Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:50

Zelfmoord vind ik een rotwoord, zelfdoding is beter. Ik denk dat je heel veel lef moet hebben om jezelf van het leven te beroven, mijn vader zei altijd, iemand die meerdere pogingen doet en het lukt niet dan is het een schreeuw om aandacht anders lukt het wel meteen de eerste keer. Ik vind zelfdoding pas erg wanneer iemand anders er zeer zwaar onder moet lijden, bvb diegene die de trein/ auto bestuurt en wanneer de zelfdoder, zoals die bankier, andere mensen van het gezin eerst dood voor hij de hand aan zichzelf slaat. Dus zelfdoding omdat je het echt niet meer ziet zitten, ik kan het me goed voorstellen maar doe het zonder anderen erbij te betrekken. En laat een duidelijke boodschap voor je intimi achter zodat zij zich niet schuldige hoeven te voelen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:50

Wat egoïstisch om dat zo snel egoïstisch te noemen zeg.
Gaat het alleen maar om jou en dat jij het niet leuk vind om iemand te verliezen?
Wat dacht je van degene die dat blijkbaar als enige uitweg zien. Het is zoiets aparts en je kan er denk ik ook niet over oordelen.

Ik weet in ieder geval dat mijn tante het meerdere malen geprobeerd heeft terwijl ze wel echt meer van ons houdt dan van wie dan ook. Dus zij egoïstisch? Dat maak je mij niet wijs. Hoogstens kapot.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:51

Dribbel schreef:
Oei, je legt nu wel dingen bij mensen in de mond KimD, omdat ze het niet helemaal met jou visie eens zijn. Dit in combiantie met je eerdere bericht, waarvan ik de toon van je bericht erg aanvallend vind, werkt niet mee om een taboe onderwerp op een normale manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk mag je je mening geven en deze onderbouwen en het oneens zijn met andere mensen, maar juist bij dit soort onderwerpen heb je er niks aan als mensen zo aanvallen reageren. Probeer a.u.b. respectvol te zijn en blijven naar mensen met een andere mening. Dit is en blijft een erg emotioneel en gevoelig onderwerp.

Ik snap dat het jou heel erg personlijk raakt, gezien de situatie waarin jij terecht bent gekomen, waar je niet om hebt gevraagd en dan kan je idd heel boos zijn. Echter zou het fijn zijn om andere mensen niet met die emotie te belasten in deze discussie. Of dat in ieder geval te proberen.

Ik wil helemaal niks. :')

Ik ben gewoon hard, ik typ zonder emotie. Dat verwar je waarschijnlijk met aanvallend en in de mond leggen.

Edit: Ik keek daar ook zo tegenaan voor mijn persoonlijke ervaring(en), dat heeft niks veranderd. Vond het ervoor al egoistisch, en nu nog steeds.
Laatst bijgewerkt door KimD op 13-05-15 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:51

Overigens wil ik inhaken op het voor de trein springen. Los van de narigheid voor iedereen en zoals gezegd de kosten en ellende voor de ns zit er nog een ding aan vast.

Ik heb bij de ns gewerkt als technisch onderzoeker. Een van onze collegas was een ex machinist. Die is gestopt met zijn droombaan omdat hij de gedachte dat er iemand voor zijn trein zou springen hem zoveel verlamde dat hij na psychische behandelingen gestopt is met treinen rijden. Let wel hij heeft nooit iemand voor zijn trein gehad maar de gedachte eraan. En zijn collegas die die pech wel hadden. De meeste machinsten overleven een of twee springers dan dan stoppen ze ermee. Er zijn er zelfs depressief van geworden en hebben wat ik van hem begreep zelfs zelfmoord gepleegd ook omdat ze het beeld van een springer niet van hun netvlies afkregen. Dat is echt afschuwelijk naar. ;(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:52

Zoe_97 schreef:
dus al die mensen hier vinden die vliegtuigcrash ok omdat die piloot zelfmoord pleegde? want het was toch zijn keuze? komop zeg...

Volgens mij gaat het om zelfmoord an sich. En heeft er hier nog niemand gezegd dat het betrekken van anderen bij zelfmoord gewenst is. Of dat ze het goedkeuren...
Dat maakt zelfmoord niet minder begrijpelijk voor de mensen die er enigszins begrip voor kunnen opbrengen.

Hoewel ik denk dat de zelfmoord van die piloot wel ietsje anders in elkaar steekt dan de gemiddelde zelfmoord. Ik denk dat er bij die piloot meer aan de hand is geweest dan een 'gewone depressie'.

Maar denken dat er ook maar één persoon hier op Bokt de manier van die piloot kan goedkeuren, dan wil je volgens mij dingen invullen omdat je het niet met de mening van iemand eens bent.

love_mandy

KimD schreef:
Melisssx schreef:
Maar dit vind ik wel ver gaan. Als je niet weet wat er in diegene omgaat vind ik niet dat je er zo over mag praten.

Jij vind dat ver gaan, ik niet. Had diegene de hulp moeten aannemen toen hij het geboden kreeg. Want iedereen wist dat het niet goed ging.

"Nee het gaat prima!" Toen hij dus zelfmoord had gepleegd verbaasde me dat niks, maar ik kon er ook niet wakker om liggen. De ellende wat hij achter liet was afschuwelijk, dat heb ik hem nu nog niet vergeven. Maar hij heeft er geen last meer van, want het is hem immers gelukt.

Zijn arme moeder heeft nu nog een naam in het dorp.

Dat je hulp krijgt, wil niet zeggen dat je geen reden meer ziet om zelfmoord te plegen. Ik liep toen der tijd ook bij een psycholoog, en vele zullen met mij eens zijn, psychologen zijn geen wonderdokters. Ze kunnen jou problemen niet oplossen. Als jij het niet meer ziet zitten en je weet het echt niet meer, is er niemand die jou nog kan redden en jou kan stoppen

Evelienepien

Melisssx schreef:
Maar dit vind ik wel ver gaan. Als je niet weet wat er in diegene omgaat vind ik niet dat je er zo over mag praten.

Wat bedoel je met " dit vind ik wel ver gaan"?

KimD

karuna schreef:
Overigens wil ik inhaken op het voor de trein springen. Los van de narigheid voor iedereen en zoals gezegd de kosten en ellende voor de ns zit er nog een ding aan vast.

Ik heb bij de ns gewerkt als technisch onderzoeker. Een van onze collegas was een ex machinist. Die is gestopt met zijn droombaan omdat hij de gedachte dat er iemand voor zijn trein zou springen hem zoveel verlamde dat hij na psychische behandelingen gestopt is met treinen rijden. Let wel hij heeft nooit iemand voor zijn trein gehad maar de gedachte eraan. En zijn collegas die die pech wel hadden. De meeste machinsten overleven een of twee springers dan dan stoppen ze ermee. Er zijn er zelfs depressief van geworden en hebben wat ik van hem begreep zelfs zelfmoord gepleegd ook omdat ze het beeld van een springer niet van hun netvlies afkregen. Dat is echt afschuwelijk naar. ;(

De vader van een oud-klasgenoot had dit ook inderdaad. Echt vreselijk voor die man. Hij heeft ook direct ontslag genomen.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:53

Evelienepien schreef:
Melisssx schreef:

Wat bedoel je met " dit vind ik wel ver gaan"?

Wat KimD zegt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:53

Ik denk dat het héél erg is om met de gedachte te moeten leven dat je niet meer wilt.
Natuurlijk houden die mensen van hun vrienden, familie, kennissen en collega's.
Natuurlijk weten ze wat ze aanrichten en wat ze achter laten in radeloosheid en verdriet.

Maar hoeveel lééd en pijn moet die persoon in kwestie dan wel niet hebben om ondanks dát allemaal tóch die keuze te maken????
Heel veel.........

We leven in een vrij land, met vrije opvattingen en een legio aan mogelijkheden.
Waarom is er dan geen ruimte/ hulp voor zelf doding??
IK dénk dat dit nog een van de laatste taboes is die we hebben.
Zelf zou ik er voorstander van zijn om mensen de keuze te geven om uit het leven te stappen als die behoefte zó hoog is dat iedere andere vorm van therapie geen uitweg meer bied.

Dan hoeft dat niet meer tussen de rails te gebeuren, of hoeft men iemand niet tussen de stoeptegels uit te krabben.
Dan kan dat met respect gaan, en wederzijds begrip.
Oké......"iemand moet het doen" maar een dierenarts voelt zich ook geen moordenaar als hij een geliefd dier naar de eeuwige jachtvelden stuurt.

In Amerika en landen waar de doodstraf nog wordt toegediend zijn er ook mensen die dit "beroep "uitoefenen.
Daar zou best wat op gevonden kúnnen worden met een beetje begrip.

Een mooie blik achter de schermen over dit thema kan je vinden in de docu "Moeders springen niet van een flat "
Héél puur en heel indrukwekkend.
Over een moeder met man en twee dochters die uit het leven stapt.
Daar hoor je het verhaal van alle kanten.
Van de moeder, van het gezin, van de hulpverleners en van de mensen die getuigen zijn geweest van de fatale stap.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:54

KimD schreef:
Dribbel schreef:
Oei, je legt nu wel dingen bij mensen in de mond KimD, omdat ze het niet helemaal met jou visie eens zijn. Dit in combiantie met je eerdere bericht, waarvan ik de toon van je bericht erg aanvallend vind, werkt niet mee om een taboe onderwerp op een normale manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk mag je je mening geven en deze onderbouwen en het oneens zijn met andere mensen, maar juist bij dit soort onderwerpen heb je er niks aan als mensen zo aanvallen reageren. Probeer a.u.b. respectvol te zijn en blijven naar mensen met een andere mening. Dit is en blijft een erg emotioneel en gevoelig onderwerp.

Ik snap dat het jou heel erg personlijk raakt, gezien de situatie waarin jij terecht bent gekomen, waar je niet om hebt gevraagd en dan kan je idd heel boos zijn. Echter zou het fijn zijn om andere mensen niet met die emotie te belasten in deze discussie. Of dat in ieder geval te proberen.

Ik wil helemaal niks. :')

Ik ben gewoon hard, ik typ zonder emotie. Dat verwar je waarschijnlijk met aanvallend en in de mond leggen.

Zelfmoord is een onderwerp waar emotie wel gepast is.

KimD schreef:
karuna schreef:
Nooit bij een heel intiem persoon meegemaakt, wel helaas bij een buurmeisje van mijn ouders. Meisje is het in haar geval gelukkig gelukt na jaren pogingen gedaan te hebben. Met deze zin geef ik denk ik wel aan hoe ik erover denk.

Zolang iemand er niet direct mee betrekt door bv voor de trein te springen of zoals de co piloot in dat vliegtuig dan hoop ik en gun ik het iemand dat het in een keer goed en pijnloos verloopt. Heel naar voor nabestaanden dat wel maar ondanks dat ik niet snap waarom iemand zijn even niets meer waard vind. Lijkt het me heel erg als je niet meer wilt leven en je moet door blijven leven.

Die piloot werd ik ook woest van, wat vreselijk egoistisch van die kerel. Maar dat zullen bovenstaande bokkers ook wel oké vinden, want de nabestaanden van de piloot hebben het zwaarder. :j

Je gaat echt te ver. Ik vind die actie van die piloot niet oké. Ik vind voor de trein springen niet oké. Maar ik heb wel begrip voor mensen die er zo doorheen zitten dat ze geen andere uitweg meer zien.

Soms is het geen kwestie van 'neem gewoon de hulp aan die je geboden wordt'. Soms ligt het ingewikkelder, dieper, moeilijker. Toon een beetje respect, alsjeblieft zeg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:55

Die piloot vind ik een ander verhaal. Die heeft er bewust voor gekozen meerdere, en in dit geval heel veel, mensen mee te nemen in zijn dood. En gelukkig komt dat erg weinig voor.

KimD schreef:
Pardon?! Jij vind dus dat ze het afscheid van een militaire vriend die nota bene in de missie sterft maar op de koop toe moet nemen omdat iemand voor de trein springt?!

Of iemand die een sollicitatie mist en daardoor haar kans op een droombaan moet maar zeggen "Ach ja, want de familie van die wat zelfmoord heeft gepleegd heeft het zwaarder?"

Kom op zeg. Wat. Een. Bullshit. Dat ie dan lekker een overdosis had genomen of zich had opgehangen, maar daar had diegene het lef niet voor, nee hij moest ervoor zorgen dat er nog meer mensen onder lijden.

Dat vind ik dus onbegrijpelijk.

Sorry maar dit vind ik echt hele harde woorden! Mensen die zo diep zitten dat ze geen andere uitweg meer zien, zien vaak de dingen niet meer helder. Ik ben van mening dat veel van hen niet eens meer goed kunnen en willen nadenken over de gevolgen die hun manier van zelfdoding voor de nabestaanden en andere betrokkenen heeft. Ik denk dat zij kiezen voor een manier die voor hen mogelijk is, snel is en vooral dat de kans dat het lukt groot is. En dat is gewoon heel erg triest.

Natuurlijk is het ook triest dat iemand geen afscheid heeft kunnen nemen van een militair die helaas omgekomen is. Maar dat hij omgekomen is, staat los van het feit dat die persoon geen afscheid heeft kunnen nemen door een zelfmoord voor de trein.

En de rest van de voorbeelden vind ik enorm in het niet vallen bij het feit dat iemand zichzelf van het leven heeft beroofd en dat daar zeer waarschijnlijk heel veel mensen enorm verdrietig over zijn. En niet te vergeten hoe enorm heftig dit is voor mensen die deze persoon niet kennen, maar wel direct betrokken zijn bij het lokaliseren en bergen van het slachtoffer.

En op welke manier je het ook doet, er is altijd iemand die de persoon vindt en dat zal nooit plezierig zijn.

In de tijd dat ik met de trein reisde zorgde in bij belangrijke dingen dat ik wat treinen eerder nam en op mijn bestemming wel wat langer wachtte. Of op zeer belangrijke afspraken, dat ik met de auto ging o.i.d.
Echt ik snap dat het enorm vervelend is om zoiets te missen, maar kom op er is wel iemand overleden..... een persoon die ongetwijfeld door veel mensen gemist zal worden.
Iets meer respect zou in mijn ogen wel op zijn plaats zijn.

Fortitude

Ik moet inderdaad ook zeggen dat ik KimD erg onplezierig uit de hoek vind komen.

Dat je geen begrip hebt voor zelfmoord, ok dat kan, maar ik vind je erg respectloos reageren op anderen. Waarom zouden wij ineens acties zoals de vliegramp goedkeuren omdat wij wél begrip hebben voor zelfdoding?

Beetje een drogreden als je het mij vraagt.

[edit] spelfout
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 13-05-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Als zelfmoord nog de enige uitweg voor je is vind ik dat zeker niet egoistisch.
Mensen die die gedachtes hebben, hebben die ook niet voor de lol.
Ze zien geen andere mogelijkheden meer. de wil om te leven is behoorlijk sterk.
Om zelfmoord te plegen is nogal wat moed en lef voor nodig. Om het daadwerkelijk ook te doen.
als men het doet vraag ik me wel altijd af wat de beweegredenen is van het hoe te doen.
waarom voor de trein springen? impact voor de nabestaanden heeft het altijd, maar om een machinist daarvoor te traumatiseren.... daar denk een springer niet aan, die denkt alleen nog maar aan 1 ding, ik wil niet meer.
maar er zijn meer mogelijkheden lijkt me. wat is dan de beweegreden om voor de trein te springen?
zo ook bv ophangen in het bos, wil je niet gevonden worden of door een wildvreemde??
stap midden in de nacht op een motor en ga met bv 160 km per uur op de autosnelweg en trek dan je stuur in 1x om, verwacht niet dat je dat overleefd....
slik een flinke overdosis pillen, al dan niet met alcohol

er is moed en lef voor nodig in mijn ogen maar wat maakt de keuze van het hoe

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:56

kwii schreef:
Helemaal niet egoistisch. Iemand die zelfmoord pleegt lijdt zo ontzettend erg, anders zou je nooit de wil verliezen om te leven. Verschrikkelijk voor de nabestaanden, maar moet iemand dan tegen zijn zin in verder leven? Daarmee maak je het ook niemand makkelijk.

@Zoey Psychologen zijn helaas geen wonderdokters..

Helemaal mee eens

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:56

Nogmaals, mensen die zelfmoord plegen verdienen geen respect. Dat vind ik, zal ze dus ook niet met respect behandelen. Voor mij dus emotieloos en koud. Geen respect en koud gaat hand en hand.

Jullie vinden dat ik te ver ga, ik niet, ik deel mijn mening met hetgeen wat TS opent. Dat het niet in jullie straatje past kan ik niet heel veel aandoen.

Ga jullie toch ook niet vragen je in mijn gedachten te verplaatsen?

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:57

Het is inderdaad een onderwerp waar emotie wel gepast is.

KimD. Je mag jou mening zeggen maar beetje rekening houden met mensen die er wel moeite mee hebben zou fijn zijn!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:57

Melixss: ok, nu snap ik het :D

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:58

KimD schreef:
Nogmaals, mensen die zelfmoord plegen verdienen geen respect. Dat vind ik, zal ze dus ook niet met respect behandelen. Voor mij dus emotieloos en koud. Geen respect en koud gaat hand en hand.

Jullie vinden dat ik te ver ga, ik niet, ik deel mijn mening met hetgeen wat TS opent. Dat het niet in jullie straatje past kan ik niet heel veel aandoen.

Hoe denk jij dan over mensen die hun leven beëindigen omdat ze lijden aan een terminale of degenerative ziekte?
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 13-05-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Misschien moet jij een keertje naar de psycholoog? Klinkt echt niet gezond dit..

Fortitude

KimD schreef:

Dat vragen wij niet.
Wij vragen je om op een respectvolle manier met iedereen om te gaan en geen rare vergelijkingen te maken.

primera

Het is op dat moment gewoon het enige goede wat je dan nog kan doen. Het leven kan een ontzettend lijden zijn, jaren lang en elke dag vechten om maar door te gaan omdat het maar moet van andere... Als al die tijd het niet beter word of je dat zo ervaart, je eigenlijk alleen maar leeft voor andere en die geen pijn te willen doen. Dat is ook een marteling, ik snap de mensen zeer goed. Uiteindelijk maakt het niets meer uit en de manier waarop ook niet als het maar in 1 x werkt, daarbij sta je echt niet meer stil bij hoeveel overlast je veroorzaakt voor andere.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:59

Sorry kim je mag je toon wel wat veranderen, het is nu erg aanvallen en oordelend. Het kan bij sommigen wat hard aankomen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:00

We vragen jou niet om je in onze gedachte te verplaatsen, we vragen of je met misschien wat meer respect zou kunnen reageren. Voor sommige mensen is het namelijk echt hard...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:00

Ik heb die documentaire vanmiddag zitten kijken, ik vond hem eigenlijk behoorlijk oppervlakkig en gekleurd.

Psychiatrie is geen exacte wetenschap. Het is voor die dochter heel makkelijk om met een vinger te wijzen, de situatie is absoluut wrang.

Kevertje ik begrijp dat dit voor jou een moeilijk onderwerp is maar respecteer dat het dat niet voor iedereen is. Als je er echt emotioneel van wordt kun je wellicht beter een ander topic lezen.