Schelden met kanker, ja of nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:08

Absoluut nee.
Ook ik ben mijn vader verloren aan kanker en toevallig afgelopen maandag nog mijn engels speech gedaan over schelden met kanker.
Waarom een nee? Omdat je er mensen (on)bewust pijn mee doet en ze terug laat denken aan een tijd die je het liefste zo snel mogelijk weer wilt vergeten. Je wilt de mensen die aan deze verschrikkelijke ziekte zijn overleden niet herinneren als kankerpacient, je wilt ze herinneren als hoe ze daarvoor waren, nog helemaal de oude.

Ik vind het respectloos dat sommige mensen het als bijvoeglijk naamwoord gebruiken en er niet eens meer over nadenken wat ze zeggen.

Over de beginpost, en wat dan nog als er mensen zijn die 'problemen' hebben met zichzelf door iemand verloren te hebben aan kanker? Is het nou echt zo'n grote moeite om even een ander woord voor kanker in de plaats te zetten? Lijkt me niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:36

Ik zal maar meteen zeggen dat ik alleen de OP heb gelezen.

Ik vind schelden met kanker asociaal.
En hoor het eigenlijk ook alleen maar. " goedkoop" volk doen in het openbaar.

Het heeft niets te maken dat sommige mensen te gevoelig zijn voor dat woord.
Maar juist dat de schelders geen fatsoensnormen hebben en inlevingsvermogen missen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:25

Je moet ook wel bedenken dat mensen tegenwoordig al snel op hun tenen getrapt zijn. Sommige mensen vinden namelijk het gebruik van het woord kanker in zijn algemeen al kwetsend. Die gaan het dan "K**ker" of "K" of "Die ene ziekte" noemen. Geeft mij altijd een beetje Harry Potter gevoel, "hij die niet genoemd mag worden".
Alsof het woord Kanker op zichzelf al niet genoemd mag worden. Vanuit de wetenschap spreek ik ook gewoon over zonder het als krachtterm of als scheldwoord te gebruiken. Hoeveel mensen je dan al niet scheef aankijken is soms ook absurd.

Schelden in de trant van "krijg kanker" zou je mij nooit horen zeggen. Maar ik kan wel begrijpen dat het bij bijvoorbeeld je kleine teen stoten het er wel eens uit kan schieten.
Maar het is vooral de lading die de mensen aan de betekenis voor hunzelf geven die bepalend is. Zo ken ik er ook 1 die wel 100x per dag kanker kan zeggen maar over de rooie gaat als je appelflap zegt, want dat is dan godslastering. Terwijl bij een ander persoon dat weer totaal andersom kan zijn.

Vero

Re: Schelden met kanker, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:27

Ik scheld liever niet.. Maar soms floept er iets als poedersuiker wijf uit ofzo := voel me daarna vaak al schuldig van waarom doe ik dit... Maar schelden met kanker... Nee dat zal er nooit zomaar uit floepen want dat komt niet eens in mij op om te gaan gebruiken +het is gewoon erg.
Ik vind het niet er dat het woord kanker word gebruikt als het maar niet als scheldwoord word gebruikt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:32

Ik scheld zelf nooit met kanker, omdat ik het gewoon niet vind klinken
Alleen heb ik geen moeite met mensen die er wel mee schelden, bleek het niet gewoon een scheldwoord te zijn? (sorry if im wrong)
Ik vind het zelf 1000x irritanter als iemand een drama gaat maken omdat het een keer als scheldwoord wordt gebruikt :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:35

Als iemand met kanker scheld zeg ik altijd:
Mij kwets je er dan wel niet mee, maar er zijn genoeg mensen die je hier wel erg mee kan kwetsen

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:36

Als iemand uit mn klas kanker zegt kijk ik hun kant op en ze zijn al stil.
Ik vind het niet kunnen zelfs de stoerste jongen uit de klas vind het niet kunnen :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:37

Myrthe2003 schreef:
Als iemand uit mn klas kanker zegt kijk ik hun kant op en ze zijn al stil.
Ik vind het niet kunnen zelfs de stoerste jongen uit de klas vind het niet kunnen :+

Als je de stoerste jongen bent betekend niet dat je dat soort dingen moet vinden kunnen hoor :')

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:38

Ik vind het niet kunnen. Er zijn zo veel mensen die hier aan overlijden. Het is een verschrikkelijke ziekte. Ik snap de mensen echt niet die voor alle zelfstandignaamwoorden het woord kanker plakken :n

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:38

Mensen vinden het vaak niet erg als je krijg de t*ring zegt :+
maar dat is dan vast te lang geleden..
zo kan ik trouwens nog wel een aantal (wel hedendaagse) ziektes opnoemen waar mee gescholden wordt..
naar mijn idee wordt dat beter getolereerd

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:39

miss_lizje schreef:
Je moet ook wel bedenken dat mensen tegenwoordig al snel op hun tenen getrapt zijn. Sommige mensen vinden namelijk het gebruik van het woord kanker in zijn algemeen al kwetsend. Die gaan het dan "K**ker" of "K" of "Die ene ziekte" noemen. Geeft mij altijd een beetje Harry Potter gevoel, "hij die niet genoemd mag worden".
Alsof het woord Kanker op zichzelf al niet genoemd mag worden. Vanuit de wetenschap spreek ik ook gewoon over zonder het als krachtterm of als scheldwoord te gebruiken. Hoeveel mensen je dan al niet scheef aankijken is soms ook absurd.

Nou, idd, het kan ook de andere kant uit schieten. Noem het beestje gewoon bij de naam, denk ik dan. Vind dat dat omslachtige gedoe het ook juist pijnlijker maakt nodig. 'X heeft kanker' vind ik minder naar om te horen dan 'X heeft de K'. Alsof er niet over gesproken mag worden ofzo.... Geeft mij meteen een heel ongemakkelijk gevoel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:41

Waarom is het wel goed om met een ander woord dan kanker te schelden? Is schelden met een ander woord dan minder erg omdat jij toevallig er geen connectie, ervaring mee hebt?

Ik vind dat je geen onderscheid moet maken tussen scheldwoorden, scheldwoord is scheldwoord punt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:42

Mijn oude baas, hoogopgeleid en religieus, gebruikte vrij vaak het woord verkankeren.
Vinden jullie dat dan ook schelden (of misschien spotten)?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:11

vuurneon schreef:
kwita schreef:
ja mijn ex gebruikte altijd kankerlijder... ik hoop dat hij het zelf krijgt, als je weet wat die ziekte doet met een mens. nou dan is het echt not done! -:(-

Dus het is wel oke dat jij het hem toewenst :? hij mag geen kankerlijder zeggen, maar jij mag hem wel de kanker toewensen.

Goh... Dat is idd heel logisch en fatsoenlijk van je :j

[size=7][size=7]is het normaal dat je veroordeeld word voor een vergrijp aan minderjarigen en dan de manier waarop, en kanker patiënten besteelt alvorens ze dood zijn, want daar had je recht op.
Idd niet netjes van me maar zo een inslecht persoon die mag idd echt lijden door wat dan ook!.
[/size][/size]

zo netjes is die kerel ook niet maar dit is typisch bokt, niet weten waarom of iemand zo over die persoon is gaan denken en dan met het vingertje wijzen .

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:16

Ook al is er iets heel ergs gebeurd. Dan nog heb je he recht niet om zo over iemand te denken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:26

BeSen schreef:
Ook al is er iets heel ergs gebeurd. Dan nog heb je he recht niet om zo over iemand te denken.

Dat heet vrijheid van meningsuiting, iemand is ook vrij om te spreken of te vloeken.
(kijk niemand deelt zulke ziektes uit het overkomt je, maar je hoeft het niet uit te spreken. dat is waar maar die ene keer dat die gedachte naar buiten komt is toch net zo erg als het daadwerkelijk uitspreken van die ziekte dat besef heb ik echt wel maar het blijft hier de discussie)
Laatst bijgewerkt door kwita op 23-05-15 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:28

Ik kan je ook niet verplichten om niet zo over iemand te denken. Kan je het alleen adviseren.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:21

chanel1985 schreef:
Waarom is het wel goed om met een ander woord dan kanker te schelden? Is schelden met een ander woord dan minder erg omdat jij toevallig er geen connectie, ervaring mee hebt?

Ik vind dat je geen onderscheid moet maken tussen scheldwoorden, scheldwoord is scheldwoord punt.

Hier ben ik het niet mee eens, kanker is een ziekte, niet een scheldwoord dus zou zo ook niet gebruikt moeten worden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:26

Nee niet met kanker maar idem geld voor homo. Als je dan toch moet schelden, scheld dat met k*t of l*l oid. Behalve de persoon waar je t tegen roept kwets je er geen andere mee. Die l*l zal zich er vast niet l*llig over voelen :P

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:50

Ik heb het altijd al sneu gevonden. Denk dat als die luitjes het een keer meemaken, ze wel anders zullen piepen. Bij mij is het meer 'ene oor in, andere oor uit'. Vooral nu, omdat mijn moeder zelf aan de chemo zit. Het volk veranderd toch niet, en ik heb geen zin om er moeite in te steken. Die energie steek ik liever in mijn moeder.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:53

TessaVB schreef:
Ik heb het altijd al sneu gevonden. Denk dat als die luitjes het een keer meemaken, ze wel anders zullen piepen. Bij mij is het meer 'ene oor in, andere oor uit'. Vooral nu, omdat mijn moeder zelf aan de chemo zit. Het volk veranderd toch niet, en ik heb geen zin om er moeite in te steken. Die energie steek ik liever in mijn moeder.

tessa dit is echt heel goed omschreven, zo zouden we wat vaker moeten denken

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:55

Gewoon helemaal niet schelden lijkt me nergens voor nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:59

Iris82 schreef:
Persoonlijk vind ik schelden met kanker echt iets voor paupers. :\
Ik zou het zelf nooit doen.

Dit, en de lading die er achter het woord zit. Als je kanker en auto hetzelfde vind heb je imo het verstandelijk niveau van een guppie. Vandaar misschien dat het iets voor paupers is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:01

Tooske schreef:
Gewoon helemaal niet schelden lijkt me nergens voor nodig.

+:)+

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:08

Vind het zo vreselijk laag om met kanker te schelden...zegt mij genoeg over iemands geestelijke gesteldheid. Zullen ook nooit mijn vrienden worden.
Misschien kort door de bocht maar heb er echt een gruwelijke hekel aan.