mensen dat wel onder begeleiding van een dietist. Niet 0gram, maar wel zodanig weinig dat het lichaam van stofwisseling wijzigt (zgn ketose). Dieet wordt veel toegepast bij obese diabeten omdat je daarmee insuline buitenspel zet.

Nachtlampje: eerlijk gezegd vind ik dat als zeggen dat "je auto's lelijk vind" om aan het einde van de discussie te zeggen dat je eigenlijk "alleen volkswagens bedoelt". In een discussie zul je iig moeten weten wat koolhydraten zijn om te kunnen discussieren... Zelf een nieuwe definitie aan een woord geven schiet dan niet echt op...

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:33

Zo dan hele discussie haha!

Bij mijn sportschool staan ze ook bij in voedingschema's enz. krijg ook regelmatig testjes. Maar daar zijn ze inderdaad ook niet zo'n fan van koolhydraatarm.

Echter wil ik deze 8 weken gewoon doorzetten, wat zijn die 8 weken in mijn hele leven nou.. Ik voel me er in ieder geval prettig bij en dat is wat voor mij telt.
Voorheen had ik dagen dat ik echt slecht at, geen ontbijt soms al een vette lunch en at serieus 2 a 3x in de week friet.
Dat lijkt me veel slechter dan 8 weken koolhydraatarm eten. :)

Bovendien heb ik bij mijn ontbijt wel een banaan toegevoegd dus helemaal koolhydraatarm eet ik ook weer niet.

Water drinken gaat trouwens prima, normaal dronk ik nooit zoveel denk 800ml op een dag en zit vandaag al over 2 liter water. :)
Ik heb vanmiddag best zwaar geluncht, soort gekookte kip in een krokant jasje (koolhydraten waarschijnlijk) haal dit om de 14 dagen altijd op de markt. Dus mijn avond eten wordt rundercarpaccio met caprese.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:35

Daar ben ik het ook wel mee eens secricible, maar het gaat niet per se om het niet weten, maar om het "naam geven aan" (in ieder geval wel bij mij). Ik heb, en dat is gewoon gemakzucht, geen zin om steeds "producten met snelle suikers en een lage voedingswaarde" te typen. In pasta zit per 100 gram zo'n 70 gram koolhydraten. Dus, voor mij eet ik koolhydraatarm, en laat ik dus producten met veel koolhydraten staan, ipv dat ik producten met snelle suikers en een lage voedingswaarde laat staan.

Daarnaast ben ik het niet eens dat het een nieuwe definitie geven aan is; het is een ongenuanceerdere (is dat een woord?) vorm van het benoemen van koolhydraten als je de koolhydraten in pasta/rijst/aardappels bedoelt, niet het herdefiniëren van de betekenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:36

Alles met een krokant jasje heeft over het algemeen inderdaad paneermeel of een andere vorm van koolhydraten er omheen zitten :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:39

Je hebt gelijk nachtlampje met je laatste opmerking.
Wat betreft je eerste: begrijpelijk hoor, als je met mensen in gesprek bent, maar in een discussie als deze maakt dat de discussie wel een stuk lastiger :) zeker als je dan ook nog in discussie bent met een dietist die "het koolhydraatarm dieet" heel streng intepreteert, namelijk zoals we het bij diabeten toepassen. Maakt de discussie gewoon lastiger, maar eigenlijk zitten we dus gewoon op 1 lijn.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:05

Nachtlampje dat is gewoon het mijden van 'lege' calorieën.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:21

Suusje1986 schreef:
Nachtlampje dat is gewoon het mijden van 'lege' calorieën.

In mijn geval is het specifiek het mijden van de koolhydraten in de vorm van snelle suikers, omdat door een bacterie deze gisten in mijn maag en mijn lever overbelasten met alcohol.
Voor mij geld het dus ook dat ik geen volkoren producten, snoep en chocola, (en alles wat verder zoet is) en nog een hoop andere dingen mag.
Absoluut niet het mijden van lege calorieën dus, al is dat wel wat de prettige bijkomstigheid is met betrekking tot pasta/aardappels/brood

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:49

Volgens mij speelt er ook wel een persoonlijke component mee hoor.
Ik reageer ook heel snel met dik worden op brood etc. Vind het ook ontzettend lekker dus als ik begin met brood kan ik moeilijk stoppen.

Daarnaast eet ik ook geen vlees omdat ik dat echt niet lekker vind (wel vis en gevogelte, dat dan weer wel) dus echt koolhydraatarm zou niets voor mij zijn.

Nu ben ik aan de lijn volgens de boeken van Amber Albarda (dus vooral geen gefabriceerd pakjes eten maar zo veel mogelijk wat zo uit de natuur komt). Vandaag bijvoorbeeld fruit (twee perziken en een banaan) en twee kipgehaktballen met knolraap, ui en champignons uit de oven en sla. Heerlijk gegeten en je maakt mij niet wijs dat ik nou aan zou komen van het fruit dat daarbij zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:51

Het idee achter fanatiek koolhydraatarm eten is dat je in ketose komt en daardoor sneller afvalt of iets in die trant. Die drie stuks fruit gaan je inderdaad niet dikker maken, maar als je in ketose wilt komen moet je ze laten staan.