Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:35

Als ik me niet vergis doet de oudste eindexamen gymnasium op het moment dus dat zit vast snor hihi.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:02

vuurneon schreef:
T is wel heel erg gesteld als je nog 500 meter meefietst met je kind van 18 :=

Lijkt mij ook beperkend in je ontwikkeling als je zo wordt tegengehouden in je weg tot zelfstandigheid. In die zin is het goed om te lezen dat de ts wél ze meer wil voorbereiden.
Ik ben het helemaal met je eens hoor! Het is ook wel beperkend voor je ontwikkeling, maar gelukkig zijn er maar weinig dingen die je niet kunt leren op het moment dat je onder moeders (of in dit geval vaders) vleugels vandaan bent. :)

Resistance schreef:
Als ze op hun 17de en 18de nog geeneens iets als een nacht alleen blijven mogen, kan je op je vingers natellen dat ze hier op den duur genoeg van hebben. Dan heb je er helemaal niets meer over te zeggen, en doen ze alles wat god verboden heeft.
Dat vind ik wel erg makkelijk gesteld, er bestaat namelijk altijd nog zoiets als principes en normen en waarden. Zoals gezegd ben ik vrij beschermd opgevoed, maar ik heb nooit de urge gehad om 'alles wat god verboden heeft' te doen omdat ik mijn voldoening uit andere dingen kan halen dan drank, drugs en seks. Dit in tegenstelling tot sommige bekenden die wel een stuk vrijer zijn opgevoed. Het enige 'rebelse' aan mij is dat ik heel sterk hecht aan mijn eigen principes en ook weiger om de angsten van mijn moeder over te nemen en vertrouw op mijn common sense, nou boehoe. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:07

_Summerly_ schreef:
vuurneon schreef:
T is wel heel erg gesteld als je nog 500 meter meefietst met je kind van 18 :=

Lijkt mij ook beperkend in je ontwikkeling als je zo wordt tegengehouden in je weg tot zelfstandigheid. In die zin is het goed om te lezen dat de ts wél ze meer wil voorbereiden.
Ik ben het helemaal met je eens hoor! Het is ook wel beperkend voor je ontwikkeling, maar gelukkig zijn er maar weinig dingen die je niet kunt leren op het moment dat je onder moeders (of in dit geval vaders) vleugels vandaan bent. :)

Resistance schreef:
Als ze op hun 17de en 18de nog geeneens iets als een nacht alleen blijven mogen, kan je op je vingers natellen dat ze hier op den duur genoeg van hebben. Dan heb je er helemaal niets meer over te zeggen, en doen ze alles wat god verboden heeft.
Dat vind ik wel erg makkelijk gesteld, er bestaat namelijk altijd nog zoiets als principes en normen en waarden. Zoals gezegd ben ik vrij beschermd opgevoed, maar ik heb nooit de urge gehad om 'alles wat god verboden heeft' te doen omdat ik mijn voldoening uit andere dingen kan halen dan drank, drugs en seks. Dit in tegenstelling tot sommige bekenden die wel een stuk vrijer zijn opgevoed. Het enige 'rebelse' aan mij is dat ik heel sterk hecht aan mijn eigen principes en ook weiger om de angsten van mijn moeder over te nemen en vertrouw op mijn common sense, nou boehoe. :P

Het was meer bij wijze van spreken bedoeld... het is algemeen bekend dat wanneer mensen iets verboden wordt, ze het uiteindelijk juist doen. Op een duur hebben de kinderen van TS hier genoeg van, en zullen ze dat mogelijk laten merken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:09

Mijn broer en ik werden weekendje alleen gelaten toen ik 12 was en hij 16?
Misschien zelfs jonger. Dan kwam een familielid om ons eten te maken maar we sliepen alleen. :')

Dit werd vrij regelmatig gedaan.. en als het zover was waren m'n broer en ik altijd erg blij haha!
En naarmate we iets ouder waren werd het 1-2 weken vakantie.

Met m'n 18e ging ik 3 weken zonder ouders naar Peru. :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:10

Met 15 jaar blijven die van mij een weekendje alleen thuis. Wel alles netjes voorbereid door mij en op zaterdag eten bij oma die 2 km verder woont. Controle momentje.
Mijn zoon zorgt dan ook voor 1 hond.

Afgelopen zomer is hij een week alleen thuis geweest weer met 1 oude hond, jonge hond ging dan uit logeren. Hij was toen 16.

Mijn dochter is nu 15 en moet het ook gaan leren alleen thuis te zijn.

Van af 11 en 13 jaar lied ik ze S avons al alleen thuis, du buren waren dan stand-by.

Lekker leren op eigen benen te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:19

Ik vind 17 en 18 best wel oud om voor het eerst alleen thuis te zijn 's nachts eerlijk gezegd... Ik was 12 toen ik dat voor het eerst had. Heb wel een broer die 5 jaar ouder is waar ik het echt heel erg goed mee kan vinden dus helemaal alleen was ik niet. Maar vanaf toen wel steeds vaker alleen thuis geweest en op m'n 16e was ik een week helemaal alleen thuis. Inclusief zelf koken, boodschappen halen en wassen dus. Ik ben dus best wel zelfstandig opgevoed, met als gevolg dat mijn ouders met een gerust hart een weekendje/weekje weg gingen als ze weg wilden en dat ik op m'n 18e zonder problemen het huis uit kon 120 km verderop. Als mijn ouders het niet zo aangepakt hadden dan was dat verhuizen echt niet zo soepel gegaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:22

Resistance schreef:
Het was meer bij wijze van spreken bedoeld... het is algemeen bekend dat wanneer mensen iets verboden wordt, ze het uiteindelijk juist doen. Op een duur hebben de kinderen van TS hier genoeg van, en zullen ze dat mogelijk laten merken.

Kan waar zijn, hoeft niet. Maar het werkt vaak wel door, bv in hulpeloosheid die langer duurt dan nodig, maar ook in ongezonde relaties omdat ze op een bepaald moment samenwonen met een ander maar eigenlijk geen flauw benul hebben hoe je dingen oplost. En da's dan weer niet echt goed voor de relatie.

Zo zijn er op dit moment (als ik de tv mag geloven ;) ) veel ouders die zich enorm ergeren aan dat hun pubers geen initiatief nemen en alleen maar aan het gamen zijn bv. Maar als je dan verder kijkt zie je dat ouders tegelijkertijd ook niet echt gestuurd hebben op eigen verantwoordelijkheid (inclusief fouten!) - eerst ontnemen ze allerlei initiatief of leren dat niet aan, en dan zijn ze verbaasd dat een jongere het zich allemaal maar aan laat leunen. En dat is in elk geval niet erg handig.

Het klinkt trouwens niet per se alsof dat hier het geval is hoor - dus is niet bedoeld naar de TS, maar het is wel iets dat me in het algemeen opvalt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:22

Ik bleef toen ik 13 (of jonger) was gerust een of enkele nachten alleen, vond ik echt geen probleem zo het huis helemaal alleen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:38

Hu, wat?
Ik ben 16 en ga dit jaar alleen (helemaal alleen) op vakantie in Frankrijk met het vliegtuig.
Ook met dat fietsen vind ik wel erg overdreven. Ik ging al vanaf mijn 11e alleen naar mijn verzorgpony die kilometers verderop stond. Ook ga ik nu ook gewoon alleen naar grote paardenevenementen in binnen en buitenland.

Ik vind echt dat die kinderen wat meer moeten worden losgelaten.
Op deze manier zijn je kinderen eigenlijk helemaal niets gewend, en ze zullen toch echt ooit zelfstandig moeten worden. Ik ken ook een meisje die altijd aan het handje is vastgehouden en nooit naar buiten mocht zonder jas, of alleen gaan fietsen of zwemmen. Nu is die 17, heeft haar middelbare school af en kan echt totaal niet voor zichzelf zorgen. Waardoor ze nu een opleiding dicht bij huis heeft moeten gaan doen ipv wat ze echt graag wilde, omdat ze totaal niet zelfstandig is. En dat wil je toch ook niet? Maar een nachtje alleen laten vind ik al een goede eerste stap :)

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:43

Ik was ook op mn 15 e voor het eerst snachts thuis, kan dus prima :)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:43

Ik was op mijn 17e al aan het kijken voor kamers.. 18 jaar ging ik het huis uit.

Als mijn ouders zo lang gingen wachten met een nachtje alleen laten, zou ik een heel feest bouwen omdat het dan eindelijk een keer kan.
Als die nachtjes alleen laten normaal word, zou ik het niet veel meer aan vinden en me gewoon rustig houden.

En daarbij word je er ook super zelfstandig van.
Het kan niet zo zijn dat als ze straks 21 zijn, dat ze nog nooit alleen hebben geslapen vind ik.

Ik zou wel een beetje regels opstellen, niet zomaar iedereen binnen laten en het rustig houden in huis ook voor de buren. Koop ze een paar biertjes als ze drinken en ze houden zich echt wel gedeisd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:50

17 en 18 voor t eerst alleen thuis!? :oo :oo
Ik ben 18 en ga over 6 dagen, voor een jaar lang, in mn eentje naar Canada :')
Ik was 13/14 denk ik dat ik voor t eerst een nachtje alleen thuis was. Nog wel jonger misschien.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:34

Op mijn 17e kwam ik met uitgaan pas de volgende ochtend thuis als ik in Rotterdam ging stappen :')
Fietsen etc deed ik al alleen vanaf groep 5 geloof ik xD

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:40

Alleen fietsen (met dorpsgenootjes) een km of 5 deed ik ook vanaf groep 5 geloof ik.
Eerste nacht alleen was rond een jaar of 13 (heb geen broers of zussen) met 14 ging ik hele nachten oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:42

Ik was op mijn vijftiende met 2 andere vriendinnen op vakantie in Friesland, zonder ouders. We moesten zelf boodschappen doen en zorgen dat er gekookt werd. Big deal hoor, not. 17 en 18 jarige mensen kunnen best voor zichzelf zorgen; sterker nog, een heleboel leeftijdsgenoten zitten dan al op kamers!

Gaan je kinderen dan ook nooit op stapvakantie dan o.i.d.? Toen ik eindexamen deed, gingen al mijn klasgenoten (17-18) op vakantie naar lloret de mar of chersonissos. Zonder ouders. :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-15 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:42

Ik was met 17 jaar voor het eerst alleen thuis, wij wonen vrijstaand, in het bos, met een bungalowpark met polen achter ons huis (waar we geen last van hebben btw) en er wordt heeeeel veel ingebroken. Ik vond het niet prettig hoor. :n
Nu ben ik 19 en vind ik het al niet meer eng. :)

Vind 17/18 een prima leeftijd TS. :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:10

Ik ging op mijn 15e voor het eerst met vriendinnen op vakantie naar Renesse.
TS hoe doen jullie het dan als de kinderen het weekend opstap willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:13

Ik was vorig jaar met vriendinnen alleen in Rome, ik was toen 16. :) Ik ben nu 17, en ben over een maandje met vrienden op pinkpop te vinden. Ook had ik vanaf mijn 15de Pathé Unlimited, en mocht 's avonds gewoon om 11.30 alleen naar huis fietsen. Wel met de voorwaarde dat ik even een smsje stuurde als ik weg ging en een rape alarm bij me heb, maar dat is ook geen moeite. :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:17

17 en 18? Tenzij er special needs in het spel zijn snap ik echt niet dat je je dat af vraagt..
Ik was 14 toen ik alleen weekendjes naar Duitsland ging voor concert, 16 toen ik werkte als Aupair en aan het backpacken was in Europa, 16,5 toen ik op mij zelf ging wonen..

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:26

Toen mijn zusje 10 was en ik 12 werkte mijn vader in het buitenland (soms paar weken weg) en mijn moeder draaide nachtdiensten (gezondheidszorg), dat ging helemaal prima. Achter in de stal stonden 5 paarden, er was een hond, een kat en bij de huistelefoon lagen telefoonnummers die we konden bellen (zo alleen waren we dus helemaal niet :P ). Als wekker belde m'n moeder ons wakker. Ik denk dat het alleen maar goed is als kinderen wordt geleerd zelfstandig te zijn.
Maar 17 en 18 jaar?! Hoe wil de dat doen als je kinderen straks gaan studeren? Alleen op kamers, zelf vervoer uitzoeken (OV en fiets) en zelf eten maken/kopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:30

Je moet jongeren nooit toezichtsloos alleen laten.
Zeker niet ´s nachts.
Gelukkig hebben ze drones uitgevonden met infrarood camera´s.
Er wordt gewerkt aan onderhuids geimplanteerde chips met GPS capaciteit.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:32

Toen ik 18 was,was ik al op zee......dochterlief van 18 zit op kamers....
Met mij is het slecht afgelopen,en mijn dochter groeit op voor galg en rat.....
Verder ga ik geheel mee met Kuggur.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:34

Is ws projectie van je ex;)
Heeft zelf vast behoorlijk wat uitgevreten op die leeftijd.. :Y)

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:38

Kan prima, ik ben nu 15 en ga deze zomervakantie ook voor het eerst een week alleen thuis blijven. Dan eet ik wel mee met de buren. Maar als ik met 15 jaar al een week alleen in mijn huis slaap, kunnen 17 en 18 jarige dat zeker. Mijn zus is nu 17 en is al een maand naar Brazilië (toen werd ze 17) geweest, lowlands en gaat dit jaar ook met vriendinnen een week weg. Moet makkelijk kunnen vind ik.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 01:24

Ik moet wel lachen om sommige reakties :D
Ik ben het ook met jullie eens,maar mijn ex maakt me onzeker
waardoor ik ga twijfelen aan mezelf.
mijn dochter gaat gewoon met vriendinnen op stap en fietst dan alleen naar huis.
prettig vind ik dat niet,maar je moet ze loslaten.

ook met het openbaar vervoer gaat ze regelmatig,dus dat zit ook wel goed